Gå til innhold

Hvordan løse- feire barn med andre barn som får ekstremt mange gaver

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

trenger dere å lage et poeng ut av antall gaver da? Jeg skjønner seriøst ikke problemet. Dere sitter da vel ikke og teller gaver??? Hvis barna sier noe om det, så bare forklar at de har større omgangskrets enn dere har.

Men om de seriøst får 30 pakker tenker jeg det er unødvendig at alle må sitte og se på at de pakker opp hver enkelt pakke, selv jeg som voksen hadde sannsynligvis gnagd over pulsårene mine om jeg måtte sitte i timesvis og se på to unger åpne 60 gaver 😳

Anonymkode: 1496d...2d3

Du motsier deg selv litt.. du sier vi lager poeng ut av det, men samtidig at du selv hadde “gnagd over pulsårene dine” om deg var deg som måtte være vitne til det.. da kan du jo tenke deg hvordan det oppleves for veldig små barn. Men ja, unødvendig at alle andre skal sitte og se på.😊

Anonymkode: fc692...507

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Denne julen skal vi feire med svigers og svigersøster med barn. Det er veldig stor forskjell på hvor mange julegaver våre og svigersøster sine barn får. Mine får kanskje 5-6 gaver totalt med begrenset sum, mens hennes får seriøst over 30! De får fra kreti og pleti av hennes familie og venner. Det blir veldig stor forskjell og jeg er redd barna mine er for små til å godta dette, de er tre og fem år. 

Er det ok å be barna åpne noen av gavene dagen før/etter?

Bare så det er sagt er jeg glad for at barna mine ikke får så mange gaver. Det er ikke synd på dem! Men vil ikke at dette skal bli en negativ greie.

Ja - Det forstår svigers sikkert!

Anonymkode: f126b...4ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensatt skrev (4 timer siden):

Når vi feirer med andre, tar vi bare med gaver til hverandre og åpner resten hjemme. Blir langt mindre stress og kaos på julekvelden.

Dette gjør vi også! Når vi feirer jul sammen med andre, åpnes kun gaver til/fra hverandre som er tilstede. Også åpner vi resten hjemme. 

Anonymkode: c0797...da8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte en ting. Det som ikke er greit er om noen lager litt skam og skyldfølelse av at noen får mer gaver enn andre.  Mine barn må som nevnt over pakke opp hjemme annethvert år. Svigermor gjør stor greie av at mine foreldre gir sine eneste barnebarn mer gaver enn barnas søskenbarn får av de andre besteforeldrene - og de. Jeg er jo oppvokst med mye gaver, svigers gir selv til sine 4 barnebarn veldig lite de også, men ikke like ille som godispose og flaxlodd.  Barna mine blir annethvert gitt dårlig samvittighet for at de får mer. Søskenbarna sier lite, men svigermor MÅ kommentere stygt hva barna våre får av mine foreldre.  Ja, ungene mine får mye, men mine foreldre koser seg med det.  Svigers har god råd med hus, hytte og lange ferieturer hvert år, men bruker maks 500kr til jul og 500kr pr bursdag på hvert av sine 4 barnebarn. De bruker MYE mer på vin i året enn gaver til barnebarn. De kjøper aldri noe til barnebarna ellers resten av året eller gir de noe lommepenger.  De synes det er ork å kjøpe alle gaver, men spør ikke engang om ønskeliste og har ungene gitt ønskeliste så har de oversett den. 

Det er ikke alltid økonomi som gir ulike gaver, er også viljen til gaver, men likevel ikke greit om fler gaver skal gi  barna skam og skyldfølelse

Anonymkode: c2eff...9d0

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg barn som får mange gaver da vi har tradisjon for dette hjemme, de får fra alle i familien, altså en fra tante, en fra onkel, en fra hver av kusiner og fetter, fra julenissen, fra kattene (4 stykker), fra alle dyrene de andre har osv)  og det blir for mye. De klarer ikke forholde seg til det. Eneste som syns det er gøy er søster på 30+. 

DIne barn kommer nok til å syntes det er mer gøy med skikkelig gaver men masse ræl. 

Anonymkode: e41cf...8f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du motsier deg selv litt.. du sier vi lager poeng ut av det, men samtidig at du selv hadde “gnagd over pulsårene dine” om deg var deg som måtte være vitne til det.. da kan du jo tenke deg hvordan det oppleves for veldig små barn. Men ja, unødvendig at alle andre skal sitte og se på.😊

Du ser ikke forskjellen på å liksom være misunnelig på at en eller to personer får flere gaver, og det at det er kjedelig å måtte sitte oppe til klokka to å natta og se på gaveåpning, uavhengig av fordelingen av gaver? Er det for mange gaver, er det kjedelig med felles gaveåpning der alle ser på hver gave bli åpnet. Da uavhengig av om det er 100 gaver fordelt på 20 personer, eller 100 gaver fordelt på 3 personer.

Når mange feirer sammen er det ofte lurt å kun ta med gavene fra de som er til stede. 

Anonymkode: 1496d...2d3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da vi opplevde dette så innså foreldrene til de andre barna at de måtte fordele gaveåpningen utover dagen siden deres barn fikk så mange gaver.

Anonymkode: e30d3...13b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Denne julen skal vi feire med svigers og svigersøster med barn. Det er veldig stor forskjell på hvor mange julegaver våre og svigersøster sine barn får. Mine får kanskje 5-6 gaver totalt med begrenset sum, mens hennes får seriøst over 30! De får fra kreti og pleti av hennes familie og venner. Det blir veldig stor forskjell og jeg er redd barna mine er for små til å godta dette, de er tre og fem år. 

Bare så det er sagt er jeg glad for at barna mine ikke får så mange gaver. Det er ikke synd på dem! Men vil ikke at dette skal bli en negativ greie.

Jeg hadde prøvd i år uten å si noe. Spørs om barna får reagere noe. 6 gaver er en del og de skalåpnes og noe sikkert også lekes med og tiden flyr. 

Anonymkode: c2d99...5ba

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er barna mine de eneste barna i utvidet familie (mine søsken har ikke barn enda), men vi deler allikevel opp juleaften og feirer "engelsk jul" hjemme hos oss selv.

Kort oppsummert:

- juleaften får de en ekstra fin leke i julekalenderen om morgenen, så de er opptatt med det noen timer. 

- så reiser vi til mine foreldre og har vanlig juleaften der, med gaveåpning etter middag. hjemme igjen rimelig sent på kvelden. Da kommer vi hjem til juletre med alle gavene fra/til oss selv samt min manns familie under treet. Disse åpner vi etter frokost neste morgen (den 25.). Da blir det mindre stress på juleaften, og ungene rekker å glede seg over og leke med noen av tingene de får med en gang, istedenfor å rive av papiret på alt og hive det i en eske for å få det med hjem nesten umiddelbart. Og så blir det mindre rot og stress for mine foreldre, som begynner å bli gamle og ikke takler så godt timesvis med hypre unger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke det er innafor å be dem åpne noen av gavene dagen før, nei. Kan du spe på litt med å kjøpe gaver fra f. eks kjæledyr, rampenissen etc.? Trenger ikke være dyre ting, for barna er det jo ofte kvantitet som gjelder😅 samtidig mener jeg barna bare må lære seg at noen får mer enn andre, av og til. Jeg husker vi pleide å feire jul med søskenbarna mine som fikk ekstremt mange gaver fordi de hadde så mange tanter og onkler, men som barn tenkte jeg ikke at det var urettferdig. De blir nok opptatt med å leke med sine egne ting😊

Anonymkode: b26ef...f85

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg hadde luftet det. Typ «Du, jeg tenkte på dette med barna og gaver. Vet du va hvor mange dine kommer til å få? Kanskje greit å prøve å sørge for at det ikke blir så store forskjeller den ene eller andre veien»

Anonymkode: 5b8b7...1bd

Dette gjør vi i vår familie, det er virkelig helt uproblematisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du økonomi til å kjøpe flere gaver til dine barn? Det hadde i så tilfelle jeg gjort i din situasjon. 

Trenger ikke å være dyre ting, og kan for eksempel være bruksting som de uansett får utenom jul. Det er julaften bare en gang i året.

Anonymkode: 79773...2b2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Null problem , vi lærer barna å glede seg over hva andre får 

Anonymkode: 0888e...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Jeg hadde faktisk synes det var veldig flaut. Dette gavegreiene er gått helt over styr.

Ts

Herregud så fordi de har flere som gir så har det gått helt over styr🙄

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takler ikke ts å feire jul med dem, så er der vel ingen som tvinger henne til å si neitakk, i år starter gi med våre egne juletradisjoner hjemme hos oss selv. 
Men dette er så vanvittig, at jeg tror tr enten overdriver stort, eller har funnet et tema og en vinkling på en sak, som tirrer/porrer? til debatt. 

Anonymkode: f97db...f91

Min fikk 30 gaver første året , kusinen ennå flere, vi har stor slekt , faddere utenfor familien og venner. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Gavehysteri. De som får 30 gaver blir leie og mister konsentrasjonen. Tenker færre gaver er best. Julen er ikke bare gaver. Hva med å arrangere en pakkelek? Der må alle sitte igjen med minst 2 gaver hver. Nå ser jeg de var 3 og 5 år så kanskje den leken er for de større barna. 

Jeg forstår dine barn. Er stor forskjell på 5 og 30 pakker. Det må jo ta hele kvelden og. 

Anonymkode: 828aa...0c5

Hæ? De skal gi bort gaver de har fått til andre? Rareste opplegget 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (16 timer siden):

Stress? Hvorfor er det stress? Altså hadde jeg hatt den ungen som fikk så jævlig mange fler gaver så hadde det ikke vært stress for meg å ta med færre gaver og heller spare resten til neste dag

For deg nei, men vi feirer kun julaften den ene dagen , skal sies at vi sikkert hadde åpnet noen før vi dro men uaktuelt å åpne fkeee dager 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hadde aldri giddet å se på at folk pakket opp 30 gaver hver på julaften. Hadde aldri latt mine barn ta opp helle julaften med 30 gaver. Mine barn pakker opp gaver fra venner og o.l tidligere på dagen. Ingen i familien har interesse av å se på det. 

Anonymkode: 25b52...18e

Du om det, her synes barna det er spennende å se hva andre får 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du om det, her synes barna det er spennende å se hva andre får 

Tror ingenting på at ungene dine hadde giddet å se på at tante Edna og onkel Kåre Kay hadde åpnet TRETTI gaver hver. Du kommer aldri til å overbevise meg om at noen barn syns det er interessant at tante Edna får duftelys og grytekluter av venninner og kolleger.

Hvor mange gaver blir det da, om det er 10++ folk på julaften og alle skal åpne 30 gaver hver? 

Anonymkode: 25b52...18e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...