Gå til innhold

Kjæreste som vil begynne i en jobb med lavere status enn han har hatt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Før har jeg jobbet i en jobb med høy status med god inntekt. Men nå er jeg lei og sliten og har tenkt å ta en jobb i en butikk som selger helseprodukter. Stillingen er butikkmedarbeider. Den krever ikke noen spesielle kvalifikasjoner og lønnen er mye mindre enn før.

Jeg er selvstendig, og klarer meg godt selv. Jeg har en kjæreste, og vi er særboere.

Det virker som kjæresten stiller seg negativt til at jeg skal ta meg en ny jobb. Vi har separat økonomi, og klarer oss godt begge to uansett. 

Hvordan hadde du reagert hvis din kjæreste hadde tatt seg en jobb med lavere status enn han tidligere hadde, og dersom det ikke hadde gått utover deres økonomi?

Anonymkode: 02e64...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Null problem for meg, så lenge ikke vedkommende forventer noe støtte økonomisk. Men det kan bli litt trist hvis det fører til at man ikke har råd til aktiviteter som man hadde råd til tidligere. Uansett er det viktigere at vedkommende er lykkelig. 

Anonymkode: f6268...c7e

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke brydd med, er ikke opptatt av status. 

Anonymkode: e2d8a...fdd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste for meg, hadde vært at partner hadde det bra og var fornøyd. Jeg hadde ikke vært tjent med en deprimert partner som hata eller mistrivdes sterkt i jobben! 

men så er jeg den typen som heier på å gjøre det som betyr noe for en selv og at en selv har det bra! Ingen, absolutt ingen!, er tjent med at man er deppa fordi livet «tar en».

Selv har jeg mange års utdannelse, hadde millionlønn og «topp-jobb». Ble mor i begynnelsen av 30-årene og begynte virkelig hate jobben og livet! Jeg sa opp stillingen, var hjemmeværende i 2 år- også begynte jeg med ekstravakter i barnehage.

jeg elsker livet! er trangt økonomisk, men heller det enn å være utslitt, frustrert og deprimert pga jobb!

nei! Jeg heier på deg! Stå på, stol på deg selv og ta valgene som føles riktig i ditt liv. Hvis partner ikke klarer akseptere det, hadde faktisk jeg begynt å tvile på vedkommende! Er den sammen med deg kun pga status og penger liksom??

Anonymkode: 45b97...798

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde irritert meg mer over om mannen var i dårlig humør og/eller tydlig mistrivdes i jobben sin.. Den energien som mennesker har når de skikkelig misstrives på jobb og har mulighet til å gjøre noe med det, men velger å ikke gjøre det, er nei takk for meg…

Heller en fornøyd butikkmedarbeider enn en ulykkelig høyt lønnet leder for eksempel!!

Anonymkode: 9d56a...aa0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med dere

Takk for svar

Vet jo ikke hva han mener. Han var bare så lite engasjert da jeg sa jeg skulle det. Nå er han en mann som viser litt lite entusiasme, synes jeg. Skulle ønske han viste generelt mer følelser om hva han mener. Men han er nå likevel det beste som har hendt meg ❤️ Så tror jo egentlig ikke han mener noe galt med det, og at han vil mitt beste. Bare lurte på hva folk egentlig tenker om det?

Anonymkode: 02e64...a2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er da ikke sammen med noen bare for at jeg skal skryte av hva slags jobb h*n har, til andre. Hovedsaken er at vedkommende har en jobb h*n trives med.

Anonymkode: 5792c...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Status meg her og der. Kan ikke bry meg mindre. Viktigst at dem trives i jobben. 

Anonymkode: 9832d...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for meg er det viktigere å skape verdi for seg selv og andre på alle livets omtåder, verdi i form av at man bidrar til et resultat - ikke i form av status og penger. 

Anonymkode: 277dc...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok ha utfordret vedkommende på illusjonen om at å arbeide i butikk er «enkelt og avslappende», nettopp fordi jeg vet at det er rent vås. En butikk er åpen for kunder av alle slag - fra de hyggelige via de frekke til de både potensielt og reellt farlige. En butikk har også tilgang på tilnærmet «endeløse» mengder potensiell arbeidskraft, og der en stilling som krever kvalifikasjoner dermed kan motivere leder til å være hyggelig og fleksibel ligger det ingen slik ytre motivasjon i bunn for å få en butikksjef til å være det samme. Du er avhengig av at vedkommende ser egenverdien av å være et ålreit menneske. Noe sjokkerende få mennesker gjør.

For all del, ts. Lag en plan for å skaffe deg en mindre stressa hverdag. Men legg den på realistisk grunnlag. Noe du ikke har gjort.

Anonymkode: 91212...ee0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig så hadde jeg også stusset over å gå ned i lønn for å bli butikkmedarbeider.

Jeg hadde heller prøvd å gå ned i stilling. Tjener du godt så kan du sikkert jobbe 60-80% og tjene like godt. 

Man skal være ganske økonomisk sikret og bortskjemt om man frivillig går ned mange hundre tusen i lønn. 

Det handler ikke om status for min del, men fornuft og økonomisk trygghet. 

Anonymkode: ce5d9...cab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min kjæreste har fagbrev og jeg ville reagert på om han tok seg ufaglært jobb. Han tjener ikke akkurat en formue per time i dag heller. 

Men jeg ville likt om han jobber litt mindre og feks hadde helgefri. 

Hvis han hadde begynt å jobbe enda mer, hadde jeg gått fra ham.

Anonymkode: 8f1a4...75c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så digg å ikke bry seg om status, takk og lov for at jeg har fått den gaven i livet🙏

Anonymkode: 95350...792

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...