Gå til innhold

Sende barna på kristen privatskole når man ikke er religiøs?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Kommunen vi bor i har fått for seg noen helt hårreisende sparetiltak, og det ene er å legge ned ene ungdomsskolen, skysse elevene derfra langt i buss til en skole som ikke er godkjent som skolebygg pga dårlig innemiljø og for lite plass til elevene som allerede går der, og dette er heller ikke planlagt utbedret.

Det sitter langt inne å akseptere, og vi er inne på tanken om å heller velge en kristen privatskole i nærområdet, som er eneste alternativ. Det fremstår som en trygg og god skole med gode fasiliteter, men dessverre så strider vårt livssyn mot skolens.  Jeg vet ikke hva som foregår på slike skoler, men jeg er jo litt redd for forkynnelse om evig fortapelse osv. I tillegg er jeg redd barna våre ikke vil passe inn om de er av de få som ikke er religiøse, men for alt jeg vet kan det være mange i samme situasjon som oss. 

Når det er sagt misliker jeg verken religion eller religiøse mennesker, men det sitter langt inne å sende barna dit uansett. Er det noen som har erfaringer med dette?

Anonymkode: 57a38...004

Tror du med de opplysningene du gir skal styre unna kristne privatskoler. Både barn og foreldre må delta på samlinger der kristen tro og den trosretningen skolen «tilhører» ligger som en plattform i bunn for all aktivitet. 
Å ha barn av ateister på en kristen skole, blir neppe vellykket for noen av dere.

Anonymkode: 8fe80...236

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen erfaring. Men kan ikke dere flytte til en annen kommune heller?

Min erfaring med kirken er fra da jeg gikk på ungdomsskolen. Da gikk jeg i to aktiviteter som var i regi av kirken. Var der minst to ganger i uken, om ikke mere. Var på overnatting der, andre turer, hørte på ørten andakter og var ofte i gudstjenester og sang kristne sanger osv osv. Ble aldri noe troende av den grunn. Det var kun ord som gikk ut det ene øret og ut det andre. Mye antakeligvis fordi det var null religion i hjemmet. Jeg var der for det sosiale og folka. Gikk også på søndagsskole før jeg begynte på skolen.

Men akkurat å gå i en kristen skole. Nei, tror nok jeg hadde sett på muligheten til å flytte. Skolegangen er mange år. Og de er veldig unge og formelige. Du vet nok bedre enn oss hvor mottakelige dine barn er for andres (voksnes) ord.

Anonymkode: 12f37...304

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på kristen ungdomsskole selv. Hverken jeg eller foreldrene mine er religiøse. Nå er jo dette endel år siden, blir vel fra 2012-2015. Men jeg var veldig fornøyd. Bra skolemiljø, flinke lærere som fulgte elevene godt opp.

Fordelene med privatskoler er jo ofte at oppfølgingen av elevene er vesentlig bedre enn offentlige skoler + mitt intrykk er at både elevmassen og foreldrene ofte er mer ressurssterke som igjen fører til et bedre læringsmiljø. Eneste faget man merket veldig godt at det var en kristen privatskole var jo religionsfaget. 

Personlig kan jeg iallefall anbefale den kristne skolen jeg gikk på. Er vel umulig å si om det gjelder for alle andre kristne privatskoler.

Anonymkode: 3da54...9b3

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gikk på kristen ungdomsskole selv. Hverken jeg eller foreldrene mine er religiøse. Nå er jo dette endel år siden, blir vel fra 2012-2015. Men jeg var veldig fornøyd. Bra skolemiljø, flinke lærere som fulgte elevene godt opp.

Fordelene med privatskoler er jo ofte at oppfølgingen av elevene er vesentlig bedre enn offentlige skoler + mitt intrykk er at både elevmassen og foreldrene ofte er mer ressurssterke som igjen fører til et bedre læringsmiljø. Eneste faget man merket veldig godt at det var en kristen privatskole var jo religionsfaget. 

Personlig kan jeg iallefall anbefale den kristne skolen jeg gikk på. Er vel umulig å si om det gjelder for alle andre kristne privatskoler.

Anonymkode: 3da54...9b3

Var det mange som var religiøse der, eller valgte folk skolen av andre grunner, f. eks. ressurser? Klarer du å anslå et tall på aktivt kristne elever? Ikke at det nødvendigvis er representativt for skolen vi vurderer, men interessant å vite det likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mange som gjør dette. Som regel fordi barna har et problem på skolen. Resultatet er at skolen har fire ganger så mange vedtak om spesialundervisning som den offentlige skolen. Det er verdt å tenke på/vurdere. Jeg har selv et barn som får spesialundervisning, så det er ikke noen kritikk mot barna, men jeg som forelder hadde ønsket å vite om det hvis jeg skulle velge skole. Ja, klassene er kanskje mindre, men det betyr kanskje ikke så mye hvis det er uvanlig mange diagnoser blant barna i klassen.
Jeg kjenner noen som sendte barnet sitt til denne skolen. For barnet ble faktisk den kristne forkynningen ganske problematisk. Hen sa sine meninger om både det ene og det andre - som homofili og lignende - som ville vært helt uproblematisk på offentlig skole, men det ble ikke greit på denne skolen. Det var flere ting også. For barnet var det vanskelig at det ble sagt helt forskjellige ting hjemme og på skolen, og det var ikke veldig inkluderende ting som ble sagt på skolen, for å si det sånn. De flyttet barnet tilbake til offentlig skole. 

Anonymkode: f2389...e0a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her er det mange som gjør dette. Som regel fordi barna har et problem på skolen. Resultatet er at skolen har fire ganger så mange vedtak om spesialundervisning som den offentlige skolen. Det er verdt å tenke på/vurdere. Jeg har selv et barn som får spesialundervisning, så det er ikke noen kritikk mot barna, men jeg som forelder hadde ønsket å vite om det hvis jeg skulle velge skole. Ja, klassene er kanskje mindre, men det betyr kanskje ikke så mye hvis det er uvanlig mange diagnoser blant barna i klassen.
Jeg kjenner noen som sendte barnet sitt til denne skolen. For barnet ble faktisk den kristne forkynningen ganske problematisk. Hen sa sine meninger om både det ene og det andre - som homofili og lignende - som ville vært helt uproblematisk på offentlig skole, men det ble ikke greit på denne skolen. Det var flere ting også. For barnet var det vanskelig at det ble sagt helt forskjellige ting hjemme og på skolen, og det var ikke veldig inkluderende ting som ble sagt på skolen, for å si det sånn. De flyttet barnet tilbake til offentlig skole. 

Ja, det var litt det ryktet skolen hadde da jeg var en del yngre, men jeg vet jo ikke hva som var sant og ikke. Ting hadde jo en tendens til å bli blåst veldig opp. Finner man informasjon om dette offentlig? Antall elever med vedtak, f. eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kristne friskoler har samme pensum som offentlige skoler. Det er ikke krav om at foreldre må være kristne.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Ja, det var litt det ryktet skolen hadde da jeg var en del yngre, men jeg vet jo ikke hva som var sant og ikke. Ting hadde jo en tendens til å bli blåst veldig opp. Finner man informasjon om dette offentlig? Antall elever med vedtak, f. eks?

Dette med vedtakene på denne konkrete skolen har jeg fra en sikker kilde, så den vet jeg stemmer. Men jeg vet ikke om det er offentlig tilgjengelig informasjon, det tviler jeg egentlig litt på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stoooor forskjell på ulike kristne skoler, så tenk deg nøye om! Noen har miljøer som er vanskelige å komme innpå - noen har ikke en gang særlig norske miljøer, andre er svært åpne. Vi har to kristne skoler i nærheten som er svært forskjellige, den ene er populær og svært godt drevet med mange ikke-kristne elever, den andre har et spesielt miljø der de som kommer utenfra blir litt outsidere og der elevene snakker lite norsk. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kommunen vi bor i har fått for seg noen helt hårreisende sparetiltak, og det ene er å legge ned ene ungdomsskolen, skysse elevene derfra langt i buss til en skole som ikke er godkjent som skolebygg pga dårlig innemiljø og for lite plass til elevene som allerede går der, og dette er heller ikke planlagt utbedret.

Det sitter langt inne å akseptere, og vi er inne på tanken om å heller velge en kristen privatskole i nærområdet, som er eneste alternativ. Det fremstår som en trygg og god skole med gode fasiliteter, men dessverre så strider vårt livssyn mot skolens.  Jeg vet ikke hva som foregår på slike skoler, men jeg er jo litt redd for forkynnelse om evig fortapelse osv. I tillegg er jeg redd barna våre ikke vil passe inn om de er av de få som ikke er religiøse, men for alt jeg vet kan det være mange i samme situasjon som oss. 

Når det er sagt misliker jeg verken religion eller religiøse mennesker, men det sitter langt inne å sende barna dit uansett. Er det noen som har erfaringer med dette?

Les vedtektene til skolen og ring skolen og spør! Kristne skoler kan være forskjellige, så ingen her kan gi svar om en skole de ikke vet hvor er. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn går eller har gått på kristen skole i mange år. De har morgensamling på mandager, hvor de fokuserer på " det gode i mennesket", det går for det meste i å ta rett valg - etikk. De deltar på julegudstjeneste i kirken, tilpasset opplegg uten forkynning, men alternativ for de som ikke skal være med. Ut over det, så følger de helt vanlig læreplan som alle offentlige skoler. De har bedre økonomi, større lærertetthet og ressurser til å drive praktisk opplæring. 

De fleste elevene som går på skolen, bruker dette som "nærskolen" sin, da det er for lang reisevei til offentlig skole. Vår nærskole er ikke egnet og vi har valgt å kjøre barna til nabokommunen. 

Anonymkode: 9a83e...c91

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at resultatene på nasjonale prøver er under snittet for kommunen. Det er jo ikke akkurat lovende, og kan kanskje tyde på flere elever med spesialvedtak? Eller generelt svakere elever. Mener selvsagt ikke å snakke ned denne gruppen altså, men det forstår dere nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytt heller på dere så barna slipper kristen skole. Der er det mye grums hvis dere graver litt.

Anonymkode: 2407f...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri aldri… isåfall så måtte jeg vurdert hvilken gren av kristendommen de representerte, om det er typ den norske kirke eller typ pinse/evangelisk kristne som venter på armageddon og støtter massedrap på barn 

Anonymkode: 78cf9...09a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granskudd skrev (9 timer siden):

Jeg har ikke erfaring med barn og kristne privatskoler, men jeg har erfaring med å gå på kristen folkehøyskole, den var drevet av indremisjonen. Der måtte vi stille til andakt hver morgen klokken 07:30, syv dager i uka og der måtte vi høre på lange avhandlinger og be til gud uavhenig av om vi trodde på det eller ei, og alt ble (selvsagt) også drevet etter ett kristelig verdisett, du vet.. de 10 bud, og alt det der. Det eneste de manglet var tilgivelse og nestekjærlighet. 

Om du velger en slik skole så har du ikke så mye du skulle sagt om du er uenig, i og med at du på mange måter vet hva du begir deg inn på. Jeg ville i det minste tatt en god prat med skolen og sjekket ut ting som var viktig for meg, (sier ikke at disse er viktige for deg) med tanke på syn på homofili, synd, oppdragelse og konsekvenser. 

Så rart! Jeg gikk på Misjonssambandets folkehøyskole, og det aller meste var helt frivillig. Det var mange som ikke var kristne. Dette var 1990.

Anonymkode: 041e7...0ff

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Ts

Kan du ikke snakke med foreldre som har barna sine på skolen? Eller lærere som jobber der?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Vi har gjort det med to barn her, og de trives så godt! Godt og inkluderende miljø og veldig bra voksne der. Mye narko og dårlig miljø på den offentlig u.skolen, så vi angrer ikke i det hele tatt. Kristne verdier er jo mye sunn fornuft og nestekjærlighet, og det vil jeg gjerne at barna skal ha med seg. Ingen negative opplevelser her, og mine to har gått på kristen skole i hhv ett og to år. 

Anonymkode: e2101...2c6

Sunn fornuft kan diskuteres, men nestekjærlighet? Ja. Absolutt.

Anonymkode: da218...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det var det verste årene i mitt liv. Skrekk og gru

Anonymkode: 0b515...90f

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så rart! Jeg gikk på Misjonssambandets folkehøyskole, og det aller meste var helt frivillig. Det var mange som ikke var kristne. Dette var 1990.

Det er en vesentlig forskjell på å gå på en folkehøyskole og i grunnskolen! 
Dette du kommer med kan på ingen måte sammenlignes. 

TS, hvor har du blitt av? 
Kan du svare på hvilken type kristendom denne skolen er tro mot? 
Adventister, katolsk skole….? Hva!

Anonymkode: 8fe80...236

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på en kristen videregående, der var det mye forsøk på hjernevasking! Gikk i klasse med en ateist, hun ble svært mislikt av et flertall av lærerne våre og hun endte opp med å slutte og begynte på en vanlig skole for da var det blitt fritt skolevalg. Det var ikke fritt skolevalg når vi skulle begynne på vgs, derfor endte flere av oss på den skolen for å slippe skolene som hørte til nærområdene våre.

Hadde jeg skulle velge på nytt hadde jeg aldri valgt en kristen privatskole på nytt!

Anonymkode: e04c3...375

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...