AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #1 Del Skrevet 21. november 2024 Sønnen min går i 3.klasse. Han er impulsiv, snakker mye og er intens i vennskap. Men aldri slem mot noen. Vi mistenker adhd. Kontaktlærer har flere ganger hintet om at oppførselen skyldes mangel på grensesetting hjemme, og for noen dager siden ble vi innkalt til samtale hos helsesøster som anbefalte pmto veiledning. Jeg vet selv at utfordringene ikke kommer av mangel på grensesetting, men av barnets egne utfordringer som vi har tatt tak i selv og sendt inn oppmelding utenom skolen. Jeg vet ikke hva jeg vil med innlegget, men er så fortvilet over at de har mer fokus på oss enn gutten. Dette har gitt selvtilliten min som mor en knekk. Det er krevende å være mor til et barn som ikke er helt a4, så kanskje dette er min bønn til alle om å ikke være så raske til å dømme verken foreldre eller barn. Anonymkode: 9e151...926 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
minister-mio Skrevet 21. november 2024 #2 Del Skrevet 21. november 2024 Det er uansett heldig med veiledning 29 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #3 Del Skrevet 21. november 2024 Jeg har også en gutt som vi mistenker adhd på. Ble utredet men fikk ingen diagnose nå. Vi ba selv om veiledning når han var yngre, og det hjalp oss masse. Vi også har hatt grensesetting hele veien. De er ikke ute etter å ta dere, men å hjelpe. Anonymkode: e406e...871 26 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #4 Del Skrevet 21. november 2024 Helsesøster på skolen ville ha meg på veiledning også. Og omtrent frarådet meg i å be fastlege henvise til bup, fordi bup avviser omtrent alt. Vel, bup avviste ikke oss. Vi fikk til og med komme på akutt time. de mistenker autisme og adhd (må utredes lenge før endelige diagnoser blir satt). Så ikke la det knekke av helsesylepleier på skolen. Anonymkode: b2f9d...138 2 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #5 Del Skrevet 21. november 2024 Man hjelper barn gjennom voksne, så ta i mot veiledning og tenk at det er med på å støtte gutten deres. Det er ikke enten hjelp til ham eller veiledning til dere, det går an å gjøre begge deler samtidig Anonymkode: 215ec...b0c 23 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #6 Del Skrevet 21. november 2024 Tilbud om veiledning er ikke et angrep på dere som foreldre, det er et tilbud om hjelp i forbindelse med utfordringer du selv sier at dere har. Det verste som kan skje er at dere lærer noe og får litt ny innsikt - hva er så farlig med det? Anonymkode: e7976...8a1 17 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #7 Del Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Helsesøster på skolen ville ha meg på veiledning også. Og omtrent frarådet meg i å be fastlege henvise til bup, fordi bup avviser omtrent alt. Vel, bup avviste ikke oss. Vi fikk til og med komme på akutt time. de mistenker autisme og adhd (må utredes lenge før endelige diagnoser blir satt). Så ikke la det knekke av helsesylepleier på skolen. Anonymkode: b2f9d...138 Glemte å si at jeg dro på veiledningen. Fikk ingenting ut av det. Var sånn Keg oppdro ene barnet mitt (som aldri hadde utfordringer). Men den veiledningen ga ingen effekt på barnet med utfordringer. I mellomtiden ble symptomene bare værre og værre Anonymkode: b2f9d...138 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #8 Del Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Sønnen min går i 3.klasse. Han er impulsiv, snakker mye og er intens i vennskap. Men aldri slem mot noen. Vi mistenker adhd. Kontaktlærer har flere ganger hintet om at oppførselen skyldes mangel på grensesetting hjemme, og for noen dager siden ble vi innkalt til samtale hos helsesøster som anbefalte pmto veiledning. Jeg vet selv at utfordringene ikke kommer av mangel på grensesetting, men av barnets egne utfordringer som vi har tatt tak i selv og sendt inn oppmelding utenom skolen. Jeg vet ikke hva jeg vil med innlegget, men er så fortvilet over at de har mer fokus på oss enn gutten. Dette har gitt selvtilliten min som mor en knekk. Det er krevende å være mor til et barn som ikke er helt a4, så kanskje dette er min bønn til alle om å ikke være så raske til å dømme verken foreldre eller barn. Anonymkode: 9e151...926 Ikkje fortvil over dette, kjære deg. ❤️ Fokuset på de som foreldre er jo for å utelukke nettopp at han treng meir grenser heime. Først då kan dei zoome inn på guten og han sin oppførsel. Og så var det godt å lese at han akdri er slem mot andre. Då mistenker eg at han har fått god oppdragelse! Anonymkode: 745d0...a52 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #9 Del Skrevet 21. november 2024 Pmto er et veldig vanlig tiltak etter en adhd diagnose. Det handler om å gi gode beskjeder etc Anonymkode: 7e94d...1e7 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #10 Del Skrevet 21. november 2024 Pmto er veldig nyttig. Jeg hadde blitt glad for å få det tilbudet! Anonymkode: dc11d...806 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meowmere Skrevet 21. november 2024 #11 Del Skrevet 21. november 2024 PMTO, er det omtrent som DUÅ? Ikke dumt i såfall. DUÅ handler ikke bare om grensesetting. Vet ikke hvordan et slik PMTO kurs foregår, men det er vel gruppetimer. Da møter du foreldre av barn med ulike utfordringer, og det kan være ålreit å utveksle erfaringer. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #12 Del Skrevet 22. november 2024 Jeg hadde satt pris på det. Vi ba selv om veiledning da det ene barnet vårt gikk i barnehagen. Det var andre utfordringer enn dere har, men likevel glad vi gjorde det da det hjalp oss å møte barnet på en annen måte. Vi har også hatt jevnlige samtaler på skolen angående barnet. Jeg tror man ofte lager en større sak ut av det enn det trenger å være. Et tilbud om en tjeneste som skal være til hjelp er flott, trenger ikke oppfattes som en trussel eller noe negativt. Anonymkode: 4d590...50a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #13 Del Skrevet 22. november 2024 Tusen takk for så mange fine og empatiske svar. Det gjorde meg rørt og glad. ❤️ Etter årevis med negative tilbakemeldinger fra skole og barnehage, er jeg nok veldig sår på dette. Spesielt kontaktlærer som nærmest belærer og himler med øynene når hun snakker om han. Jeg har respekt for jobben skoleansatte gjør, men før en har et barn som krever noe ekstra blir det for lett å skylde på hjemmet ved uønsket adferd. Det er også alltid en usikkerhet i meg når jeg møter de andre foreldrene, og opplever at de trekker mot hverandre og ikke er like inkluderende ovenfor mitt barn. Jeg ser nå at tilbudet fra helsesøster kan ha vært med beste intensjoner, men i mitt hode var det bare enda en «barnet ditt er umulig, du er en elendig mor». Vår tilnærming hjemme er som om barnet hadde hatt adhd. Vi har klare forventninger til hva han skal gjøre, og bilder av alt som inngår i morgen- og kveldsrutine. Det er samme leggetid hver dag, og vi reagerer likt begge to ved dårlig oppførsel. Tenker vi først får se hvordan utredningen går, før vi evt endrer metode. ts Anonymkode: 9e151...926 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #14 Del Skrevet 22. november 2024 Vi fikk foreldreveiledning hos barnepsykolog før barnet ble henvist. Som hos dere, var ikke problemet at vi manglet grensesetting og disiplin hjemme. Vi hadde ikke selv tenkt diagnose, og var heller for strenge enn for slappe. Vi fikk blant annet hjelp til å bli mer runde i kantene og å hjelpe barnet ned når alt gikk over styr. Da disse tiltakene ikke viste seg tilstrekkelig, ble barnet henvist og fikk etter hvert mer hjelp enn vi kunne gi på hjemmebane. Han er nå en veltilpasset ungdom. Anonymkode: 80671...694 7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #15 Del Skrevet 22. november 2024 ADHD Norge: "Forskning viser at det ofte er en kombinasjon av tiltak som foreldreveiledning, støttetiltak i skolen og behandling med legemidler som gir de beste resultatene." Ofte ønsker BUP at tiltak som foreldreveiledning skal være prøvd før de utreder. Så for å få fortgang kan det være en fordel å ha gjennomført veiledning før barnet henvises. Anonymkode: 26ea9...18a 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #16 Del Skrevet 22. november 2024 Jeg forstår man kan oppleve det som en kritikk, men det er ment som en hjelp. Slike foreldreveiledningsprogrammer kan være kjempegode, selv om dere allerede har gjort litt hjemme selv. Og det er bare positivt å få veiledning selv om han skulle ha ADHD. BUP ønsker gjerne at man har koblet på PPT eller forsøke kurs i kommunen (som veiledning) før de tar inn. Og om han skulle få en ADHD diagnose, så er jo det første tiltaket man bør få nettopp veiledning. Så dere er jo heldige som får tilbud om det før han i det hele tatt er henvist. Anonymkode: 06781...709 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #17 Del Skrevet 22. november 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Helsesøster på skolen ville ha meg på veiledning også. Og omtrent frarådet meg i å be fastlege henvise til bup, fordi bup avviser omtrent alt. Vel, bup avviste ikke oss. Vi fikk til og med komme på akutt time. de mistenker autisme og adhd (må utredes lenge før endelige diagnoser blir satt). Så ikke la det knekke av helsesylepleier på skolen. Anonymkode: b2f9d...138 Hva hjalp akutt timen for? Anonymkode: 06781...709 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SosialIntrovert Skrevet 22. november 2024 #18 Del Skrevet 22. november 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Sønnen min går i 3.klasse. Han er impulsiv, snakker mye og er intens i vennskap. Men aldri slem mot noen. Vi mistenker adhd. Kontaktlærer har flere ganger hintet om at oppførselen skyldes mangel på grensesetting hjemme, og for noen dager siden ble vi innkalt til samtale hos helsesøster som anbefalte pmto veiledning. Jeg vet selv at utfordringene ikke kommer av mangel på grensesetting, men av barnets egne utfordringer som vi har tatt tak i selv og sendt inn oppmelding utenom skolen. Jeg vet ikke hva jeg vil med innlegget, men er så fortvilet over at de har mer fokus på oss enn gutten. Dette har gitt selvtilliten min som mor en knekk. Det er krevende å være mor til et barn som ikke er helt a4, så kanskje dette er min bønn til alle om å ikke være så raske til å dømme verken foreldre eller barn. Anonymkode: 9e151...926 Ta i mot den. Veiledning er bra uansett hvor god forelder man er. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #19 Del Skrevet 22. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk for så mange fine og empatiske svar. Det gjorde meg rørt og glad. ❤️ Etter årevis med negative tilbakemeldinger fra skole og barnehage, er jeg nok veldig sår på dette. Spesielt kontaktlærer som nærmest belærer og himler med øynene når hun snakker om han. Jeg har respekt for jobben skoleansatte gjør, men før en har et barn som krever noe ekstra blir det for lett å skylde på hjemmet ved uønsket adferd. Det er også alltid en usikkerhet i meg når jeg møter de andre foreldrene, og opplever at de trekker mot hverandre og ikke er like inkluderende ovenfor mitt barn. Jeg ser nå at tilbudet fra helsesøster kan ha vært med beste intensjoner, men i mitt hode var det bare enda en «barnet ditt er umulig, du er en elendig mor». Vår tilnærming hjemme er som om barnet hadde hatt adhd. Vi har klare forventninger til hva han skal gjøre, og bilder av alt som inngår i morgen- og kveldsrutine. Det er samme leggetid hver dag, og vi reagerer likt begge to ved dårlig oppførsel. Tenker vi først får se hvordan utredningen går, før vi evt endrer metode. ts Anonymkode: 9e151...926 Jeg jobber selv med foreldreveiledning, og selv om jeg da har mastergrad innen dette så er det utrolig mye jeg kan jobbe med og bli bedre på selv, og det er en kontinuerlig prosess. Jeg synes derfor foreldreveiledningskursene er supernyttige for meg selv, og skulle ønske at det er noe alle foreldre skulle fått tilbud om uansett! BUP her jeg bor gir også foreldreveiledningskurs til foreldre av barn som får ADHD-diagnose. Så selv om barnet får en diagnose, er det ikke slik at man da tenker at foreldrene ikke har utbytte av veiledning. Anonymkode: 732d2...144 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #20 Del Skrevet 22. november 2024 SosialIntrovert skrev (7 minutter siden): Ta i mot den. Veiledning er bra uansett hvor god forelder man er. Dette! Det er så nyttig uansett, og så får man ta med seg videre det som kan være aktuelt. Plutselig så kommer det noen tips og råd som løsner ett eller annet Er man perfekt er man kanskje heller lettere naiv. Anonymkode: 424e7...fd7 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå