Gå til innhold

Mine foreldre nekter å bruke bilstol på barnet mitt, mener han er for stor

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Reagerer mest på at de kjører 300 meter for å hente. Det hadde tatt noen minutter å gå:sjokkert:

Anonymkode: bdad0...8bc

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Reagerer mest på at de kjører 300 meter for å hente. Det hadde tatt noen minutter å gå:sjokkert:

Ja, det å kjøre 300 meter er jo håpløst. Tar maksimalt 5-10 minutter å gå

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Besteforeldre kommer i mange aldre og med ulike helsetilstander. Min mor hadde hatt problemer med å få med seg både unge og pikkpakk (i alle fall min unge som har ADHD og Asperger og var mildt sagt en håndfull i den alderen) 300 meter til fots.

Anonymkode: 5c9b9...64c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så barnet sitter på godkjent bilpute og har sikkerhetsbelte på. Altså lovlig sikret. Hva er problemet?

Anonymkode: ea44d...a5a

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (31 minutter siden):

Dødelige tider. Selv om det var langt mindre trafikk, var antallet barn som døde i trafikken høyt spesielt mellom 1950 og 80.

Og ikke minst voksne, da bilene var ekstremt mye dårligere på den tiden uten sikkerhetsutstyr som airbag og stålbjelker i rammen.  Alle aldersgrupper har fått bedre sikkerhet, det er ikke bare bilstol til barn som har bedret dette, selv om de minste selvsagt må sikres forsvarlig.

Anonymkode: 65720...271

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Jeg nekter å tro at fireåringen din var for lang til å sitte i beltestol. 

Anonymkode: 5c9b9...64c

Og hva du tror er jo egentlig irrelevant for meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og ikke minst voksne, da bilene var ekstremt mye dårligere på den tiden uten sikkerhetsutstyr som airbag og stålbjelker i rammen.  Alle aldersgrupper har fått bedre sikkerhet, det er ikke bare bilstol til barn som har bedret dette, selv om de minste selvsagt må sikres forsvarlig.

Selvfølgelig er bilene bedre også. Men det at null barn dør i trafikken nå, har blitt mulig gjennom påbud om sikkerhetsbelte og sikring av barn i bil.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Sefanja skrev (25 minutter siden):

Ja, det å kjøre 300 meter er jo håpløst. Tar maksimalt 5-10 minutter å gå

De henter han som regel på vei hjem til oss, altså armeen svinger innom barnehagen. Istedenfor at de skal parkere hos oss og deretter dra tilbake å hente. Barnet på 4 år er ofte veldig sliten etter barnehagen og sutrer mye, turen hjem kan fort ta 15-20 min selvom det er 300m å gå. Det er også bratte bakker og tungt å gå sammen med en 4 åring og en del ting fra barnehagen på slep. Så det er grunnen til at de kjører. Husk at eldre mennesker er litt dårligere til bens enn oss unge. 

Anonymkode: 936a4...fa1

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten bilsete kan de ikke hente i bil, ferdig snakka. 

Anonymkode: 3200f...6f7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg forstått riktig,at barnet sitter på en bilpute 300 meter? Hvis det ikke er bra nok,får du nesten hente selv altså.....

Anonymkode: c8ad5...68a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, ikke Norges største 4-åringer men de var for store for bilstol. Samme for flere jeg kjenner med lange unger. Vi følger forskriften til punkt og prikke.

TT gir inntrykk av at lov og forskrift sier noe annet enn det det gjør, og har helt urealistiske krav til hvor lenge barn skal sitte i bilstol. Jeg vet ikke hvem de får betalt av, men den bilstol-pushingen de driver funker ikke for vanlige folk.

Du kan ikke beskylde meg for å lure andre på dette forumet fordi du har en annen mening enn meg.

Jeg har ikke en annen mening enn deg, jeg påpeker at det du skriver er fakta objektivt feil.

Anonymkode: 2a6d2...4f8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei, ikke Norges største 4-åringer men de var for store for bilstol. Samme for flere jeg kjenner med lange unger. Vi følger forskriften til punkt og prikke.

TT gir inntrykk av at lov og forskrift sier noe annet enn det det gjør, og har helt urealistiske krav til hvor lenge barn skal sitte i bilstol. Jeg vet ikke hvem de får betalt av, men den bilstol-pushingen de driver funker ikke for vanlige folk.

Du kan ikke beskylde meg for å lure andre på dette forumet fordi du har en annen mening enn meg.

Største tullet  jeg har hørt, så du hadde altså 4 åring som var over 130 cm lang ??

Anonymkode: a06dc...c96

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

de bruker altså pute? Ordentlig bilpute eller typ en hodepute?

Jeg kjenner nesten ingen som er så hysteriske at de bruker bilstol på barn over 3 år… 

Anonymkode: e5e20...7ca

😂😂 hysterisk å sikre barnet sitt best mulig? Gud bedre

Anonymkode: a06dc...c96

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her

Mine foreldre mener også at jeg er hysterisk og overdriver. De argumenterer for at bilstolpute er godt nok og henviser til at puten er godkjent for barn mellom 15-30 kg og fra de er 4 år. Det står på produktbeskrivelsen til bilstolputen. Jeg forteller dem at de kommer til å få en saftig bot av politiet hvis de blir stoppa. Min far mener at det skjer ikke når de bruker bilstolpute, det er godkjent sikring i bil for en 4 åring i følge han. 

Jeg mener at bilstol (altså skikkelig bilstol) er påbudt frem til barnet er 125cm. Bilstolpute kan brukes fra barnet er 125cm og høyere. Stemmer dette? 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

TS her

Mine foreldre mener også at jeg er hysterisk og overdriver. De argumenterer for at bilstolpute er godt nok og henviser til at puten er godkjent for barn mellom 15-30 kg og fra de er 4 år. Det står på produktbeskrivelsen til bilstolputen. Jeg forteller dem at de kommer til å få en saftig bot av politiet hvis de blir stoppa. Min far mener at det skjer ikke når de bruker bilstolpute, det er godkjent sikring i bil for en 4 åring i følge han. 

Jeg mener at bilstol (altså skikkelig bilstol) er påbudt frem til barnet er 125cm. Bilstolpute kan brukes fra barnet er 125cm og høyere. Stemmer dette? 

Dessverre er det stolen/putens godkjenning som gjelder. Det er ikke lenger lov å selge slike puter med gammel godkjenning men om de har en så er det ikke noen lov mot å bruke dem :( Elendig lovverk som er alt for lite strengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

TS her

Kjære vene,det er snakk om 300 meter! Og foreldrene dine gjør deg en tjeneste ved å hente barnet ditt. Slapp av litt da...

Anonymkode: c8ad5...68a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

TS her

Enten det er lovlig eller ei, jeg hadde ikke akseptert noe annet en bilstol. Uten bilstol får de ikke hente i bhg helt enkelt

Anonymkode: 0820f...11e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Dessverre er det stolen/putens godkjenning som gjelder. Det er ikke lenger lov å selge slike puter med gammel godkjenning men om de har en så er det ikke noen lov mot å bruke dem :( Elendig lovverk som er alt for lite strengt.

Vil bare legge til at selv om noe er lovlig så er det faktisk dine barn og du kan sette ned foten. Mine foreldre må følge trygg trafikks anbefalinger for mitt barn. Til gjengjeld betaler jeg for setene, men de må altså bruke dem hvis de skal kjøre barnet mitt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.11.2024 den 12.18):

Jeg har supre foreldre som engasjerer seg mye i livet til sine to barnebarn, det er mine barn. De elsker barnebarna og bruker mye av som fritid på å passe dem eller bare være med dem. Men de er dessverre av generasjonen som påstår at bilstoler er unødvendige. Eldstemann på 4 år blir hentet av dem innimellom, da kjører de han hjem fra barnehagen som er 300meter unna. De bruker ikke bilstol på den strekningen, jeg oppdaget dette i går da barnet fortalte at han fikk sitte i vanlig sete i bilen til mormor. Jeg ble litt satt ut, da jeg sjekket bilen deres så jeg at de hadde fjernet barnesete, jeg hadde kjøpt til dem. Jeg snakket med foreldrene mine om det, og de mente at det var helt unødvendig med bilsete på ett såpass stort barn. Jeg fortalte dem at det var påbudt med bilsete, mens pappa påstod at det var helt unødvendig når barnet var såpass stort som poden vår er. Min mann mener at de ikke skal få kjøre barnet vårt så lenge de ikke har bilsete i bilen sin. Nå kjører barnet lite bil med besteforeldre, det er kun i forbindelse med at de henter i barnehagen av og til, da er det snakk om 300 meter. 

Hvordan løser vi dette? Uten å fornærme noen, fordi de er supre besteforeldre. Men har helt andre holdninger til sikring i bil enn oss. Husker at jeg og lillesøster fikk ligge i baksete på langturer da vi var små, vi brukte ikke bilbelte en gang 

Da får de faen aldri hente mer. FERDIG SNAKKA. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...