Gå til innhold

Sende barna på kristen privatskole når man ikke er religiøs?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kommunen vi bor i har fått for seg noen helt hårreisende sparetiltak, og det ene er å legge ned ene ungdomsskolen, skysse elevene derfra langt i buss til en skole som ikke er godkjent som skolebygg pga dårlig innemiljø og for lite plass til elevene som allerede går der, og dette er heller ikke planlagt utbedret.

Det sitter langt inne å akseptere, og vi er inne på tanken om å heller velge en kristen privatskole i nærområdet, som er eneste alternativ. Det fremstår som en trygg og god skole med gode fasiliteter, men dessverre så strider vårt livssyn mot skolens.  Jeg vet ikke hva som foregår på slike skoler, men jeg er jo litt redd for forkynnelse om evig fortapelse osv. I tillegg er jeg redd barna våre ikke vil passe inn om de er av de få som ikke er religiøse, men for alt jeg vet kan det være mange i samme situasjon som oss. 

Når det er sagt misliker jeg verken religion eller religiøse mennesker, men det sitter langt inne å sende barna dit uansett. Er det noen som har erfaringer med dette?

Anonymkode: 57a38...004

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke erfaring med barn og kristne privatskoler, men jeg har erfaring med å gå på kristen folkehøyskole, den var drevet av indremisjonen. Der måtte vi stille til andakt hver morgen klokken 07:30, syv dager i uka og der måtte vi høre på lange avhandlinger og be til gud uavhenig av om vi trodde på det eller ei, og alt ble (selvsagt) også drevet etter ett kristelig verdisett, du vet.. de 10 bud, og alt det der. Det eneste de manglet var tilgivelse og nestekjærlighet. 

Om du velger en slik skole så har du ikke så mye du skulle sagt om du er uenig, i og med at du på mange måter vet hva du begir deg inn på. Jeg ville i det minste tatt en god prat med skolen og sjekket ut ting som var viktig for meg, (sier ikke at disse er viktige for deg) med tanke på syn på homofili, synd, oppdragelse og konsekvenser. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gjort det med to barn her, og de trives så godt! Godt og inkluderende miljø og veldig bra voksne der. Mye narko og dårlig miljø på den offentlig u.skolen, så vi angrer ikke i det hele tatt. Kristne verdier er jo mye sunn fornuft og nestekjærlighet, og det vil jeg gjerne at barna skal ha med seg. Ingen negative opplevelser her, og mine to har gått på kristen skole i hhv ett og to år. 

Anonymkode: e2101...2c6

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granskudd skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke erfaring med barn og kristne privatskoler, men jeg har erfaring med å gå på kristen folkehøyskole, den var drevet av indremisjonen. Der måtte vi stille til andakt hver morgen klokken 07:30, syv dager i uka og der måtte vi høre på lange avhandlinger og be til gud uavhenig av om vi trodde på det eller ei, og alt ble (selvsagt) også drevet etter ett kristelig verdisett, du vet.. de 10 bud, og alt det der. Det eneste de manglet var tilgivelse og nestekjærlighet. 

Om du velger en slik skole så har du ikke så mye du skulle sagt om du er uenig, i og med at du på mange måter vet hva du begir deg inn på. Jeg ville i det minste tatt en god prat med skolen og sjekket ut ting som var viktig for meg, (sier ikke at disse er viktige for deg) med tanke på syn på homofili, synd, oppdragelse og konsekvenser. 

Stor forskjell på internatskole som er kristen, da er det jo mer naturlig mer forkynnelse for man velger på bakgrunn av interesse osv. Grunnskole er annerledes. Ikke opplevd dette på «vår» skole. 

Anonymkode: e2101...2c6

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville jeg aldri vært i nærheten av å vurdere en gang.

Anonymkode: ec80e...57c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det i alle fall er bedre i ungdomsskolealder enn barneskolealder, at barna nok ikke er så påvirkelig med alt det de blir forkynt når de har kommet opp i ungdomsskolen. Likevel ville jeg nok satt meg inn i hva det innebærer for barna dine å gå på denne skolen (ta kontakt med skolen direkte) med tanke på andakter og slikt. Læreplanen er blitt ganske åpen nå, slik at en kristen privatskole kan nok også velge et helt annet fokus i seksualitetsundervisningen for eksempel, og det er sikkert ikke akkurat så mye snakk om og aksept for det å være skeiv for eksempel. 

Anonymkode: 901d4...929

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge ungdommen går med på det hadde jeg ikke vært i tvil. Velg den nærmeste. Heller litt kristenmoral enn å busse i flere timer hver dag.

Måtte selv i buss to timer hver vei når jeg gikk på vgs. For å si det sånn så er store deler av de årene borte fra hukommelsen. Konstant trøtt og sliten i tre år.

Anonymkode: 4f7c4...94a

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn går på kristen skole, vi er ikke kirkegåere eller spesielt relgiøse, de har bare en morgensamling, resten er jo normale dager, gjerne bedre økonomi på skole og, masse turer og lærere som har mer tid til barna for klassene er ikke overfylte.

Anonymkode: 4af93...d74

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok forskjell fra skole til skole. Har veldig godt inntrykk av den kristne grunnskolen her vi bor nå og ville vurdert å sende egne barn dit. Vet om en annen kristen grunnskolen hvor inntrykket er mye dårligere for å si det slik. Anbefaler deg å ta en prat med skolen. Det er klart at man på en kristen grunnskole må forvente noe forkynnelse, men tror det er de færreste skoler som forkynner riktig så hardt som du snakker om.

Anonymkode: 20fd2...194

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tror barnet ditt kan tolerere forkynnelse og kan motstå alt kristent så gå for det, men hva slags kristen organisasjon som står bak skolen er vesentlig. Er det SørLandet og enkelte steder på vestlandet hadde jeg ikke tatt sjansen.  

Anonymkode: 3e528...998

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt skole ut i fra hvor høyt faglig nivå de har. 

Noen kristne skoler er alminnelige gode skoler, andre virker det som om det eneste viktige er at de som jobber der er kristne, og om de har peiling på hvordan man faktisk driver en skole og underviser barn godt er mindre viktig. 

Jeg vet om gode skoler og skoler der elevene ikke kan stave på slutten av barneskolen og lærerne har lite kontroll når de er ute i offentligheten. Og motivasjonen for skoledriften er å redde elevene fra den fortapte norske skolen.

Hvem som driver skolen er viktig. Er det folk med høye hender og et veldig amerikansk syn på verden eller alminnelig norsk bedehuskristendom? Det er ikke det samme. 

Anonymkode: 44047...df8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvis du tror barnet ditt kan tolerere forkynnelse og kan motstå alt kristent så gå for det, men hva slags kristen organisasjon som står bak skolen er vesentlig. Er det SørLandet og enkelte steder på vestlandet hadde jeg ikke tatt sjansen.  

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ville valgt skole ut i fra hvor høyt faglig nivå de har. 

Noen kristne skoler er alminnelige gode skoler, andre virker det som om det eneste viktige er at de som jobber der er kristne, og om de har peiling på hvordan man faktisk driver en skole og underviser barn godt er mindre viktig. 

Jeg vet om gode skoler og skoler der elevene ikke kan stave på slutten av barneskolen og lærerne har lite kontroll når de er ute i offentligheten. Og motivasjonen for skoledriften er å redde elevene fra den fortapte norske skolen.

Hvem som driver skolen er viktig. Er det folk med høye hender og et veldig amerikansk syn på verden eller alminnelig norsk bedehuskristendom? Det er ikke det samme. 

Anonymkode: 44047...df8

Skolen heter Møre (tror det er navnet på stiftelsen også), og den er medlem av Kristne Friskolers Forbund. Må nok ta en prat med skolen, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Privatskolene skal ha en læreplan som tydeliggjør hva de legger vekt på i undervisningen, slik som denne. Hvis den ikke finnes på skolens hjemmeside, kan du kontakte skolen og be om en kopi. Du kan også få mye informasjon ved å lese om organisasjonen som eier og driver skolen og hva de står for.

I utgangspunktet er det ikke noe problem å gå på en skole med et annet verdigrunnlag som ens eget, men mens man er på skolen, og i kommunikasjon med skolen, skal man selvsagt ha respekt for skolens verdier.

Mitt inntrykk er at kristne privatskoler har et veldig trygt og godt læringsmiljø hvor barna lærer mye om å være et godt medmenneske, hvis man kan leve med det verdigrunnlaget skolen legger vekt på, og lærer bort.

Anonymkode: f3b06...9b3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Kommunen vi bor i har fått for seg noen helt hårreisende sparetiltak, og det ene er å legge ned ene ungdomsskolen, skysse elevene derfra langt i buss til en skole som ikke er godkjent som skolebygg pga dårlig innemiljø og for lite plass til elevene som allerede går der, og dette er heller ikke planlagt utbedret.

Det sitter langt inne å akseptere, og vi er inne på tanken om å heller velge en kristen privatskole i nærområdet, som er eneste alternativ. Det fremstår som en trygg og god skole med gode fasiliteter, men dessverre så strider vårt livssyn mot skolens.  Jeg vet ikke hva som foregår på slike skoler, men jeg er jo litt redd for forkynnelse om evig fortapelse osv. I tillegg er jeg redd barna våre ikke vil passe inn om de er av de få som ikke er religiøse, men for alt jeg vet kan det være mange i samme situasjon som oss. 

Når det er sagt misliker jeg verken religion eller religiøse mennesker, men det sitter langt inne å sende barna dit uansett. Er det noen som har erfaringer med dette?

Send under ingen omstendigheter ungene til en såkalt «religiøs» skole. Jeg bryr meg ikke om hvilken av de manåktenmakten religionene skolen har valgt å reklamere for. De burde uansett ha vært forbudt ved lov, av den enkle grunn at vi har lovfestet religionsfrihet i Norge. Dersom dette var en lov foreldre flest brydde seg om burde barn som hovedregel velge en annen religion enn sine foreldre. Slik de velger et annet politisk parti, eller et annet yrke.

Uansett: enten sender du ungene i buss, eller så kan du vurdere det jeg ville ha tatt på alvor: om bostedet dere voksne har valgt for familien fremdeles er et godt valg. Eller om dere bør velge å flytte et sted som har flere tilbud til barna. De fleste jeg kjenner tar «bosted» opp til vurdering semi-årlig, så også bør dere.

Anonymkode: 990cc...37f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvor mye "forkynnelse" tenker du det er? De skal gjennom samme undervisningsopplegg og pensom som alle andre skoler.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send under ingen omstendigheter ungene til en såkalt «religiøs» skole. Jeg bryr meg ikke om hvilken av de manåktenmakten religionene skolen har valgt å reklamere for. De burde uansett ha vært forbudt ved lov, av den enkle grunn at vi har lovfestet religionsfrihet i Norge. Dersom dette var en lov foreldre flest brydde seg om burde barn som hovedregel velge en annen religion enn sine foreldre. Slik de velger et annet politisk parti, eller et annet yrke.

Uansett: enten sender du ungene i buss, eller så kan du vurdere det jeg ville ha tatt på alvor: om bostedet dere voksne har valgt for familien fremdeles er et godt valg. Eller om dere bør velge å flytte et sted som har flere tilbud til barna. De fleste jeg kjenner tar «bosted» opp til vurdering semi-årlig, så også bør dere.

Anonymkode: 990cc...37f

Bostedet vårt er et veldig godt valg når man bedømmer utfra andre faktorer, men forstår godt hva du mener altså. Vi er egentlig fra en mer sentral kommune som dessverre også truer med nedleggelse av skoler, så det føles litt håpløst uansett hvor man ser til for tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hensatt skrev (2 minutter siden):

Hvor mye "forkynnelse" tenker du det er? De skal gjennom samme undervisningsopplegg og pensom som alle andre skoler.

Mengden forkynnelse er ganske relevant for oss i valg av skole, men det er vanskelig å ta et valg når man ikke aner hvordan stoda er på slike skoler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mengden forkynnelse er ganske relevant for oss i valg av skole, men det er vanskelig å ta et valg når man ikke aner hvordan stoda er på slike skoler.

Kan dere ikke snakke med skolen eller foreldrene til noen som går der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok vurdert å høre med det om det er mulig å få til et møte for å diskutere hva evt. forskjeller vil være for et barn å gå på den skolen fremfor en offentlig en.

Det er lov å undersøke muligheter.

Anonymkode: 4f380...428

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan kansje variere litt fra skole til skole, men jeg ville aldri sent barn til de kristne skolene jeg har erfaring med! Min erfaring er at de som er så kristne at velger kristen skole (da både som ansatte eller foresatte) er mer ekstreme en gjenomsnitlige kristne. De kan for al del prøve å være snille og oppriktig ønske godt, men har alikeveld en del holdninger jeg ikke vill utsette barn for.

Jeg har hørt lærere på kristnr skoler si ting som at elever ikke får lov å ha kjæreste fordi der kan føre til "onde tanker" (det var snak om uskyldige barneskole elever som knapt nok turte å holde henner), at det å bli slått ikke er er en grun for å forlate et ekteskap og at homofile er en "lidelse" man får på grun av mishandling i barndomen. Dette er kansje ting som mange barn kan høre uten at det skader de veldig. Men du vet ikke om akurat barne dit kommer ut av skapet om noen år, om det havner i et voldelig ekteskap i fremtiden eller i en annen situasjon hvor slike ekstreme holdninger kan gjøre stor skade! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...