Gå til innhold

Vektnedgang -gruer meg til jul

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg trenger å gå ned i vekt. Foreløpig er jeg ned 8 kg og det har gått jevnt og trutt. 
jeg har funnet en god balanse i hverdagen der jeg ikke opplever at jeg går sulten. Jeg kan til og med unne meg litt kake eller sjokolade i helga uten at det ødelegger. 
Problemet er jula. Familien min er veldig matfokusert, så det er lange store frokoster og lange store middager, julekaker og hjemmelaget godteri. Og mye mat, både søtt og salt som jeg elsker! 
problemet mitt er at jeg er redd for å sprekke og ikke klare å hente meg inn igjen. 
Er det noen som har noe tips til hvordan overleve jula? Som har vært der selv?

Anonymkode: f5a3b...6ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke ‘overlevd’ ei jul enda - jeg tok grep rett etter jul i fjor og har gått ned 20 kg. Jeg har kommet til en helt jeg trives på og jeg er veldig spent på hva vekta viser etter nyttår! Heldigvis har jeg brukt god tid på å legg om vanene mine. Høres jo ut som du også er godt på vei. Og da tenker jeg at du også tåler å gå på en (planlagt) smell - og så passer du på å komme inn i det igjen etter jul!

Det kommer til å gå så fint! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg trenger å gå ned i vekt. Foreløpig er jeg ned 8 kg og det har gått jevnt og trutt. 
jeg har funnet en god balanse i hverdagen der jeg ikke opplever at jeg går sulten. Jeg kan til og med unne meg litt kake eller sjokolade i helga uten at det ødelegger. 
Problemet er jula. Familien min er veldig matfokusert, så det er lange store frokoster og lange store middager, julekaker og hjemmelaget godteri. Og mye mat, både søtt og salt som jeg elsker! 
problemet mitt er at jeg er redd for å sprekke og ikke klare å hente meg inn igjen. 

Jeg vet at det ikke var det du mente, men jeg må bare påpeke det åpenbare: det er du selv som bestemmer over ditt matinntak :)  At familien din er matfokusert kan du ikke gjøre noe med, du må tenke på deg selv, og hvor du vil ha ditt fokus.

Mitt råd er å gå inn i julen med en strategi om ikke å gå ned i vekt denne uken.  Du trenger ikke leve med et energiunderskudd denne uken. 
Litt vil du sikkert gå opp - vannvekten på grunn av uvanlig kosthold er vanskelig å komme unna- men du kan trene deg på å forholde deg til moderasjon, å spise slik du må spise resten av livet :)

Bestem deg på forhånd om hvor mye du kan spise av hva, og det du spiser skal du nyte til det fulle.

Og sprekker du?
  Ja vel, da er det en ny dag i morgen, og et nytt år om noen dager.  Det er da ingen katastrofe, da kan du prøve igjen neste dag.

Anonymkode: a5752...a2c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Husker mormor alltid sa, det er det du spiser mellom nyttår og jul som teller, ikke det du spiser mellom jul og nyttår ;)

Men jeg forstår deg godt, synes også ferier, høytider osv er vanskelig når jeg er i en periode med telling av kalorier og vektnedgang. 

Jeg spiser mye i jula, men prøver å holde meg til "mat". Altså minst mulig sukker, men mest mulig proteiner. 

Anonymkode: dd59f...cf7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder også på med vektnedgang, og kommer til å spise mer i julen. Men med måte. Jeg trenger f.eks ikke helle på ekstra fett fra sjysauser og andre sauser, jeg skal spise kjøtt og det grønnsaksbaserte mest. Vi har både ribbe og pinnekjøtt, veldig fett begge deler.

Trenger ikke proppe i meg småkaker og sjokolade heller, når clementiner og (litt) nøtter gir god julestemning. Julefrokostene hos oss blir gjerne også lunsj som regel, med rester fra måltidene, og jeg har samme plan der, bare i mindre porsjoner. Det er min plan, sammen med noen glass vin her og der, og noen ekstra løpeturer på tredemølle. Tror jeg skal klare å ikke gå opp så mye at jeg blir motløs. Stå på, dette klarer vi!

Anonymkode: 4de3c...3be

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å gi deg selv litt slækk i jula? Bestemme deg for at du kan kose deg litt ekstra? Jeg tror kanskje det er lettere å ikke "sprekke" helt hvis man allerede har bestemt seg for at man kan spise litt mer enn ellers. Hva med å lage deg en liten plan på hva du skal spise til hvert måltid, og holde deg til det? Det er jo bare snakk om ca. en uke, og så kan du stramme inn igjen over nyttår. 

Du har jo vært kjempeflink, og vet hva som funker. Klapp deg selv på skulderen, og kos deg sammen med familien i jula ❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gi deg slækk, nyt litt i mindre porsjoner og hold aktivitetsnivået som før.

Anonymkode: 21178...0ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode ord og tips! Jeg tar det med meg! Og fikk opp selvtilliten litt til å lykkes. Selv om det er enkle og egentlig åpenbare løsninger, så gikk jeg litt i svart.

tror det å gå på en planlagt «smell»(formulert ulikt av alle dere) kanskje er løsningen, og prøve å holde inntaket av søtt på et moderat nivå. 
Det å lage en plan for hva jeg skal spise er nok lurt. Selv om det kanskje blir mer enn jeg spiser når jeg går ned er det kanskje måten å unngå å gå på en overspisningssmell

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg vet at det ikke var det du mente, men jeg må bare påpeke det åpenbare: det er du selv som bestemmer over ditt matinntak :)  At familien din er matfokusert kan du ikke gjøre noe med, du må tenke på deg selv, og hvor du vil ha ditt fokus.

Mitt råd er å gå inn i julen med en strategi om ikke å gå ned i vekt denne uken.  Du trenger ikke leve med et energiunderskudd denne uken. 
Litt vil du sikkert gå opp - vannvekten på grunn av uvanlig kosthold er vanskelig å komme unna- men du kan trene deg på å forholde deg til moderasjon, å spise slik du må spise resten av livet :)

Bestem deg på forhånd om hvor mye du kan spise av hva, og det du spiser skal du nyte til det fulle.

Og sprekker du?
  Ja vel, da er det en ny dag i morgen, og et nytt år om noen dager.  Det er da ingen katastrofe, da kan du prøve igjen neste dag.

Hehe, selvfølgelig vet jeg at jeg selv bestemmer matinntaket. En av måtene jeg har lykkes er å styre hva som er tilgjengelig under måltidene, og i jula vet jeg at det kommer til å være veldig mye jeg kommer til å ha lyst på, og jeg er redd for å begynne å overspise igjen hvis jeg først slipper opp. 

-ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det an å ta en sånn forventningsavklaring med familien i god tid før? De vet vel sannsynligvis om livsstilsendringen din, så du kan jo si at du ønsker å holde på den, og at det betyr at du kanskje ikke kan være helt med på "matopplegget", men gjerne alt det andre. Og kanskje be dem om ikke å kommmentere eller presse deg til noe?

Anonymkode: 6397e...711

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hehe, selvfølgelig vet jeg at jeg selv bestemmer matinntaket. En av måtene jeg har lykkes er å styre hva som er tilgjengelig under måltidene, og i jula vet jeg at det kommer til å være veldig mye jeg kommer til å ha lyst på, og jeg er redd for å begynne å overspise igjen hvis jeg først slipper opp

-ts

Jeg lurte på om jeg skulle skrive dette fordi jeg bruker å få mye kritikk når jeg sier det, men jeg tar sjansen.

Jeg er oppvokst med at adventstid er fastetid, der jeg spiser magert, og unngår søtt.  (Tidligere var desember den måneden jeg spiste mest fisk, men nå har jeg dessverre blitt allergisk så jeg har måttet finne andre magre og nøkterne alternativer)

Når julen da kommer 24.desember, og jeg ikke har smakt tung mat og sukker på mange uker, skal det ikke mye til før jeg blir mett (og mettet).

Det skal ikke mange sukkerkornene til før det blir for søtt, eller mye fett før det blir for fett, etter en fasteperiode.

Alt begrenser seg egentlig selv for min del på grunn av dette ☺️

Dette er ikke nødvendigvis noe jeg anbefaler til andre, jeg er tross alt oppvokst med dette og vant til det, men jeg forteller det bare for å vise at det er mange veier til Rom, og at du må bare finne den veien som passer for deg.

Hvis du er redd for å havne i en overspisings-spiral må du bare finne en strategi som vil fungere for deg for å unngå det.

Du er bevisst på problemet, og det er første skritt for å finne en løsning.

☺️

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Går det an å ta en sånn forventningsavklaring med familien i god tid før? De vet vel sannsynligvis om livsstilsendringen din, så du kan jo si at du ønsker å holde på den, og at det betyr at du kanskje ikke kan være helt med på "matopplegget", men gjerne alt det andre. Og kanskje be dem om ikke å kommmentere eller presse deg til noe?

Anonymkode: 6397e...711

Vi er en familie der en viktig del av måltidet er det sosiale, og selv om noen kanskje legger merke til mengde er det ingen som kommenterer eller legger press på andre mtp mengde. 
Jeg har et veldig anstrengt forhold til egen kropp og vekt, og har ikke kommet helt dit at jeg klarer å snakke uanstrengt om vektnedgangen med andre enn mannen min. 
jeg vet det høres teit ut, men jeg har en familie der alt «snakkes ihjel», og jeg vet ikke om jeg er klar for den overdrevne støtten og positiviteten (med en undertone den bekymringen som har vært om min overvekt) jeg vet kommer om jeg åpner for å prate om det.  Jeg vet det høres rart ut, men jeg må ta dette steg for steg fordi det er så mye følelser. Det er en del av grunnen til at jula er vanskelig.

Jeg skal snakke med dem, men vet ikke om jeg er klar enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg lurte på om jeg skulle skrive dette fordi jeg bruker å få mye kritikk når jeg sier det, men jeg tar sjansen.

Jeg er oppvokst med at adventstid er fastetid, der jeg spiser magert, og unngår søtt.  (Tidligere var desember den måneden jeg spiste mest fisk, men nå har jeg dessverre blitt allergisk så jeg har måttet finne andre magre og nøkterne alternativer)

Når julen da kommer 24.desember, og jeg ikke har smakt tung mat og sukker på mange uker, skal det ikke mye til før jeg blir mett (og mettet).

Det skal ikke mange sukkerkornene til før det blir for søtt, eller mye fett før det blir for fett, etter en fasteperiode.

Alt begrenser seg egentlig selv for min del på grunn av dette ☺️

Dette er ikke nødvendigvis noe jeg anbefaler til andre, jeg er tross alt oppvokst med dette og vant til det, men jeg forteller det bare for å vise at det er mange veier til Rom, og at du må bare finne den veien som passer for deg.

Hvis du er redd for å havne i en overspisings-spiral må du bare finne en strategi som vil fungere for deg for å unngå det.

Du er bevisst på problemet, og det er første skritt for å finne en løsning.

☺️

Det er jo egentlig dette som er grunnen til at vektnedgang har gått så bra denne gangen. Jeg har et kosthold som gjør at jeg ikke orker så mye søtt og fett, at jeg kan spise litt uten å overspise. Men toleransen øker fort(for meg), så er redd det blir for mange sånne dager på rad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Husker mormor alltid sa, det er det du spiser mellom nyttår og jul som teller, ikke det du spiser mellom jul og nyttår ;)

Anonymkode: dd59f...cf7

Det kan gjelde alle normalvektige, men om du har gått ned "kun 8 kilo" og har mye å ta av er det fort gjort å ødelegge ALT og legge på deg de kiloene gjennom en uke med fråtsing (for det ts beskriver er fråtsing) og da er det vanskelig å ikke overspise når hele familien legger opp til at det er akkurat DET som er KOS.

Anonymkode: 3f5bd...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du ikke venner deg til hvordan jul, påske, restaurantbesøk, ferier, helg, kakefredag, og alt det der, skal manøvreres, så vil du aldri lykkes.

Man kan nyte julefrokost og julemat, uten at det blir fråtsing. Det er mengder med sunn mat på det frokostbordet, ha hovedvekt av det, men det er også lov å ta en halv skive med rømmesild, eller litt sylte. 

Dropp lunsj og snoping. Tren daglig - det har man jo mye tid til om det er fri. 

Og så samme igjen til middag. Alt er lov, men moderasjon. Man skal ikke trille bort fra bordet.

Alt dette blir faktisk raskt en vane. Jeg har ikke lenger interesse av å forsyne meg av godteriskåler som står fremme. Eller spise meg ubehagelig mett. 

Anonymkode: 17e7d...9fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv vært på vektnedgang-reisen siste året, og er det én ting jeg har lært så er det at det er lov å kose seg av og til. I påska bestemte jeg meg for at jeg skulle kose meg og ikke ha dårlig samvittighet, det ble en fantastisk påske og jeg var back on track igjen rett etter. Samme gjorde jeg i sommerferien, lot meg selv kose meg litt ekstra, men rett tilbake til gode rutiner etterpå. Dette skal jeg gjøre i julen også. Jeg har brukt så mye tid i livet på å få dårlig samvittighet for å kose meg når det er høytid, og det er ikke nødvendig. Har man gode rutiner i hverdagen og lever et sunt og balansert liv ellers, så vil ikke høytidene være det som ødelegger. Nyt julen og kos deg, så er du back on track så fort julen er over 🙌🏼

Anonymkode: 82c1e...aa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om du ikke venner deg til hvordan jul, påske, restaurantbesøk, ferier, helg, kakefredag, og alt det der, skal manøvreres, så vil du aldri lykkes.

Man kan nyte julefrokost og julemat, uten at det blir fråtsing. Det er mengder med sunn mat på det frokostbordet, ha hovedvekt av det, men det er også lov å ta en halv skive med rømmesild, eller litt sylte. 

Dropp lunsj og snoping. Tren daglig - det har man jo mye tid til om det er fri. 

Og så samme igjen til middag. Alt er lov, men moderasjon. Man skal ikke trille bort fra bordet.

Alt dette blir faktisk raskt en vane. Jeg har ikke lenger interesse av å forsyne meg av godteriskåler som står fremme. Eller spise meg ubehagelig mett. 

Jeg vet at jeg må venne meg til det 😊 og kakefredag, kafébesøk, restaurant og helger går faktisk fint 😊 jeg klarer å kose meg uten å overspise og ødelegge. 
Jeg tror at grunnen til at jula ser vanskelig ut er at det er så mange dager på rad, og det er en ting jeg enda ikke har sett at jeg kan mestre. Men jeg er helt enig: jeg må klare det også for at dette skal holde over tid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det kan gjelde alle normalvektige, men om du har gått ned "kun 8 kilo" og har mye å ta av er det fort gjort å ødelegge ALT og legge på deg de kiloene gjennom en uke med fråtsing (for det ts beskriver er fråtsing) og da er det vanskelig å ikke overspise når hele familien legger opp til at det er akkurat DET som er KOS.

Anonymkode: 3f5bd...6f3

Det er akkurat dette. Og utfordringen er vel at dette fungerer for resten av familien. Jeg er den eneste overvektige, den eneste som overspiser. For de andre er det ikke et problem å ha alt tilgjengelig, det er forskjell på å spise mye av alt og å klare å spise litt av alt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg vet at jeg må venne meg til det 😊 og kakefredag, kafébesøk, restaurant og helger går faktisk fint 😊 jeg klarer å kose meg uten å overspise og ødelegge. 
Jeg tror at grunnen til at jula ser vanskelig ut er at det er så mange dager på rad, og det er en ting jeg enda ikke har sett at jeg kan mestre. Men jeg er helt enig: jeg må klare det også for at dette skal holde over tid. 

Da gjør du det slik du har gjort så langt. Dag for dag. Eller time for time, for den sags skyld. 

Tror feilen du gjør nå er å ta alt inn over deg på en gang. Og da føles det for uoverkommelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt noen høster der jeg har gått ned noen kilo og følt meg på god vei i riktig retning. Det jeg har erfart, er at det ikke er juledagene som ødelegger, for selv om jeg spiser god mat og litt julesnop i jula, så kan jeg f.eks spise mindre annenhver dag i romjulen, og dermed klare å holde vekten. Mitt problem er alltid de to første ukene i januar, for da har jeg fått smaken på god mat og godteri igjen, og har gjerne litt rester liggende, pluss at julesnopet er billig i butikkene, dermed fortsetter jeg dessverre å spise litt usunt utover på nyåret. Og DA går jeg opp i vekt, og mister motet. Det har skjedd flere ganger.. 

Anonymkode: cb3a8...dda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Har selv vært på vektnedgang-reisen siste året, og er det én ting jeg har lært så er det at det er lov å kose seg av og til. I påska bestemte jeg meg for at jeg skulle kose meg og ikke ha dårlig samvittighet, det ble en fantastisk påske og jeg var back on track igjen rett etter. Samme gjorde jeg i sommerferien, lot meg selv kose meg litt ekstra, men rett tilbake til gode rutiner etterpå. Dette skal jeg gjøre i julen også. Jeg har brukt så mye tid i livet på å få dårlig samvittighet for å kose meg når det er høytid, og det er ikke nødvendig. Har man gode rutiner i hverdagen og lever et sunt og balansert liv ellers, så vil ikke høytidene være det som ødelegger. Nyt julen og kos deg, så er du back on track så fort julen er over 🙌🏼

Anonymkode: 82c1e...aa1

Tror vi alle "koser oss" litt ekstra i sammenhengene jeg nevner, også normalvektige.

Nøkkelordet er vel "litt". Det er forskjell på å ta litt rømmesild og sylte, og å kun spise usunt + overspise. Det handler om å gjøre det litt sunnere, og spise litt mindre. Ikke om å være den som sitter der med havregrøten til julefrokosten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...