Gå til innhold

Problematisk datingside - 16-åringer møter voksne|

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

En bra tankegang, naturligvis, men litt vel urealistisk så lenge det er individuelt hva som er definert som ubehagelige opplevelser eller uønskede personer.

Anonymkode: 8c498...e7b

Jo bedre kontroll datingsidene får jo mindre av disse tingene vil brukerne oppleve. I det ene selskapet jeg jobber har tilbakemeldingskjemaer både etter første kontakt og etter date vært enormt effektivt for å forstå hvordan medlemmene behandler hverandre og er når vi ikke er tilstede. Det krever selvfølgelig resurser og mange timer ekstra arbeid for å kartlegge og kontrollere på denne måten, men det er absolutt verdt det. Det er ikke slik at vi fjerner noen bare fordi vi har fått en klage. Vi lytter og reflekterer og benytter kunnskap og kompetanse for å kunne vurdere mest mulig rett i hver situasjon. Når man jobber med mennesker bør det være en del av jobben. Mener jeg. Nå med AI burde det være enkelt for datingsidene å sette i gang bedre kontroll og tilbakemeldingsfunksjoner og så kunne mennesker overta hvis AI ikke kunne håndtere konflikter eller så røde flagg som måtte tas tak i.  

Det er mulig og ikke urealistik men det er en kostnad jeg ser for meg at de ikke vil ta før det blir lovpålagt. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
Nettinettet skrev (36 minutter siden):

Det er mulig og ikke urealistik men det er en kostnad jeg ser for meg at de ikke vil ta før det blir lovpålagt. 

Lovpålegge hva, eksakt? Vet ikke helt om jeg forstår hva du mener som skal reguleres av lov.

Det som er ubehagelig for én person er ikke nødvendigvis ubehagelig for en annen person. Så hvem bestemmer hva som er grensen, eller hvor den skal gå, når alle mennesker har ulike grenser for hva som er ubehagelig, og hvem som er uønsket? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
-Missi- skrev (På 25.11.2024 den 2.41):

Trist å høre du har oplevd det ts. 

Takk, og desto mer trist at dette er opplevelsen til de fleste unge gutter og jenter på denne plattformen, i varierende grad. 

AnonymBruker skrev (På 25.11.2024 den 3.37):

Sånn var det da jeg som 16åring registrerte meg på gaysir i 2004 også. 

Opplevde da, og nå, at de er flinke til å banne profiler som er plagsomme eller ekle. Resten må du nesten bare tåle. Har imidlertid inntrykk av at det er mest menn som bruker gs nå, alle skeive jenter jeg kjenner bruker tinder. 

Anonymkode: 0a59e...764

De er flinke til å fjerne slike brukere, men de lager seg bare ny bruker med en gang. Og ikke alle unge rapporterer slike brukere, spesielt når de biter på selv. Er uenig i at barn på 16 bare skal tåle de tilstandene som finnes der inne, for det er nettopp de tilstandene som gjør det til en utrygg side for barn. De klarer også lure seg unna, litt som jeg skrev i innlegget, ved at de ber deg legge dem til på andre medier som snapchat, og spør om du vil selge sex/bilder/etc. der, så de ikke blir fjerna fra nettsiden.  Og det skal sies at mange av de profilene jeg møtte på den gang som tilbød slikt, er der fortsatt. 

TS

Anonymkode: 90f43...cee

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nettinettet skrev (På 25.11.2024 den 6.58):

Først og fremst, takk for at du deler. Det er et stort og viktig problem du tar opp, og overse alle de baggatelisernde kommentarene du får fra mennesker bak tastaturene sine i denne tråden. 

Jeg var ikke klar over at Byrådet i Oslo hadde lagt dette inn i en handlingsplan mot diskrimineringen, men da bør det være mulig å få en kommentar fra dem om de har fult opp denne handlingsplanen sin og få de til å kanskje ta dette mer seriøst enn de gjør pr i dag. 

At datingsidene ikke blir lovpålagt og ha bedre oversikt over brukerne sine er noe som jeg virkelig jobber for å endre. Jeg var i samtaler med sukker.no for noen år siden om et eventuelt oppkjøp og jeg ble sjokkert over hvor lite interesse de hadde av å gjøre systemene sine bedre med tanke på seriøsitet og suksess rate og hvor mer opptatt de var av nye inntektskilder og fokus på eventene sine. Flott med eventer, men det er de tusenvis av single og sårbare som sitter bak tastaturene sine der inne jeg er begymret for. 

Traumer på bakgrunn av datingopplevelser og kortvarige eller langvarige relasjoner er et økende problem.  Single får gjøre som de vil uten konsekvenser samtidig som nettsidene er bygd opp på en slik måte at de kan overvåke det som foregår og ha kontroll over hvem som møter hvem, men velger å ikke gjøre det. 

Dette var også hovedgrunnen til at jeg startet opp egne konsepter med virkelige mennesker involvert i prosessene. Ingen chatting og møter i virkeligheten godkjent og fulgt opp av selskapet. For etter å ha sett hvordan det var å date via datingsidene ikke bare ved å studere de men også være på hundrevis av dater selv, innså jeg hvor skadelig det hele var. Ikke bare ble jeg oppmerksomhetsyk og fikk dårligere selvbilde men jeg ble også ekstremt mye mer opptatt av det ytre enn det indre.  

Fordi jeg har fokusert 100% på systematisering og forbedring av egne konsepter de siste 5 årene har jeg ikke hatt fokus på å ta tak i det problemet som du så modig deler i denne posten. Men jeg skal via 2025 til det. Alt er klart slik at jeg her mer tid og jeg håper single vil være med meg i kampen. Kreve bedre forhold for nettdatere og at datingsidene må stå til ansvar for alt det som skjer med brukerne deres ikke  bare når de er på siden men også på datene som skapes via sidene og ikke minst i etterkant på bakgrunn av relasjonene som blir skapt. 

Er skikkelig lei meg for følelsene du nå sitter med og takk nok en gang for at du deler. 

Først vil jeg takke for denne flotte kommentaren. Ja, jeg synes det er mer enn snodig at de la frem en slik handlingsplan, mens vi kan se at formålet med å skape en trygg oppvekst for skeive ved bruken av denne siden, har slått tilbake/backfiret. Da synes jeg det er på tide at dette revurderes, eller bare taes opp i det hele tatt. Det har så nylig som oktober i år kommet ut artikler om rektorer som søker 16-åringer på denne siden, men selv da synes jeg denne samtalen ikke taes opp på en ordentlig og grundig måte som den fortjener.

Jeg synes det er utrolig fint at, som du sier, du har jobbet med å ta opp slike temaer med blant annet sukker.no. Det er det alt for få som gjør, og det er absolutt en utrolig viktig dialog som må taes opp som kan ha stor påvirkning. Helt enig at vi bør forvente bedre av datingsidene, og bedre og tryggere forhold for brukerne. Jeg håper du finner god suksess med dette konseptet ditt, for det høres ut som du har en sterk etisk tilnærming og de riktige verdiene i fokus. 

TS

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Først vil jeg takke for denne flotte kommentaren. Ja, jeg synes det er mer enn snodig at de la frem en slik handlingsplan, mens vi kan se at formålet med å skape en trygg oppvekst for skeive ved bruken av denne siden, har slått tilbake/backfiret. Da synes jeg det er på tide at dette revurderes, eller bare taes opp i det hele tatt. Det har så nylig som oktober i år kommet ut artikler om rektorer som søker 16-åringer på denne siden, men selv da synes jeg denne samtalen ikke taes opp på en ordentlig og grundig måte som den fortjener.

Jeg synes det er utrolig fint at, som du sier, du har jobbet med å ta opp slike temaer med blant annet sukker.no. Det er det alt for få som gjør, og det er absolutt en utrolig viktig dialog som må taes opp som kan ha stor påvirkning. Helt enig at vi bør forvente bedre av datingsidene, og bedre og tryggere forhold for brukerne. Jeg håper du finner god suksess med dette konseptet ditt, for det høres ut som du har en sterk etisk tilnærming og de riktige verdiene i fokus. 

TS

Syns egentlig de rektorene bør få sparken. Høres ut som de har stillingen for å lure seg etter tenåringer. Uetisk og serriøst creepy.

Anonymkode: d9037...28f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 25.11.2024 den 21.00):

Det som er ubehagelig for én person er ikke nødvendigvis ubehagelig for en annen person. Så hvem bestemmer hva som er grensen, eller hvor den skal gå, når alle mennesker har ulike grenser for hva som er ubehagelig, og hvem som er uønsket? 

En del av voksenlivet er at vi må forholde oss til mennesker vi finner ubehagelige. Jeg har vært utsatt for fremmede damer på 50 som prøver å fortelle meg hvordan jeg skal leve livet mitt eller oppdra barna mine. Da må man lære seg å avvise dem på en høflig måte, men man kan ikke forby alt som er ubehagelig.

For dating-nettsteder så er det naturlig å ha en nedre aldersgrense for å skjerme barn fra voksenlivet. Gjerne dokumentert med BankID eller lignende.

Anonymkode: 6ade2...c57

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

TS

Og da vil jeg takke deg at du motiverer meg til å jobbe på mot målet om nettopp en bedre og sunnere datingverden. Det har vært enormt krevende å være den som roper høyt og prøver å skape en endring helt alene. Det har vært vanskelig for de som har sett på utenfra og forstå hva som har ligget til grunn og jeg forstår at det for de aller fleste har sett ut som at jeg bare har vært ute etter å ta en bit av kaka. Virkelig. Datingbransjen er en kynisk bransje, og selv om mange flere nå har bedre konsepter hvor mennesket blir satt fokus på, så er ikke det nok. 

Jeg skal kjempe på videre for sånne som deg - og meg - som har opplevd traumatiske opplevelser vi burde vært kjermet for, for å passe på at de som kommer etter oss ikke opplever det sammen. Nok en gang takk for stemmen din og modiheten din ved å dele. 

💕🙏💕

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 25.11.2024 den 22.00):

Lovpålegge hva, eksakt? Vet ikke helt om jeg forstår hva du mener som skal reguleres av lov.

Å måtte slette uaktive brukere etter en viss tid er en av tingene som burde vært lovpålagt. Dette for å presse medlemmene til å være aktive når de ført har en konto og for å følge norsk lovdata om personvern på en skikkeligere måte.

Det ligger nesten 1 million email adresser og uaktive brukere i sukker.no 

De fleste brukerne på Turvenn.no har ikke vært innlogget på 3 måneder eller mer. 

Bare det alene vil gjøre letingen etter en kjæreste på disse sidene mye enklere og sikker. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

En del av voksenlivet er at vi må forholde oss til mennesker vi finner ubehagelige. Jeg har vært utsatt for fremmede damer på 50 som prøver å fortelle meg hvordan jeg skal leve livet mitt eller oppdra barna mine. Da må man lære seg å avvise dem på en høflig måte, men man kan ikke forby alt som er ubehagelig.

For dating-nettsteder så er det naturlig å ha en nedre aldersgrense for å skjerme barn fra voksenlivet. Gjerne dokumentert med BankID eller lignende.

Anonymkode: 6ade2...c57

BankID på datingsiden?  ja absolutt.  For å fjerne falske profiler og AI boots. Tror dette er noe som gjøres nå litt etter litt. 

Det er forskjell på å forby noe som er ubehagelig og forby trakkasering, voldtekt eller psykisk og fysisk vold. Et sted om hjelper mennesker komme i kontakt med hverandre bør være ansvarlig for relasjonene som skapes. Det vil også få de som drifter sidene til å få konsekvenser og ikke bare sitte å hove inn penger uten å være ansvarlig for noen ting. 

Jeg som matchmaker har i dag f.eks ikke noe ansvar for relasjonen som skapes og har ikke lov til å hente frem opplysninger fra strafferegister etc. Det burde jeg i mine øyne fått lov til slik at jeg hadde mitt på det rene og ikke involverte tidligere dømte innen psykisk og fysisk vold med noen. Selvsagt kan man lære av sine feil og man må kunne ha dialog og bruke kjønn, men samtidig er det en åpenhet om fortiden som vi nå ikke har tilgang til som i mine øyne er skremmende farlig. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nettinettet skrev (55 minutter siden):

BankID på datingsiden?  ja absolutt.  For å fjerne falske profiler og AI boots. Tror dette er noe som gjøres nå litt etter litt. 

Det er forskjell på å forby noe som er ubehagelig og forby trakkasering, voldtekt eller psykisk og fysisk vold. Et sted om hjelper mennesker komme i kontakt med hverandre bør være ansvarlig for relasjonene som skapes. Det vil også få de som drifter sidene til å få konsekvenser og ikke bare sitte å hove inn penger uten å være ansvarlig for noen ting. 

Jeg som matchmaker har i dag f.eks ikke noe ansvar for relasjonen som skapes og har ikke lov til å hente frem opplysninger fra strafferegister etc. Det burde jeg i mine øyne fått lov til slik at jeg hadde mitt på det rene og ikke involverte tidligere dømte innen psykisk og fysisk vold med noen. Selvsagt kan man lære av sine feil og man må kunne ha dialog og bruke kjønn, men samtidig er det en åpenhet om fortiden som vi nå ikke har tilgang til som i mine øyne er skremmende farlig. 

Oi, ja. Rart at det ikke er lov å sjekke om noen er straffedømt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selv om dette er super problematisk så synes jeg faktisk en tjeneste som Gaysir bør være tilgjengelig for 16-åringer også. Det kan og bør selvsagt gjøres mer for å unngå trakassering og ubehagelige situasjoner, men det som beskrives her er dessverre ikke på noen måte unikt for Gaysir.

Anonymkode: 7376c...400

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Menn på sjekkesteder kan være noen rovdyr. Beklager å si det, men slik er det. Jeg er selv mann og for lenge siden drev jeg og chattet litt på diverse chattesteder. Det viste seg at brukere med jentenavn ble overøst med interesse og direktespørsmål. Det er vel greit siden det var et chattested, men det viste seg at selv voksne menn gikk for alt. Jeg gjorde en test og laget en midlertidig bruker med jentenavn og en for lav alder bak. Interessen var voldsom. Når mann (52) vil snakke med jente (15) så kan vil mislike det så mye vi vil. Det vil likevel forekomme. Jeg tror identifisering kan hjelpe på noe. Ikke identifisering overfor andre brukere, men at det som sies kan spores i loggen.

Anonymkode: f1cd7...5cb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Menn på sjekkesteder kan være noen rovdyr. Beklager å si det, men slik er det. Jeg er selv mann og for lenge siden drev jeg og chattet litt på diverse chattesteder. Det viste seg at brukere med jentenavn ble overøst med interesse og direktespørsmål. Det er vel greit siden det var et chattested, men det viste seg at selv voksne menn gikk for alt. Jeg gjorde en test og laget en midlertidig bruker med jentenavn og en for lav alder bak. Interessen var voldsom. Når mann (52) vil snakke med jente (15) så kan vil mislike det så mye vi vil. Det vil likevel forekomme. Jeg tror identifisering kan hjelpe på noe. Ikke identifisering overfor andre brukere, men at det som sies kan spores i loggen.

Hvorfor er de sånn??

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Man registrerer seg på en side for å sex med menn, og blir overrasket over å bli kontaktet av menn for sex.

Er man 16 så er man gammel nok til å ikke bli utnyttet. Det er lov å bruke hodet. Det er lov å logge ut.

Anonymkode: 84bf4...f27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man registrerer seg på en side for å sex med menn, og blir overrasket over å bli kontaktet av menn for sex.

Er man 16 så er man gammel nok til å ikke bli utnyttet. Det er lov å bruke hodet. Det er lov å logge ut.

Du er spinnahakke gal.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvorfor er de sånn??

Jeg vet ikke. Kanskje fordi så folk tror de er anonyme på nett. Det er langt lettere å sende en melding til noen som er for unge enn å gå bort til dem.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 27.11.2024 den 11.55):

Det er ikke en bare en side for å ha sex med menn, det er reklamert som et nettsamfunn. Men det er slik mange bruker den. Jeg ble ikke overrasket av å bli kontakta for sex i seg selv, men nettopp fordi jeg var så ung (gikk på ungdomsskolen) og ble kontakta av eldre menn som ofte var manipulative og brukte penger og andre tjenester for å prøve å få det. 

Nå deler jeg nettopp min erfaring med at jeg opplevde dette, men bra du tydeligvis har fasiten på det. Regner med du også er for stemmerett for 16-åringer med samme logikk? 

Det er lov å bruke hodet ja, jeg gjorde det til min beste evne, men som sagt, så var jeg i kontakt med mennesker som var langt mer utviklet enn det jeg var. For en merkelig ting å si. 

AnonymBruker skrev (På 27.11.2024 den 11.56):

Du er spinnahakke gal.

Enig med deg der.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kloke refleksjoner enig i at det med å måtte registrere seg med bank id muligens ville høynet terskelen noe, det med å slette uaktive brukere støttes og. 

Sukker har jeg forøvrig brukt mye da jeg var yngre syns det egentlig var en ganske god side. Kan ha endret seg nå da lenge siden jeg har hatt bruker der. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg husker chat.no hvor keg kalte meg J10 for eksempel, fordi jeg var 10 år. Ble alltid kontaktet av menn fra 18-50+ 

Anonymkode: ee2e9...992

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Missi- skrev (10 timer siden):

Kloke refleksjoner enig i at det med å måtte registrere seg med bank id muligens ville høynet terskelen noe, det med å slette uaktive brukere støttes og. 

Sukker har jeg forøvrig brukt mye da jeg var yngre syns det egentlig var en ganske god side. Kan ha endret seg nå da lenge siden jeg har hatt bruker der. 

Sukker er en av de beste sidene der ute, og har potensiale til å bli en god møteplass for single igjen.  Men fokukus på eventer fremfor å fremme aktivitet mellom medlemmene på siden har ført til at mange glemmer at siden eksisterer eller ikke gidder å logge seg på. Ekstremt mange gamle og uaktive profiler der inne. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...