Gå til innhold

Borderline personlighetsforstyrrelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Inspirert av annen tråd. Jeg lette igjennom den men fant ikke helt hva som var vanlige symptomer. 

Jeg lever med en mann som strever enormt med humørsvingninger, han blir i perioder så sint, opphengt i delatjer og er helt avhengig av kontroll.. han nekter for at han trenger hjelp. 

Dere som selv har diagnosen, eller lever med partnere eller andre som har diagnosen. Orker Dere forklare litt hvordan det oppleves og hva som er vanlig i atferden til personen?

Anonymkode: 185e8...73d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min mann var sånn, det var depresjon. 

Anonymkode: 1fa57...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borderline/ustabil pf er nok mer omfattende enn det du beskriver her. Han bør utredes for depresjon, adhd, bipolar lidelse eller Asperger. Dette er differensialdiagnoser som utredes basert på annen informasjon, barndom, mønstre i livet, hvordan han opplever verden, osv osv. Men det kan også bare være generell slitenhet, lei av tilværelsen, behov for endring.

Anonymkode: a39c6...18b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bpd er det absolutt verste pf å leve med. Det er nesten umulig å helbrede. Og det finnes dessverre ingen medisiner for sånne syke mennesker. 

jeg levde med en i tre år. Jeg prøvde hele tiden å hjelpe til med usikkerheten. Jeg prøvde å fortelle henne at «nei det er ikke spøkelser i huset her. Nei det er ikke en mann som står i trappa der. Nei det er ingen lyder fra skapet der. Etc.» De hallusinerer og blir helt fra seg ofte pga det. Og når de er stressa så bryter de ut i sinne og skal krangle med deg. Og de får ofte temper tantrums som små barn får. Og det er skummelt. 
de vil ofte skade deg. De fantaserer om å drepe deg og andre som står dem nært. Jeg fikk ofte høre at hun ville drepe faren sin. Naboen sin. Og meg. Og hun ville bare føle på hvordan det er å drepe noen. Hun gjorde aldri det heldigvis, men det var ofte snakk om det. 
en annen ting med folk med bpd er at de har ingen (sense of self) de vet ikke hvem de er og de må ha bekreftelse absolutt hele tiden. De må ha beviser på hvor du er. De skal ha tilgang på tlf din. Vite alt om vennene dine, de lar deg ikke ha like mye kontakt med venner/familie lenger osv. 

sex er også en ting de bruker for å få bekreftelse. Om det er fra partner eller kolleger eller ekser eller ukjente. 

Man får aldri ro heller. Det går ikke en uke en gang uten at noe voldsomt skjer i et forhold med en med bpd. 

Anonymkode: 17911...898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...