Baktus2024 Skrevet 20 timer siden #41 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (På 21.11.2024 den 10.27): Selv prøver jeg så langt det lar seg gjøre å kjøpe økologisk. Er redd for cocktail effekten av sprøytemidler. Og maten inneholder mer næring viser undersøkelser. Så vi kutter ut alt unødvendig som brus/ saft osv, og legger heller penger i økologisk. Hvordan prioriterer dere i hverdagen? Anonymkode: 824df...d40 kjøper økologisk/frittgående dyr..altså dyrevelferd..det har jeg vært konsekvent på i årevis...ble litt skuffa da jeg endel år tilbake såg at kriteriet for å bli merket som frittgående høner var 6 høner pr kvadratmeter, det kaller ikke jeg frittgående.. økologisk så skal de som har søkt om merket kunne dokumentere at de produktene de anskaffer til matproduksjonen er anskaffet av produsenter som driver med økologisk produksjon..det skal dokumenteres via regnskapsførings firma / revisor.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 20 timer siden #42 Del Skrevet 20 timer siden aksase skrev (2 timer siden): Så, økologisk mat er fint det, men det er og blir et nisjeprodukt for spesielt interresserte, fordi det lar seg ikke gjøre å mette hele verdens befolkning kun på økologisk mat. Økologiske metoder gir høyere avlinger der de fattige bor. FNs spesialrapportør for retten til mat har derfor anbefalt økologisk jordbruk som en viktig strategi mot sult. https://okologisknorge.no/fra-oikosno/oekologisk-mat-er-naturligvis-baerekraftig/ https://rodaleinstitute.org/blog/can-organic-feed-the-world/ 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maia70 Skrevet 19 timer siden #43 Del Skrevet 19 timer siden (endret) Baktus2024 skrev (9 minutter siden): kjøper økologisk/frittgående dyr..altså dyrevelferd..det har jeg vært konsekvent på i årevis...ble litt skuffa da jeg endel år tilbake såg at kriteriet for å bli merket som frittgående høner var 6 høner pr kvadratmeter, det kaller ikke jeg frittgående.. økologisk så skal de som har søkt om merket kunne dokumentere at de produktene de anskaffer til matproduksjonen er anskaffet av produsenter som driver med økologisk produksjon..det skal dokumenteres via regnskapsførings firma / revisor.. Økologisk er ikke det samme som frittgående! I frittgående produksjon er det tillat 9 høner pr kvadratmeter, mens i økologisk er det tillatt 6. Økologisk har i tillegg fire kvadratmeter uteareal pr høne, mens i frittgående produksjon er det ingen krav om uteareal. Endret 19 timer siden av Maia70 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktus2024 Skrevet 19 timer siden #44 Del Skrevet 19 timer siden Maia70 skrev (49 minutter siden): Økologisk er ikke det samme som frittgående! I frittgående produksjon er det tillat 9 høner pr kvadratmeter, mens i økologisk er det tillatt 6. Økologisk har i tillegg fire kvadratmeter uteareal pr høne, mens i frittgående produksjon er det ingen krav om uteareal. tar det du sier for riktig, er en del år siden jeg oppdaterte meg på det, syntes uansett at frittgående skal bety at de er frittgående.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17 timer siden #45 Del Skrevet 17 timer siden Baktus2024 skrev (1 time siden): tar det du sier for riktig, er en del år siden jeg oppdaterte meg på det, syntes uansett at frittgående skal bety at de er frittgående.. Frittgående er motsetningen til burhøns, så det er på en måte riktig betegnelse. Men folk er nok veldig uopplyst om hvordan verpehøns faktisk har det uansett. Frittgående høner har det ikke nødvendigvis mye bedre enn burhøns med livskvalitet fordi de er så mange på så liten plass og stresset fører til at de gjerne hakker på hverandre. Manglende vagleplass er også bevist med forskning at det fører til mye stress hos disse dyra. Verpehybrider får i mange tilfeller brudd i bekkenet fordi de er avlet frem til at kroppen deres er for liten i forhold til eggstørrelsen. Så de går rundt med svært smertefulle brudd. De er også avlet frem til å verpe alt for mye, så kroppen deres blir ødelagt etter bare et par år. Det er derfor uforståelig for meg at mange velger å kjøpe verpehybrider når de skal ha hagehøns selv, når det finnes mange rasehøner som kan ha et mye bedre liv. I mine øyne skulle det vært et krav til økologisk drift at det ikke ble brukt verpehybrider. Personlig har jeg rasehøns (maran, wyandotte, cream legbar), og de legger egg som passer til kroppsstørrelsen deres, de har gjerne ganske lange verpepauser om vinteren og de verper gjerne annenhver dag i stedet for daglig. Hos meg får de leve når de har pensjonert seg fra egglegging også, og de kan bli rundt 10 år gamle. De går helt fritt så mye som de ønsker når vi er hjemme og de har mye plass i hønsehuset sitt og i den rovdyrsikre utegården. Jeg skulle ønske alle visste hvor sosiale, smarte og flotte dyr høner egentlig er, for da hadde kanskje denne industrien vært annerledes enn det den er i dag. Anonymkode: ec292...bb8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå