Svava Skrevet 28. desember 2024 #81 Del Skrevet 28. desember 2024 Callista skrev (8 minutter siden): Jeg er enig at det mest sannsynlig er over 100.000 drepte. Jeg tror det ligger mange døde begravet i bygningsmasser. «FNs satellittsenter (Unosat) har analysert høyoppløselige satellittbilder som ble tatt mellom 3. og 6. september. – Denne analysen viser at to tredeler av bygningsmassen på Gazastripen har fått skader, opplyser Unosat. Ifølge satellittsenteret er 163.778 bygninger helt eller delvis ødelagt i angrepene, noe som tilsvarer 66 prosent av alle bygninger i Gaza, skriver NTB.» https://www.nrk.no/nyheter/fn_-to-tredeler-av-bygningsmassen-er-odelagt-i-gaza-1.17064451 Men ødelagt bygningsmasse sier ingenting om antall døde. De områdene har fått evakueringsvarsler på forhånd. Callista skrev (9 minutter siden): Nærmere 70% av drepte til nå er kvinner og barn. https://www.bbc.com/news/articles/cn5wel11pgdo Nei, ifølge Gazas helsemyndigheter er rundt 50% kvinner og barn. FN har kun verifisert et lite utvalg av de drepte. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 29. desember 2024 #82 Del Skrevet 29. desember 2024 Bacteria skrev (På 27.12.2024 den 20.48): ICC har tatt ut arrestordre på Bibi og Gallant, det er riktig. De er mistenkt for krigsforbrytelser. Det er derimot ICJ som behandler folkemordssaken mot Israel. Der har Irland nå henvendt seg med anmodning om å gjøre definisjonen om folkemord bredere, mest sannsynlig for å være sikre på at Israel rammes. Dette er helt galematias. Om ikke dette hadde vært så dypt tragisk, hele situasjonen, kunne man kalt det en farse. https://www.cumnockchronicle.com/news/national/24787697.ireland-ask-icj-broaden-interpretation-genocide-israel-case/ En kan jo argumentere for at definisjonen av folkemord er for snever. Vil du si at nazistene drev folkemord før 1942? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 29. desember 2024 #83 Del Skrevet 29. desember 2024 Katten.2.0 skrev (3 minutter siden): En kan jo argumentere for at definisjonen av folkemord er for snever. Vil du si at nazistene drev folkemord før 1942? Før 42, altså før den industrielle utryddelsen av uønskede grupper skjøt fart? Kan ikke nok om WW2 til å si noe om det, men godt mulig de drev på med noe etnisk rensing i øst-Europa på den tiden. De skulle jo ha Lebensraum for tyskere… Uansett synes jeg det er mistenkelig at Irland fremmer dette forslaget idet det er en pågående sak for å se om Israel begår folkemord. Det ligner på å flytte målpostene for å ramme den jødiske staten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 29. desember 2024 #84 Del Skrevet 29. desember 2024 Bacteria skrev (24 minutter siden): Før 42, altså før den industrielle utryddelsen av uønskede grupper skjøt fart? Kan ikke nok om WW2 til å si noe om det, men godt mulig de drev på med noe etnisk rensing i øst-Europa på den tiden. De skulle jo ha Lebensraum for tyskere… Før 1942: 1939: Millioner av jøder ble satt i ghettoer i Polen, med plan om å deportere dem til andre land. 1939-41: Einsatzgruppen, en del av SS som skulle "fjerne motstand", med andre likvidere potensielle motstandere, både bak grensene til Sovjet men også innad i okkuperte områder. Var bl.a. opprettet for å få litt mer fortgang i håndtering av uønskede mennesker. Henrettet bl.a. 500 jøder på én dag i 1941, og samarbeidet med lokale styrker for å henrette 5000 jøder i løpet av juli i 1941. De drepte 1985 jøder 4. oktober 1941, deretter 9200 29. oktober. Pluss hjalp til med å kvitte seg med jøder flerfoldige steder ila 1939-41. Deportering av alle jøder i Tyskland i september 1941 (rundt 338 000), men det var ikke plass til dem i de eksisterende ghettoene, så de henrettet 25 000 av de i ene ghettoen, hovedsakelig jøder, for å gjøre plass til flere. Begynte å eksperimentere med gasskamre for massemord i desember. 16. januar 1942: 10 000 jøder ble deportert og drept bortsett fra 50-60 som overlevde. Tysklands problemer på østfronten gjorde at fiendtlighetene mot jødene eskalerte enda mer, og det var jevnt over matmangel for tyskerne så de sultet alle i ghettoene. Det er selvfølgelig vesentlig flere jøder som ble drept enn disse som er nevnt så langt i perioden 1933-1941. På en konferanse i Wannsee 20. januar 1942 ble det for første gang diskutert hva som skulle gjøres med de ~11 millionene jøder som var igjen i Europa. Her var tanken først og fremst at de skulle brukes til tvangsarbeid, og de som ikke gjennomføre arbeid ville bli henrettet. Det ble diskutert mulighetene for massehenrettelser, men ikke lagt noen direkte planer for det. https://www.theholocaustexplained.org/how-and-why/how/genocide-in-action-1941-1945/ I følge definisjonen på folkemord er det først i siste halvdel av 1942 at folkemordet startet, for da ble det opprettet konsentrasjonsleire med gasskammer. Tidligere, fra desember 1941, var det mobile gasskamre som ble testet ut, og man fant det ineffektivt kontra permanente løsninger. Selv møtet 20. januar vil ikke gå under folkemord, fordi det ble ikke lagt fram en intensjon om å utrydde jødene der. 'Bare' bruke dem som arbeidskraft. Nå har jeg heller ikke tatt for meg jødene som ble drept i Sentral- og Vest-Europa før siste halvdel av 1942, og jeg vet det var flerfoldige tusen som ble drept der. Så, når man argumenterer for at Israel ikke gjør folkemord, så argumenteres det for at det ikke kommer ordre om å drepe sivile. Det var heller ikke ordre om å drepe jøder før 1942. For å sitere kilden min: "As with most of the Nazis’ murderous actions, the deportation of German Jews was improvised and haphazard." Jeg synes det er merkelig at alle jødene som ble drept før siste halvdel av 1942 ikke var en del av et folkemord, kun fordi det ikke var direkte ordre om det fra høyere hold, men det er jo bare meg. Legger ved intensjonen fra Irland: "We are concerned that a very narrow interpretation of what constitutes genocide leads to a culture of impunity in which the protection of civilians is minimised" - Micheal Martin, foreign affairs minister, fra din link. Bacteria skrev (24 minutter siden): Uansett synes jeg det er mistenkelig at Irland fremmer dette forslaget idet det er en pågående sak for å se om Israel begår folkemord. Det ligner på å flytte målpostene for å ramme den jødiske staten. Dette stemmer ikke da de har gjort det før. Fra din egen link: "The Irish Government also approved an intervention in The Gambia’s case against Myanmar, also under the Genocide Convention." 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 29. desember 2024 #85 Del Skrevet 29. desember 2024 Katten.2.0 skrev (22 minutter siden): Før 1942: 1939: Millioner av jøder ble satt i ghettoer i Polen, med plan om å deportere dem til andre land. 1939-41: Einsatzgruppen, en del av SS som skulle "fjerne motstand", med andre likvidere potensielle motstandere, både bak grensene til Sovjet men også innad i okkuperte områder. Var bl.a. opprettet for å få litt mer fortgang i håndtering av uønskede mennesker. Henrettet bl.a. 500 jøder på én dag i 1941, og samarbeidet med lokale styrker for å henrette 5000 jøder i løpet av juli i 1941. De drepte 1985 jøder 4. oktober 1941, deretter 9200 29. oktober. Pluss hjalp til med å kvitte seg med jøder flerfoldige steder ila 1939-41. Deportering av alle jøder i Tyskland i september 1941 (rundt 338 000), men det var ikke plass til dem i de eksisterende ghettoene, så de henrettet 25 000 av de i ene ghettoen, hovedsakelig jøder, for å gjøre plass til flere. Begynte å eksperimentere med gasskamre for massemord i desember. 16. januar 1942: 10 000 jøder ble deportert og drept bortsett fra 50-60 som overlevde. Tysklands problemer på østfronten gjorde at fiendtlighetene mot jødene eskalerte enda mer, og det var jevnt over matmangel for tyskerne så de sultet alle i ghettoene. Det er selvfølgelig vesentlig flere jøder som ble drept enn disse som er nevnt så langt i perioden 1933-1941. På en konferanse i Wannsee 20. januar 1942 ble det for første gang diskutert hva som skulle gjøres med de ~11 millionene jøder som var igjen i Europa. Her var tanken først og fremst at de skulle brukes til tvangsarbeid, og de som ikke gjennomføre arbeid ville bli henrettet. Det ble diskutert mulighetene for massehenrettelser, men ikke lagt noen direkte planer for det. https://www.theholocaustexplained.org/how-and-why/how/genocide-in-action-1941-1945/ I følge definisjonen på folkemord er det først i siste halvdel av 1942 at folkemordet startet, for da ble det opprettet konsentrasjonsleire med gasskammer. Tidligere, fra desember 1941, var det mobile gasskamre som ble testet ut, og man fant det ineffektivt kontra permanente løsninger. Selv møtet 20. januar vil ikke gå under folkemord, fordi det ble ikke lagt fram en intensjon om å utrydde jødene der. 'Bare' bruke dem som arbeidskraft. Nå har jeg heller ikke tatt for meg jødene som ble drept i Sentral- og Vest-Europa før siste halvdel av 1942, og jeg vet det var flerfoldige tusen som ble drept der. Så, når man argumenterer for at Israel ikke gjør folkemord, så argumenteres det for at det ikke kommer ordre om å drepe sivile. Det var heller ikke ordre om å drepe jøder før 1942. For å sitere kilden min: "As with most of the Nazis’ murderous actions, the deportation of German Jews was improvised and haphazard." Jeg synes det er merkelig at alle jødene som ble drept før siste halvdel av 1942 ikke var en del av et folkemord, kun fordi det ikke var direkte ordre om det fra høyere hold, men det er jo bare meg. Legger ved intensjonen fra Irland: "We are concerned that a very narrow interpretation of what constitutes genocide leads to a culture of impunity in which the protection of civilians is minimised" - Micheal Martin, foreign affairs minister, fra din link. Dette stemmer ikke da de har gjort det før. Fra din egen link: "The Irish Government also approved an intervention in The Gambia’s case against Myanmar, also under the Genocide Convention." Grusom oppramsing, er enig i at utrenskningene blant jødene før 42 var folkemord. Ikke minst eninsatzkommandoene. Her var intensjonen tydelig, å bli kvitt den jødiske befolkningen i Europa. Det er ikke Israels intensjon på Gaza å utrydde palestinere. Derfor er det ikke folkemord. De ønsker å slå ned Hamas og hezbollah, slik at de kan leve i fred i sine forfedres hjemland. Og nå begynner vi å se ringvirkningene, det ene etter det andre islamofascistiske regimet faller eller er i ferd med å falle. Det er såklart dypt tragisk at uskyldige barn og andre blir drept, men det er fordi terrorgrupperingene har embedded seg blant sivilbefolkningen og også har nytte av at sivile dør fordi det er god propaganda og bidrar til at Israel blir demonisert særlig her i vesten. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 29. desember 2024 #86 Del Skrevet 29. desember 2024 Bacteria skrev (24 minutter siden): Grusom oppramsing, Og det er bare en brøkdel av alle drepte i tidsrommet. Seks millioner jøder ble drept under andre verdenskrig. Rundt like mange andre "uønskede" ble drept, i tillegg til sivile og så soldater. Bacteria skrev (24 minutter siden): er enig i at utrenskningene blant jødene før 42 var folkemord. Ikke minst eninsatzkommandoene. Her var intensjonen tydelig, å bli kvitt den jødiske befolkningen i Europa. Det er ikke Israels intensjon på Gaza å utrydde palestinere. Derfor er det ikke folkemord. Feil. I følge definisjonen på folkemord var det ikke folkemord som nazistene gjorde før siste halvdel av 1942, fordi man ikke kan bevise intensjon eller vise til spesifikke ordre. Om jeg mins rett startet mye av de mer "organiserte" drapene på jødene i et Øst-Europeisk land, fordi soldatene hadde kvoter for hvor mange partisanere/motstandsfolk de skulle drepe, og så fant de ut at de like gjerne kunne drepe jøder for å fylle kvoten. Det var starten (men det kan være jeg husker feil, jeg leser mye historie, har studert historie og har ikke alle kilder tilgjengelig til enhver tid). Ironisk nok er dette punktet som gjorde at Israel også ble opprinnelig frikjent for å skulle begå folkemord: Man kunne ikke bevise intensjon fordi det ikke er spesifikke ordre. Av min "grusom oppramsin" er det tallfestet 51 685 mennesker som er drept, over 2.5 år. På litt over to år i Gaza er det drept ~46 000, men vi vet ikke realiteten av dødstallene og vil sannsynligvis ikke gjøre det på en del år. Bacteria skrev (24 minutter siden): De ønsker å slå ned Hamas og hezbollah, slik at de kan leve i fred i sine forfedres hjemland. Og nå begynner vi å se ringvirkningene, det ene etter det andre islamofascistiske regimet faller eller er i ferd med å falle. Det har vel ikke falt noe annet enn den syriske regjeringen, som nå er erstattet av noe som jeg ikke akkurat er nevneverdig optimistisk til at skal være bedre. Bacteria skrev (24 minutter siden): Det er såklart dypt tragisk at uskyldige barn og andre blir drept, men det er fordi terrorgrupperingene har embedded seg blant sivilbefolkningen og også har nytte av at sivile dør fordi det er god propaganda og bidrar til at Israel blir demonisert særlig her i vesten. Jeg synes det er mye likheter: Man samler befolkningen i ghettoer og har skapt humanitære katastrofer inklusive sult. Det er også bevist massehenrettelser av sivile og sivile skutt på kloss hold Det er kun én annen konflikt dette århundre hvor befolkningen har blitt redusert med 2%, og det er i Syria over mer enn ett tiår. Så det eneste som har - foreløpig - hindret Israel i å bli reelt sett anklaget for folkemord er manglende intensjon. Sånn sett stiller de likt - når det kommer til behandling av sivilbefolkningen sett opp mot folkemord - med Nazi-Tyskland fram til siste halvdel av 1942. Vil du at definisjonen av folkemord skal inkludere handlinger gjort av nazister før 1942, så må definisjonen bli bredere. Jeg siterer igjen fra din link: "We are concerned that a very narrow interpretation of what constitutes genocide leads to a culture of impunity in which the protection of civilians is minimised" 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 29. desember 2024 #87 Del Skrevet 29. desember 2024 Katten.2.0 skrev (49 minutter siden): Og det er bare en brøkdel av alle drepte i tidsrommet. Seks millioner jøder ble drept under andre verdenskrig. Rundt like mange andre "uønskede" ble drept, i tillegg til sivile og så soldater. Feil. I følge definisjonen på folkemord var det ikke folkemord som nazistene gjorde før siste halvdel av 1942, fordi man ikke kan bevise intensjon eller vise til spesifikke ordre. Om jeg mins rett startet mye av de mer "organiserte" drapene på jødene i et Øst-Europeisk land, fordi soldatene hadde kvoter for hvor mange partisanere/motstandsfolk de skulle drepe, og så fant de ut at de like gjerne kunne drepe jøder for å fylle kvoten. Det var starten (men det kan være jeg husker feil, jeg leser mye historie, har studert historie og har ikke alle kilder tilgjengelig til enhver tid). Ironisk nok er dette punktet som gjorde at Israel også ble opprinnelig frikjent for å skulle begå folkemord: Man kunne ikke bevise intensjon fordi det ikke er spesifikke ordre. Av min "grusom oppramsin" er det tallfestet 51 685 mennesker som er drept, over 2.5 år. På litt over to år i Gaza er det drept ~46 000, men vi vet ikke realiteten av dødstallene og vil sannsynligvis ikke gjøre det på en del år. Det har vel ikke falt noe annet enn den syriske regjeringen, som nå er erstattet av noe som jeg ikke akkurat er nevneverdig optimistisk til at skal være bedre. Jeg synes det er mye likheter: Man samler befolkningen i ghettoer og har skapt humanitære katastrofer inklusive sult. Det er også bevist massehenrettelser av sivile og sivile skutt på kloss hold Det er kun én annen konflikt dette århundre hvor befolkningen har blitt redusert med 2%, og det er i Syria over mer enn ett tiår. Så det eneste som har - foreløpig - hindret Israel i å bli reelt sett anklaget for folkemord er manglende intensjon. Sånn sett stiller de likt - når det kommer til behandling av sivilbefolkningen sett opp mot folkemord - med Nazi-Tyskland fram til siste halvdel av 1942. Vil du at definisjonen av folkemord skal inkludere handlinger gjort av nazister før 1942, så må definisjonen bli bredere. Jeg siterer igjen fra din link: "We are concerned that a very narrow interpretation of what constitutes genocide leads to a culture of impunity in which the protection of civilians is minimised" Er det bevist massehenrettelser av sivile? Hvor er det bevist hen? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 29. desember 2024 #88 Del Skrevet 29. desember 2024 Bacteria skrev (5 minutter siden): Er det bevist massehenrettelser av sivile? Hvor er det bevist hen? Har sendt deg mange linker fra mange forskjellige kilder opp igjennom. Om dét er det eneste du har å svare på hele innlegget mitt er du vel enig i resten. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 29. desember 2024 #89 Del Skrevet 29. desember 2024 Katten.2.0 skrev (1 minutt siden): Har sendt deg mange linker fra mange forskjellige kilder opp igjennom. Om dét er det eneste du har å svare på hele innlegget mitt er du vel enig i resten. Nei, jeg er ikke nødvendigvis enig i resten. Hvis du er så sikker på at massehenrettelser er «bevist» er det vel en grei sak å dele en troverdig kilde på dette, selv om du ev har gjort det før. Om ikke, fremstår påstanden din som en god gammeldags antisemittisk blodanklage. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 29. desember 2024 #90 Del Skrevet 29. desember 2024 Bacteria skrev (1 minutt siden): Nei, jeg er ikke nødvendigvis enig i resten. Så hva er dine tanker eller skal du henge deg opp i den ene tingen? Bacteria skrev (1 minutt siden): Hvis du er så sikker på at massehenrettelser er «bevist» er det vel en grei sak å dele en troverdig kilde på dette, selv om du ev har gjort det før. Hva anser du som en troverdig kilde i dette tilfellet? Samtlige kilder jeg har kommet med, som FN, NYT, Bacteria skrev (1 minutt siden): Om ikke, fremstår påstanden din som en god gammeldags antisemittisk blodanklage. Du er flink til å hive rundt deg med antisemittisme istedenfor å argumentere. Nå kommer du vel bare til å fortsette med denne ene tingen. Hva synes du om at nazistenes handlinger fram til siste halvdel av 1942 ikke går under folkemord? 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 29. desember 2024 #91 Del Skrevet 29. desember 2024 Katten.2.0 skrev (10 minutter siden): Så hva er dine tanker eller skal du henge deg opp i den ene tingen? Hva anser du som en troverdig kilde i dette tilfellet? Samtlige kilder jeg har kommet med, som FN, NYT, Du er flink til å hive rundt deg med antisemittisme istedenfor å argumentere. Nå kommer du vel bare til å fortsette med denne ene tingen. Hva synes du om at nazistenes handlinger fram til siste halvdel av 1942 ikke går under folkemord? Folkemord er «den største forbrytelsen» og SKAL ha en viss terskel, uten at jeg vil rote meg inn i en spissfindig vurdering av hvorvidt nazistenes grusomheter før 42 formelt går under folkemord eller ei. Å kaste ut anklager slik at vi som leser får bilder i hodet av at IDF liner opp uskyldige og henretter dem, uten å belegge det med kilder er såklart en blodanklage. Det er meget alvorlig å komme med slikt uten bevis. Det kan også kalles løgn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 29. desember 2024 #92 Del Skrevet 29. desember 2024 Bacteria skrev (1 minutt siden): Folkemord er «den største forbrytelsen» og SKAL ha en viss terskel, uten at jeg vil rote meg inn i en spissfindig vurdering av hvorvidt nazistenes grusomheter før 42 formelt går under folkemord eller ei. Jeg mener naturligvis at det fortsatt går under folkemord, og jeg synes det er bra at Irland tar tak i dette - igjen, for dette er ikke eksklusivt mot jødene, selv om du liker å tro det - slik at man kan ta tak i potensielle folkemord uten at det må foreligge intensjon bak. Det gjelder også all videre konflikter. Vi ser jo hvordan FN framstår som handlingslammet i både denne konflikten og andre, så det er på tide at man får bedre verktøy på plass. Bacteria skrev (1 minutt siden): Å kaste ut anklager slik at vi som leser får bilder i hodet av at IDF liner opp uskyldige og henretter dem, uten å belegge det med kilder er såklart en blodanklage. Det er meget alvorlig å komme med slikt uten bevis. https://edition.cnn.com/2024/04/22/middleeast/khan-younis-nasser-hospital-mass-grave-intl/index.html https://euromedmonitor.org/en/article/6045/Following-shocking-testimonies-of-Israeli-killings-and-field-executions-of-Palestinians-in-Gaza,-the-Red-Cross-must-step-up-to-fulfil-its-obligations https://www.aljazeera.com/program/newsfeed/2024/1/18/video-shows-aftermath-of-a-summary-execution-of-15-men-in-a-gaza-apartment https://www.middleeastmonitor.com/20231226-euro-med-submits-findings-on-israeli-army-executions-in-gaza-to-icc-un-calling-them-genocide/ https://www.aljazeera.com/news/2024/1/20/palestinians-accuse-israeli-forces-of-executing-19-civilians-in-gaza https://reliefweb.int/report/occupied-palestinian-territory/un-human-rights-office-opt-unlawful-killings-gaza-city https://www.commondreams.org/news/israeli-executions https://www.aljazeera.com/news/liveblog/2024/3/9/israels-war-on-gaza-live-ceasefire-by-ramadan-looking-tough-biden-says?update=2761177 - Det var en døv eldre mann de henrettet mens han gjemte seg ved senga, og soldaten skrøt av det på film https://www.aljazeera.com/news/liveblog/2024/3/10/israels-war-on-gaza-live-israel-is-restricting-lifesaving-aid-unrwa?update=2762212 Men du avfeier selvfølgelig alt dette med at dette ikke er gode nok kilder for deg, som vanlig. Det må være så enkelt å kategorisk støtte Israel. Bacteria skrev (1 minutt siden): Det kan også kalles løgn. Retorikken din har ikke bedret seg. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 29. desember 2024 #93 Del Skrevet 29. desember 2024 Katten.2.0 skrev (9 minutter siden): Jeg mener naturligvis at det fortsatt går under folkemord, og jeg synes det er bra at Irland tar tak i dette - igjen, for dette er ikke eksklusivt mot jødene, selv om du liker å tro det - slik at man kan ta tak i potensielle folkemord uten at det må foreligge intensjon bak. Det gjelder også all videre konflikter. Vi ser jo hvordan FN framstår som handlingslammet i både denne konflikten og andre, så det er på tide at man får bedre verktøy på plass. https://edition.cnn.com/2024/04/22/middleeast/khan-younis-nasser-hospital-mass-grave-intl/index.html https://euromedmonitor.org/en/article/6045/Following-shocking-testimonies-of-Israeli-killings-and-field-executions-of-Palestinians-in-Gaza,-the-Red-Cross-must-step-up-to-fulfil-its-obligations https://www.aljazeera.com/program/newsfeed/2024/1/18/video-shows-aftermath-of-a-summary-execution-of-15-men-in-a-gaza-apartment https://www.middleeastmonitor.com/20231226-euro-med-submits-findings-on-israeli-army-executions-in-gaza-to-icc-un-calling-them-genocide/ https://www.aljazeera.com/news/2024/1/20/palestinians-accuse-israeli-forces-of-executing-19-civilians-in-gaza https://reliefweb.int/report/occupied-palestinian-territory/un-human-rights-office-opt-unlawful-killings-gaza-city https://www.commondreams.org/news/israeli-executions https://www.aljazeera.com/news/liveblog/2024/3/9/israels-war-on-gaza-live-ceasefire-by-ramadan-looking-tough-biden-says?update=2761177 - Det var en døv eldre mann de henrettet mens han gjemte seg ved senga, og soldaten skrøt av det på film https://www.aljazeera.com/news/liveblog/2024/3/10/israels-war-on-gaza-live-israel-is-restricting-lifesaving-aid-unrwa?update=2762212 Men du avfeier selvfølgelig alt dette med at dette ikke er gode nok kilder for deg, som vanlig. Det må være så enkelt å kategorisk støtte Israel. Retorikken din har ikke bedret seg. Er det dette du kaller nøytrale kilder? Alle med unntak av CNN er velkjente propagandakanaler, med Al jazeera i spissen. Al jazeera er med god grunn forbudt eller begrensa i flere arabiske land, som Egypt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 29. desember 2024 #94 Del Skrevet 29. desember 2024 Bacteria skrev (Akkurat nå): Er det dette du kaller nøytrale kilder? Alle med unntak av CNN er velkjente propagandakanaler, med Al jazeera i spissen. Al jazeera er med god grunn forbudt eller begrensa i flere arabiske land, som Egypt. Og CNN rapporterer om en massegrav med 300 drepte, hvor hendene og føttene var bundet fast før de ble drept. Men du klarer jo avfeie det og alle andre. Tidligere har du avfeid The Guardian, NYT, FN, Amnesty etc. Så jeg har kilder, du bare mener at ingen av de største mediene i verden rapporterer noe i nærheten av virkeligheten, og at alle menneskerettighetsorganisasjoner og FN er antisemittistiske. Til og med nazistene prøvde å si at holocaust ikke hadde skjedd. Israel har så langt satt ~2 millioner mennesker i ghettoer. Det er sultkatastrofer etc. Likhetene er ganske slående, og vi er tilbake til at FN etc burde ha reelle verktøy til å kunne etterforske og agere om det faktisk er oppløp til folkemord. Dermed støtter jeg at definisjonen på folkemord burde bli utvidet. Ikke fordi at Israel nødvendigvis har startet et folkemord, men så man har verktøy til å reelt sett finne ut av det og eventuelt stoppe det. Vi er tilbake til at av alle konflikter de siste 25 årene, er dette og Syria eneste hvor 2% av befolkningen er drept. Israel klarte det på under to år. I Syria tok det over ti år. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svava Skrevet 29. desember 2024 #95 Del Skrevet 29. desember 2024 Bacteria skrev (5 minutter siden): Er det dette du kaller nøytrale kilder? Alle med unntak av CNN er velkjente propagandakanaler, med Al jazeera i spissen. Al jazeera er med god grunn forbudt eller begrensa i flere arabiske land, som Egypt. Kilden fra CNN viser heller ikke noe annet enn en massegrav. Israel har gjort det klart at de ikke står bak den massegraven. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bacteria Skrevet 29. desember 2024 #96 Del Skrevet 29. desember 2024 Svava skrev (53 minutter siden): Kilden fra CNN viser heller ikke noe annet enn en massegrav. Israel har gjort det klart at de ikke står bak den massegraven. At noen av likene var stripsa, er ikke noe bevis for at det er israelerne. Kan likeså godt være Hamas som har stripsa, torturert, drept og kvitta seg med ofrene. Vi vet at Hamas har strips, så det live 7/10. Vet også at Hamas banker, torturerer og dreper palestinere som er dissidenter eller mistenkes å være informanter for Israel. Det jeg ikke forstår er at det er så åpenbart for propal her at alt det jævlige på Gaza er det IDF som står bak. Det er ikke opplagt i det hele tatt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå