Gå til innhold

Jobbe i staten eller kommunen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har jobbet 16 år i et flyselskap, men er nå straks ferdig med en bachelorgrad i en alder av 39 år 😁

Hva er fordelene å jobbe i kommunen vs. staten? Og stemmer det at ansiennitet regnes ut fra alle år man har stått i jobb, til tross for at det ikke er relevant for stillingen? Ville du jobbet i kommunen eller staten? 

Takknemlig for svar 😊

Anonymkode: 83175...122

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stormur skrev (2 timer siden):

Staten. Kommunene har og kjem til å ha ekstremt dårleg økonomi.

Takk for svar! ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil si kommunen, fordi staten har så dårlig økonomi. Hos oss sies folk opp nå.

Anonymkode: beac5...a8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg vil si kommunen, fordi staten har så dårlig økonomi. Hos oss sies folk opp nå.

Anonymkode: beac5...a8a

Det må vere ei heilt spesiell kommune feks Frøya. Elles i landet står det veldig dårlig til.  Krisa i kommunene er så stor at staten har gitt 5 mrd ekstra.  https://www.nrk.no/nyheter/kommuneokonomi-1.15013190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler er jo ok hvis du vil trappe ned, tjene helt ok, kjede livet av deg og ha uoppsigelig jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stormur skrev (4 timer siden):

Statlige virksomheter har jo også ekstremt dårlig økonomi! TS, jeg ville gått for den mest interessante jobben. Søk både kommunalt og statlig, så får du se hvilke jobber du får tilbud om og hva de tilbyr av lønn.

Anonymkode: 6dc8d...9a0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (3 minutter siden):

Begge deler er jo ok hvis du vil trappe ned, tjene helt ok, kjede livet av deg og ha uoppsigelig jobb. 

Ingen av de tingene stemmer jo, muligens med unntak av “tjene helt ok”. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stormur skrev (13 minutter siden):

Det må vere ei heilt spesiell kommune feks Frøya. Elles i landet står det veldig dårlig til.  Krisa i kommunene er så stor at staten har gitt 5 mrd ekstra.  https://www.nrk.no/nyheter/kommuneokonomi-1.15013190

Som i “statskassen”. Det betyr ikke at statlige virksomheter har mye penger. De sultefôres over en lav sko og folk sies opp. Unntaket er Forsvaret, de har fått økt budsjettene veldig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (9 minutter siden):

Hva er det du prater om? Jeg jobber på Norges største traumesykehus, dvs statlig ansatt og jeg kan fortelle deg at jeg har alt annet enn late, kjedelige dager. 

Anonymkode: 113de...864

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (16 minutter siden):

Trappe ned? Jeg trappet opp og måtte jobbe mye mer da jeg gikk fra privat til offentlig virksomhet. Kjede livet av meg har jeg ikke tid til, rekker knapt å gå på toalettet i løpet av arbeidsoppdagen. Ikke er jeg uoppsigelig heller, det er nedskjæringer både i kommune og stat for tiden. 

Anonymkode: 715c0...60e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er det du prater om? Jeg jobber på Norges største traumesykehus, dvs statlig ansatt og jeg kan fortelle deg at jeg har alt annet enn late, kjedelige dager. 

Anonymkode: 113de...864

Ja helt enig, som jeg sa i en tidligere post, helse, skole, politi osv fortjener jo absolutt vesentlig høyere lønn og bedre arbeidstidsbestemmelser. Men altså fylkeskommunnen, drift, forvaltning, bymiljøetaten osv= det kan man slette, ingen trenger de tjenestene, de tjener 2x av nødvendige tjenester og er faktisk 100% bortkastet😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (1 time siden):

Deg om det, jeg synes jobben min er kjempespennende 😊

Anonymkode: b6f5f...171

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enmanelskeråhate skrev (57 minutter siden):

Ja helt enig, som jeg sa i en tidligere post, helse, skole, politi osv fortjener jo absolutt vesentlig høyere lønn og bedre arbeidstidsbestemmelser. Men altså fylkeskommunnen, drift, forvaltning, bymiljøetaten osv= det kan man slette, ingen trenger de tjenestene, de tjener 2x av nødvendige tjenester og er faktisk 100% bortkastet😀

Jeg jobber i politiet og kan signere som resten her at dagene er alt annet enn "en dans på roser". 

Du virker til å ha lav innsikt i hva jobber går ut på, hva de bidrar med og hva den virkelige samfunsverdien er. 

Her i kommunen er det for eksempel slik at fylkeskommunen har ansvaret for buss, hurtigbåter, vgs, tannhelse og mye mer. Kjipern om det bare forsvinner i morgen gitt. 

Drift i kommunen har ansvare for vei, avløp, vann, avfall. Sykt kjekt med akkurat den avdelingen i grunn.....

Anonymkode: c83e5...22f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte er lønna bedre i kommunen, men ikke alltid. Litt flere goder i staten, men for min del har det ikke veid opp for lønnsforskjellen. 

Uansett, velg stillingen du synes er mest spennende, er ikke så viktig om det er stat eller kommune. Du har vel ikke tenkt å jobbe samme sted resten av livet? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

issoras skrev (27 minutter siden):

Ofte er lønna bedre i kommunen, men ikke alltid. Litt flere goder i staten, men for min del har det ikke veid opp for lønnsforskjellen. 

Uansett, velg stillingen du synes er mest spennende, er ikke så viktig om det er stat eller kommune. Du har vel ikke tenkt å jobbe samme sted resten av livet? 

Jeg tenkte faktisk å finne arbeidsplassen jeg kan bli i til jeg blir pensjonist! 😅 Har vært halve livet i samme stilling, men bytter ut vingene til kontorstol i stedet! Ts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Stormur skrev (6 timer siden):

Men i snitt tjener kommuneansatte akademikere MYE bedre enn oss i staten.

Anonymkode: e803a...43f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I administrasjonen får du mer lønn med mastergrad, det gir en fin start i karrieren. Jobber selv I kommune og det er dårlig økonomi nå. Men det spørs hva du vil jobbe med. I mitt felt er det forskjellig roller. I kommunen er jeg "samfunnsbygger" mens i en jobb i staten er jeg overordna veileder for kommunen. Så du bør se hvilke stillinger som er ute for deg å søke på. Om du blir i jobben kommer mer ann på hvilke ledelse du har og om du faktisk trives. 

Anonymkode: b3479...b3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...