Gå til innhold

Barn på uanmeldt lekebesøk i helger

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Utrolig irriterende!

Syns igrunnen ikke det bør være mer innafor at barn kommer uanmeldt enn voksne.. 

Og jada jada, vet at det var vanlig før.. folk kunne komme og gå hos hverandre. Men tidene har forandret seg. Nå har (de fleste) knapt med fritid og ønsker å bestemme over fritiden sin selv. I motsetning Til tidene da folk satt på hver sin gård, med ensformige , harde dager der litt besøk sikkert var en befrielse og den atspredelsen man fikk.

Anonymkode: d6311...431

Slik har da ikke vært normen på minst 50 år

Anonymkode: 44a18...bab

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vel, det er ikke så veldig mange år siden det var greit å gå på døra til hverandre uanmeldt. Vokste opp på 90 tallet. Kan ikke huske vi avtalte på forhånd. Stakkars dagens barn som er prisgitt engasjerte foreldre som tar initiativ til å invitere til besøk og avtale besøk hos andre. Og ikke kan besøke venner uanmeldt? Hos oss er det selvsagt helt greit at barnas venner kommer på døra. Ikke bare er det greit men jeg er også takknemlig for at barna har venner som vil besøke dem, uanmeldt eller ikke. Passer det ikke er det ikke verre enn å si det til dem og ønske dem velkommen tilbake en annen dag isteden

Anonymkode: f72ea...34c

Du er takknemlig for å g lov å være gratis  barnevakt til 4-åringene i nabolaget? Så fint for deg da. Men hvor i ts står det at disse småbarna er gode venner av ts sitt barn?

Anonymkode: 97c05...4e0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Er det ok å la to barn på hhv 6 og 4 år gå ut i gata alene å banke på dører i nabolaget for å finne noen å leke med i helgene? 

Anonymkode: e23f6...a3f

Nå sier du ikke noe om hvor dette er , byggefelt ect .. men ja selvsagt om det er en plass der en kjenner hverandre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Ja , etter 10 ! 

Anonymkode: 9a9c5...fb3

Hvorfor etter 10? Her ble jeg spurt ut på morgenen uten stress. Var ute å lekte fra morgen til kveld og det var vanlig og burde være vanlig for barn? Herregud for noen regler folk dikter opp.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iso1 skrev (1 time siden):

Hvorfor etter 10? Her ble jeg spurt ut på morgenen uten stress. Var ute å lekte fra morgen til kveld og det var vanlig og burde være vanlig for barn? Herregud for noen regler folk dikter opp.. 

Det var sikkert ikke ment som universell regel :) 

Vi står opp til samme tid hver dag. Men sjelden det kommer barn før utpå formiddagen. Vet ikke om det er fordi de tar sen frukost og har god til i helgene, eller om de ikke vil plage noen ved å gå og vekke de.

Anonymkode: 292e1...04a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Iso1 skrev (2 timer siden):

Fordi vi liker å ha en rolig morgen med felles frokost FØR vi får masse barn på døra.

Anonymkode: 99dc5...3ae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Er det ok å la to barn på hhv 6 og 4 år gå ut i gata alene å banke på dører i nabolaget for å finne noen å leke med i helgene? 

Sier man til barn gå ut og lek, eller sier man gå ut og ring på hos Per og Kari? 
Det er forskjellen her. Går barn på dørene og ringer på fordi de har funnet på det selv, så er dette utenfor foreldrenes kontroll. Tviler på at foreldre ber ungene gå og ringe på hos andre barn for å spørre om de vil ut og leke. 
Og hva er så farlig med at barn ringer på hos dere? 
Barn på 4 og 6 år bør vel heller ha tilsyn ute i helger enn sendes ut alene?

Anonymkode: a6dc9...4c1

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg tenker litt det samme, men ser at mange er uenige. En lørdag disse to kom på døren og de lekte med mitt barn. Sendte samtidig melding til mor om at de var her. Etter en stund ville de dra videre og jeg sendte ny sms om at de var gått. Da fikk jeg foreldrene «på nakken» senere, fordi ingen visste hvor de var gått. De sa de skulle til lekeplassen men var ikke der da foreldrene sjekket, Føler på en måte at man blir litt utnyttet som gratis barnevakt? 

ts

Jeg tenker at det du presenterer her er litt andre premisser. 

Mine barn fikk gå til venner i samme boliggrend og banke på fra de var ganske små. Men de gikk sjelden sammen, siden de ikke hadde samme venner.
Her er det så godt som bilfritt innenfor boliggrenda, så det er ikke farlig på den måten. Og vi hadde fulgt dem frem til de var trygge på hvilke hus vennene bodde i, og hva de skulle gjøre hvis det ikke var noen som åpnet, eller om de fikk som svar at det ikke passet. 

De ble gjerne sendt ut for å be vennene komme ut og leke. Eller for å invitere venner inn til oss. 
Ofte ble de jo invitert inn. Da var avtalen at de ga oss beskjed om at de var inne. (Men vi foreldre visste jo at barna ofte glemte sånt, så vi sendte melding, slik som du gjorde.) 
Vi foreldre sendte også melding når barna gikk hjem eller ut, slik at vi "sjekket ut" barna fra vårt hus. 
Men det var jo for å informere foreldrene om at de da igjen hadde ansvar for sine barn. 

Nå skal det sies at jeg nok ikke ville latt barn som hadde vært inne hos oss gå "til lekeplassen" når de dro fra oss. De hadde nok fått beskjed om å gå hjem. Med mindre lekeplassen var godt synlig fra vinduet i foreldrenes hus, så de kunne se når de hadde kommet frem dit. 

Men så lenge foreldrene velger å la barna gå alene til dere, så har ikke dere noe ansvar når dere har gitt beskjed om at barna har gått fra dere igjen. Foreldrene har jo da akseptert at barna er i stand til å gå mellom husene selv. Og de har jo også tatt risikoen for at barna kan gå til andre steder enn de hadde avtalt. I og med at de ikke hadde noen avtale med dere om at de skulle til dere.

Anonymkode: 81045...524

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.11.2024 den 15.25):

Jeg tenker litt det samme, men ser at mange er uenige. En lørdag disse to kom på døren og de lekte med mitt barn. Sendte samtidig melding til mor om at de var her. Etter en stund ville de dra videre og jeg sendte ny sms om at de var gått. Da fikk jeg foreldrene «på nakken» senere, fordi ingen visste hvor de var gått. De sa de skulle til lekeplassen men var ikke der da foreldrene sjekket, Føler på en måte at man blir litt utnyttet som gratis barnevakt? 

ts

Men jeg skjønner at de ble engstelige. Ville snakket med dem og avklart forventninger og felles forståelse. 

Legg det frem på en positiv måte. Det er supert at de går på besøk til hverandre. Det er bra sosial trening for barna og avlastende for foreldre. 

Du merker det fort om det bli ensidig. Komme de til dere raskere enn du får tenkt så kan du instruere dem om å ta med ditt barn hjem til dem. 

Mitt råd (selv om du ikke har bedt om råd 😄)  er å se på dette som litt trening i å være forelder. Se mulighetene. Ha det er travelt med besøk, men også avlastende. 

Mobilklokke er supert. 

Anonymkode: 2f578...62d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns 6 år er ok. 4 er litt tidlig. Er i følge med 6åring, men ansvaret kan ikke legges på hen. Ville gitt beskjed om at foreldrene sender en melding om at de er der hvis det er ok. Sånn i tilfelle. Spørs også om nabolaget er trygt å ferdes i..kort avstand mellom boligene og bilfri.

Anonymkode: cb36a...4b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.11.2024 den 15.25):

ts

Herlighet. Om de sender ungene ut så får de feste på en slags sporingstag om de må vite hvor de er hele tiden. De kan også ha kontakt med ungene på telefon og ikke pålegge andre voksne å berette hvor ungene deres har gått. Og å bli sur på andre voksne for at de ikke har kontroll på ungene. Makan!!! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.11.2024 den 17.45):

Enig. 
Har barn i barnehagealder og småskolen selv og her i nabolaget er det ikke vanlig. Syns det er veldig bra. Så små barn har ikke antenner til å skjønne dersom det ikke passer og når de er så små så har de godt av å få litt tid med familien den lille tiden de har hjemme fra skole og bhg, er da heller ikke noe stress å avtale besøk med andre

Anonymkode: d6311...431

Bare lurer: hvor godt overvåket blir de på skole/sfo? Ytrer aldri barna ønske om å leke med venner utenom skole/bhg? Og hvis de gjør det skal det alltid være styrt av foreldrene? 

Anonymkode: 5dfc2...5fc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6-åringen ja, 4-åringene nei.

Mine er vokst opp med at de kan gå ut etter kl 10 på Lørdagene og 12 på Søndagene. Alt før kl 12 på Søndagene skal avtales på forhånd. Ikke fordi vi skal sitte på kirkebenken, men fordi jeg selv liker å svirre rundt i morgenkåpen, stelt og uten av hau av unger rundt meg. 

Anonymkode: b78ea...770

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er helt greit, så lenge ditt barn og disse barna leker sammen OG at besøkene går begge veier.

At barn banker på døra til andre barn er god sosial trening og jeg applauderer all lek og aktivitet som er på barns premisser. Nå er det veldig mange barn som ikke tør å kontakte andre barn uten at det går gjennom melding/sosiale medier eller foreldrene. En av grunnene til dette er frykten for avvisning. Fordi de ikke banker på dører lengre, får de ingen trening i å ta kontakt og heller ikke trening i avvisning. Da jeg sa: «du kan vel bare ringe på døren og spørre» til klassen min (12-åringer), så de på meg med vantro i øynene. Det var som om jeg foreslo å rane en bank. Det var kun 2 av 29 elever som kunne ringt på en dør uten at noe annet var avtalt, og grunnen var at de var redd for å få beskjed om at det ikke passet🤷🏼‍♀️ 

Anonymkode: ee7d6...716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innimellom er det hyggelig, men problemet er at ofte så er det de samme som kommer HELE tiden og da blir det slitsomt. Var en periode her vi hadde naboen på døren i tide og utide. Og hun tok ikke hintet om at det ikke passet, og ringte på bare en time etter vi sa det ikke passet. 

Så ja, innimellom er greit. 

Anonymkode: de9ab...08c

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 21.11.2024 den 23.09):

Det er jo nettopp når de er små at antennene skal utvikles. De utvikles ikke via ipad og youtube. De utvikles i samspill med andre fysiske mennesker. Det er mye uvurderlig lærdom i å lære å vurdere hvilken dag det er og hvilket klokkeslett det passer å gå ut, hvordan tar vi kontakt, ringer på, buser ikke inn, spørre om det passer på en fin måte, tåle en eventuell avvisning,  eller beskjed om at det passer bedre om to timer, eller kjenne på gleden av å få komme inn og leke. 

Ikke rart det er økende grad av alvorlig psykisk uhelse blant norske barn og ungdom når foreldre frarøver barna livsviktig utvikling og mestring.

Trist hele greien.

Anonymkode: 45d40...5a9

Ja, det er kjempetrist! Bor i rekkehus i et trygt byggefelt der det for mitt eldste barn bodde venner i annethvert hus og lekeplass og lignende var i trygg radius utenfor hjemmet. Barnet fikk gå ut alene innenfor synlig og hørbar radius fra det var 2-3 år, og vi naboer så da etter hverandres unger om vi foreldre måtte inn i eget hus et ærend. Ungene ble kjent med hverandre ute fra de var ganske så små, så da var det også naturlig å kunne banke på døra når de ble litt eldre (som for eksempel 4 år) for å spørre om de ville bli med ut for å leke. Jeg var veldig på for å lære barnet at det skulle spørre om å bli med ut for å leke, og om det ble invitert inn måtte det alltid løpe hjem for å si fra/sjekke om det var greit. Jeg følte aldri at det skulle være frekt å spørre om noen ble med ut for å leke. 

Anonymkode: 52a36...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...