Gå til innhold

Kjøpe brukt i julegave?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er egentlig veldig glad i gjenbruk, men nå er jeg redd for å ende opp med noe søppel fra Temu, så det blir nok ikke så mye brukthandel heretter dessverre.

Anonymkode: cba53...c03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil ikke ha brukte julegaver. Grunnen er enkel: det kan ikke byttes. Jeg har sluttet å ta vare på ting og klær bare fordi jeg får det i gave, så enten bytter jeg det ellers selger/kaster jeg det 😅 Handler selv en del brukt spesielt til barna da det er masse fint brukte barneklær, så er absolutt ikke imot gjenbruk. Hadde satt mer pris på å få et gavekort på en bruktbutikk hvor jeg selv kunne ha kjøpt noe jeg vet passer/blir brukt. 

Anonymkode: 41357...2a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Å gi brukte ting viser at man virkelig bryr seg. Man ønsker å gi mottakere og alle andre en bedre fremtid.

Anonymkode: b0aba...697

Tull. Det er ikke derfor. En gir brukt fordi en vil bli kvitt skrot.

Anonymkode: d898d...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (46 minutter siden):

Konfekt kan fort bli dyrt det også, i disse tider. 

Absolutt ikke. Vi burde alle heie mer på gjenbruk. Selv om gaven er brukt, så trenger det ikke være en dårlig gave. 

Jeg synes det ser mer om deg at du bare vil ha nye, ubrukte gaver. Du er vel kanskje en av de som ikke kjøper bruktbil eller noe brukt på Finn.no? Alt skal være helt nytt og ubrukt for at du vil ha det. 

Kjøper aldri noe brukt.

Anonymkode: d898d...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir gjerne brukte ting i julegaver, men da må jeg være helt sikker på at gaven er ønsket. Feks kjøper jeg gjerne utgåtte legosett brukt og gir til barna i familien. 

Tror ikke noen forventer så mye fra en student, gå for en liten konfekteske 😊

Anonymkode: a7087...e1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt fint å kjøpe brukt hvis:

- Tingen er så kostbar ny at det er den eneste måten å realisere gaveønsket.

- Tingen ikke er i salg ny lenger, brukt er den eneste måten å få tak i denne tingen

- Mottaker ønsker seg akkurat denne tingen brukt.

Anonymkode: 09fc7...9ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da skal man være helt sikker på at mottakeren ikke kommer til ha behov/lyst til å bytte det. 

Det er ikke miljøvennlig å gi folk noe som bare havner i søpla fordi de ikke kan bruke det/har lyst på det. 

Vi har kjøpt brukt til egne barn. Ting vi VET at de ønsker seg, og som vi også vet at ingen andre kjøper til dem. Jeg har også ikke noe imot å få noe pent brukt, så lenge det er noe jeg ikke kommer til å ha behov for å bytte. 

Vi handler mye brukt, men problemet ligger i dette med byttingen.. Ikke så artig å få tre av samme tingen, når du bare trenger én, eller en ting som er i feil størrelse, og så må du selv kave med å få solgt det igjen.. 

Anonymkode: b3a0b...62f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror folk at andre ikke kjenner gave mottager godt nok til å vite hva vedkommende setter pris på? De aller fleste kjenner de som er så nære at de gir dem gave!

Anonymkode: bda41...9ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvorfor tror folk at andre ikke kjenner gave mottager godt nok til å vite hva vedkommende setter pris på? De aller fleste kjenner de som er så nære at de gir dem gave!

Hvordan vet du det? Det er veldig mange som IKKE gjør det. Vi bor langt fra tante- og onkelbarn, og langt fra våre søsken, og har fint lite kontakt. Det er nesten to år siden vi traff noen av mannen sine tantebarn/søsken, og da satt de med nesen i en skjerm alle mann mesteparten av tiden. Nevøene mine svarer med grynt og enstavelsesord de få gangene vi treffes, og jeg aner virkelig ikke hva de liker og ikke liker. 

Jeg aner heller ikke hva mine foreldre ville like og sette pris på. De vet det ikke selv engang, de ønsker seg ikke en eneste ting, så det er vill gjetting hvert år. De liker stort sett ingenting, er konklusjonen. Opplevelse = press om å gjøre noe de ikke har lyst til, mat = press om å spise noe de ikke ville valgt selv, bøker = uff og off tar plass i hyllen, osv osv osv... Selv om vi treffes og snakkes minst en gang i uken, så er det altså helt håpløst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan vet du det? Det er veldig mange som IKKE gjør det. Vi bor langt fra tante- og onkelbarn, og langt fra våre søsken, og har fint lite kontakt. Det er nesten to år siden vi traff noen av mannen sine tantebarn/søsken, og da satt de med nesen i en skjerm alle mann mesteparten av tiden. Nevøene mine svarer med grynt og enstavelsesord de få gangene vi treffes, og jeg aner virkelig ikke hva de liker og ikke liker. 

Jeg aner heller ikke hva mine foreldre ville like og sette pris på. De vet det ikke selv engang, de ønsker seg ikke en eneste ting, så det er vill gjetting hvert år. De liker stort sett ingenting, er konklusjonen. Opplevelse = press om å gjøre noe de ikke har lyst til, mat = press om å spise noe de ikke ville valgt selv, bøker = uff og off tar plass i hyllen, osv osv osv... Selv om vi treffes og snakkes minst en gang i uken, så er det altså helt håpløst. 

Trist lesning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor gir dere julegaver da?

Anonymkode: b0aba...697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skjønt at det er veldig delte meninger rundt dette, som for så vidt er helt OK - men synes mange burde tenke over hvordan de velger å dele meningene sine. Er utrolig glad i de rundt meg og ville ikke gitt de noe billig skrot «kun for å ha noe å gi». Del gjerne hva dere tenker og synes, men helst på en måte som gjør det okei å sitte på andre siden og ta imot.

ts

Anonymkode: b8640...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...