Gå til innhold

Kjøpe brukt i julegave?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Støtt lokale bruktbutikker. Da kan du se varen, og kanskje de til og med har byttelapp, slik at mottaker kan bytte i noe annet brukt?

Anonymkode: 04abf...ef5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg og min mann har høy inntekt, men har likevel kjøpt brukt julegave til ene barnet vårt. Vokser mye, og må ha nytt vintersportsutstyr nesten hver sesong. Så i år blir det nye brukte slalåmski (pluss litt annet) under treet. Økonomisk sett kunne vi gått på sportsbutikken og kjøpt alt nytt, men synes ikke dette er fornuftig når vi må kjøpe nytt igjen om et par år. Alt fra langrennsutstyr, alpintutstyr, skøyter osv osv må på plass hver vinter. 

Anonymkode: 8b29d...c10

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Kommer noen med brukt julegave så kan de heller la være å komme med noe. 
Selv en innpakket brunost er bedre enn noe brukt innpakket i julepapir. 

Anonymkode: e1d76...ca0

Så enig. Hos oss hadde det blitt kastet i søpla. Setter de så lite pris på oss, kan de bare la være å gi gave.

Anonymkode: d898d...d1c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silviana skrev (16 minutter siden):

Brukte gaver er helt supert. Så lenge varen er i god stand bør det ikke være et problem. 

Og hva hvis en vil bytte gaven da?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fortell dette til en numismatiker, og si at gangbare mynter som man kan bruke i butikken er bedre å gi bort som gave enn en 12 skilling 1861 med portrett av Carl XV ...

Ny og ubrukt gave:

3685654_42571.jpg

Gammelt, brukt skrot:

dc5ab638-5de6-4a8d-98b4-409607e67e2c_ful

Anonymkode: d6401...ef0

Mynter er ekle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 21.11.2024 den 15.47):

Hva er deres tanker rundt å kjøpe julegaver brukt? Nå snakker jeg om klær/ gjenstander som er i fin stand, men kjøpt på f.eks. Tise. Er student med lite ekstra å rutte med, men ønsker gjerne å gi gaver til mine nærmeste.

Innafor/ ikke innafor?

Anonymkode: b8640...611

Helt supert! Får jeg en brukt gave, så blir det jo som nytt for meg. Bra for miljøet og lommeboka. Hadde blitt glad for en tjeneste også, behøver ikke være en ting.

Anonymkode: 465e1...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heller en brukt «skikkelig» ting til 400,- enn noe nytt skapfyll direkte fra butikken. Men må selvfølgelig være noe skikkelige greier som man veit at mottaker ønsker seg, og ikke noe «drit» fra bruktbutikken liksom. Kan få nye brukte ski til barna til 400,- f.eks. Om jeg visste at noen av nevøene/niesene mine ønska seg nye ski, så hadde jeg heller kjøpt nye brukte ski enn en mindre ny gave til samme sum. 

Anonymkode: 8b29d...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og hva hvis en vil bytte gaven da?

Det får man strengt talt ikke gjort med hjemmelagede gaver heller, som mange også liker å gi. Tenker at man bør være glad for omtanken, selv om det kanskje ikke var noe fra ønskelista. Eventuelt får man gi eller selge gjenstanden videre. Personlig bytter jeg aldri gaver med mindre det er feil størrelse eller to av samme vare som det ikke er noe vits å ha to av (to like bøker eller noe sånt). 

Hvis man handler brukt er det nok uansett greit å unngå klær, siden det kan være vanskelig å vite om størrelsen og passformen vil bli riktig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Silviana skrev (1 time siden):

Det får man strengt talt ikke gjort med hjemmelagede gaver heller, som mange også liker å gi. Tenker at man bør være glad for omtanken, selv om det kanskje ikke var noe fra ønskelista. Eventuelt får man gi eller selge gjenstanden videre. Personlig bytter jeg aldri gaver med mindre det er feil størrelse eller to av samme vare som det ikke er noe vits å ha to av (to like bøker eller noe sånt). 

Hvis man handler brukt er det nok uansett greit å unngå klær, siden det kan være vanskelig å vite om størrelsen og passformen vil bli riktig. 

Hjemmelagde gaver som ikke passer, kan giveren fikse på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.11.2024 den 6.17):

Helt supert med brukt, men det må være helt og iorden. Gjerne se nytt ut.

Dessuten får man jo ikke byttet det, så viktig at det er noe mottaker liker og vil ha.

Jeg har kjøpt bøker brukt og gitt i gave bl.a.

Anonymkode: 1657c...658

Enig! Finner du drømmeboken eller drømmeplata til noen, kan det slå an med brukte gaver. Samme dersom mottager samler på servise eller pyntegjenstander.

Men man bør kjenne mottager godt, og være selektiv med hva man gir. Ikke mange som blir glad for klær som allerede er nuppete, for eksempel...

Anonymkode: 04c29...22e

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper brukt til familie og venner jeg vet samler på spesielle ting. 

Anonymkode: 6676d...711

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 28.11.2024 den 7.50):

Mynter er ekle.

Ja, det må være skikkelig ekkelt å få en gammel mynt med en verdi på kr.110.000 som julegave (dette var prisen 1861-mynten ble solgt for på auksjon ifjor).

Kan man vel forestille seg noe verre? :sarkasme:

Men siden mynten var i kvalitet 0, altså ubrukt/usirkulert, klaget neppe mottageren av gaven på at dette var en brukt gave ...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja, det må være skikkelig ekkelt å få en gammel mynt med en verdi på kr.110.000 som julegave (dette var prisen 1861-mynten ble solgt for på auksjon ifjor).

Kan man vel forestille seg noe verre? :sarkasme:

Men siden mynten var i kvalitet 0, altså ubrukt/usirkulert, klaget neppe mottageren av gaven på at dette var en brukt gave ...

For meg er mynter noe av det kjedeligste jeg kan få. Uansett verdi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det innafor. :) De som kritiserer brukte gaver glemmer at gaver ikke er noe man har rett på, kan bestille eller stille krav til (som at gaven skal være ubrukt eller skal kunne byttes). Om noen hadde fnyst av en brukt gave hadde jeg sluttet å gi dem gaver. Flere som har svart her i tråden kunne forventet seg veldedighetsdonasjoner til jul, fordi de ødelegger alt av giverglede med sine surmaga oppgulp om brukte gaver. 

Anonymkode: 65ebd...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selvsagt er det innafor. :) De som kritiserer brukte gaver glemmer at gaver ikke er noe man har rett på, kan bestille eller stille krav til (som at gaven skal være ubrukt eller skal kunne byttes). Om noen hadde fnyst av en brukt gave hadde jeg sluttet å gi dem gaver. Flere som har svart her i tråden kunne forventet seg veldedighetsdonasjoner til jul, fordi de ødelegger alt av giverglede med sine surmaga oppgulp om brukte gaver. 

Anonymkode: 65ebd...c5b

Da er det like greit å la være å gi siden mottakeren er så lite verdt for deg.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.11.2024 den 21.09):

Gaver fra tise er rent ræl. Får jeg noe derifra ryker det rett i bosset. 

kjøp heller noe skikkelig. Brukt eller ubrukt spiller ingen rolle sålenge det ser fint ut. 

Anonymkode: bc361...134

Du mener kanskje temu? Jeg har kjøpt julegaver fra tise i flere år. Blir jo som finn.no bare med klær 🥰

Anonymkode: 5be2d...b28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Da er det like greit å la være å gi siden mottakeren er så lite verdt for deg.

Ikke meg du svarer men det du sier er fjernt. Du kan finne uvurderlige skatter på bruktbutikken,skatter som ikke er i handelen lenger. 

Anonymkode: bda41...9ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke meg du svarer men det du sier er fjernt. Du kan finne uvurderlige skatter på bruktbutikken,skatter som ikke er i handelen lenger. 

Anonymkode: bda41...9ee

For deg er det gjerne en skatt, men for andre er det skrot.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...