AnonymBruker Skrevet fredag kl 22:21 #41 Del Skrevet fredag kl 22:21 Pås skrev (10 timer siden): Livsfarlig 300 meter? 🤔 men uansett er jeg helt enig i at barn skal sikres maks i bil, og at ts er i sin fulle rett til å kreve det av sine foreldre. Jeg er selv bestemor, og bilen min er utrustet 100% i tråd med foreldrenes ønsker/krav. Jeg skulle kjøre 200m fr jobb til bhg å hente ungene. Fikk trailer i ræva i er kryss. Jeg stod stille, trailere holdt 70pluss. Kan si det som var bagasjerom på bil var brettet inn i baksette Anonymkode: 09a4e...245 1 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 22:32 #42 Del Skrevet fredag kl 22:32 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Sefølgelig! Skal barnet på 4 sitte i bilstol. Hvis foreldrene dine blir stoppet av politiet så blir det en heftig bot og da kan dem ikke mene det ikke er nødvendig. Hadde ikke latt dem kjørt rundt med barne mitt uten bilstol. Anonymkode: 0f488...ebc Da ungene var 4 gikk de over til pute her i huset. Bilstol var umulig. Ville garantert ikke fått noe bot av politiet selv om de ikke satt i bilstol. Men enig i at de må bruke noe sikringsutstyr men har aldri forholdt meg til TT for de har en helt urealistisk tilnærming. Anonymkode: 65720...271 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 04:59 #43 Del Skrevet lørdag kl 04:59 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Fortell til de at det er en bot, på 4,5 tusen, hvis noen ser at de kjører en fireåring usikret i en bil. Anonymkode: 2e393...489 hvor ser du at de kjører med ham usikret? Og ts, hvor stor er ungen? Bilstol er IKKE påbudt, men det er mulig pute er, kommer an på barnets størrelse. Å nekte dem å hente er vel kun straff til ts selv som da ikke lenger får barnevakt. S blir neste tråd om slemme besteforeldre som forskjellebehandler og kun henter og passer søsterens barn 😂 Anonymkode: e5e20...7ca 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 05:22 #44 Del Skrevet lørdag kl 05:22 Dere får hente selv. Anonymkode: 832a0...5fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 07:33 #45 Del Skrevet lørdag kl 07:33 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Da ungene var 4 gikk de over til pute her i huset. Bilstol var umulig. Ville garantert ikke fått noe bot av politiet selv om de ikke satt i bilstol. Men enig i at de må bruke noe sikringsutstyr men har aldri forholdt meg til TT for de har en helt urealistisk tilnærming. Anonymkode: 65720...271 Hadde du norges største 4-åringer da eller? Var de over 125 cm? For med puter kjøpt i dag så er det kun R129-godkjente som er lov å selge og de er godkjente for minimum 125 cm. Den gang var det nok godkjent siden du sikkert hadde pute med gamle R44-godkjenning, men trygt var det ikke. Greit nok at du valgte å bruke dårligere sikkerhetsutstyr enn anbefalt, men ikke frem på et forum at det er fordi det er "umulig" å sikre en 4-åring forsvarlig slik at andre kan tro det er sannheten. For det er 100% mulig med mindre barna dine var absurd store. Det finnes bilstoler som passer til gjennomsnittlig størrelse 12-åringer og det er nå bakovervendte bilstoler på markedet som passer til barn opp til 125cm og 36kg. TT har ikke en urealistisk tilnærming men har helt fornuftige råd som er fint mulig å følge med både litt små, litt normale og litt store barn. Synes det er dumt å hevde noe annet på et forum som noen kanskje leser og tror er sannhet og deretter velger å sikre egne barn for dårlig. Anonymkode: 2a6d2...4f8 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 07:34 #46 Del Skrevet lørdag kl 07:34 AnonymBruker skrev (2 timer siden): hvor ser du at de kjører med ham usikret? Og ts, hvor stor er ungen? Bilstol er IKKE påbudt, men det er mulig pute er, kommer an på barnets størrelse. Å nekte dem å hente er vel kun straff til ts selv som da ikke lenger får barnevakt. S blir neste tråd om slemme besteforeldre som forskjellebehandler og kun henter og passer søsterens barn 😂 Anonymkode: e5e20...7ca Han er 110-111cm og veier 20-21kg. De bruker kun sikkerhetsbeltene i bilen, sitter på en pute. Anonymkode: 936a4...fa1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 07:42 #47 Del Skrevet lørdag kl 07:42 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Han er 110-111cm og veier 20-21kg. De bruker kun sikkerhetsbeltene i bilen, sitter på en pute. Anonymkode: 936a4...fa1 de bruker altså pute? Ordentlig bilpute eller typ en hodepute? Jeg kjenner nesten ingen som er så hysteriske at de bruker bilstol på barn over 3 år… Anonymkode: e5e20...7ca 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 07:43 #48 Del Skrevet lørdag kl 07:43 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): de bruker altså pute? Ordentlig bilpute eller typ en hodepute? Jeg kjenner nesten ingen som er så hysteriske at de bruker bilstol på barn over 3 år… Anonymkode: e5e20...7ca Bilstolpute. Anonymkode: 936a4...fa1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:01 #49 Del Skrevet lørdag kl 08:01 Fornærme? Ved å si at det de gjør er ulovlig, bryter loven, medfører stor bot om de blir tatt og de risikerer barnets liv? Det tar bare sekunder at en annen bil gjør en grov feil å kjører inn i besteforeldrenes bil. Jeg driter i hvor gode besteforeldre de er. Om jeg ikke kunne stole på at de sikret ungen min så hadde de ikke fått lov å passe han mer. Punktum. Anonymkode: 7a0a3...74a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:09 #50 Del Skrevet lørdag kl 08:09 Har ikke lest tråden men hvis det er 300 m i 30-sona i byggefelt så hadde jeg ikke brydd meg. Anonymkode: 23469...fdb 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:15 #51 Del Skrevet lørdag kl 08:15 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Bilstolpute. Anonymkode: 936a4...fa1 For meg hadde ikke det vært godt nok. De hadde helt enkelt ikke fått lov å hente i bhg (jeg vet ikke om jeg hadde stolt på at de gikk til fots og hentet eller om de bare hadde tatt bilen likevel). Det er ingen unnskyldninger for at barna ikke skal sitte trygt i den bilen, og jeg hadde ikke tatt sjansen. Ulykker kan skje selv på korte avstander. Anonymkode: 0820f...11e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet lørdag kl 08:18 #52 Del Skrevet lørdag kl 08:18 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Jeg har supre foreldre som engasjerer seg mye i livet til sine to barnebarn, det er mine barn. De elsker barnebarna og bruker mye av som fritid på å passe dem eller bare være med dem. Men de er dessverre av generasjonen som påstår at bilstoler er unødvendige. Eldstemann på 4 år blir hentet av dem innimellom, da kjører de han hjem fra barnehagen som er 300meter unna. De bruker ikke bilstol på den strekningen, jeg oppdaget dette i går da barnet fortalte at han fikk sitte i vanlig sete i bilen til mormor. Jeg ble litt satt ut, da jeg sjekket bilen deres så jeg at de hadde fjernet barnesete, jeg hadde kjøpt til dem. Jeg snakket med foreldrene mine om det, og de mente at det var helt unødvendig med bilsete på ett såpass stort barn. Jeg fortalte dem at det var påbudt med bilsete, mens pappa påstod at det var helt unødvendig når barnet var såpass stort som poden vår er. Min mann mener at de ikke skal få kjøre barnet vårt så lenge de ikke har bilsete i bilen sin. Nå kjører barnet lite bil med besteforeldre, det er kun i forbindelse med at de henter i barnehagen av og til, da er det snakk om 300 meter. Hvordan løser vi dette? Uten å fornærme noen, fordi de er supre besteforeldre. Men har helt andre holdninger til sikring i bil enn oss. Husker at jeg og lillesøster fikk ligge i baksete på langturer da vi var små, vi brukte ikke bilbelte en gang Anonymkode: 936a4...fa1 Du sier at de ikke får hente han i bil. En fireåring er ikke høy eller tung nok til å sitte uten sete. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:33 #53 Del Skrevet lørdag kl 08:33 300 meter er så kort avstand at det sannsynligvis går bra. Men det handler jo også om hvilket eksempel dere setter for 4-åringen. Nå lærer han at det er greit å slurve med bilsikring på korte turer. Anonymkode: 7fa94...47d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 08:49 #54 Del Skrevet lørdag kl 08:49 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hadde du norges største 4-åringer da eller? Var de over 125 cm? For med puter kjøpt i dag så er det kun R129-godkjente som er lov å selge og de er godkjente for minimum 125 cm. Den gang var det nok godkjent siden du sikkert hadde pute med gamle R44-godkjenning, men trygt var det ikke. Greit nok at du valgte å bruke dårligere sikkerhetsutstyr enn anbefalt, men ikke frem på et forum at det er fordi det er "umulig" å sikre en 4-åring forsvarlig slik at andre kan tro det er sannheten. For det er 100% mulig med mindre barna dine var absurd store. Det finnes bilstoler som passer til gjennomsnittlig størrelse 12-åringer og det er nå bakovervendte bilstoler på markedet som passer til barn opp til 125cm og 36kg. TT har ikke en urealistisk tilnærming men har helt fornuftige råd som er fint mulig å følge med både litt små, litt normale og litt store barn. Synes det er dumt å hevde noe annet på et forum som noen kanskje leser og tror er sannhet og deretter velger å sikre egne barn for dårlig. Anonymkode: 2a6d2...4f8 Nei, ikke Norges største 4-åringer men de var for store for bilstol. Samme for flere jeg kjenner med lange unger. Vi følger forskriften til punkt og prikke. TT gir inntrykk av at lov og forskrift sier noe annet enn det det gjør, og har helt urealistiske krav til hvor lenge barn skal sitte i bilstol. Jeg vet ikke hvem de får betalt av, men den bilstol-pushingen de driver funker ikke for vanlige folk. Du kan ikke beskylde meg for å lure andre på dette forumet fordi du har en annen mening enn meg. Anonymkode: 65720...271 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:09 #55 Del Skrevet lørdag kl 09:09 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Nei, ikke Norges største 4-åringer men de var for store for bilstol. Samme for flere jeg kjenner med lange unger. Vi følger forskriften til punkt og prikke. TT gir inntrykk av at lov og forskrift sier noe annet enn det det gjør, og har helt urealistiske krav til hvor lenge barn skal sitte i bilstol. Jeg vet ikke hvem de får betalt av, men den bilstol-pushingen de driver funker ikke for vanlige folk. Du kan ikke beskylde meg for å lure andre på dette forumet fordi du har en annen mening enn meg. Anonymkode: 65720...271 Jeg nekter å tro at fireåringen din var for lang til å sitte i beltestol. Anonymkode: 5c9b9...64c 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:12 #56 Del Skrevet lørdag kl 09:12 AnonymBruker skrev (1 time siden): de bruker altså pute? Ordentlig bilpute eller typ en hodepute? Jeg kjenner nesten ingen som er så hysteriske at de bruker bilstol på barn over 3 år… Anonymkode: e5e20...7ca Da bør du skaffe deg nye venner. Anonymkode: 6a436...e01 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sefanja Skrevet lørdag kl 09:13 #57 Del Skrevet lørdag kl 09:13 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det er ikke sinnsvakt. Det var andre tider da Anonymkode: ea44d...a5a Dødelige tider. Selv om det var langt mindre trafikk, var antallet barn som døde i trafikken høyt spesielt mellom 1950 og 80. 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NiceOrNothing Skrevet lørdag kl 09:18 #58 Del Skrevet lørdag kl 09:18 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Fortell til de at det er en bot, på 4,5 tusen, hvis noen ser at de kjører en fireåring usikret i en bil. Anonymkode: 2e393...489 Ja, å ikke bare bot , men vet faktisk om en far som ble meldt til barnevernet av barnehagepersonalet, fordi han hentet barnet uten bilstol . Så selv om jeg til en viss grad forstår besteforeldrene, fordi de er av en annen generasjon , så har ting gått fremover , også med tanke på sikring . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:20 #59 Del Skrevet lørdag kl 09:20 Burde de ikkje klare å gå 300 forresten? Selv om det trolig er farligere Anonymkode: 23469...fdb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 09:21 #60 Del Skrevet lørdag kl 09:21 AnonymBruker skrev (1 time siden): de bruker altså pute? Ordentlig bilpute eller typ en hodepute? Jeg kjenner nesten ingen som er så hysteriske at de bruker bilstol på barn over 3 år… Anonymkode: e5e20...7ca Det er rart. Min er 8 og bruker fortsatt bilstol. Når hun sitter på med andre, får hun gjerne sitte i bilstolen til yngre søsken mens klassekamerater sitter på pute. Hun har ikke noe imot å sitte i bilstol. Anonymkode: 23469...fdb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå