AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #61 Del Skrevet 23. november 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): 1) Bachelor er den laveste graden for høyere utdanning, og knapt noe som skiller deg ut fra andre lengre. 2) Alle vet at arbeid i det offentlige som regel ikke matcher lønnen til tilsvarende stillinger i det private. På den annen side har dere ofte bedre velferdsgoder, i tillegg til verdens trausteste og tryggeste jobb. Det virker bort i mot umulig å bli oppsagt uansett hvor elendig man er. Jeg lurer også på hvilken utdanning du har. Det er ikke slik at en bachelor automatisk kvalifiserer deg til en voldsomt høy lønn. Ikke en master heller for så vidt. Det har mye mer å si hva du har utdanning i. Anonymkode: b313b...5ae Du får ikke sparken men du kan bli frosset ut, mobbet, satt på tørkeloftet eller flyttet med tvang over i en stilling eller arbeidssted som ikke passer deg, slik at du frivillig sier opp til slutt. Vet ikke om jeg foretrekker den varianten Anonymkode: f5d90...715 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #62 Del Skrevet 23. november 2024 Serafin skrev (11 timer siden): Jeg har bachelor i sykepleie.. tjener så dårlig i en kommune i Telemark at nå gidder jeg ikke mer.. neste høst begynnet jeg på maritim utdanning. Det er en mannsdominert bransje. Lønnen der er mye bedre. Tja, enn så lenge… Det er massevis av jenter på nautikk nå, tar vel ikke lang tid før de dominerer styrmannsyrket. Anonymkode: 1aaf3...77b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #63 Del Skrevet 23. november 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): I det private blir man som regel målt i hva man klarer å produsere. Klarer du ikke å produsere, så sjaltes du ut. I alle fall om man jobber litt oppover i systemet, noe som er naturlig å sammenligne med her, siden det er det ts snakker om. Har tilgode å se noen i offentlig sektor som sies opp fordi de ikke er produktive nok, eller fordi de stadig gjør fordyrende feil. Faktisk er det sjeldent å se at noen holdes ansvarlig for fadesene i offentlig forvaltning i det hele tatt. Det kan virke som at ansvar ikke er personbetinget (som det skal må bør være), men ligger hos en avdeling eller etat. Med andre ord holdes ingen ansvarlig, og det knirkete toget kan tøffe videre. Kanskje det finn et klask på lanken, men vanstyret får ingen reelle konsekvenser. Anonymkode: b313b...5ae Det er sjelden at noen holdes ansvarlig i det offentlige? Kommunedirektører blir jo sparket over en lav sko over hele landet stadig vekk! Verdens mest takknemlige jobb til luselønn sammenlignet med hva toppdirektøren i et privat selskap med tusenvis av ansatte ville fått. Og det er jo bare ønsketenking fra din side at det private generelt sparker de som ikke oppfyller produktivitetskrav. De blir stort sett flytta på, ikke sparket. Det er mange stillinger i både det offentlige og private der det er vanskelig å måle om man er produktiv nok. Jeg har jobbet både privat og offentlig og har møtt mange sidrumpa karakterer i det private som egentlig har gitt opp å jobbe og bare venter på å pensjonere seg, og de sitter helt trygt. Enkelte får jo sitte over pensjonsalder også og gjøre fordyrende feil. 🤯 Og jeg jobber nå kommunalt og vi har sagt opp mange det siste året fordi de rett og slett er fullstendig uegnet i jobben de har hatt. Det er fint mulig å si opp folk, men det krever en leder som tør, og som har kapasitet til å gjøre det. Både offentlig og privat er det en tidkrevende prosess å sparke noen. Jeg har forøvrig selv blitt rammet av omorganisering i staten og mistet jobben, så at det er så trygt er jeg virkelig ikke med på! Anonymkode: a9a26...14d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet 23. november 2024 #64 Del Skrevet 23. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva leste jeg feil? Du skrev at ingen i offentlig sektor burde ha mer. Anonymkode: 340ac...e7f AnonymBruker skrev (På 22.11.2024 den 11.26): Jeg skjønner at du kanskje prøvde å være morsom, men det var det ikke... For de fleste av oss som jobber i offentlig sektor, handler jobben ikke om å "drikke kaffe og spise smultringer," men om å ta ansvar for viktige samfunnsoppgaver som krever både kompetanse og hardt arbeid... Jo da litt flåsete var det vel, enig at helse, skole og slikt burde ha anstendig lønn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet 23. november 2024 #65 Del Skrevet 23. november 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Det er ikke umulig å bli oppsagt, vi sier opp udugelige folk i kommunen stadig vekk. Har også vært borti nok av udugelige folk i det private som sitter med ræva godt plantet i en trygg stilling. 🙄 Anonymkode: a9a26...14d Omtrent umulig, er jo eneste fagforeningen jobber med; å holde ubrukelige folk i stillingen sin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 23. november 2024 #66 Del Skrevet 23. november 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Joda. Men samtidig må unge (altså folk uten erfaring eller ansiennitet i arbeidslivet) også forstå at det ikke er «urettferdig» at de ikke umiddelbart tjener like mye som kollegaen Henrik borti gangen som har vært i arbeidslivet i 25 år. Selv om de har arbeider på samme avdeling og med de samme oppgavene. Anonymkode: b313b...5ae Hvorfor skal man ha lavere lønn enn noen man er mer effektiv enn, bare fordi de er gamle…? Henrik som har vært i arbeidslivet i 25 år, kunne også kjøpe seg bolig jævlig billig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafin Skrevet 28. november 2024 #67 Del Skrevet 28. november 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 23.11.2024 den 11.55): Tja, enn så lenge… Det er massevis av jenter på nautikk nå, tar vel ikke lang tid før de dominerer styrmannsyrket. Anonymkode: 1aaf3...77b Det tror jeg ikke kommer til å skje. Norske jenter og gutter velger veldig tradisjonelt når det gjelder yrker. Rederiforbundet har hatt så lav deltagelse av kvinner at de kjører strageikampanjer for å øke antallet kvinner i det maritime. De aller fleste jeg har seilt med har vært mannlige sjøkapteiner. Og i helse og omsorg så er det store flertallet på sykehus og sykehjem damer som jobber der. Endret 28. november 2024 av Serafin Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafin Skrevet 28. november 2024 #68 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (På 22.11.2024 den 22.28): 1) Bachelor er den laveste graden for høyere utdanning, og knapt noe som skiller deg ut fra andre lengre. 2) Alle vet at arbeid i det offentlige som regel ikke matcher lønnen til tilsvarende stillinger i det private. På den annen side har dere ofte bedre velferdsgoder, i tillegg til verdens trausteste og tryggeste jobb. Det virker bort i mot umulig å bli oppsagt uansett hvor elendig man er. Jeg lurer også på hvilken utdanning du har. Det er ikke slik at en bachelor automatisk kvalifiserer deg til en voldsomt høy lønn. Ikke en master heller for så vidt. Det har mye mer å si hva du har utdanning i. Anonymkode: b313b...5ae Det er bare en myte at man ikke kan få sparken i det offentlige. Det stemmer at man har et sterkere stillingsvern i det offentlige enn i det private. Men det med å få sparken i det offentlige krever bare flere steg i prosessen for å få sparken. Arbeidsgiver må gjøre alle trinn riktige (såkalte formkrav) for å sparke en ansatt i det offentlige. Hvis arbeidsgiver ikke gjør det så kan man kreve at oppsigelsen er ugyldig og fortsette å stå i jobbem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #69 Del Skrevet 28. november 2024 Jeg har vært sykepleier i 5 år nå. Jeg tenker yrkesfag innen rimelig tid. Jeg har yrkesfaget, trenger praksis. Anonymkode: 30558...ec4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #70 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (På 21.11.2024 den 14.20): Jeg er så lei av hvordan ting fungerer i kommunen når det gjelder lønn. Jeg er 30 år, med høyere utdanning og solid erfaring, men fastlønnen min er rett og slett elendig. Hvordan kan det være rimelig at man investerer tre år av livet sitt i en bachelorgrad, og kanskje mer i videreutdanninger, bare for å ende opp med en lønn som knapt dekker de grunnleggende utgiftene i dagens samfunn? Det er nesten som om kommunen forventer at vi skal være fornøyde bare med å ha en jobb. Vil du ha en lønn som faktisk er til å leve av? Da må du ha en mastergrad eller høyere. Men hva skjer da? Kommunen har ikke råd til å ansette folk med så høy utdanning. Så de sitter igjen med oss bachelorutdannede, som blir presset til å gjøre mer, på tross av at lønna vår ikke engang reflekterer verdien av utdanningen vi allerede har. Dette er realiteten... fastlønnen i kommunen er så dårlig at jeg nå har begynt å søke andre jobber. Jeg liker det jeg gjør, og jeg er stolt av arbeidet mitt, men hvor lenge skal vi som jobber for fellesskapet akseptere dette? Jeg har studielån, bolig, og alt det andre som hører voksenlivet til. En dårlig fastlønn holder rett og slett ikke. Det er demotiverende, og jeg ser ingen grunn til å bli værende i en stilling der min kompetanse og innsats ikke blir verdsatt. Kommunen må skjerpe seg. Det er ikke bare vi ansatte som lider under dette, men også tjenestene de tilbyr. Hvordan skal de tiltrekke seg faglig dyktige ansatte når lønna er en vits? Dette er ikke bærekraftig, og jeg nekter å akseptere det lenger. Nok er nok.... Anonymkode: c9756...e1f Kanskje ikke helt det samme, men som renholder i kommunen så ser jeg det samme. De følger en annen tariffavtale så hvis jeg hadde fortsatt der så hadde jeg ligget 41,- timen under tariff. Det er faktisk ganske sykt. Selv når jeg neste år ville nådd 10 års erfaring og fagbrev så ville jeg aldri nådd vanlig tariff hos de. Anonymkode: 4bdfa...2d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #71 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (På 21.11.2024 den 15.05): hvilken kommune jobber du i? jeg jobber i oslo kommune med bachelor grad innen offentlig forvaltning. Tjener 746.000 i året og er veldig fornøyd. Oslo kommune er en versting når det kommer til urettferdig lønn. Folk i samme avdeling, med samme jobb og kvalifikasjon, kan har forskjell på 10-20 lønnstrinn. Det verste eksemplet jeg vet om er helt opp til 30 lønnstrinn. Helt sykt. Anonymkode: 6937b...585 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2024 #72 Del Skrevet 28. november 2024 AnonymBruker skrev (På 22.11.2024 den 22.28): 1) Bachelor er den laveste graden for høyere utdanning, og knapt noe som skiller deg ut fra andre lengre. 2) Alle vet at arbeid i det offentlige som regel ikke matcher lønnen til tilsvarende stillinger i det private. På den annen side har dere ofte bedre velferdsgoder, i tillegg til verdens trausteste og tryggeste jobb. Det virker bort i mot umulig å bli oppsagt uansett hvor elendig man er. Jeg lurer også på hvilken utdanning du har. Det er ikke slik at en bachelor automatisk kvalifiserer deg til en voldsomt høy lønn. Ikke en master heller for så vidt. Det har mye mer å si hva du har utdanning i. Anonymkode: b313b...5ae TS her, Jeg er utdannet barnevernspedagog og holder på med en master i barnevernarbeid. Jeg skjønner at en bachelor ikke automatisk kvalifiserer for høy lønn, men når utdanningen og kompetansen er helt sentral for tjenestene kommunen tilbyr, burde det gjenspeiles i lønnen. Arbeidet vårt krever både høy faglig kompetanse og stort ansvar, og det er utrolig frustrerende når lønnen ikke står i stil med dette. Jeg forstår også at det er forskjeller mellom offentlig og privat sektor, men det må være en balanse ....lønnen må gjøre det mulig å leve anstendig uten at man føler seg presset til å bytte jobb eller sektor, men jeg har tatt rådene til meg og søkt en annen stilling med bedre lønn innen offentlig sektor. Nå krysser jeg fingrene for at jeg får jobben! 😊 Anonymkode: c9756...e1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå