Gå til innhold

Er det forskjell på raserianfall med eller uten adhd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det forskjell på sinne og raserianfall hos ett barn/ungdom med adhd enn ett barn/ungdom uten adhd? Er det forskjell i hva som utløser det, forskjell i hvordan det fortoner seg etc noen som kan noe om dette og som kan dele sin kunnskap?

Anonymkode: 6aadc...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personer med ADHD kan streve mye med impulskontroll og regulering av egne følelser. Dermed kan også raseri utløses lettere og være vanskeligere å tøyle enn det er for andre. 

Ofte kan barnet fremstå yngre enn det er i sitt sinneuttrykk, nettopp fordi det trenger mye mer trening på å gjenkjenne og kontrollere egne følelser enn de fleste. Det kan åpenbart være svært problematisk når det er en stor, sterk tolvåring som flyr på kompisen i stedet for en indignert toåring.

Anonymkode: 65db7...e47

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo umulig å sammenlikne to ulike barn uavhengig av diagnose, for de er jo nettopp to ulike barn.

Min stesønn har ADHD, og raserianfallene er ekstremt dramatiske. Han er 12, men oppleves når han er frustrert som han er 5. 

Anonymkode: 01273...8b0

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er jo umulig å sammenlikne to ulike barn uavhengig av diagnose, for de er jo nettopp to ulike barn.

Min stesønn har ADHD, og raserianfallene er ekstremt dramatiske. Han er 12, men oppleves når han er frustrert som han er 5. 

Ja, barn er ulike, uavhengig av diagnose. Ikke alle med adhd får raserianfall, og ikke alle med raserianfall har adhd.

Men sett at man sammenligner to barn som begge har raserianfall, der den ene har adhd og den andre ikke. Vil man kunne se noen forskjell, enten ut fra hva folk utenfra observerer og/eller ut fra barnas egen opplevelse?

Jeg er ikke ts, men lurer på det samme.

Anonymkode: 21527...2df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, barn er ulike, uavhengig av diagnose. Ikke alle med adhd får raserianfall, og ikke alle med raserianfall har adhd.

Men sett at man sammenligner to barn som begge har raserianfall, der den ene har adhd og den andre ikke. Vil man kunne se noen forskjell, enten ut fra hva folk utenfra observerer og/eller ut fra barnas egen opplevelse?

Jeg er ikke ts, men lurer på det samme.

Anonymkode: 21527...2df

Fra min observasjon er det vanskelig å roe ned fordi barn med ADHD sliter med å fokusere. Det er vanskeligere å forklare situasjonen og ha en rasjonell samtale fordi tankene og følelsene går i hundre retninger.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kaller det ikke raserianfall på mitt barn med adhd, men for meltdown. Det utarter seg på en annen måte enn raserianfall. Det andre barnet mitt uten adhd har aldri hatt noe som ligner det barnet med adhd og barnet med adhd har aldri hatt raserianfall. 

Anonymkode: ef52b...22e

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.11.2024 den 22.17):

Er det forskjell på sinne og raserianfall hos ett barn/ungdom med adhd enn ett barn/ungdom uten adhd? Er det forskjell i hva som utløser det, forskjell i hvordan det fortoner seg etc noen som kan noe om dette og som kan dele sin kunnskap?

Anonymkode: 6aadc...85f

JA! 

Raserianfall pga impulskontroll som slår seg vrang uten forvarsel. Sinne kommer på 1sek mrn går fort over om du vet hvordan du skal takle det. Og er den rolige.

Dette kan være snille og greie barn som plutselig snur på null komma niks uten forvarsel for en ting du ikke skjønner. 

Men andre merker du vel humøret og er ikke på samme sinnenivå!

Men alle e r forskjellig!

Anonymkode: c2b5f...92a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Fra min observasjon er det vanskelig å roe ned fordi barn med ADHD sliter med å fokusere. Det er vanskeligere å forklare situasjonen og ha en rasjonell samtale fordi tankene og følelsene går i hundre retninger.

Om du er tålmodig og rolig og kan ta samtalen ETTER utbruddet og ikke i utbruddet eller bli sint så har du allerede klart mye!

Ja det er ikke lett, men vi voksne må bare ta oss sammen og holde hodet kaldt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om du er tålmodig og rolig og kan ta samtalen ETTER utbruddet og ikke i utbruddet eller bli sint så har du allerede klart mye!

Ja det er ikke lett, men vi voksne må bare ta oss sammen og holde hodet kaldt. 

Utbruddet er som regel vedvarende til han har fått viljen sin. Så hvis vi bestemmer oss for å sette foten ned blir han sittende og banne for seg selv. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Utbruddet er som regel vedvarende til han har fått viljen sin. Så hvis vi bestemmer oss for å sette foten ned blir han sittende og banne for seg selv. 

Det er bra. 

At mine foreldre sto på sitt i min oppdragelse redda meg og ga meg begrep om at andre også har grenser ❤️ 

Anonymkode: 0eae2...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker nei; men hyppigheten og graden er økt enn gj snittlige folk..

adhd=vanskeligheter med å regulering av fokus og følelser og inntrykk

Anonymkode: 39e26...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du kan ikke skille mellom raserianfallene hos barn med adhd vs barn uten vs barn med andre diagnoser. Du kan ikke observere et anfall og se etter et sikkert tegn som bekrefter at det er adhd. Men en del med adhd strever med å regulerer følelser, kan ha sterke følelser, hyppige raseriutbrudd, og gjøre ting impulsivt. Følelsesreguleringsvansker er likevel verken et krav for å få diagnosen eller et av diagnosekriteriene

Anonymkode: 373f5...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...