Gå til innhold

Hvilken bil for å bo på i Lofoten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg og samboer flyttet til et mindre sted i Lofoten på senvinteren og skal i den anledning kjøpe vår første bil. Ønsker oss firehjulstrekk, plass til noe bagasje/ski samt diesel/bensin. Ønsker oss som mange en driftssikker bil som typisk har lite vedlikeholdskostnader. Kommer primært til å bli brukt for å unytte turmuligheter i området samt noe hverdagsærender. 

Vi kommer trolig til å bo der i 1,5-2 år og så flytte til et sted vi ikke trenger den lenger - og dermed selge den da. 

Noen tips til type bil og hva ellers vi bør tenke på? Hvor mye penger er "nødvendig" å bruke? Vi har i utgangspunktet tenkt at vi kan få mye for 150-200 000. Har sett på Skoda Octavia og Toyota Rav men det er sikkert andre alternativ vi bør sjekke ut.

Anonymkode: ebc26...61b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde valgt en bil med høy bakkeklaring. 

Anonymkode: 00de7...ae3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

må det være en personbil, hva med en pickup, toyota hilux (blir nok en eldre en, men de er skuddsikre) eller en isuzu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi har i utgangspunktet tenkt at vi kan få mye for 150-200 000. 

Manifestere bruktbil, altså?

meditation-hippie.gif

Skal dere kjøpe bilen i nord, eller kjøre opp fra sør? Det er ganske ulike tilbud i landsdelene.

Anonymkode: 7423e...62e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS

Bruktbil ja! I utgangspunktet kjøpe på østlandsområdet eller Trondheimsområdet.

Anonymkode: ebc26...61b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finn ut hva som er populært blant de lokale slik at du kjører en bil du enkelt får service og reparasjoner. Noen steder er det Honda CRV andre steder Subaru eller Toyota RAV osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Skal dere kjøpe bilen i nord, eller kjøre opp fra sør? Det er ganske ulike tilbud i landsdelene.

Anonymkode: 7423e...62e

Kjøp for all del ikke fra sør, der saltes veiene så mye at selv nyere bruktbiler er oppspist av rust. Kjøp så langt nord i landet som mulig (vil salter ikke her) og kjør den heller nedover.

Anonymkode: fa263...83a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde passat 4 hjuls trekk når vi bodde i loffis. Funket fint det.  Alltrack med høyere bakkeklaring er enda bedre. Konebilen min var en liten foehjuls trekk og den kom seg rundt den også. 

Det er ikke noe stort annerledes å ha bil på lofoten som andre steder om vinter. Kjøp den bilen dere vil ha, ikke elbil og helst med 4 hjuls trekk. 

Anonymkode: e842a...7e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Octavia RS, ser den er nevnt her, og det er en god bil mtp bagasjeplass og comfort, men jeg sier styr unna da den har lav bakkeklaring. 

Ville gått for en suv med ekstralys montert.

Anonymkode: 61541...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En brukt Volvo xc60/70/90, de holder seg godt i pris når dere skal selge igjen, nydelig kjørekomfort, høy nok bakkeklaring og dere trenger ikke bruke merkeverksted på eldre bil mht rep. 

Anonymkode: b78f3...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså det blir brøytet i lofoten også. Ofte raskere og bedre enn på det sentrale østlandet faktisk 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovushka skrev (6 minutter siden):

Altså det blir brøytet i lofoten også. Ofte raskere og bedre enn på det sentrale østlandet faktisk 😅

på hovedveiene i allefall :P jeg ville sett på hvilke biler som er til salgs der oppe og vurdert deretter.. 

Anonymkode: 500e4...d29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...