Gå til innhold

Barn på uanmeldt lekebesøk i helger

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 21.11.2024 den 18.33):

Jeg svarte at det var vanskelig for oss å vite hvor de går videre men følte foreldrene ble litt sure på oss. I ettertid har det vært en litt avmålt stemning de gangene vi har møttes. Jeg har sagt at begge barn er velkomne, men de har ikke dukket opp etter dette.

ts

Anonymkode: e23f6...a3f

Jeg vil anta at de har oppfattet en tone hos deg, kanskje utilsiktet fra din side, om at dette ikke er greit, og derfor holder de barna borte. Selv om ting ikke sies høyt, sender man ofte ut signaler som oppfattes/tolkes av mottakeren. Så det er ikke sikkert at det handler om at de mener du skulle passet på barna, men at de tolker det som at du ble irritert over at barna i det hele tatt kom til dere.

Anonymkode: 95f4d...b41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 22.11.2024 den 9.21):

Sier man til barn gå ut og lek, eller sier man gå ut og ring på hos Per og Kari? 
Det er forskjellen her. Går barn på dørene og ringer på fordi de har funnet på det selv, så er dette utenfor foreldrenes kontroll. Tviler på at foreldre ber ungene gå og ringe på hos andre barn for å spørre om de vil ut og leke. 
Og hva er så farlig med at barn ringer på hos dere? 
Barn på 4 og 6 år bør vel heller ha tilsyn ute i helger enn sendes ut alene?

Anonymkode: a6dc9...4c1

Det er tilfellet her, det fortalte mor meg at de pleide å gjøre og hun synes det er greit da hun gjorde det samme i sin barndom. De går ut når de vil (på dagtid) og ringer på til de barna de ønsker å leke med.

Jeg har ingenting i mot besøk men synes det bare er litt merkelig å sende såpass unge barn ut på egenhand uten å vite hvor de tar veien. Jeg hadde ikke vært komfortabel med det. Men folk er tydeligvis veldig ulike på dette. Foreldrene hadde tatt turen til et kjøpesenter 30 min kjøretid unna mens barna var her hos oss en dag tidligere. Det hadde jeg ikke våget, om jeg ikke visste hvor de var. 

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.11.2024 den 14.02):

Er det ok å la to barn på hhv 6 og 4 år gå ut i gata alene å banke på dører i nabolaget for å finne noen å leke med i helgene? 

Ja, her gjør ungene det stadig vekk. "I gata" er jo et flytende begrep. Jo yngre de er, jo kortere er gaten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er tilfellet her, det fortalte mor meg at de pleide å gjøre og hun synes det er greit da hun gjorde det samme i sin barndom. De går ut når de vil (på dagtid) og ringer på til de barna de ønsker å leke med.

Jeg har ingenting i mot besøk men synes det bare er litt merkelig å sende såpass unge barn ut på egenhand uten å vite hvor de tar veien. Jeg hadde ikke vært komfortabel med det. Men folk er tydeligvis veldig ulike på dette. Foreldrene hadde tatt turen til et kjøpesenter 30 min kjøretid unna mens barna var her hos oss en dag tidligere. Det hadde jeg ikke våget, om jeg ikke visste hvor de var. 

ts

Hjelpes! Det er veldig spesielt å reise på kjøpesenter uten å avklare med de barna er på besøk hos 😯

Nabojenta og sønnen min ringer på hos hverandre. De er 6 år. En dag ringte moren hennes og sa de skulle ut noen timer, datteren hadde ikke så lyst til å bli med så moren lurte på om det passet at hun var hos oss. Det synes jeg er en super måte å gjøre det på. 

Jeg er oppvokst på 80 tallet, i et nyetablert nabolag med barnefamilier. Idyllisk og trygt, men jeg husker ikke at noen lot så små barn som 4 åringer gå ute alene. Besøkte hverandre, ja, men det var avtalt foreldre imellom. Vi som var 6 + ringte på til hverandre og hadde mer frihet, men jeg måtte alltid si ifra hvor jeg gikk. Det har selvfølgelig mye å si hvor og hvordan man bor (og hvor godt man kjenner naboer), men en 4 åring bør uansett holdes under oppsyn etter min mening. 

Anonymkode: f10c9...f0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...