Gå til innhold

Forskning på sykdommer/lidelser i Norge

Wally Wanderlust

Anbefalte innlegg

Hvordan fungerer dette? Finnes det oversikt/database med pågående eller tidligere studier? Hvordan kan man finne ut om det er noen som utfører, eller skal utføre, studier på en konkret lidelse eller sykdom? Finnes det en database over tidligere og kommende studier? 

Dersom man selv drømmer om å få i gang studier på noe bestemt, men ikke er i posisjon til å utføre eller finansiere dette selv, hvor starter man? Hvem kan man kontakte eller påvirke? Å finne interesse og finansiering er naturligvis en sak, men hvordan finner man de som eventuelt skal utføre forskningen? Hvordan får man noen med på "idéen"?

Eller er dette å bite over langt mere enn man klarer?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan se på sidene til universitetssykehus for å få innblikk i aktuell forskning, eller på universitetetenes sider over ansatte og deres forskning. Og å følge med på forskningsrådets bevilgninger.

For medisinsk forskning er det også interessegrupper som både driver lobbyvirksomhet og som også reelt påvirker og blir hørt når det gjelder forskningsmidler. Bl.a ME-foreningen har sterke meninger om hva slags forskning som skal satses på, og hva man ikke skal se nærmere på.

Anonymkode: f9e53...f13

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lancet og BMJ er jo to steder man kan starte for å finne publiserte studier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.helsenorge.no/kliniske-studier/?

Internasjonalt er det verre, da må du nok i gang med mer spissede søk. Det blir oppfordret til å publisere studieprotokoller, men de kan være vanskelige å finne.

Det å ha en forskningside er ikke nok. Det enkleste er å ta det via interesseforeninger. Å gå fra ide til studie er MYE arbeid, og mye vanskeligere enn man tror. Da er man avhengig av å ha en god gjennomarbeidet ide som kan presenteres for et fagmiljø som allerede holder på med noe av det samme, og igjen, det gjøres enklest gjennom interesseforeninger.

Anonymkode: 2ce3f...128

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wally Wanderlust skrev (1 time siden):

Hvordan fungerer dette? Finnes det oversikt/database med pågående eller tidligere studier? 

Ja. Den heter Kvinneguiden forum og huser alskens lidelser, dumme spørsmål fra menn og annet rart …

Anonymkode: db268...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wally Wanderlust skrev (2 timer siden):

Hvordan fungerer dette? Finnes det oversikt/database med pågående eller tidligere studier? Hvordan kan man finne ut om det er noen som utfører, eller skal utføre, studier på en konkret lidelse eller sykdom? Finnes det en database over tidligere og kommende studier? 

Dersom man selv drømmer om å få i gang studier på noe bestemt, men ikke er i posisjon til å utføre eller finansiere dette selv, hvor starter man? Hvem kan man kontakte eller påvirke? Å finne interesse og finansiering er naturligvis en sak, men hvordan finner man de som eventuelt skal utføre forskningen? Hvordan får man noen med på "idéen"?

Eller er dette å bite over langt mere enn man klarer?

Finnes sider på de ulike helseforetakene om pågående forskningsstudier. 
På Rikshospitalet står det oppslag om forskningsprosjekter de holder på med eller søker pasienter til. 

Hva konkret er du ute etter forskning på? Da er det lettere å hjelpe. 
Ble nylig ringt opp med spørsmål om å delta fordi navn og tlf var i en database over min diagnose. 

Anonymkode: 253e4...30a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.11.2024 den 14.38):

Du kan se på sidene til universitetssykehus for å få innblikk i aktuell forskning, eller på universitetetenes sider over ansatte og deres forskning. Og å følge med på forskningsrådets bevilgninger.

For medisinsk forskning er det også interessegrupper som både driver lobbyvirksomhet og som også reelt påvirker og blir hørt når det gjelder forskningsmidler. Bl.a ME-foreningen har sterke meninger om hva slags forskning som skal satses på, og hva man ikke skal se nærmere på.

Anonymkode: f9e53...f13

Takk, skal se nærmere på det. Jeg har dessverre ingen forening i ryggen, så vidt jeg vet, da den har blitt nedlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illuminatum skrev (På 21.11.2024 den 14.43):

Lancet og BMJ er jo to steder man kan starte for å finne publiserte studier.

Det blir vel mere artikler om utvalgte studier, men jeg er mere på utkikk etter selve studiene. Der hvor de gjøres, og der hvor man kan komme i gang med studier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (På 21.11.2024 den 14.48):

Forskning.no ?

Dette er vel også mere en nyhetsside?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.11.2024 den 15.19):

https://www.helsenorge.no/kliniske-studier/?

Internasjonalt er det verre, da må du nok i gang med mer spissede søk. Det blir oppfordret til å publisere studieprotokoller, men de kan være vanskelige å finne.

Det å ha en forskningside er ikke nok. Det enkleste er å ta det via interesseforeninger. Å gå fra ide til studie er MYE arbeid, og mye vanskeligere enn man tror. Da er man avhengig av å ha en god gjennomarbeidet ide som kan presenteres for et fagmiljø som allerede holder på med noe av det samme, og igjen, det gjøres enklest gjennom interesseforeninger.

Anonymkode: 2ce3f...128

Skal sjekke ut den lenken i alle fall. Er klar over at det er mye arbeid ja, så jeg er mest på jakt etter informasjon, og å lære litt mere om hvordan det fungerer, så får jeg se fremover hvordan jeg kan påvirke det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.11.2024 den 16.29):

Finnes sider på de ulike helseforetakene om pågående forskningsstudier. 
På Rikshospitalet står det oppslag om forskningsprosjekter de holder på med eller søker pasienter til. 

Hva konkret er du ute etter forskning på? Da er det lettere å hjelpe. 
Ble nylig ringt opp med spørsmål om å delta fordi navn og tlf var i en database over min diagnose. 

Leter etter forskning på Arnold Chiari/Chiari malformasjon, filum terminale, og det som er relatert.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wally Wanderlust skrev (36 minutter siden):

Dette er vel også mere en nyhetsside?

Det er det ja det visste jeg ikke ☹️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Google har en egen søkemotor som søker bare i 12 vitenskapelige databaser:

https://scholar.google.com/

Her har du full oversikt over stort sett alt som er publisert av vitenskapelig litteratur og kan søke gjennom litteraturen på sekunder. 

Problemet er kanskje at alle vitenskapelige studier publiseres på engelsk, også studier gjennomført i Norge.

Anonymkode: ec280...4db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (På 21.11.2024 den 14.48):

Forskning.no ?

Særlig, veldig seriøst alt det som kommer dit!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en sjelden sykdom. Jeg får vite om studier på denne og liknende sykdommer gjennom pasientorganisasjonen jeg er medlem i og via. leger og institusjoner som følger opp denne pasientgruppen. Hvis jeg hadde en veldig god idé, så vet jeg om flere leger/forskere jeg kunne "pitchet" det til. Men som regel har de jo allerede sine prosjekter planlagt flere år i forveien og et prosjekt tar gjerne årevis å fullføre. Det skal noe til at jeg, som pasient, skal ha en idé som er så god at det er noe de skulle ønske å sette på sin plan og jobbe for å få til.

Anonymkode: 6d06e...7c1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det mulig å få tilgang til Cristin uten innlogging? 

Ja, kanskje ikke alt, men søkefunksjonen der krever ikke innlogging f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en sjelden sykdom. Jeg får vite om studier på denne og liknende sykdommer gjennom pasientorganisasjonen jeg er medlem i og via. leger og institusjoner som følger opp denne pasientgruppen. Hvis jeg hadde en veldig god idé, så vet jeg om flere leger/forskere jeg kunne "pitchet" det til. Men som regel har de jo allerede sine prosjekter planlagt flere år i forveien og et prosjekt tar gjerne årevis å fullføre. Det skal noe til at jeg, som pasient, skal ha en idé som er så god at det er noe de skulle ønske å sette på sin plan og jobbe for å få til.

Anonymkode: 6d06e...7c1

:hallo:  En sjelden sjel her og! 
En ting er at de skal være så glupe de ideene il forskning at noen skal tenne på å forske på dem, en annen og vel så viktig ting er at ideen skal være så god at noen vil gi eller innvilge penger til at forskeren skal kunne forske. 
Studier er og gjerne internasjonale. 
Jeg ble nylig ringt opp med spørsmål om jeg ville delta i en studie av sykehuset jeg får behandling fra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...