Gå til innhold

Barn på uanmeldt lekebesøk i helger

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Er det ok å la to barn på hhv 6 og 4 år gå ut i gata alene å banke på dører i nabolaget for å finne noen å leke med i helgene? 

Anonymkode: e23f6...a3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja. Hva tenker du er alternativet, en gjennomorganisert helg eller bare være inne alene?

Hvis det ikke passer sier du bare nei. Jeg håper det er en lekeplass i nærheten der flere barn kan leke sammen uanmeldt.

Anonymkode: 79a26...48e

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri latt mine barn som er så små gå ut alene i gata. Hadde heller ikke likt å f.eks. være på vei ut døra og så få noen som vil på besøk til barna.  

Men dette er nok folk uenig om, vet flere nabolag der dette er mer normalt. Ville sett an omgivelser. 

Anonymkode: 5137a...bc9

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja! Men ikke veldig tidlig! Vi har bestandig hatt en tradisjon for sen og litt "ekstra"-frokost på lørdager, så da har jeg alltid sendt nabo-barn på dør om de har vært her før 9. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Er det ok å la to barn på hhv 6 og 4 år gå ut i gata alene å banke på dører i nabolaget for å finne noen å leke med i helgene? 

😂 hva f***?
Selvsagt er det ok 😂 

Anonymkode: b0871...d11

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ja bare det ikke er grytidlig.. Lot ikke barna gå tidlig til andre før i helgene, men andre sendte gladelig barna sine på døren kl 7 og 8 i helgene.... At barn kommer på døren og vil leke med barna er bare koslig :)

Anonymkode: 5f5a0...41f

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

JA, men ikke før kl.10! 

• Liker 10
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt greit. Det er vanlig her. Men barna ringer jo på hos barn de er vant med å besøke. Og foreldrene sier det er greit. Jeg ville ikke sendt de for å ringe på hos noen de ikke hadde besøkt ennå, og der jeg ikke kjenner foreldrene i det hele tatt. 

Anonymkode: 292e1...04a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg hadde aldri latt mine barn som er så små gå ut alene i gata. Hadde heller ikke likt å f.eks. være på vei ut døra og så få noen som vil på besøk til barna.  

Men dette er nok folk uenig om, vet flere nabolag der dette er mer normalt. Ville sett an omgivelser. 

Da sier jeg bare at det passer ikke nå, for vi skal på butikken om ti minutter. Ev så ringer jeg foreldrene og spør om det er greit at vi tar med Nicolai på butikken. 

Må se an omgivelsene så klart. Her er det trygt og barnevennlig og alle kjenner alle.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tenker litt det samme, men ser at mange er uenige. En lørdag disse to kom på døren og de lekte med mitt barn. Sendte samtidig melding til mor om at de var her. Etter en stund ville de dra videre og jeg sendte ny sms om at de var gått. Da fikk jeg foreldrene «på nakken» senere, fordi ingen visste hvor de var gått. De sa de skulle til lekeplassen men var ikke der da foreldrene sjekket, Føler på en måte at man blir litt utnyttet som gratis barnevakt? 

ts

• Liker 6
  • Hjerte 3
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tenker litt det samme, men ser at mange er uenige. En lørdag disse to kom på døren og de lekte med mitt barn. Sendte samtidig melding til mor om at de var her. Etter en stund ville de dra videre og jeg sendte ny sms om at de var gått. Da fikk jeg foreldrene «på nakken» senere, fordi ingen visste hvor de var gått. De sa de skulle til lekeplassen men var ikke der da foreldrene sjekket, Føler på en måte at man blir litt utnyttet som gratis barnevakt? 

ts

Ja, det kan bli irriterende hvis det kun går en vei. Det bør få sånn ca likt begge veier, jeg ser den. 

De har smartklokke her, så det går an å finne de igjen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

ts

Det kommer jo an på hvor man bor, hvor tett og barnevennlig osv. Men hos oss, hvor det er litt avstand mellom husene, ville jeg ikke sendt en på 4 særlig langt av gårde. Og om to på 4 og 6 kom hit alene, ville jeg ikke bare latt dem gå videre på måfå før jeg hadde fått kontakt med foreldrene, om de ikke bodde i nabohuset. Så jeg kan på den ene siden tenke skjønne foreldrene litt, på den andre siden tenke at foreldrene bør passe på selv også når de sender særlig det yngste barnet rundt uten en voksen.

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg vokste opp var nå det helt normalt. Vi var nå ute fra morgenen til barne tv

Hadde ikke sett noe problem med det hvis vi hadde bodd i boligfelt . Unga her har nå lekt ute fra de var små, men måtte kjøres til venner pga avstander

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn får lov å gå ut alene. Yngste er fire. Selvsagt oppsøker de venner, og selv om jeg mener at de bør få med vennene ut, aksepterer jeg at de er inne der. Jeg forventer ingen beskjed fra andre foreldre om hvor mine barn er eller at andre skal være barnevakt. Det er helt greit å avvise barna og si man er opptatt.

Anonymkode: 1b60f...3c8

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

ts

Vil bare presisere helt først, vi bor veldig landlig og trygt på et sted hvor alle kjenner alle. Vi hadde et barn "på bygda" som stadig kom på besøk da barna var mindre, dette barnet pleide å bevege seg uten foreldrenes viten veldig langt hjemmefra, og som var en superhelt til å snike seg avgårde, kunne fort bevege seg en mil bortenfor hjemmet og "hoppe fra hus til hus". (Disse foreldrene ustyrte barnet til slutt med GPS for å kunne finne igjen barnet ;)  )- Jeg pleide å sende disse foreldrene sms om at barnet hadde kommet og at nå har barnet reist igjen, og da kom de gjerne innom i søken etter barnet. Jeg opplevde aldri dette som at "jeg fikk dem på nakken", selv om de gjerne var urolige og stressa. Hva gjør at du tenker at du "fikk dem på nakken?" - Barna hadde lovet å gå til lekeplassen, klart foreldrene ble stressa da barna var borte? Det er vel ikke barnevakt når barna kommer til deg for å leke med andres barn? Tar du på deg et ansvar som ingen har pålagt deg? Om foreldrene hadde sendt melding med "jeg sendte barn X til deg, og jeg er hjemme om 8 timer" DET hadde jeg opplevd som barnevakt, men ikke når jeg bare kan sende dem avsted igjen når/om jeg er lei.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja såklart, hvorfor skulle de ikke være det?

Ikke rart samfunnet har blitt som det er...

Anonymkode: 44a18...bab

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Enig. 
Har barn i barnehagealder og småskolen selv og her i nabolaget er det ikke vanlig. Syns det er veldig bra. Så små barn har ikke antenner til å skjønne dersom det ikke passer og når de er så små så har de godt av å få litt tid med familien den lille tiden de har hjemme fra skole og bhg, er da heller ikke noe stress å avtale besøk med andre

Anonymkode: d6311...431

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns 4 år er for ungt til å fly rundt i gata alene. Vi begynte med det først rundt skolestart. 

Anonymkode: 26e52...494

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...