Luckiness Skrevet fredag kl 12:32 #21 Del Skrevet fredag kl 12:32 Det er påbudt og du må legge vekk at du kan fornærme noen. De får bare bli fornærmet. Enten kan de kjøre med dem og bruke bilstol eller så må dere kjøre barna selv. Så enkelt er det faktisk. Det er helt umulig å skulle gjøre alle til lags her med mindre dine foreldre snur og forstår viktigheten av bilstol. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet fredag kl 12:52 #22 Del Skrevet fredag kl 12:52 (endret) Hensatt skrev (34 minutter siden): Det må da være mer jobb å starte bilen, kjøre bort, inn og hente, sette barn i bil, kjøre hjem, få barn ut av bil. ENN å bare traske bort og hente barnet. Litt frisk luft får de seg også. Gen X og boomers i et nøtteskall. Jeg ble plassert på en madrass bak i en varebil mens vi kjørte fra Sør-Frankrike til Norge, fordi det var bare plass til 3 foran, og der satt mamma, pappa og søstera mi. Helt SINNSVAKT. De er siste års boomers. Endret fredag kl 12:53 av Reign 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hactar Skrevet fredag kl 13:13 #23 Del Skrevet fredag kl 13:13 De kan mene hva de vil om bilsete, men om de nekter å bruke et bilsete du har betalt, og også nekter å heller hente til fots, er det de driver med intet mindre enn en maktdemonstrasjon. De har ingen argumenter. Ikke kan de begrunne det med økonomi, ikke kan de begrunne det med at setet er vanskelig å bruke. Alt de har er «du skal ikke fortelle meg hva jeg skal gjøre. Det gjør at jeg lurer på om dette er den eneste foreldreavgjørelsen de ikke respekterer, og hva dere kan forvente dere av bedrevitende trass fremover om dere ikke setter ned foten nå når de begår direkte lovbrudd. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrot Skrevet fredag kl 13:20 #24 Del Skrevet fredag kl 13:20 Jeg er selv 50+ og det ville aldri falle meg inn å ikke bruke sikring til barn i bil, det handler ikke om å "fornerme" foreldrene dine men om barnas sikkerhet - av med silkehanskene og på med boksehanskene ❤️ 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 13:59 #25 Del Skrevet fredag kl 13:59 Reign skrev (1 time siden): Gen X og boomers i et nøtteskall. Jeg ble plassert på en madrass bak i en varebil mens vi kjørte fra Sør-Frankrike til Norge, fordi det var bare plass til 3 foran, og der satt mamma, pappa og søstera mi. Helt SINNSVAKT. De er siste års boomers. Det er ikke sinnsvakt. Det var andre tider da Anonymkode: ea44d...a5a 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:12 #26 Del Skrevet fredag kl 14:12 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har supre foreldre som engasjerer seg mye i livet til sine to barnebarn, det er mine barn. De elsker barnebarna og bruker mye av som fritid på å passe dem eller bare være med dem. Men de er dessverre av generasjonen som påstår at bilstoler er unødvendige. Eldstemann på 4 år blir hentet av dem innimellom, da kjører de han hjem fra barnehagen som er 300meter unna. De bruker ikke bilstol på den strekningen, jeg oppdaget dette i går da barnet fortalte at han fikk sitte i vanlig sete i bilen til mormor. Jeg ble litt satt ut, da jeg sjekket bilen deres så jeg at de hadde fjernet barnesete, jeg hadde kjøpt til dem. Jeg snakket med foreldrene mine om det, og de mente at det var helt unødvendig med bilsete på ett såpass stort barn. Jeg fortalte dem at det var påbudt med bilsete, mens pappa påstod at det var helt unødvendig når barnet var såpass stort som poden vår er. Min mann mener at de ikke skal få kjøre barnet vårt så lenge de ikke har bilsete i bilen sin. Nå kjører barnet lite bil med besteforeldre, det er kun i forbindelse med at de henter i barnehagen av og til, da er det snakk om 300 meter. Hvordan løser vi dette? Uten å fornærme noen, fordi de er supre besteforeldre. Men har helt andre holdninger til sikring i bil enn oss. Husker at jeg og lillesøster fikk ligge i baksete på langturer da vi var små, vi brukte ikke bilbelte en gang Anonymkode: 936a4...fa1 Tilhører den generasjonen som påstår at bilsete er unødvendig? Er det ts eller foreldrene som ikke er riktig navlet her? Mine forfedre, født før andre verdenskrig, kjøpte bilsete til poden som var født i 1971. De monterte og sikkerhetsseler i bilene lenge før noen visste hva det var og før det ble påbudt. TS sin mor og far må være yngre enn disse, og hører ikke til noen generasjon som ikke forstår sikkerhet i bil, uansett hav ts påstår, og uansett om dette er en trolletråd eller en noe seriøs tråd. Man kjører ikke barn i bil, uten bilsete, selv ikke en meter, fordi en da risikerer livet til barnet og å miste førerkortet. Skulle denne tråden ha den minste rot i virkeligheten så kan ikke ts gjøre annet enn å nekte foreldrene å hente barna, og helst også ta bilnøklene fra foreldrene inntil de forstår et eventuelt alvor i saken. Mulig de begynner å bli demente, dersom ts ikke driver med trolling? Anonymkode: c12ff...027 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:14 #27 Del Skrevet fredag kl 14:14 300 meter? Ærlig talt - de kan da gå istedenfor å utsette barnet for den idiotiske risikoen det er å kjøre uten stol. Anonymkode: 6a436...e01 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 14:17 #28 Del Skrevet fredag kl 14:17 https://www.tv2.no/broom/trodde-ikke-mine-egne-oyne/13293247/ AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 300 meter? Ærlig talt - de kan da gå istedenfor å utsette barnet for den idiotiske risikoen det er å kjøre uten stol. Anonymkode: 6a436...e01 derfor jeg mente ts kunne ta nøklene fra dem, når de passer barna. Permanent dersom de begynne rå bli demente og ikke forstår hva de holder på med. Anonymkode: c12ff...027 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet fredag kl 14:21 #29 Del Skrevet fredag kl 14:21 Enig med din mann, og litt overrasket over at du i det hele tatt føler du må spørre. Ja, sannsynligheten for at det skjer noe er så klart mikroskopisk, men vi aner jo ikke hvor det plutselig dukker opp en rusa bilfører. Mine foreldre hadde ikke fått ta med mine barn i bil uten sikring uansett strekning. Jeg er avslappet til mye, men bilsikring og redningsvest firer jeg ikke på krava på.... De får bli så fornærmet de bare vil, det sier mye mer om dem enn om deg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 17:16 #30 Del Skrevet fredag kl 17:16 Pås skrev (5 timer siden): Jeg VET at det kan skje ulykker også på korte avstander som 300 meter, men jeg tenkte sannsynlighetsberegning her, det er adskillig lavere risiko på kortere avstander, og på 300 meter rekker man knapt å komme opp i 60 km/t. Men det betyr jo ikke at barna ikke skal sikres, som jeg jo skrev. Det er jo ikke sånn at alle andre på veien bare har kjørt i 300 meter. Selvfølgelig kan du møte noen som kjører fort. Jeg ble påkjørt, med barn i bilen 50 meter fra huset. Ble påkjørt i 40 sone, med egen fart nesten stillestående, andre bilen mellom 50-60 km/t. Begge bilene ble totalvraket. Det var ikke en hyggelig opplevelse. Anonymkode: e4e8c...b0b 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet fredag kl 18:09 #31 Del Skrevet fredag kl 18:09 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er ikke sinnsvakt. Det var andre tider da Anonymkode: ea44d...a5a Det er fortsatt sinnsvakt, uavhengig av at det var vanlig. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:39 #32 Del Skrevet fredag kl 18:39 Min svigermor (som aldri har hatt lappen eller bil) ble kjempesur da jeg nektet å hente min da 3 år gamle niese i barnehagen fordi jeg ikke hadde bilstol til henne (hadde kun pute, og den var hun for liten til). Svigermor mente jeg var vanskelig, og hun hadde da hatt med alle sine barn i taxi uten sånt tull (på 60- og 70-tallet…). Det verste var at svigermor fikk medhold fra min svigerinne (barnets mor). Pute var visstnok mer enn godt nok på en så kort tur i 30-sone. Jeg hadde aldri latt noen kjøre mine barn uten ordentlig sikring, vi byttet ofte bil med foreldrene mine hvis de skulle passe. Da visste vi at barna satt trygt, og vi slapp å styre med å flytte bilstoler fra en bil til en annen. Jeg pleier å si at det er 3 ting jeg ikke er villig til å diskutere. Det er bilsikring, redningsvest og hjelmbruk (sykkel/sparkesykkel/rulleskøyter/alpint/skating) Anonymkode: 12b5b...cf1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:46 #33 Del Skrevet fredag kl 18:46 De vet nok ikke om hvor strengt det er. Det er lenge siden de hadde små og det er heeelt anderledes nå. Bare henvis til lovverket og så lenge sjåføren holder seg innafor det, er dere fornøyde. Faktisk skjedde samme med onkelen min, og han sa bare det var tull og helt unødvendig, men så sjekka han lovverket, og da brukte han stolen. Anonymkode: 5efe6...faf 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 18:46 #34 Del Skrevet fredag kl 18:46 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvordan løser vi dette? Uten å fornærme noen, fordi de er supre besteforeldre. Anonymkode: 936a4...fa1 Hent selv hvis du er så redd for å fornærme. Anonymkode: e56ed...784 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet fredag kl 19:15 #35 Del Skrevet fredag kl 19:15 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Uten å fornærme noen, fordi de er supre besteforeldre. Supre besteforeldre utsetter ikke barnebarna sine for unødvendig risiko. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 19:51 #36 Del Skrevet fredag kl 19:51 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Da får du vise dem lovverket om sikring av barn i bil, kjøpe bilsete til dem, og si at hvis de ikke bruker det, så kan ikke barnet sitte på med dem i bilen. Anonymkode: 70c49...e35 Jeg har henvist til lovverket og vi har kjøpt bilseter til dem, både babystol og større stol da han vokste ut av den minste. Mannen min har tilogmed montert den i bilen deres. Men de har tatt den av og lagt den i garasjen nå, mener han er for stor og stolen tar for mye plass. Anonymkode: 936a4...fa1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet fredag kl 19:55 #37 Del Skrevet fredag kl 19:55 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Da får du vise dem lovverket om sikring av barn i bil, kjøpe bilsete til dem, og si at hvis de ikke bruker det, så kan ikke barnet sitte på med dem i bilen. Anonymkode: 70c49...e35 De har bilsete som ts har kjøpt. Kunne du ta kanskje kjøpt sånn pute? Vet ikke hvor stor fireåringen er men da slipper han iallefall å få bilbeltet over halsen som er ganske skummelt 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:31 #38 Del Skrevet fredag kl 21:31 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har henvist til lovverket og vi har kjøpt bilseter til dem, både babystol og større stol da han vokste ut av den minste. Mannen min har tilogmed montert den i bilen deres. Men de har tatt den av og lagt den i garasjen nå, mener han er for stor og stolen tar for mye plass. Anonymkode: 936a4...fa1 Da får de ikke lov å hente barna, helt enkelt. Anonymkode: 0820f...11e 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 21:37 #39 Del Skrevet fredag kl 21:37 Sefølgelig! Skal barnet på 4 sitte i bilstol. Hvis foreldrene dine blir stoppet av politiet så blir det en heftig bot og da kan dem ikke mene det ikke er nødvendig. Hadde ikke latt dem kjørt rundt med barne mitt uten bilstol. Anonymkode: 0f488...ebc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 22:13 #40 Del Skrevet fredag kl 22:13 Enig! De får begynne å gå å hente barnet heller. Anonymkode: 8235e...1d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå