Gå til innhold

Frp vil returnere 5000 ukrainere

Perine

Anbefalte innlegg

Det har vært krevende for vårt land og folk med alle de ukrainske flyktningene som kom hit, og fortsatt kommer.  Men å kaste dem ut nå, går det an da?  Krigen er ikke over og det smeller jo mer eller mindre over hele landet deres fortsatt. Truslene om atomvåpen er også der. Er det typisk Frp-populistisk kanskje? Antakelig bare snakk.

Frp vil returnere 5000 ukrainere: – Kommer fra trygge områder | ABC Nyheter

Endret av Perine
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det hører til sjeldenhetene at jeg er enig med FrP, men er enig i dette. 

Store deler av Ukraina har aldri vært berørt av krig.  Hus og leiligheter står uberørte, eller de er leid ut.  Folk trenger selvfølgelig rimelig tid til å avslutte jobb og skole her i Norge, men de bør reise tilbake straks det er mulig. 

Etter min mening var vi altfor raske og "lettvinte" da vi tok i mot de ukrainske flyktningene.  De fikk fordeler som ingen andre flyktninger fikk (f.eks. frivillig asylmottak, kollektiv beskyttelse), og det syntes jeg var dypt urettferdig.  I mitt hode skal folk behandles likt- uansett hvor de kommer fra.  

• Liker 30
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (50 minutter siden):

Det har vært krevende for vårt land og folk med alle de ukrainske flyktningene som kom hit, og fortsatt kommer.  Men å kaste dem ut nå, går det an da?  Krigen er ikke over og det smeller jo mer eller mindre over hele landet deres fortsatt. Truslene om atomvåpen er også der. Er det typisk Frp-populistisk kanskje? Antakelig bare snakk.

Frp vil returnere 5000 ukrainere: – Kommer fra trygge områder | ABC Nyheter

Det går 18000 stridsdyktige menn og soser rundt i Norge. De må sendes ut og hjelpe Ukraina i krigen. De sliter der borte nå, trenger flere soldater. Så de må ut. 

• Liker 13
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan velge hvem som får bli og hvem som blir sendt hjem?

Det bor mange fra f eks Afrikanske land her, men som ikke er i krig. Skal de også sendes tilbake?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaeols skrev (Akkurat nå):

Det går 18000 stridsdyktige menn og soser rundt i Norge. De må sendes ut og hjelpe Ukraina i krigen. De sliter der borte nå, trenger flere soldater. Så de må ut. 

18000 stridsdyktige ukrainske menn her i Norge?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jaeols skrev (3 minutter siden):

Dette er så sant. Kjenner to slike, de snek seg gjennom Russland(?!) så til Norge, i krigens begynnelse. Er ikke det straffbart å svike sitt land i krise på den måten?

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Axa skrev (5 minutter siden):

Hvordan velge hvem som får bli og hvem som blir sendt hjem?

Det bor mange fra f eks Afrikanske land her, men som ikke er i krig. Skal de også sendes tilbake?

Ja hvorfor ikke? 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammatilmine skrev (Akkurat nå):

Dette er så sant. Kjenner to slike, de snek seg gjennom Russland(?!) så til Norge, i krigens begynnelse. Er ikke det straffbart å svike sitt land i krise på den måten?

Jo, det er ikke greit. De burde kalles hjem igjen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammatilmine skrev (6 minutter siden):

Jeg vil vite, hva du ser for deg, når du sier at de snek seg gjennom Russland? :) 
For ukrainere i Mariupol og områdene rundt, altså alle østlige områder, var det bare mulig å komme til vest Ukraina og videre til polsk grense hvis man hadde egen bil (eller fikk sitte på med noen som hadde), og kjørte omtrent umiddelbart etter at angrepet startet, vi snakker innen få uker etter. Mange ville ikke forlate hjem, mange håpet på snarlig løsning av en slags.

Men Russland hadde satt opp busser for å få flyktninger ut, og inn i Russland, da spesielt kvinner og barn, og gamle. For mange var det eneste måte å forlate en bombet hjem. Det var ingen fredelig og behagelig reise, disse ble avhørt av politi og grensevakter, ofte fratatt eiendeler av verdi, men, de fikk som oftest gå fri, i Russland. Noen få ble dog fengslet (senere brukt i gisselbytter), og til og med drept. Ensomme barn ble internert, det er fortsatt tusenvis av barn som er savnet. Derifra jobbet veldedige organisasjoner med å hjelpe disse å forlate Russland og komme seg til Europa, oftest Finland, Estonia, Latvia. 

Det jeg prøver å fortelle, at det er på ingen måte risikofritt eller behagelig valg, det var absolutt siste utvei for mange. I månedsvis var det ikke vann og strøm i Mariupol, på våren 2022, folk varmet seg opp og lagde mat på bål. Jeg har ingen problemer med å se at noen valgte buss til Russland framfor død. 

ps, jobbet (vedledighet) med ukrainske flyktninger selv. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaeols skrev (25 minutter siden):

Ja hvorfor ikke? 

Nei, det er jo forskjell på de tilfellene der oppholdet er innvilger på bakgrunn av kollektiv beskyttelse og der det er gitt opphold på bakgrunn av en individuell vurdering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (1 time siden):

De fikk fordeler som ingen andre flyktninger fikk (f.eks. frivillig asylmottak, kollektiv beskyttelse), og det syntes jeg var dypt urettferdig.  I mitt hode skal folk behandles likt- uansett hvor de kommer fra.  

Norge ville vel vise de andre landene hvor flinke de er, og man kan vel egentlig ikke se bort fra at de fikk fordelene fordi de er hvite. 

Spørsmålet mitt er om ukrainerne som er i Norge nå noensinne kommer til å flytte tilbake igjen, om krigen slutter en dag… 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Globalistene vil sikkert bli kvitt alle ukrainere. Men ok - hvorfor skal ikke kvinner også returneres? Er dere plutselig imot likestilling nå?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym1002 skrev (35 minutter siden):

Globalistene vil sikkert bli kvitt alle ukrainere. Men ok - hvorfor skal ikke kvinner også returneres? Er dere plutselig imot likestilling nå?

Jeg trodde hensikten var å sende alle hjem igjen, og at det var derfor de fikk midlertidig kollektiv beskyttelse.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RedFox81 skrev (2 timer siden):

Jeg vil vite, hva du ser for deg, når du sier at de snek seg gjennom Russland? :) 
For ukrainere i Mariupol og områdene rundt, altså alle østlige områder, var det bare mulig å komme til vest Ukraina og videre til polsk grense hvis man hadde egen bil (eller fikk sitte på med noen som hadde), og kjørte omtrent umiddelbart etter at angrepet startet, vi snakker innen få uker etter. Mange ville ikke forlate hjem, mange håpet på snarlig løsning av en slags.

Men Russland hadde satt opp busser for å få flyktninger ut, og inn i Russland, da spesielt kvinner og barn, og gamle. For mange var det eneste måte å forlate en bombet hjem. Det var ingen fredelig og behagelig reise, disse ble avhørt av politi og grensevakter, ofte fratatt eiendeler av verdi, men, de fikk som oftest gå fri, i Russland. Noen få ble dog fengslet (senere brukt i gisselbytter), og til og med drept. Ensomme barn ble internert, det er fortsatt tusenvis av barn som er savnet. Derifra jobbet veldedige organisasjoner med å hjelpe disse å forlate Russland og komme seg til Europa, oftest Finland, Estonia, Latvia. 

Det jeg prøver å fortelle, at det er på ingen måte risikofritt eller behagelig valg, det var absolutt siste utvei for mange. I månedsvis var det ikke vann og strøm i Mariupol, på våren 2022, folk varmet seg opp og lagde mat på bål. Jeg har ingen problemer med å se at noen valgte buss til Russland framfor død. 

ps, jobbet (vedledighet) med ukrainske flyktninger selv. 

De jeg møtt var en fra Mariopol en fra Melitopol. De vil ikke krige for sitt land ihvertfall. Nå lever de det gode liv i Norge og røyker rev og koser seg. Vil tillegge at mange i familiene deres ble igjen da de er enige med Putin (deres egne ord) å bryr seg vel ikke om det er Ukraina eller Russland de bor i. Just saying. Hva ser jeg for meg, vel det er vel en måte og unnslippe verv i hæren. Krig er selvfølgelig fælt ja. Upopulær mening men la Putin få tilbake Balkan, Polen og alle de mkka landene der. (Mange av) de folka der mangler bakhode og altså redelighet, røverbander med lim i hendene. Under pandemien var det nesten ingen tyverier av båter og maskiner (fra bønder f.eks) grunnet stengte grenser og ingen adgang for Øst-Europeiske tyver, 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt så vil jo alle flyktninger til Norge. Vi har nav. Og vi slipper inn alt. Men hvorfor skal akkurat denne gruppen utvises?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Anonym1002 skrev (10 minutter siden):

Generelt så vil jo alle flyktninger til Norge. Vi har nav. Og vi slipper inn alt. Men hvorfor skal akkurat denne gruppen utvises?

Vi slipper ikke inn "alt", som du skriver.  De som kommer til Norge søker om asyl, og bor på asylmottak mens søknaden deres gjennomgås og kontrolleres.  Viser det seg at de ikke er truet/forfulgt i eget land, evt. at det er trygt der, så blir de returnert.  Det gjelder f.eks. afghanere.  
I motsetning til andre fikk alle ukrainere kollektiv godkjenning.  De unngikk individuell vurdering.  Selv de som kom fra trygge områder fikk bli i Norge.  Mens andre må vente i flere år for at søknaden deres skal bli behandlet, kan ukrainere flytte i bolig og motta norske sosiale ytelser straks de kommer.  Synes du det er rettferdig?  

Hvorfor mener du at ukrainere ikke skal behandles på samme måte som andre?

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdaget først nå at FrP bare vil sende menn tilbake...  Da er jeg IKKE enig! 

Jeg mener alle som kan returneres til trygge bosteder, både menn og kvinner, bør det.  I Ukraina er det menn som går inn i forsvaret.  Det er i seg selv urettferdig og diskriminerende.  

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perine skrev (5 timer siden):

18000 stridsdyktige ukrainske menn her i Norge?

Det sto io avisa her om dagen. De bør sendes ut. Har ikke noe her å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (36 minutter siden):

Oppdaget først nå at FrP bare vil sende menn tilbake...  Da er jeg IKKE enig! 

Jeg mener alle som kan returneres til trygge bosteder, både menn og kvinner, bør det.  I Ukraina er det menn som går inn i forsvaret.  Det er i seg selv urettferdig og diskriminerende.  

Kvinner kan også delta i krigen. Ukraina trenger alle. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...