Gå til innhold

Hvordan skal jeg klare å ta jerntilskudd når magen blir så vrang av det

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Får ikke forstoppelse, men avføringen blir treigere, men samtidig løsere og tjæreaktig. Bruker utrolig lang tid på å tørke meg etter dobesøk. Vet folk er hardere rammet av magetrøbbel i forbindelse med jerntilskudd, men det er fryktelig plagsomt. Noen tips? Bruker Niferex 100 mg etter anbefaling fra fastlegen.

Anonymkode: e0298...637

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ellers vet jeg jo ikke hvor gammel du er og hvilket kjønn du er, men er du kvinne i fruktbar alder, kan det hjelpe langt mer å bruke prevensjon som reduserer eller stopper mensen, f.eks. hormonspiral. Det fikk jernlagrene mine opp på et mye bedre nivå, i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aminojern! Men det er lavere doser da, det er derfor de er bedre mot magen enn de med høyere doser i seg.

Anonymkode: 924f8...ba9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du forsøkt å spise et veldig jernrikt kosthold i stedet? Jeg brukte jerntilskudd til jeg var innom normalområdet og har ettet dette spist mye egg og leverpostei.

Anonymkode: 3018a...f3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Får ikke forstoppelse, men avføringen blir treigere, men samtidig løsere og tjæreaktig. Bruker utrolig lang tid på å tørke meg etter dobesøk. Vet folk er hardere rammet av magetrøbbel i forbindelse med jerntilskudd, men det er fryktelig plagsomt. Noen tips? Bruker Niferex 100 mg etter anbefaling fra fastlegen.

Dette må du tåle og holde ut, fordi du får ikke anbefaling om Niferex uten god grunn. 
Når du har målt igjen, så kan du ta opp med legen om du kan bytte til Duroferon eller noe annet.

Her ser du alternativene https://www.felleskatalogen.no/medisin/atc-register/B03A A07

Anonymkode: fde4f...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (1 time siden):

Ellers vet jeg jo ikke hvor gammel du er og hvilket kjønn du er, men er du kvinne i fruktbar alder, kan det hjelpe langt mer å bruke prevensjon som reduserer eller stopper mensen, f.eks. hormonspiral. Det fikk jernlagrene mine opp på et mye bedre nivå, i alle fall.

Er gravid 😅

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dette må du tåle og holde ut, fordi du får ikke anbefaling om Niferex uten god grunn. 
Når du har målt igjen, så kan du ta opp med legen om du kan bytte til Duroferon eller noe annet.

Her ser du alternativene https://www.felleskatalogen.no/medisin/atc-register/B03A A07

Hun skrev jeg hadde litt lave nivåer og det skjønner jeg jo utifra prøveresultatet: P-Ferritin (µg/L) : 24 (11-164)

Niferex anbefalte hun fordi mange tåler det godt, sånn magemessig. Skal ta det gjennom hele svangerskapet, så jeg må vel bare stålsette meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ferro-Retard (100 mg) fungerte bra for meg. Ingen magesmerter, men litt tregere mage. 

Anonymkode: 5c897...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også ville jeg kjøpt intim våtservietter, lettere å bli ren bak da. Er du hjemme så kan du gå i dusjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Også ville jeg kjøpt intim våtservietter, lettere å bli ren bak da. Er du hjemme så kan du gå i dusjen. 

Det må jeg nok gjøre, ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er gravid 😅

Hun skrev jeg hadde litt lave nivåer og det skjønner jeg jo utifra prøveresultatet: P-Ferritin (µg/L) : 24 (11-164)

Niferex anbefalte hun fordi mange tåler det godt, sånn magemessig. Skal ta det gjennom hele svangerskapet, så jeg må vel bare stålsette meg...

Kan du prøve å regulere litt med kosten? At du spiser mindre fiberholdig mat? 
Kosthold er vanskelig å sette sammen / endre slik at man får både det man trenger og det man har lyst på/klarer å spise. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løsningen for meg ble å bruke depo tabletter 😊

Anonymkode: 6ba8f...5c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kan du prøve å regulere litt med kosten? At du spiser mindre fiberholdig mat? 
Kosthold er vanskelig å sette sammen / endre slik at man får både det man trenger og det man har lyst på/klarer å spise. 

Kjenner jeg meg selv rett klarer jeg nok ikke å holde på en sånn vane, nei...

Løsningen for meg ble å bruke depo tabletter 😊

Anonymkode: 6ba8f...5c0

Hvilke? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tåler heller ikke jern tabletter, men har begynt å ta leverkapsler, og det regerer jeg ikke på i det hele tatt, og mye bedre jernverdier nå. 

Anonymkode: 7b8fa...c32

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Bytt til floradix mikstur. Hjalp for meg. Ble ikke hard i magen av den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd alt som er anbefalt, gitt blod i mange år og er i min andre graviditet nå. Alltid lav på jern. Forsøkte å ta Niferex 100 mg annenhver dag, men kom bare til pille 3. Var forstoppet i _en_ mnd etterpå. Så jeg har gitt opp alt av jerntilskudd, prøver å spise jernrik mat. 

Anonymkode: 33751...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...