Gå til innhold

Hvordan løse- feire barn med andre barn som får ekstremt mange gaver

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Oj så flinke og ressurssterke dere er som gir få gaver.  Flinke dere. Klapp klapp

Anonymkode: c4982...ae7

Jeg synes også det. Uironisk. Det er ikke noe som er bra med å dynge barna ned i gaver. Min får alt for mye. Ikke noe hyggelig for barnet heller. Hen vet jo at hen ikke kommer til å bruke alt. Men vanskelig å få velmenende personer til å roe ned. 

Anonymkode: 56096...bc5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes også det. Uironisk. Det er ikke noe som er bra med å dynge barna ned i gaver. Min får alt for mye. Ikke noe hyggelig for barnet heller. Hen vet jo at hen ikke kommer til å bruke alt. Men vanskelig å få velmenende personer til å roe ned. 

Tenker det er bedre å få en stor ting enn mange små

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Tenker det er bedre å få en stor ting enn mange små

Ja. Spleising på en eller noen få gaver er bra. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du ser på barna som FÅR gaver som resurssvake? Er du åndsvak? Barna kan ikke noe for at de får gaver? Gir du dem ikke gaver heller da kanskje? For miljøet sin del? Eller bidrar du til gave overfloden?

Har du problemer med å lese? Jeg skrev de som gir barna så mange gaver, ikke barna..

Anonymkode: fc692...507

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt at vi koordinerer selve julekvelden her slik at alle barna får likt antall (2-10 år). Våre får åpne gaver på julemorgenen hjemme slik at det blir lik oppakking under treet med storfamilien. Julaften er ikke dagen hvor man skal gjøre stor forskjell på barna.

Anonymkode: bab52...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du problemer med å lese? Jeg skrev de som gir barna så mange gaver, ikke barna..

Du er vel en av dem du da? Som gir?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke hatt problem om du spurte meg, men man vet jo ikke hvordan andre er🙂 men husk å spør de, å ikke kommander de til å pakke opp andre dager. 

Anonymkode: 36eba...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sagt at vi koordinerer selve julekvelden her slik at alle barna får likt antall (2-10 år). Våre får åpne gaver på julemorgenen hjemme slik at det blir lik oppakking under treet med storfamilien. Julaften er ikke dagen hvor man skal gjøre stor forskjell på barna.

Anonymkode: bab52...038

Dette måtte jeg gjøre EN jul i min oppvekst og jeg husker det enda som den kjipeste julaften noen sinne. Jeg er sp glad mine foreldre satt foten ned og bestemte seg for å feire med kjernefamilien i stedet. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du bør droppe å feire med denne såkalte familien din som du åpenbart misliker og synes er resurssvake. Det er helt normalt å feire kun med kjernefamilien og det høres ut som det er noe for deg 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2024 den 19.17):

Denne julen skal vi feire med svigers og svigersøster med barn. Det er veldig stor forskjell på hvor mange julegaver våre og svigersøster sine barn får. Mine får kanskje 5-6 gaver totalt med begrenset sum, mens hennes får seriøst over 30! De får fra kreti og pleti av hennes familie og venner. Det blir veldig stor forskjell og jeg er redd barna mine er for små til å godta dette, de er tre og fem år. 

Er det ok å be barna åpne noen av gavene dagen før/etter?

Bare så det er sagt er jeg glad for at barna mine ikke får så mange gaver. Det er ikke synd på dem! Men vil ikke at dette skal bli en negativ greie.

Kan dere ikke pakke inn veldig billige gaver og så pakkes disse opp på dagen før dere reiser i selskap?  Da synes nok barna dine at de også har fått mange gaver hvis det er antallet som er problemet.

Anonymkode: 9825b...1d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest hele tråden, bare HI. Men jeg tenker det er null stress. Barna dine legger nok ikke like godt merke til det som du. De kommer til å være opptatt med de gavene de selv får.

Og en fin måte å vise glede for andre! 

Anonymkode: fc18f...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Eh. Ser heller på disse som gir barna 30 gaver hver som ressurssvake.. Det er ikke et statussymbol å pøse på med ræl og overforbruk til ungene hver julaften! Tvert imot.

Ts

Ærlig talt. Helt greit at du ikke liker dette selv, men hva med å ikke slenge ut personkarakterestikker av andre du ikke kjenner? Jeg synes det er verre å dømme andre utfra hvor mange gaver man velger å gi barna, for å være ærlig.(..) Det sier ganske mye om deg.

Kanskje bare innfinne deg med at andre ikke er som deg selv, komme deg ned fra din høye hest og heller godta at vi er forskjellige?

Jeg hadde selvfølgelig ikke føyet meg etter deg, du og barna dine får tåle at det er forskjell på folk. At du/dere velger å gi få gaver er deres valg. Ikke prakke valgene deres på andre. Det er lov å spørre, men ikke dømme og bli sur for at andre ikke er som dere selv. I min familie handler ikke gaver om status, de trenger verken å være store eller dyre, men vi elsker å gi gaver. Ditt forslag hadde vært skikkelig, skikkelig kjipt.

Endret av SPOCA
  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2024 den 19.24):

Haha, nei det er selvfølgelig ikke greit å be de åpne en annen dag. Du lærer barna dine at livet ofte er urettferdig, man får ikke nødvendigvis det alle andre får. 

Anonymkode: a5fb0...69d

Barna er små, og i den alderen kan det være vanskelig å kontrollere følelser. De har egentlig ikke noe valg - de må jo bare godta hva enn det blir, men det kan hende de ikke føler seg så bra. Da er spørsmålet om det blir en hyggelig feiring eller ikke.

Selv er jeg gift med en som har en familie som er mye rikere enn min. Hjemme fikk jeg en gave fra søster, og så en gave fra moren min, og en fra bestemor; kanskje kjøptr to av dem én litt dyrere gave. Hos kjæresten var det kanskje 3-5 pakker til hver, fra hvert familiemedlem. Det var både ganske overveldende, men også ganske rart fordi her satt jeg med 5 pakker, og så hadde de 15 hver. Og der satt vi og pakket opp alt det her i 2-3 timer da. Siden det er så mamge pakker til de andre, så sitter man og "heier" på at DE liker gavene sine hele kvelden. Det er ganske emosjonelt slitsomt.

Nå er jeg hverken et barn eller ønsker masse dilldall, men synes fortsatt, etter 15 år sammen, at kulturforskjeller og verdiene mellom hans familie og min er fantastisk store. Like rart da som nå. Personlig hadde jeg i ale fall snakket med dette om svigersønnen, så er de forberedt, men så får de gjøre hva enn de vil ut av det - det er jo ikke sånn at man kan bestemme over andre man feirer hos. Derimot skal man kunne kommunisere at man vet ikke hvordan ungene tar det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 22.11.2024 den 19.26):

Jeg ville satt pris på om du sa fra og ville latt barna åpne noen litt tidligere om det var meg i allefall. Julaften er ikke dagen å lære om urettferdighet på. ❤️

Anonymkode: 2efe8...709

Dét tenker jeg også. Når jeg inviterer andre for å feire så vil jeg gjerne at alle skal kose seg. Skjønner ikke at det å justere på tidspunktet barna åpner gavene skal være så viktig. Ville heller ikke vært stolt over å senere tenke tilbake på at "Vi sto og våre prinsipper, og barna må jo lære seg at alle får ikke like mye! Ikke så farlig at de ble triste på julaften!"

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.11.2024 den 14.53):

Helt normalt med 30 gaver per barn. 

1. Én gave fra onkel,

2. én gave fra tante,

3. én gave fra søskenbarn 1,

4. én gave fra søskenbarn 2,

5. én gave fra søskenbarn 3,

6. én gave fra farmor,

7. én gave fra farfar,

8. én gave fra mormor,

9. én gave fra morfar,

10. én gave fra mor,

11. én gave fra far,

12. én gave fra storebror,

13. én gave fra lillesøster,

14. én gave fra fadder 1,

15. én gave fra fadder 2,

16. én gave fra gudmor,

17. én gave fra gudfar,

18. én gave fra tante 2,

19. én gave fra mannen til tante 2,

20. én gave fra søskenbarn 4,

21. én gave fra søskenbarn 5,

22. én gave fra bestevenn 1,

23. én gave fra bestevenn 2,

24. én gave fra nissen,

25. én gave fra kjæledyr,

26. én gave fra naboen,

27. én gave fra mammas venninne 1,

28. én gave fra mammas venninne 2,

29. én gave fra tanta til mamma

30. én gave fra rampenissen

Anonymkode: 25b52...18e

Dette er jo komisk latterlig. Gave fra kjæledyr og Rampenissen liksom?! Da har det tatt litt for mye av. 

Anonymkode: 34cb2...d49

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn har ingen pappa, og jeg har kun én bror. Så han får vel 5-6 gavrr til jul og er fornøyd med det. Han er 5 år nå og er mer opptatt av å dele ut gaver og leke med det han får. Så blir nok noen år til før han kanskje reflekterer over forskjellen i gaver hos søskenbarna. De får minst 50. Og foreldrene deres går haugevis, og besteforeldrene.
I år er forslaget å begynne middagen tidlig for gavene tar så lang tid. Så det gavekaoset er mer kjedelig for oss voksne som må sitte i timesvis å se på andre åpne alt fra sokker og sengetøy til tullegaver. Heller 4-5 skikkelige ting. Sokker kjøper jeg selv 😅

Anonymkode: 25157...ee7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville tatt det opp, og foreslå at man åpner gaver til/fra de som er tilstede og ev annen felles familie. 

Vi feiret med en familie med tre barn i fjor. Treåringen min ble veldig lei seg da det ikke var flere  gaver til ham, mens de andre tre brukte hele kvelden på å pakke opp. I tillegg ble fokuset på å pakke opp gavene fort nok, så ikke de minste ble overtrøtte. Hvem som fikk hva fra hvem, og hva det egentlig fikk havnet lenger ned på prioriteringslisten.

Jeg og mannen min har begge små familier, og vi fokuserer på å gi få, holdbare leker framfor halve lekebutikken. Og selv om jeg som voksen forstår at det er forskjeller her, syns jeg det er leit at tre-fireåringen forventes å forstå det samme. I år feirer vi hjemme hos oss selv, jeg gleder meg til en roligere julekveld, som feires på våre premisser. 

Anonymkode: d0c48...5b6

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Svigersøster er ikke et ord.

Anonymkode: de707...cce

Er det relevant for diskusjonen når alle skjønner hva det betyr? Utrolig hva folk skal henge seg opp i. 
Det er for øvrig et ord da. Slå opp i ordboka før du lager sånne kommentarer. 

Hilsen lærer. 

Anonymkode: a61be...27e

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2024 den 19.24):

Haha, nei det er selvfølgelig ikke greit å be de åpne en annen dag. Du lærer barna dine at livet ofte er urettferdig, man får ikke nødvendigvis det alle andre får. 

Anonymkode: a5fb0...69d

Det er så ekkelt med folk som dere, som mener at julaften skal brukes til å lære 3-åringer om at verden er urettferdig. 🤮 Hensyn og å ta vare på hverandre er det mange som glemmer, bare de får åpne alle de overveldende gavene de ikke trenger eller fortjener.

Anonymkode: eec5d...ad9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Det er så ekkelt med folk som dere, som mener at julaften skal brukes til å lære 3-åringer om at verden er urettferdig. 🤮 Hensyn og å ta vare på hverandre er det mange som glemmer, bare de får åpne alle de overveldende gavene de ikke trenger eller fortjener.

Anonymkode: eec5d...ad9

Men prøv å se det fra andre siden om man har en giverglad familie så møter man de som gir barna skyldfølelse og skam for at de får mye gaver. Hensyn går ikke bare en vei. Så den eder og gallen du spyr ut kan du spare deg.  Mange barn  både trenger og fortjener faktisk de gavene de får. Noen familier samler opp mye for å kompensere så det blir masse praktisk og litt annet. Det er ikke feil, det er kun noe du ikke er vant til. Mye gaver er ikke lik massekonsum.  Jeg vet om mange barn som får hele neste års garderobe til jul. Er det feil å gjøre det til noe hyggelig til jul? Julegaver er ikke bare billig ræl selv om du fremstiller det sånn. 

Fordømmer du familiemedlemmer med flere gaver enn til dine barn så fortjener du ikke hensyn.   Jeg ville ikke tatt hensyn om du sa vi gir ikke mange gaver av prinsipp. Hadde lett tatt hensyn og pakket opp gaver før/etter om familien vi feiret med hadde veldig mye dårligere råd/mye mindre familie. Ikke tatt hensyn om man vil tidlig hjem og derfor vil slippe å se på familien pakke opp gaver.    Vi tok hensyn ett år og knapt tok med noe, og så hadde svogeren med familie med mange og store gaver og mye mer enn de hadde sagt, så har ikke giddet å la like mye være hjemme.  Det er ikke merkbart mange flere gaver mine barn får, men de får mye dyrere gaver av besteforeldre, siden mine foreldre har bedre råd og kun har to barnebarn. barnas søskenbarn har 7 andre søskenbarn med besteforeldre som har vært uføretrygdede lenge.   Svigermor har vært «god» på å gi ungene våre skam og skyldfølelse for at de får mye mer fra andre siden. 10 000 vs 500-600 fra de (de har 4 barnebarn og god råd) Hun snakker dritt om at ungene får for mye, har med for mye osv. Det er ikke 30 gaver hver altså.  Ungene liker å være med søskenbarna, men liker ikke hvordan farmoren håndterer gaver.  Hadde ungene kun hatt 5 gaver og hun visste ungene pakket opp mye hjemme så må hun gi oss og ungene skam og skyldfølelse noen år.  Jeg  synes besteforeldre med god råd kan gi mer ting og penger til sine tenåringsbarnebarn både til jul og resten av året. Barn blir ikke bortskjemte av det. Mine er aktive innen idrett og friluftsliv og trenger mye klær og utstyr og alltids greit med litt ekstra lommepenger.  Mine foreldre tar med ungene på litt shopping når ungene er på besøk og ungene drar dit alene med toget flere ganger i året, svigers ser de oftere, men får aldri noe utenom jul og bursdag og da minimalt.  De bruker mye mer penger på vin, øl og sterkere i påske- og vinterferien enn på gaver til ungene i løpet av året.  

Men ja, det er forskjell på antall gaver til en 3-åring og tenåring. Det kan være begrenset hvor mye så små barn kan håndtere både selv og se andre, men å universelt forkaste gaveantall for alle aldre og alle familier, nei det kan du spare deg for.  

Anonymkode: c2eff...9d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...