Gå til innhold

Noen her som har flyttet fra Norge til USA?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er vel ikke akkurat så mye støtteordninger for bønder i USA så det kan nok være veldig vanskelig å overleve med bare et lite småbruk. Det er en grunn til at de enorme ranchene i USA har utviklet seg. Hvor man må bruke fly for å sprøyte åkeren for å klare å dekke de enorme områdene. Uten støtteordninger i jordbruket er det kun stordrift som lønner seg.

Anonymkode: aa6a8...58f

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Memorangen skrev (På 23.11.2024 den 14.02):

Når det er sagt kan jeg ikke fatte og begripe at noen vil flytte fra norge til Texas

Jeg har vært på en roadtrip i Texas for mange år siden på ferie og syns det var veldig bra. Og som ingeniør ville jeg hatt både mye høyere inntekt der, og ville kunne kjøpe mye billigere bolig og bil enn i Norge (eller større og bedre for samme prisen). Jeg hadde nok savnet snøen om vinteren, men hva er det du mener er så ille med å bo i Texas? MYE lettere å komme i snakk med ukjente folk også, og alle var veldig hyggelige.

Helseforsikrings utgifter hadde mer enn blitt veid opp med høyere inntekt og lavere skatter og avgifter. Og til gjengjeld hadde jeg fått et helt enormt mye bedre helsetilbud, og uten de ekstreme ventetidene vi har her i Norge.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Minitroll skrev (1 time siden):

USA er da ikke et dårligere land enn Norge. Men det er store variasjoner mellom statene. Vestkysten er meget bra. Mange som skryter av forholdene der.  

What? California har jo noen helt skinnsyke boligpriser og et enormt uteligger problem. Selv de som jobber i de store tek selskapene og har mange millioner kroner i inntekt bor jo i noen små bøttekott i byen der.

Ville mye heller bodd i Texas (som jo mange California folk har flyktet de siste 10-15 årene) i en by et stykke vekk fra grensa som Dallas eller Houston. De har lavere skatter, lavere boligpriser, men fremdeles gode inntekter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg har vært på en roadtrip i Texas for mange år siden på ferie og syns det var veldig bra. Og som ingeniør ville jeg hatt både mye høyere inntekt der, og ville kunne kjøpe mye billigere bolig og bil enn i Norge (eller større og bedre for samme prisen). Jeg hadde nok savnet snøen om vinteren, men hva er det du mener er så ille med å bo i Texas? MYE lettere å komme i snakk med ukjente folk også, og alle var veldig hyggelige.

Helseforsikrings utgifter hadde mer enn blitt veid opp med høyere inntekt og lavere skatter og avgifter. Og til gjengjeld hadde jeg fått et helt enormt mye bedre helsetilbud, og uten de ekstreme ventetidene vi har her i Norge.

Å være på roadtrip kan ikke sammenlignes med å bo der. Jeg har lagt merke til at noen romantiserer ferieoppholdene sine og tenker at dette hadde sikkert vært et fint sted å bo.

• Liker 9
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Callista skrev (18 minutter siden):

Å være på roadtrip kan ikke sammenlignes med å bo der. Jeg har lagt merke til at noen romantiserer ferieoppholdene sine og tenker at dette hadde sikkert vært et fint sted å bo.

Nope. Har vært på ferie i mange forskjellige europeiske land også, og kunne på ingen måte tenke meg å flytte til noen av dem på permanent basis.

Nå er det nesten 20 år siden jeg var i Texas da så mye kan jo ha forandret seg med den innvandringen som har vært over grensa der, ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Amerika er et av landene som vil merke størst effekt av klimaendringene. Det vil bli mye mer ekstremvær fremover, i form av ekstrem temperatur, hyppige tornadoer, orkaner, tørke, skogbranner osv. Norge og norden er i en region som vil slippe billigere unna.

For å ikke nevne bestemmelsesrett over egen kropp. Får du en ektopisk graviditet i Texas er det det samme som en dødsdom, hvis du ikke har penger og tid til å reise til en stat hvor det er lov å abortere. Slike stater er det stadig færre av. Og da skal ikke jeg nevne hva det koster med helsehjelp i et land som har det dyreste helsevesenet av alle. 

Helt ærlig. Det finnes mange andre land med bedre fremsikter enn Amerika. Det er ikke uten grunn google rapporterte at en av de mest søkte setningene har vært "How to move to Canada" - Etter valget. 

Anonymkode: 2c712...78c

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.11.2024 den 22.40):

Jøss, da lærte jeg noe nytt i dag... Ante faktisk ikke at det var noe problem for nordmenn å få permanent oppholdstillatelse i USA 😅 For det er jo på mange måter et dårligere land enn Norge... Jeg vet det er svært vanskelig for mange å få bo permanent i USA, men jeg trodde ikke nordmenn var på den listen 😅

Takk for at dere rakker så voldsomt ned på oss forresten

Anonymkode: c7482...0cd

Jeg skjønner deg, men grunnen til at mange svarer som de gjør er nok at hovedinnlegget viser at dere ikke har lagt ned særlig med energi i research. Vanskelighetene med å få lovlig opphold i USA er velkjente, og lett tilgjengelig om man søker og gjør litt research om landet man drømmer å om å flytte til. Drømmen deres synes jeg er super, men dere burde sikte dere inn på et annet land, noe som i hovedsak vil si EU/EØS.

Jeg delte drømmen deres når jeg var yngre. Ville flytte til USA, og drømte lenge om å få det til, men valgte til slutt et land i EU/EØS. Har dere ikke allerede oppholdstillatelse i boks, eller godt på vei, gjennom sponsor eller mulighet for å få statsborgerskap gjennom familie, så ville jeg droppet det. Jeg ville aldri flyttet dit i dag, slik som landet har blitt heller. Er det klima som er førstepri så finner man godt klima i Europa også.

Anonymkode: 0666a...149

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 22.11.2024 den 22.40):

Jøss, da lærte jeg noe nytt i dag... Ante faktisk ikke at det var noe problem for nordmenn å få permanent oppholdstillatelse i USA 😅 For det er jo på mange måter et dårligere land enn Norge... Jeg vet det er svært vanskelig for mange å få bo permanent i USA, men jeg trodde ikke nordmenn var på den listen 😅

Takk for at dere rakker så voldsomt ned på oss forresten med både inntekter, utdanning og formue, veldig hyggelig 👍🏼 Vi lever svært romslig og behagelig i Norge, og er heldigvis svært fornøyd med levestandard her til tross for at vi har "ingenting" ifølge en bruker. Må ikke være milliardær for å være rik i livet heldigvis! Antar jo at man får lån i USA også... Og med nesten en million i egenandel pluss grei samlet inntekt så får man hvert fall mye hus for pengene på bygda i Norge... Kanskje ikke en trang leilighet i det mest populære strøket i Oslo, men jeg synes synd på folk som bor der så det er helt greit for meg 👍🏼

Anonymkode: c7482...0cd

Du kan se på den her, og se hvor dere passer inn. 

IMG_0144.jpeg

Anonymkode: c291a...c82

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 23.11.2024 den 20.03):

Men det finnes jo så mange land lenger sør i Europa som det bare er å flytte fritt til, hvorfor skal dere på død og liv til det største u-landet i vesten, som ikke engang vil ha dere?

Anonymkode: 0ec43...316

Jeg forstår at mange nordmenn misliker politikken i USA, men å tro at USA er et uland som er fattigere enn Sør-Europa er kunnskapsløst.

Realiteten er er at gjennomsnittsborgeren i Houston har 32% mer kjøpekraft enn gjennomsnittsborgeren i Oslo. Det er dårligere velferdsordninger i USA, så den egentlige kjøpekraften er mer lik, men Sør-Europa har dårligere lønn og velferdsordninger så de gjør det vesentlig dårligere.

https://www.numbeo.com/cost-of-living/compare_cities.jsp?country1=Norway&city1=Oslo&country2=United+States&city2=Houston%2C+TX

Anonymkode: 591a2...8b3

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg forstår at mange nordmenn misliker politikken i USA, men å tro at USA er et uland som er fattigere enn Sør-Europa er kunnskapsløst.

Realiteten er er at gjennomsnittsborgeren i Houston har 32% mer kjøpekraft enn gjennomsnittsborgeren i Oslo. Det er dårligere velferdsordninger i USA, så den egentlige kjøpekraften er mer lik, men Sør-Europa har dårligere lønn og velferdsordninger så de gjør det vesentlig dårligere.

https://www.numbeo.com/cost-of-living/compare_cities.jsp?country1=Norway&city1=Oslo&country2=United+States&city2=Houston%2C+TX

Anonymkode: 591a2...8b3

I tillegg har det mye å si om man kan unngå to store utgiftsposter i USA: Barn og dårlig helse. 
Barn: Enormt dyrt med barnepass for skolealder, i skolealder er det noen steder nødvendig med privatskole, spesielle behov = dyrt, fritidsaktiviteter er dyrt, college er kjempedyrt (og foreldrene må ta opp lånene, det er veldig begrenset hva ungdommene selv kan få av studielån). 
Helse: Selv med gode helseforsikringer kan helseproblemer bli veldig dyrt, for eksempel at man må betale 100k NOK per år for forsikringen slår inn, og forsikringen kan begrense både tilgjengelig behandling og hvor du kan få den. Du kan få verdens beste behandling i USA, men det er ikke sikkert den er tilgjengelig for DEG. Et annet stort problem er hvis helseproblemer går ut over inntektsmulighetene, da har man et mye dårligere/manglende sikkerhetsnett i USA. I USA kan en familie bli hjemløs pga helseproblemer, og det kan gå ganske fort. Det skjer ikke i Norge. 

Jeg kunne lett tredoblet inntekten min i USA, og også jobbet mindre. Men med tre barn hvorav ett har diagnose er det ganske lite aktuelt, jeg ville ikke sittet igjen med noe mer av de pengene selv enn i Norge. Sannsynligvis omvendt. 

Anonymkode: 250fd...d8f

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

100k per år FOR forsikringen slår inn, ikke for. 
Bare en vanlig vaginal ukomplisert fødsel, MED forsikring, medfører som regel en regning på flere tusen dollar (til den fødende, i tillegg kommer den delen forsikringen tar).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

100k per år FOR forsikringen slår inn, ikke for. 
Bare en vanlig vaginal ukomplisert fødsel, MED forsikring, medfører som regel en regning på flere tusen dollar (til den fødende, i tillegg kommer den delen forsikringen tar).

Herregud det ble feil autocorrect igjen, FØR, ikke for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Veldig riktig det som skrives over vedr barn og helse.

Det er så j... dyrt. En helt vanlig fødsel koster deg fort fra 10.000 dollar og oppover, og med keisersnitt kan du kjapt legge på 30-60%. Dette er prisene FØR eventuell forsikringsordning. Lege, tannlege og medisiner uten forsikring kan ruinere deg!

Og unger blir ikke noe billigere når de vel er ute, det er skamdyrt hvis de skal ha noe i nærheten av en "norsk" oppvekst.

Og da har vi ikke touchet innpå eiendomsskatt og andre lokale skatter/gebyrer og kostnader....

Mye er suboptimalt her i Norge, men det virker som om svært mange ikke har noen anelse om hvor godt og trygt vi faktisk har det.

Anonymkode: e19b4...56a

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 25.11.2024 den 20.07):

Tja om du er rik er nok usa helt greit. 

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Callista skrev (På 25.11.2024 den 20.32):

Samtidig er det mange som uttaler seg negativt om USA, selvom de åpenbart aldri har vært der, eller har sin erfaring fra en ferieuke i New York eller Disney parkene i Orlando.

Selv har jeg bodd 4 år i USA og vært der 12 ganger etterpå (besøkt venner, ferie osv).

Jeg hadde ikke nølt et sekund på å flytte tilbake til USA. 

Anonymkode: 92000...1a8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Samtidig er det mange som uttaler seg negativt om USA, selvom de åpenbart aldri har vært der, eller har sin erfaring fra en ferieuke i New York eller Disney parkene i Orlando.

Selv har jeg bodd 4 år i USA og vært der 12 ganger etterpå (besøkt venner, ferie osv).

Jeg er født der, vært tilbake 40 ganger etterpå, og jeg vil ikke flytte dit. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Mulig du hadde nølt om du hadde en bachelor, på lasset hadde du en mann uten utdanning og lite EK. TS er jo storfornøyd med livet på bygda her i Norge, men har et romantisk forhold til bygda i Texas. Hun er en drømmer.

Anonymkode: d11f0...69b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, dere trenger veldig mange gode råd.  Først, klimaet dere ser etter eksisterer ikke i USA, selv i Florida kan det bli ganske kaldt i desember, januar.

Å kjøpe en ranch er forsåvidt ikke så vanskelig, men å få arbeids og oppholdtstillatelse er en helt annen sak.  Det må dere om dere satser på å få inntekten fra ranchen.  Får dere ikke det så kan dere ikke bo i USA lenger en det som turistvisumet gir dere.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 25.11.2024 den 20.18):

What? California har jo noen helt skinnsyke boligpriser og et enormt uteligger problem. Selv de som jobber i de store tek selskapene og har mange millioner kroner i inntekt bor jo i noen små bøttekott i byen der.

Vel, sønn bor i stor enebolig, ja det koster fort 30M NOK for et hus, men techfolk har jo lønn der etter. Ikke en uteligger i mils omkrets. Du har sett en dokumentar fra Tenderloin i SF og hørt om priser eller hva? 
Mange selvgode nordmenn her inne, men mye saklig god info også. Det er som @Peanut sier, et bra sted og bo om man har penger.

Anonymkode: e72c7...c4e

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...