AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #1 Del Skrevet 11 timer siden Min samboer og jeg har to barn på hhv 2 og 6 år. Jeg sitter (for første gang) i FAU i barnehagen, og hittil har det ikke vært så mye å snakke om der. Men min samboer er med i FAU på skolen og der har de mye på agendaen. Det jeg stusser på er at når jeg leser møtereferatene deres er det veldig mye de samme sakene som går på repeat på hvert eneste møte. Det er tatt opp endel saker som man kun kan komme videre med ved at noen i FAU går i direkte kontakt med offentlige instanser som kommunen, fylkeskommunen, vegvesenet osv...Men dette er det liten vilje til ser det ut som. Alle blir bare sittende å diskutere og når de går hver til sitt skjer det ingenting. Det eneste man får delegert videre av oppgaver er ting som skal skje innad på skolen (f.eks. pynting av gymsal til julefest). Er det vanlig at FAU-gruppene er så handlingslammet og får så lite gjort som skole FAU-en i vårt tilfelle? For meg fremstår dette mer som en diskusjonsgruppe der enkeltpersoner kan finne sitt "publikum". Anonymkode: e5a59...0b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #2 Del Skrevet 11 timer siden Et FAU kan være riktig så aktivt og få til mye. Jeg opplever at hvem som er leder, har mye å si. Som i andre møter er møteledelse og etablering av god kultur i gruppa viktig. Har erfart at FAU kan samle inn større beløp og bruke dem til utvikling av skolegård, arrangere felles halloween-fest for barna slik at ingen blir stående utenfor på Halloween men alle har noen å være med, foredrag med topp forelesere om aktuelle temaer for foreldre etc. Skikkelig tilfredsstillende å være med i. Anonymkode: 34ed7...729 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #3 Del Skrevet 10 timer siden Det vil jo selvsagt komme helt an på foreldrene som er med i FAU. Noen er tafatte, andre er ekstremt på. Men det kan være veldig vanskelig å få kontakt med folk i kommunen, vegvesenet, osv. Så det holder jo ikke å bare se på at "det skjer ikke noe"; for det kan være enten at FAU ikke tar kontakt i utgangspunktet, men det kan også være at det er umulig å få svar. Jeg har sittet i FAU i bhg fire år på rad, og hvor effektivt det funker, kommer veldig an på FAU-lederen. Om man vil at ting skal skje, er mitt beste tips å faktisk gjøre det selv. Jeg har vært økonomiansvarlig de tre siste årene, for jeg ble sprø av den håpløse måten økonomien ble styrt på. Anonymkode: 60f05...e0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #4 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Et FAU kan være riktig så aktivt og få til mye. Jeg opplever at hvem som er leder, har mye å si. Som i andre møter er møteledelse og etablering av god kultur i gruppa viktig. Har erfart at FAU kan samle inn større beløp og bruke dem til utvikling av skolegård, arrangere felles halloween-fest for barna slik at ingen blir stående utenfor på Halloween men alle har noen å være med, foredrag med topp forelesere om aktuelle temaer for foreldre etc. Skikkelig tilfredsstillende å være med i. Anonymkode: 34ed7...729 Ser den. Men tenkte mer på tiltak der man må gå i dialog med f.eks.kommunen om en tryggere skolevei og slikt. F.eks. har de flere måneder nå vært enstemming konkludert med at skiltingen rundt skoleveien er for dårlig, men det kommer ingenting mer ut av det, som at møtet avsluttes med at "Kari tar kontakt med kommunen" eller lignende. TS Anonymkode: e5a59...0b5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #5 Del Skrevet 10 timer siden FAU er akkurat så effektivt som medlemmene som sitter der. Har selv sittet i FAU i noen år, og enkelte medlemmer er kjempeeffektive, mens andre gjør minimalt utav seg. Så har man mange av førstnevnte så skjer det mye, men har man mange av sistnevnte så skjer det ingenting. Og så er det ikke til å komme utenom at det er veldig mye enklere å få ting gjort dersom man har mange kontakter i byen/bygda, et godt forhold til de andre foreldrene på skolen, kanskje jobber i en hjørnestensbedrift som har lyst til å bidra litt (eller i det minste en bedrift som lar folk låne maskiner innimellom)... Og har man i tillegg en lærer eller to i FAU som vet hvordan skolesystemet fungerer og hvem i kommunen man kan kontakte for X og Y, så blir alt så mye enklere. Så hvis FAU ikke "får gjort noe" så har dere antagelig uflaks med sammensetningen av medlemmer, eller dere har mange som ikke egentlig vil sitte i FAU. Anonymkode: 87745...d9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #6 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det vil jo selvsagt komme helt an på foreldrene som er med i FAU. Noen er tafatte, andre er ekstremt på. Men det kan være veldig vanskelig å få kontakt med folk i kommunen, vegvesenet, osv. Så det holder jo ikke å bare se på at "det skjer ikke noe"; for det kan være enten at FAU ikke tar kontakt i utgangspunktet, men det kan også være at det er umulig å få svar. Jeg har sittet i FAU i bhg fire år på rad, og hvor effektivt det funker, kommer veldig an på FAU-lederen. Om man vil at ting skal skje, er mitt beste tips å faktisk gjøre det selv. Jeg har vært økonomiansvarlig de tre siste årene, for jeg ble sprø av den håpløse måten økonomien ble styrt på. Anonymkode: 60f05...e0d Det er både jurister og andre høyt utdannede foreldre i denne FAU-gruppen, så det overrasker meg veldig at de ikke kommer lengre. Det er ikke vanskelig å få kontakt med folk i vår kommune ihvertfall. På kommunens nettside ligger det også ferdige kontaktskjema der du f.eks.kan melde inn manglende skilting i trafikken. Men enig i at man kanskje bare må ordne opp selv ja. TS Anonymkode: e5a59...0b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #7 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er både jurister og andre høyt utdannede foreldre i denne FAU-gruppen, så det overrasker meg veldig at de ikke kommer lengre. Det er ikke vanskelig å få kontakt med folk i vår kommune ihvertfall. På kommunens nettside ligger det også ferdige kontaktskjema der du f.eks.kan melde inn manglende skilting i trafikken. Men enig i at man kanskje bare må ordne opp selv ja. TS Anonymkode: e5a59...0b5 Problemet er mangel på engasjement. Man kan være kjempeeffektiv på jobben, og kommunisere i hytt og gevær og være en få-ting-til-å-skje-person der. Men om man har blitt "tvunget" inn i FAU, har null motivasjon og overskudd til oppgaven, osv. så er det fort at den oppgaven ender på bunnen av prioriteringslisten. En engasjoert person som VIL være med i FAU, er tusen ganger mer verdt enn en høyt utdannet person med null interesse eller lyst til å være med. Anonymkode: 60f05...e0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #8 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Problemet er mangel på engasjement. Man kan være kjempeeffektiv på jobben, og kommunisere i hytt og gevær og være en få-ting-til-å-skje-person der. Men om man har blitt "tvunget" inn i FAU, har null motivasjon og overskudd til oppgaven, osv. så er det fort at den oppgaven ender på bunnen av prioriteringslisten. En engasjoert person som VIL være med i FAU, er tusen ganger mer verdt enn en høyt utdannet person med null interesse eller lyst til å være med. Anonymkode: 60f05...e0d Absolutt enig i det. Men har samtidig registrert at flere av de som snakker mest og er mest "på" i disse møtene heller ikke ser ut til å få utrettet noe som helst, og de rakk opp hånden og meldte seg til i FAU på første foreldremøte. Virker som noen bare liker å høre sin egen stemme. Vil det være frekt av meg å selv kontakte kommunen? ts Anonymkode: e5a59...0b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #9 Del Skrevet 10 timer siden Her er det stortsett den samme foreldreklikken som sitter i FAU hvert år, ( skole) dette er foreldre som, "med glede" melder seg frivillig. Dvs litt utskifting er det, men er noen som går igjen, og det er de mest bastante. Desse er med kun for å ha full kontroll på saker og aktiviteter har jeg oppdaget. ( bor på liten plass med liten skole, dette er foreldre med typ 4 unger hver så de har jo unger i alle klasser, en blir jo aldri kvitt de) Desse foreldrene jobber kun for de sakene som måtte angå egne unger, resten gir de en stor f i. Det skjer lite og ingenting med den gjengen, men nå er det siste året på skolen for ungene, for iallefall noen av foreldrene, så de er jo automatisk ute. Det kan vere håp for videre generasjoner, nå har de altså drenert saker gjennom 1-10 klasse over flere år. Det skulle vært mer utskifting blant foreldre i FAU, så ikke slike får styre i åresvis og drenere alt anna enn det som gagner de selv. I barnehagen er det vel naturlig det ikke skjer for mye, om andre foreldre har unger på skolen også, så kan det fort bli for mye aktiviteter om ting ikke er noelunde samkjørt. Men nå sitter nå engang du i FAU, så du kan jo alltids lufte ideer? Anonymkode: 1c962...db4 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #10 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Absolutt enig i det. Men har samtidig registrert at flere av de som snakker mest og er mest "på" i disse møtene heller ikke ser ut til å få utrettet noe som helst, og de rakk opp hånden og meldte seg til i FAU på første foreldremøte. Virker som noen bare liker å høre sin egen stemme. Vil det være frekt av meg å selv kontakte kommunen? ts Anonymkode: e5a59...0b5 Ingenting i veien for å ta kontakt selv. Litt av problemet er jo også fokus. Første året jeg var i FAU, var det mer som en syklubb... Det var en mødregjeng som tydeligvis alle kjente hverandre fra før, og brukte FAU som en arena for å skravle og spise kjeks.. De hadde kun interesse av å diskutere sosiale tiltak, som vinterfester og påskefest, og diskutere kakebaking og servietter og dekorasjoner... Null interesse for å engasjere seg i ting som trafikksikkerhet og fysisk vedlikehold. I år på skolen var det også folk som omtrent hoppet opp og ned for å få være med i FAU, men som også er av typen som kun tenker på kakebaking og sosiale samlinger, og ikke evner å ta opp "vanskelige" ting som mobbing og lærere som ikke fungerer. Anonymkode: 60f05...e0d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #11 Del Skrevet 10 timer siden Jeg tror også det handler om hvem som er med det året. Hvis man har (flere) barn kommer det jo til et punkt der man føler at det er «sin tur» å melde seg, og da blir det mange som bare sitter et år for å bli ferdige med det men egentlig ikke brenner for sakene. Anonymkode: 6bfd1...046 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9 timer siden #12 Del Skrevet 9 timer siden Grunnen til at saker blir tatt opp gjentatte ganger handler ikke bare om at det ikke blir gjort noe aktivt (og husk at dette er noe folk gjør frivillig, i tillegg til jobb og barn og alt annet), men også at det er noen andre som også skal jobbe med dette. Hvis FAU har tatt opp en sak med kommunen og ingenting skjer så må jo FAU ta det opp igjen. Eller at man får beskjed om at A og B må løses først, eller at dette ikke er en alvorlig nok sak til at noe blir gjort så prøv igjen senere osv. En sak er ikke over før den er løst, men det er ikke nødvendigvis FAU sin feil at den ikke er løst. I tillegg er mange ting tidkrevende og ikke noe som lar seg løse enkelt i tiden mellom to FAU-møter og da er jo naturlig nok samme sak på planen fremdeles. Det man evt kan etterlyse er en oppdatering på hvordan sakene går slik at man får vite at hjulene er i gang i stedet for å tolke det som at ingenting skjer. Og så vil jeg si at dere sitter jo selv i FAU, hvorfor sørger ikke dere for handling i stedet for å vente på at alle andre skal gjøre det? Dere kan ikke selv bare sitte og tvinne tommeltotter og drikke kaffe og så klage på at ingenting skjer når dere selv heller ikke får noe til å skje. Anonymkode: 94578...6c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #13 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Grunnen til at saker blir tatt opp gjentatte ganger handler ikke bare om at det ikke blir gjort noe aktivt (og husk at dette er noe folk gjør frivillig, i tillegg til jobb og barn og alt annet), men også at det er noen andre som også skal jobbe med dette. Hvis FAU har tatt opp en sak med kommunen og ingenting skjer så må jo FAU ta det opp igjen. Eller at man får beskjed om at A og B må løses først, eller at dette ikke er en alvorlig nok sak til at noe blir gjort så prøv igjen senere osv. En sak er ikke over før den er løst, men det er ikke nødvendigvis FAU sin feil at den ikke er løst. I tillegg er mange ting tidkrevende og ikke noe som lar seg løse enkelt i tiden mellom to FAU-møter og da er jo naturlig nok samme sak på planen fremdeles. Det man evt kan etterlyse er en oppdatering på hvordan sakene går slik at man får vite at hjulene er i gang i stedet for å tolke det som at ingenting skjer. Og så vil jeg si at dere sitter jo selv i FAU, hvorfor sørger ikke dere for handling i stedet for å vente på at alle andre skal gjøre det? Dere kan ikke selv bare sitte og tvinne tommeltotter og drikke kaffe og så klage på at ingenting skjer når dere selv heller ikke får noe til å skje. Anonymkode: 94578...6c0 Tror du misforstår meg litt. Hele poenget med at jeg spør her er jo nettop at ingen har gjort noe - f.eks ved å kontakte de riktige instansene. Grunnen til at samboer i dette tilfellet ikke har gjort det er fordi det innad i FAU er inndelt i en egen trafikkgruppe, sosialgruppe, osv.,men jeg skjønner jo ikke vitsen med det dersom de som sitter i trafikkgruppen ikke tar sakene sine videre. Derfor spør jeg her om dette er vanlig. Samboer lurer også, da vi aldri har vært i FAU før, og var også den eneste som stilte spørsmålet på forrige møte om hva som var status i saken. Nå har jeg også nevnt her i tråden at jeg vurderer å ta denne saken videre på eget initiativ. Men da blir det uten å involvere denne handlingslammede gruppen. ts Anonymkode: e5a59...0b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #14 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tror også det handler om hvem som er med det året. Hvis man har (flere) barn kommer det jo til et punkt der man føler at det er «sin tur» å melde seg, og da blir det mange som bare sitter et år for å bli ferdige med det men egentlig ikke brenner for sakene. Anonymkode: 6bfd1...046 Kan godt stemme.Synd om det er sånn. Her er det for 2 år ad gangen, men uansett sikkert noen som tenker slik. ts Anonymkode: e5a59...0b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #15 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ser den. Men tenkte mer på tiltak der man må gå i dialog med f.eks.kommunen om en tryggere skolevei og slikt. F.eks. har de flere måneder nå vært enstemming konkludert med at skiltingen rundt skoleveien er for dårlig, men det kommer ingenting mer ut av det, som at møtet avsluttes med at "Kari tar kontakt med kommunen" eller lignende. TS Anonymkode: e5a59...0b5 Når vi fikk ny Fau leder i 2022, begynte det å skje ting!! For hvert ‘’punkt’’ så lages det en gruppe! Ang. Trafikken her på skolen, ble det satt en ‘’trafikk gruppe’’.. De jobbet konkret med trafikken.. Leder fulgte opp fremgangen.. Så er nok som flere sier her.. De kommer ann på hvem som er fau leder.. Anonymkode: 471bf...f35 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå