jabx Skrevet lørdag kl 22:40 #41 Del Skrevet lørdag kl 22:40 Rosalilje84 skrev (10 timer siden): Les historie. Det russiske imperiet har solgt Alaska til USA. Legendariske røverkjøp Ellers er det riktig at Finland gikk ubeseiret i vinterkrigen. For øvrig er det svært mange andre land som krever. Flere europeiske land har fortsatt kolonier, i 2024. Men det er greit. Flere vestlige land har deltatt i angrepskrig på land som verken er på samme kontinent, eller har noe med disse vestlige landene å gjøre. Mange vestlige land, deriblant Norge, finansierer våpenkjøp i svært kontroversielle konflikter. Så alle har sine svin på skogen. Det Russland gjør nå, er selvfølgelig uakseptabelt. Men verken USA, England eller flere andre vestlige land er i "snill gutt"-kategorien heller. Vestlige land invaderer ikke naboer, dreper hundretusener, og annekterer områder. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet søndag kl 07:08 #42 Del Skrevet søndag kl 07:08 jabx skrev (8 timer siden): Vestlige land invaderer ikke naboer, dreper hundretusener, og annekterer områder. Nei, de invaderer land langt unna og dreper masse folk der. Igjen, mange vestlige land har fortsatt kolonier i 2024. Vet du hva en koloni er for noe? Og vet du hvorfor enkelte land som opprinnelig hadde urfolk som majoritet, nå blir som stor hovedregel representert av hvite mennesker med vestlige røtter i alle sammenhenger? Tenker for eksempel på Australia, New Zealand og Sør-Afrika. Hvorfor har Danmark kolonier i 2024? Naboen vår altså. Grønland er fortsatt en dansk koloni, og de må prate dansk i offentlige sammenhenger. Selv om den opprinnelige befolkningen på Grønland ikke har noe med Danmark eller dansk språk å gjøre? De har forsøkt å frigjøre seg i mange år. Mange mennesker har mistet sin etniske identitetsfølelse der, de drikker tett og tar livet sitt. Men det er greit, siden vi snakker om Danmark? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet søndag kl 07:46 #43 Del Skrevet søndag kl 07:46 (endret) Rosalilje84 skrev (38 minutter siden): Nei, de invaderer land langt unna og dreper masse folk der. Igjen, mange vestlige land har fortsatt kolonier i 2024. Vet du hva en koloni er for noe? Og vet du hvorfor enkelte land som opprinnelig hadde urfolk som majoritet, nå blir som stor hovedregel representert av hvite mennesker med vestlige røtter i alle sammenhenger? Tenker for eksempel på Australia, New Zealand og Sør-Afrika. Hvorfor har Danmark kolonier i 2024? Naboen vår altså. Grønland er fortsatt en dansk koloni, og de må prate dansk i offentlige sammenhenger. Selv om den opprinnelige befolkningen på Grønland ikke har noe med Danmark eller dansk språk å gjøre? De har forsøkt å frigjøre seg i mange år. Mange mennesker har mistet sin etniske identitetsfølelse der, de drikker tett og tar livet sitt. Men det er greit, siden vi snakker om Danmark? Du avporer. Vi snakker her om å invadere, masse-drepe og annektere. Det gjør Russland. Det gjør ikke demokratier. Kolonier er noe som henger igjen fra gammelt av. Vestlige land tar ikke kolonier i dag. Men Russland invaderer, dreper og annekterer. Selv USA i Afghanistan annekterte ikke hele greia. Deres mål var å stable på beina et demokratisk styre og så la dem ivareta seg selv. De feilet, men det var altså det de prøvde på, i motsetning til Russland som har som mål å annektere og ødelegge og drepe alle som vil ha demokrati. Endret søndag kl 07:47 av jabx 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jaeols Skrevet søndag kl 08:48 #44 Del Skrevet søndag kl 08:48 jabx skrev (10 timer siden): Det som vil skje da er at Putin vil tvangsmobilisere befolkningen i disse landene for å utvide Russlands grenser. Det blir enda større krig. Og Norge blitt tatt av Russland. Er det noen som ønsker det? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet søndag kl 09:22 #45 Del Skrevet søndag kl 09:22 jabx skrev (1 time siden): Du avporer. Vi snakker her om å invadere, masse-drepe og annektere. Det gjør Russland. Det gjør ikke demokratier. Kolonier er noe som henger igjen fra gammelt av. Vestlige land tar ikke kolonier i dag. Men Russland invaderer, dreper og annekterer. Selv USA i Afghanistan annekterte ikke hele greia. Deres mål var å stable på beina et demokratisk styre og så la dem ivareta seg selv. De feilet, men det var altså det de prøvde på, i motsetning til Russland som har som mål å annektere og ødelegge og drepe alle som vil ha demokrati. Nei, de prøvde da virkelig ikke på det. Slutt å rosemale USA. Invasjon er invasjon. USA hadde faktisk ingenting verken i Afghanistan eller Irak å gjøre. Løgner om at Irak hadde atomvåpen var blant annet grunnen til krigen. Og hvorfor skal alle land i verden ha demokrati? Skal USA bestemme hvordan andre land skal styres? Hvem ga dem denne gudsrollen? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet søndag kl 09:27 #46 Del Skrevet søndag kl 09:27 jabx skrev (1 time siden): Du avporer. Vi snakker her om å invadere, masse-drepe og annektere. Det gjør Russland. Det gjør ikke demokratier. Kolonier er noe som henger igjen fra gammelt av. Vestlige land tar ikke kolonier i dag. Men Russland invaderer, dreper og annekterer. Selv USA i Afghanistan annekterte ikke hele greia. Deres mål var å stable på beina et demokratisk styre og så la dem ivareta seg selv. De feilet, men det var altså det de prøvde på, i motsetning til Russland som har som mål å annektere og ødelegge og drepe alle som vil ha demokrati. Og hvis det henger fra gammelt av, hvorfor gir ikke Danmark slipp på Grønland i 2024? Hvorfor er engelsk det offisielle språket i Australia og New Zealand? Det henger ikke i fortiden, kjære deg. Det skjer her og nå. For øvrig kan du gjerne kaste blikk på USA, der en dømt forbryter har blitt president. Dette er demokrati, ja. Ved det forrige valget kunne de velge mellom en forbryter og en dement mann. De har altså ingenting bedre enn disse å stille opp med, i et land med flere hundre millioner mennesker. I USA dør folk fordi de ikke har råd til nødvendig helsehjelp. Toåringer skyter småsøsken. Skoleskytinger har blitt dagligdags, og flere stater har forbudt abort, også der en ni år gammel jente blir voldtatt av sin far. Mye i USA styres av religion. Hvorfor vil noen andre land ha samme styresett? Jeg vil ikke ha det slik i Norge. Jeg vil ikke ha en statsminister som har blitt dømt for noe svært alvorlig, jeg vil ikke dø fordi jeg har fått blindtarmbetennelse, men helsevesenet ikke tar meg imot fordi jeg mangler nødvendig helseforsikring. Jeg vil ikke bære frem et barn etter voldtekt, fordi staten sier at jeg MÅ det. Og så videre. Hvis DU vil leve i et slik styresett, flytt gjerne til din elskede USA. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athod Skrevet søndag kl 10:16 #47 Del Skrevet søndag kl 10:16 (endret) Syns helt ærlig det er litt kvalmt å kreve at menn som har flyktet til Norge skal bli tvunget til å delta i utmattelseskrigen mot Russland. Hadde vi støttet de på et nivå som faktisk ga de en mulighet til å vinne er det en annen sak, men nå handler det jo bare om å svekke Russlands økonomi. Ukrainerne er kun blitt kanonføde. Om denne krigen er så viktig for Europas eksistens så kan de andre landene i Europa begynne å sende egne soldater istedenfor å kreve at Ukrainerne skal ofre seg for oss. Noen her som melder seg frivillig? Endret søndag kl 10:18 av Athod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jaeols Skrevet søndag kl 10:35 #48 Del Skrevet søndag kl 10:35 Rosalilje84 skrev (1 time siden): Nei, de prøvde da virkelig ikke på det. Slutt å rosemale USA. Invasjon er invasjon. USA hadde faktisk ingenting verken i Afghanistan eller Irak å gjøre. Løgner om at Irak hadde atomvåpen var blant annet grunnen til krigen. Og hvorfor skal alle land i verden ha demokrati? Skal USA bestemme hvordan andre land skal styres? Hvem ga dem denne gudsrollen? Så du er tilhenger av diktaturer? Greit å vite det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pilleville Skrevet søndag kl 10:39 #49 Del Skrevet søndag kl 10:39 Amantha skrev (På 23.11.2024 den 7.31): Det her er en artikkel fra OsloMet i 2022: https://www.oslomet.no/forskning/forskningsnyheter/ukrainske-flyktninger-usikre-vil-tilbake Blant annet sies det: «Bare 26 prosent av ukrainske flyktninger i Norge ønsker å returnere til hjemlandet så fort krigen tar slutt. Resten er usikre på om de ønsker å returnere, og 20 prosent av flyktningene har allerede bestemt seg for å bli i Norge også etter at krigen er over.» Jeg tror tallet 26% har dalt betraktelig. (Jeg kjenner jeg riktignok blir litt perpleks når jeg er hos leger ol og ser tekst skrevet på russisk/ukrainsk. Jeg skjønner jo det er fordi de skal forstå mer, men de fleste andre flyktninger har neppe fått tekst diverse steder skrevet på deres språk i like stor grad. Noen av de «fastboende» i dette landet kan sikkert si de føler det blir mer «inngripende» i deres hverdag med flere uvante språk for alt jeg vet. Kanskje til og med at det kan bli for mange av en gruppe.) Klart de vil fortsette å bo her de får garantert et bedre liv her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet søndag kl 10:40 #50 Del Skrevet søndag kl 10:40 jaeols skrev (4 minutter siden): Så du er tilhenger av diktaturer? Greit å vite det. Nei. Jeg er tilhenger av at et land ikke skal tvinge frem sitt styresett i et helt annet land. Alle land skal respektere andre lands suverenitet. Jeg trodde alle lærte det etter det som har skjedd i fortiden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jaeols Skrevet søndag kl 10:41 #51 Del Skrevet søndag kl 10:41 Rosalilje84 skrev (Akkurat nå): Nei. Jeg er tilhenger av at et land ikke skal tvinge frem sitt styresett i et helt annet land. Alle land skal respektere andre lands suverenitet. Jeg trodde alle lærte det etter det som har skjedd i fortiden. Gjør Russland det? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalilje84 Skrevet søndag kl 10:42 #52 Del Skrevet søndag kl 10:42 jaeols skrev (Akkurat nå): Gjør Russland det? Alle gjør det, i større eller mindre grad. Russland, Israel, USA, Danmark, Frankrike osv. Det går ikke på nasjonalitet, men på folks iboende, grusomme egenskaper. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jaeols Skrevet søndag kl 11:27 #53 Del Skrevet søndag kl 11:27 Rosalilje84 skrev (43 minutter siden): Alle gjør det, i større eller mindre grad. Russland, Israel, USA, Danmark, Frankrike osv. Det går ikke på nasjonalitet, men på folks iboende, grusomme egenskaper. Så det er greit at Russland angriper Ukraina? Det synes du er greit? Se heller på terror stater. Som Iran og Nord-Korea og Afganistan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DelvisPresley Skrevet søndag kl 11:32 #54 Del Skrevet søndag kl 11:32 (endret) Jeg liker ukrainere, jeg. De kan gjerne bli for min del. Integreres veldig greit. Endret søndag kl 11:32 av DelvisPresley Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jaeols Skrevet søndag kl 12:25 #55 Del Skrevet søndag kl 12:25 Pilleville skrev (1 time siden): Klart de vil fortsette å bo her de får garantert et bedre liv her. De bør reise hjem å hjelpe til i kampen mot russerne..Det er flaut å gjemme seg i Norge. Skal de belaste vårt trygdesystem? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammatilmine Skrevet søndag kl 12:34 #56 Del Skrevet søndag kl 12:34 Rosalilje84 skrev (På 23.11.2024 den 12.54): Les historie. Det russiske imperiet har solgt Alaska til USA. Legendariske røverkjøp Ellers er det riktig at Finland gikk ubeseiret i vinterkrigen. For øvrig er det svært mange andre land som krever. Flere europeiske land har fortsatt kolonier, i 2024. Men det er greit. Flere vestlige land har deltatt i angrepskrig på land som verken er på samme kontinent, eller har noe med disse vestlige landene å gjøre. Mange vestlige land, deriblant Norge, finansierer våpenkjøp i svært kontroversielle konflikter. Så alle har sine svin på skogen. Det Russland gjør nå, er selvfølgelig uakseptabelt. Men verken USA, England eller flere andre vestlige land er i "snill gutt"-kategorien heller. Det er greit nok men du misser på hoved poenget mitt. Ikke de landene jeg mener de kan få igjen. Ny Bruker skrev (16 timer siden): I russernes øyne er Finnland og Alaska "opprinnelig" russiske. Også andre land i europa som en gang var okkuperte av russere. Det er greit nok men du misser på hovedpoenget mitt. Ikke de landene jeg mener de kan få igjen. jabx skrev (13 timer siden): Det som vil skje da er at Putin vil tvangsmobilisere befolkningen i disse landene for å utvide Russlands grenser. Det blir enda større krig. Revolt noen? Må jo styrte den fyren der tilslutt 🤞Eller er alle blitt sauer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet søndag kl 12:39 #57 Del Skrevet søndag kl 12:39 jaeols skrev (På 22.11.2024 den 13.47): Det går 18000 stridsdyktige menn og soser rundt i Norge. De må sendes ut og hjelpe Ukraina i krigen. De sliter der borte nå, trenger flere soldater. Så de må ut. Det mo jo stride med norske likestilings lover å nekte sivile menesker beskytelse med begrunelse i kjøn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
OsloSS Skrevet søndag kl 12:41 #58 Del Skrevet søndag kl 12:41 Tullete. I stedet for å returnere 5000 ukrainere kan de først begynne med disse: https://www.nettavisen.no/nyheter/fant-et-fremmed-nummer-pa-konas-mobil-slo-los-med-sleggehammer/s/5-95-2145155 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klesstativ Skrevet søndag kl 12:42 #59 Del Skrevet søndag kl 12:42 Amantha skrev (På 22.11.2024 den 14.49): Norge ville vel vise de andre landene hvor flinke de er, og man kan vel egentlig ikke se bort fra at de fikk fordelene fordi de er hvite. Spørsmålet mitt er om ukrainerne som er i Norge nå noensinne kommer til å flytte tilbake igjen, om krigen slutter en dag… Ja, man hjelper gjerne de som står en nærmest. Det er vel selvforklarende? Du må jo være helt fjern for å tro at vi skal hjelpe et afrikansk land på andre siden av verden på lik linje med naboland. Det er ikke et spørsmål om de skal hjem, de SKAL hjem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jaeols Skrevet søndag kl 13:02 #60 Del Skrevet søndag kl 13:02 Mammatilmine skrev (26 minutter siden): Det er greit nok men du misser på hoved poenget mitt. Ikke de landene jeg mener de kan få igjen. Det er greit nok men du misser på hovedpoenget mitt. Ikke de landene jeg mener de kan få igjen. Revolt noen? Må jo styrte den fyren der tilslutt 🤞Eller er alle blitt sauer. Han blir ikke styrtet, ingen våger å gjøre det, dessverre. Vi burde bli kvitt Putin. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå