Gå til innhold

Være der for gravid venninne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min kjære venninne har blitt gravid. Hun og partner er lykkelige for det, og jeg er så glad på hennes og deres vegne. Men det er vel uunngåelig at en graviditet (og barselstiden) byr på en rekke utfordringer, både fysisk og psykisk. Oppi all gleden for dem, er jeg bekymret for venninna mi. Mest fordi hun bor på andre siden av landet, og jeg kan ikke være veldig der  hvis/ når hun trenger meg. Vi har selvfølgelig god kontakt, og jeg er der så godt jeg kan. Men sliter med å føle at jeg strekker til.

Er det noen som har noen gode råd og tips til hvordan jeg kan få stilt opp for henne? Hva syntes dere var fint at andre sa eller gjorde under deres graviditet? Skal selvfølgelig høre med henne også, men hun er av den mer beskjedne typen, og vet at hun nødig vil være til bry.

Anonymkode: 2a164...c6d

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Da jeg gikk gravid strikket ei venninne av meg babyteppe til barnet i magen, det synes jeg var veldig hyggelig! 

Og når tiden er inne, så vær mentalt forberedt på at alt hun får med seg i livet stort sett handler om babyen frem til ca samme tidspunkt som barnet begynner i barnehagen. Det blir mye prat om bæsj, tiss, melk, pupp, soving, sykdom osv en stund. Om du greier å stå i den uten å bli lei, da er du verdens beste venninne! 

Anonymkode: 6ee0f...56b

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er så forskjellig hvordan den tiden blir, og hva man trenger fra vennene sine. Ikke alle som møter på store utfordringer heller, så prøv å ikke bekymre deg for mye på deres vegne. Være en god venn som lytter og er interessert, og hør med henne hva hun trenger. Høres ut som du er en veldig god venninne allerede! Å få barn er fantastisk for de det gjelder, men man kan ikke forvente at de rundt skal synes at alt er like spennende :) Vet ikke om noe spesielt du må si eller gjøre, det jeg satt mest pris på var nok de som genuint var interesserte. Still noen spørsmål om graviditeten og fremtiden med baby, så ser du om hun ønsker å snakke om det. Jeg syntes også det var veldig koselig å få litt babyklær eller andre nyttige ting i gave.

Anonymkode: 644ce...628

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for fine, gode svar🥰

Anonymkode: 2a164...c6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For min del hadde det holdt lenge med å fortsatt bli inkludert i venninnegjengen. Men da jeg ble gravid i 20-årene var samtlige venninner ekstremt opptatte av at jeg ikke kunne drikke alkohol, så jeg ble ekskludert rimelig fort. Jeg hadde egentlig bare trengt å få henge med dem slik jeg alltid hadde gjort før.

Anonymkode: 23acb...87a

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en venninne som bor langt unna og da vi traff hverandre, sa hun til meg da jeg var i sjette måned at "så pen du er"! Den levde jeg lenge på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...