Bambi293 Skrevet torsdag kl 08:35 #1 Del Skrevet torsdag kl 08:35 Jeg har alltid hatt mørkere og litt mer hårvekst enn andre kvinner og dette har alltids følt veldig sjenerende. Jeg startet å barbere med høvel allerede som 12-åring. Jeg startet da med armhuler, legger og intimområde. Etter kort tid utvider jeg til å også barbere armene da jeg følte veldig på de mørke hårene der også. Da jeg ble 15 år var det ei venninne som påpekte hårveksten på lårene mine og direkte lo, fordi jeg ikke hadde shavet lårene i tillegg til "alle" andre områder av kroppen, og vipps var jeg i gang med lårene også. På høstparten i fjor investerte jeg i en IPL hjemmelaser. Jeg forventet vel egentlig mirakler basert på alle de fantastiske tilbakemeldingene, men den gang ei. Den gjorde faktisk problemet verre. Jeg fulgte bruksanvisning nøye, men har i etterkant kun oppnådd inngrodde hår og at hårveksten på beina går i ALLE retninger - inkludert horisontalt, som igjen gjør det veldig vanskelig å shave de ordentlig. I tillegg til at 1/3 av hårene på beina (legger OG lår) er inngrodd opplever jeg også ekstreme razor burns ved bikinilinjen. Jeg bruker både barberskum, høvel og en aftershave beregnet til intimområde og dette har likevel ikke hjulpet da huden min ellers er sensitiv også. Jeg har til og med tatt dette opp med fastlegevikaren min (kvinne, egentlige fastlegen min er mann) og fikk beskjed om at eneste løsningen for inngrodde hår er laserfjerning profesjonelt. Men ehh.. Stor forskjell på en vikarleges månedlige utbetaling på ofte mellom 100-150k i måneden og ei med minstesats i uføretrygd som sliter økonomisk da jeg har både bil og hund for helsa sin del (jeg er født med diagnoser og opplevd traumer tidlig, så jeg utviklet også CPTSD tidlig uten at det har vært fanget opp gjennom behandling i psykiatri i mer enn halve livet mitt). Hadde jeg hatt råd til laserbehandling så hadde jeg jo gjort det for MANGE år siden. Jeg spurte også fastlegevikaren om jeg kunne ta blodprøver og undersøke testosteronnivået mitt, men hun sa det ikke var noe vits da hårveksten min nok er genetisk, ikke testosteronbetinget - så nei, jeg har ikke PCOS. For en stund siden (i juli eller tidlig august) fikk jeg en stor bylle på baksiden av låret pga inngrodd hår. Jeg klemte og tømte for puss, brukte plaster osv osv. Det "ordnet seg" til slutt, til tross for at jeg fortsatt har et lite lilla område der. Senest i natt klemte jeg ut puss som minnet ganske mye om en hudorm (unnskyld for muligens for mye detaljer 🤮), for nå har jeg fått et større problem; Jeg har nemlig fått en bylle på innsiden av den ene ytre kjønnsleppen. Jeg vet IKKE om dette er et inngrodd hår da jeg ikke ser tegn til hår for øyeblikket og heller ikke noen hvit prikk, slik man gjerne ser. Skal likevel sies at jeg nappet ut et hår der her om dagen, men dette var etter at det ble en liten bylle. Denne har blitt større, og man kjenner tydelig at det er en klump under huden som gjør grusomt vondt bare man kommer borti - inkludert når jeg er på do.. Har googlet for tips, så i 2-3 dager har jeg hatt på en bomullspad som er dynket i varmt vann, for så å ha en bit med fersk aloe vera på, frem til all aloe veraen har trukket inn i huden. I løpet av i natt har den faktisk blitt noe mindre tror jeg, men den gjør fortsatt vondt og er fortsatt ganske stor. Dette er noe jeg synes er utrolig flaut å snakke om med noen av mine nærmeste. Ingen kvinner jeg kjenner har like mye og mørke kroppshår som meg. Sannsynligvis er det noen på farssiden min, men de har jeg ikke hatt kontakt med på årevis. Har til slutt gitt etter og snakket med bestevenninne og kjæreste (han er lege, usj). Bestevenninna min tipsa om OneBlade selvom hun ikke har slitt noe særlig med inngrodde hår og kjæresten syntes jeg burde gå til fastlege. Han syntes det i sommer også, men jeg synes det er ekstremt vanskelig å høre på hans råd angående helse - selvom han ikke gjør det noe særlig på privaten. Har skjedd ved et annet tilfelle at han sa "nå MÅ du gå til legen", men jeg gjorde det ikke før en uke senere, etter at annet helsepersonell (som jeg gikk til profesjonelt) sa det samme, og det viste seg å være en liten fraktur. Ooops. Jeg shaver ikke lenger annenhver dag, bortsett fra armhulene. Jeg føler meg ekkel og jævlig i forhold til nakenhet med kjæresten, selvom han sier han ikke bryr seg. Typ med mindre jeg lar hårene vokse like mye som en mann da 🤣🤣🤣🤣 Shaving kun én gang i uken hjelper absolutt ikke, hverken med inngrodde hår eller razorburns. Så hva gjør jeg? Tenkte egentlig å ringe til legen i dag, men jeg bestemte meg for å vente til i morgen. Skal på ferie neste uke, så en time må i såfall bli i morgen eller i begynnelsen av neste uke. Jeg synes bare dette er utrolig flaut! Men det gjør også så vondt. Et stort problem er at jeg er redd for å kontakte helsepersonell for mye - på grunn av historie med helsevesenet. Jeg er livredd for at de skal bli sinte på meg, at de synes jeg er overdramatisk eller at jeg tar opp unødvendige ressurser, på tross av at de burde ha satt inn langt flere ressurser for meg fra barndommen av. Bruker for øyeblikket Estrid og barberskum med aloe vera for sensitiv hud, samt aftershave for intimområde fra Lelo. Har som sagt nylig blitt anbefalt OneBlade men er bekymret for at det ikke skal bli smooth - og hvor lenge må jeg vente før razor burns er borte? Føler meg også som sagt jævlig og ekkel i forhold til nakenhet med kjæresten. Vil til slutt nevne at jeg etter et psykisk voldelig forhold har begynt å bruke høvel rundt hårfeste ved både ørene og pannen og blitt ekstremt nøye på å bruke sånn øyebrynskniv rundt øyebryn og ytterkant på "bart". Alle påstår at de ikke har lagt merke til hårveksten der, men eksen var ekstremt nøye på å ødelegge min allerede ikke-eksisterende selvtillit. Ja, PTSD'en har blitt enda verre og ødeleggende for både parforhold og venneforhold i etterkant av flere år med han. Beklager for langt innlegg og takk for at du leste hele innlegget 😭😭😭 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mommyaka Skrevet torsdag kl 09:19 #2 Del Skrevet torsdag kl 09:19 Har du ustabil syklus? Litt mage? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eyr Skrevet torsdag kl 09:24 #3 Del Skrevet torsdag kl 09:24 (endret) Bambi293 skrev (49 minutter siden): Jeg har alltid hatt mørkere og litt mer hårvekst enn andre kvinner og dette har alltids følt veldig sjenerende. Jeg startet å barbere med høvel allerede som 12-åring. Jeg startet da med armhuler, legger og intimområde. Etter kort tid utvider jeg til å også barbere armene da jeg følte veldig på de mørke hårene der også. Da jeg ble 15 år var det ei venninne som påpekte hårveksten på lårene mine og direkte lo, fordi jeg ikke hadde shavet lårene i tillegg til "alle" andre områder av kroppen, og vipps var jeg i gang med lårene også. På høstparten i fjor investerte jeg i en IPL hjemmelaser. Jeg forventet vel egentlig mirakler basert på alle de fantastiske tilbakemeldingene, men den gang ei. Den gjorde faktisk problemet verre. Jeg fulgte bruksanvisning nøye, men har i etterkant kun oppnådd inngrodde hår og at hårveksten på beina går i ALLE retninger - inkludert horisontalt, som igjen gjør det veldig vanskelig å shave de ordentlig. I tillegg til at 1/3 av hårene på beina (legger OG lår) er inngrodd opplever jeg også ekstreme razor burns ved bikinilinjen. Jeg bruker både barberskum, høvel og en aftershave beregnet til intimområde og dette har likevel ikke hjulpet da huden min ellers er sensitiv også. Jeg har til og med tatt dette opp med fastlegevikaren min (kvinne, egentlige fastlegen min er mann) og fikk beskjed om at eneste løsningen for inngrodde hår er laserfjerning profesjonelt. Men ehh.. Stor forskjell på en vikarleges månedlige utbetaling på ofte mellom 100-150k i måneden og ei med minstesats i uføretrygd som sliter økonomisk da jeg har både bil og hund for helsa sin del (jeg er født med diagnoser og opplevd traumer tidlig, så jeg utviklet også CPTSD tidlig uten at det har vært fanget opp gjennom behandling i psykiatri i mer enn halve livet mitt). Hadde jeg hatt råd til laserbehandling så hadde jeg jo gjort det for MANGE år siden. Jeg spurte også fastlegevikaren om jeg kunne ta blodprøver og undersøke testosteronnivået mitt, men hun sa det ikke var noe vits da hårveksten min nok er genetisk, ikke testosteronbetinget - så nei, jeg har ikke PCOS. For en stund siden (i juli eller tidlig august) fikk jeg en stor bylle på baksiden av låret pga inngrodd hår. Jeg klemte og tømte for puss, brukte plaster osv osv. Det "ordnet seg" til slutt, til tross for at jeg fortsatt har et lite lilla område der. Senest i natt klemte jeg ut puss som minnet ganske mye om en hudorm (unnskyld for muligens for mye detaljer 🤮), for nå har jeg fått et større problem; Jeg har nemlig fått en bylle på innsiden av den ene ytre kjønnsleppen. Jeg vet IKKE om dette er et inngrodd hår da jeg ikke ser tegn til hår for øyeblikket og heller ikke noen hvit prikk, slik man gjerne ser. Skal likevel sies at jeg nappet ut et hår der her om dagen, men dette var etter at det ble en liten bylle. Denne har blitt større, og man kjenner tydelig at det er en klump under huden som gjør grusomt vondt bare man kommer borti - inkludert når jeg er på do.. Har googlet for tips, så i 2-3 dager har jeg hatt på en bomullspad som er dynket i varmt vann, for så å ha en bit med fersk aloe vera på, frem til all aloe veraen har trukket inn i huden. I løpet av i natt har den faktisk blitt noe mindre tror jeg, men den gjør fortsatt vondt og er fortsatt ganske stor. Dette er noe jeg synes er utrolig flaut å snakke om med noen av mine nærmeste. Ingen kvinner jeg kjenner har like mye og mørke kroppshår som meg. Sannsynligvis er det noen på farssiden min, men de har jeg ikke hatt kontakt med på årevis. Har til slutt gitt etter og snakket med bestevenninne og kjæreste (han er lege, usj). Bestevenninna min tipsa om OneBlade selvom hun ikke har slitt noe særlig med inngrodde hår og kjæresten syntes jeg burde gå til fastlege. Han syntes det i sommer også, men jeg synes det er ekstremt vanskelig å høre på hans råd angående helse - selvom han ikke gjør det noe særlig på privaten. Har skjedd ved et annet tilfelle at han sa "nå MÅ du gå til legen", men jeg gjorde det ikke før en uke senere, etter at annet helsepersonell (som jeg gikk til profesjonelt) sa det samme, og det viste seg å være en liten fraktur. Ooops. Jeg shaver ikke lenger annenhver dag, bortsett fra armhulene. Jeg føler meg ekkel og jævlig i forhold til nakenhet med kjæresten, selvom han sier han ikke bryr seg. Typ med mindre jeg lar hårene vokse like mye som en mann da 🤣🤣🤣🤣 Shaving kun én gang i uken hjelper absolutt ikke, hverken med inngrodde hår eller razorburns. Så hva gjør jeg? Tenkte egentlig å ringe til legen i dag, men jeg bestemte meg for å vente til i morgen. Skal på ferie neste uke, så en time må i såfall bli i morgen eller i begynnelsen av neste uke. Jeg synes bare dette er utrolig flaut! Men det gjør også så vondt. Et stort problem er at jeg er redd for å kontakte helsepersonell for mye - på grunn av historie med helsevesenet. Jeg er livredd for at de skal bli sinte på meg, at de synes jeg er overdramatisk eller at jeg tar opp unødvendige ressurser, på tross av at de burde ha satt inn langt flere ressurser for meg fra barndommen av. Bruker for øyeblikket Estrid og barberskum med aloe vera for sensitiv hud, samt aftershave for intimområde fra Lelo. Har som sagt nylig blitt anbefalt OneBlade men er bekymret for at det ikke skal bli smooth - og hvor lenge må jeg vente før razor burns er borte? Føler meg også som sagt jævlig og ekkel i forhold til nakenhet med kjæresten. Vil til slutt nevne at jeg etter et psykisk voldelig forhold har begynt å bruke høvel rundt hårfeste ved både ørene og pannen og blitt ekstremt nøye på å bruke sånn øyebrynskniv rundt øyebryn og ytterkant på "bart". Alle påstår at de ikke har lagt merke til hårveksten der, men eksen var ekstremt nøye på å ødelegge min allerede ikke-eksisterende selvtillit. Ja, PTSD'en har blitt enda verre og ødeleggende for både parforhold og venneforhold i etterkant av flere år med han. Beklager for langt innlegg og takk for at du leste hele innlegget 😭😭😭 Du kan google sykdommen Hidradenitis Supperativa for de byllene du får. Jeg har under armene og i underlivet. Fått noen på magen i det siste. Jeg har også ekstremt hårvekst. Tar laserbehandling i ansiktet for øyeblikket. Alltid slitt med vekt. Har Adhd(ADD). Sjekket eggstokker for pcos, men ingen cyster. 💛 Endret torsdag kl 09:25 av Eyr 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:26 #4 Del Skrevet torsdag kl 09:26 Jeg føler med deg. Har samme utfordring. Alltid hatt mye hår. Ikke utredet for PCOS, har bare antatt jeg ikke har det fordi jeg har blitt gravid raskt. Det er sjenerende å ha det slik. Det ser lite pent ut. Jeg er ganske avslappet med tanke på hvordan kroppen ser ut og vet at alle er ulike og at de færreste har 100% glatt problemfri hud. Men det er likevel kjipt med den hårveksten. Det synes tydelig på bikinilinjen. Hadde faktisk tenkt å opprette en tråd for å be om råd. Så passet bra at du opprettet en. Jeg har forsøkt å unngå å barbere intimområdet for ofte. For å la huden få fred. Men siden det er sjenerende så må det likevel gjøres en gang i uken. Har ikke fått til å vokse selv og har heller ikke råd til å få det utført profesjonelt eller betale for laser. Når det gjelder ditt ekstreme behov for å fjerne hår steder det ikke er nødvendig så håper jeg du kan få hjelp til å bearbeide hva eksen din har gjort mot deg. Anonymkode: 568b8...d88 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:46 #5 Del Skrevet torsdag kl 09:46 Elektrolyse- og voksbehandling ved uønskt/sjenerande hårvekst - Helsenorge Noe er det mulig å få dekket. Jeg har samme problemer som deg. Særlig på bikinilinjen. Der har jeg fått mange arr og stygge merker etter inngrodde hår. For meg har det gått så langt at når det er kvelder jeg vet vi skal være særlig intme (ikke under dyna) så bruker jeg dekkrem på arrene fordi de sjenerer meg sånn. Jeg har betalt for laser av bikinilinjen selv og det kommer på 10 000 ca. Finner steder når de har kampanje. Må nok gå til vedlikehold oftere enn andre også så det er ikke permanent fjernet. Jeg har PCOS så det er noe jeg må forvente. Jeg mener også at det er feil av legen din og si at det er arvelig betinget. Jeg har for øvrig pcos selv om jeg bare har relativt stabile sykluser på 31-33 dager og er normalvektig. Påvist masse cyster på eggstokkene. Så jeg ville ikke gitt meg ang utredning. Det eneste som har hjulpet meg ang barbering er de to kremene fra FRSU som man finner på apoteket (en grønn og en lilla tube). . Å bruke peeling ofte har hjulpet på. Jeg bruker også ILP laser hjemme (Brown - testet Alvaksin som bare var totalt bortkastet tid. God effekt med Brown.) Det tar ikke bort alt håret og jeg må bruke den også relativt ofte men jeg ser at det stagnerer veksten og tar bort ca halparten av hårene. Det er jo noe til hjelp. Men det tar meg opp til en time annen hver uke å behandle hele kroppen. Likevel mener jeg det er verdt det. Selv om resultatet ikke er optimalt. Nå barberer jeg meg bare en gang i uken, har mindre hår og de er mykere så det gjør at jeg ikke føler jeg trenger å barbere like ofte. Lykke til. Ikke gi opp. Men du, slutt med armer og dette i ansiktet ditt. Dette er noe du må klare å venne deg til. jeg har også det, mye i pannen og rundt ørene, fjoner. Men det får faktisk bare være. Anonymkode: e5dc9...ea8 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bambi293 Skrevet torsdag kl 10:22 Forfatter #6 Del Skrevet torsdag kl 10:22 mommyaka skrev (54 minutter siden): Har du ustabil syklus? Litt mage? Har hormonspiral og hadde omtrent perfekt syklus på 26-29 dager - og så fikk jeg corona for tredje gang i november i fjor. Syklusen ble BEDRE og jeg var overlykkelig. Frem til det hadde jeg små blødninger 4-5 dager i løpet av måneden, og som sagt helt stabil syklus (bruker Health appen på telefonen for å holde oversikt). Corona i fjor endret den til såvidt noen bloddråper 2-3 dager i uken, fortsatt ekstremt perfekt syklus. Jeg var overlykkelig da jeg aldri har fått et naturlig forhold til kroppsfunksjoner og menstruasjon, synes til og med det er flaut å kjøpe bind - selv etter 19 år med menstruasjon 🥲 Er 29, men så og si alle kvinner i familien har fått menstruasjon tidlig. Brede hofter og smal midje har fulgt med 😂 Fikk corona igjen i juli og shit, jeg hater syklusen nå. Igjen hoppa den over én måned (slik som november i fjor), og i september blødde jeg i 12 dager, oktober blødde jeg i 14 dager og nå i november blødde jeg 9 dager. Dagene er forskjellige med alt fra noen få bloddråper jeg nesten ikke hadde trengt truseinnlegg for og dager hvor jeg trenger normale bind. Ingen store blødninger slik som før jeg begynte på p-piller da jeg var 14. Har gått kontinuerlig på prevansjon siden jeg var 14. P-piller var ok, men både p-sprøyte og p-stav var totalt failure. Hormonspiral har fungert fantastisk. Er normalvektig, hvis man tar i betraktninng at jeg driver med hard styrketrening 4-5 dager i uken, hvor bein og rumpe er i fokus garantert 2 ganger i uken. Hadde spiseforstyrrelser fra jeg var 8 til 18, mistet menstruasjon en periode da jeg var 12, men helsesøster på skole sa det var en bagatell. Var undervektig lenge og innlagt på psykiatrisk ungdomsavdeling pga spiseforstyrrelser, selvskading og selvmordstanker. Kom ut derfra etter nesten 2mnd med Aspergers syndrom og affektiv lidelse. Senere feildiagnostisert bipolar privat - nå fikk jeg ADHD blandet og CPTSD. Skal få fjernet bipiolar snart. Jeg har desverre blitt sendt fra instans til instans fra jeg var 11. Både innafor offentlig sykehus og kommune, og jeg har nå valgt å gå privat (med psykolog, det er sykehuset som har gitt meg ADHD diagnose), men må avslutte fordi jeg ikke har råd. Har blitt henvist til offentlig traumeklinikk nå, og håper de tar meg inn. Nei, ikke spesielt mage. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bambi293 Skrevet torsdag kl 10:30 Forfatter #7 Del Skrevet torsdag kl 10:30 Eyr skrev (57 minutter siden): Du kan google sykdommen Hidradenitis Supperativa for de byllene du får. Jeg har under armene og i underlivet. Fått noen på magen i det siste. Jeg har også ekstremt hårvekst. Tar laserbehandling i ansiktet for øyeblikket. Alltid slitt med vekt. Har Adhd(ADD). Sjekket eggstokker for pcos, men ingen cyster. 💛 Skal google! Armhulene er ikke noe stort problem og jeg shaver fortsatt annenhver dag ca der enda. Mest med tanke på at det kan synes når jeg er på treningssenter. Jeg kunne i teorien sikkert venta 3-4 dager om jeg ikke dro dit, hahah. Jeg har jo ikke egentlig spesielt kraftig hårvekst. Det er bare at den er mørkere enn nordiske kvinner og at det vokser fooooort. Har tidligere fått spydige og latterliggjørende kommentarer fra venniner - men ikke minst dritt fra psykisk voldelig eks.. Har hatt tendens til å omgi meg med dårlige mennesker. Hurra for tidlige traumer og å bli i situasjoner hvor man blir behandlet slik man er "vant til" da det er tryggest.. Til tross for at det er ødeleggende forhold.. Jeg har ADHD blandet type, i tillegg til autisme (tidliger Aspergers syndrom-versjonen). Var 15 (!) før jeg fikk autisme-diagnosen + affektiv lidelse, tidlig 20-årene for feildiagnostisert bipolar jeg håper å fjerne snart (går på medisiner pga den som iiiikke funker, pluss en avhengighetsskapende medisin som jeg får abstinenser av om jeg glemmer de, which I do...). Og så fikk jeg teknisk sett CPTSD diagnose nå nylig, men har ikke lenger råd til den private psykologen som er den første fra helsevesenet som virkelig har tatt meg på alvor og sett HELE meg. Var null tvil for henne fra første møte at det var snakk om AuDHD og CPTSD. Null tvil.. Til tross for at BUPA fra 11-18 aaaaldri nevnte ordet traumer, og lovet ADHD-utredning for så å nekte den og sendte meg videre til alle andre mulige instanser da jeg ble 18. Alle - av alle typer utdannelser - har sagt at jeg er "for kompleks", og så har de sendt meg videre til et nytt sted. Som også igjen gjentar at "saken min er for kompleks" og sendte meg videre.. og igjen og igjen... Nevnte endometriose for ny fastlege i sommer, men jeg har jo hormonspiral som alle sier er eneste behandling. Mye tyder på endo, men fastlegen sa det ikke var vits å sjekke - jeg har gått på prevansjon siden jeg var 14 og er 29 nå. Nevnte det å teste for testosteron hos fastlegevikar for en liten stund tilbake, men hun sa det ikke var noe vits fordi det garantert bare var genetisk og ikke noe å tenke på. Laserbehandling. Lett for henne å si, som har en smule mer penger utbetalt i måneden enn en som ble 100% ufør som 20-åring fordi helsevesenet, kommunen og skoel sviktet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 10:43 #8 Del Skrevet torsdag kl 10:43 Jeg kjener meg igjend i mye av det du skriver, så vet hvor kjedelig det er med mye hår. Jeg har nylig begynt med laser hos profesjonele og gleder meg til å ikke måtte styre med barbering og de hudproblemene som kommer med barbering. Jeg har begynt med leggene, og skal forsette med et nytt område etter det. Slik at jeg ikke betaller for alle områdene samtidig. Du tremger jo heller ikke å gå vær måned, med leggene anbefaler de meg å gjøre det annenhver måned og under armene hver 6 uke tror jeg. Men du kan sikkert vente lenger en dette også om du vil, så du får bedre tid til å spare opp til neste betaling. Det er også lurt å følge med når det er tilbud. Jeg går til en kjede som heter Velbehag, fordi de hadde 50% på laser behandling. Så om de finnes i din by kan du kansje følge med der om det tilbude kommer tilbake, hvis ikke følg med på di salongene som er i din by. Anonymkode: 443b7...9c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bambi293 Skrevet torsdag kl 10:48 Forfatter #9 Del Skrevet torsdag kl 10:48 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg føler med deg. Har samme utfordring. Alltid hatt mye hår. Ikke utredet for PCOS, har bare antatt jeg ikke har det fordi jeg har blitt gravid raskt. Det er sjenerende å ha det slik. Det ser lite pent ut. Jeg er ganske avslappet med tanke på hvordan kroppen ser ut og vet at alle er ulike og at de færreste har 100% glatt problemfri hud. Men det er likevel kjipt med den hårveksten. Det synes tydelig på bikinilinjen. Hadde faktisk tenkt å opprette en tråd for å be om råd. Så passet bra at du opprettet en. Jeg har forsøkt å unngå å barbere intimområdet for ofte. For å la huden få fred. Men siden det er sjenerende så må det likevel gjøres en gang i uken. Har ikke fått til å vokse selv og har heller ikke råd til å få det utført profesjonelt eller betale for laser. Når det gjelder ditt ekstreme behov for å fjerne hår steder det ikke er nødvendig så håper jeg du kan få hjelp til å bearbeide hva eksen din har gjort mot deg. Anonymkode: 568b8...d88 Samme tankene har jeg om meg angående PCOS. Hadde lyst til å utrede for endometriose (det har vel ikke noe med hår å gjøre da, tror jeg, men slitt ekstremt med menstruasjon både før og etter prevensjon, men mye bedre med hormonspiral), men fastlegen sa det ikke var noe vits. Aldri vært gravid da, så den kan jeg ikke si noe om, hehe. Det er absolutt sjenerende! Spesielt når jeg har vært borti både venniner, kjærester OG samboer som har påpekt, kritisert og latterliggjort.. Som om jeg ikke hadde komplekser nok fra før da jeg begynte å shave som 12-åring liksom.. For meg føler jeg det synes tydelig overalt. Ååh, det var flaks jeg tok mot til meg i dag da! Er helt rørt over tilbakemeldingene her. Har sittet med tårer i øynene når jeg har lest kommentarene deres. Jeg har shavet bikinilinje og bein kun én gang i uken, enten dagen før eller samme dag jeg skal sove hos kjæresten (som regel i helgene, men han har innimellom jobbhelg og dermed fri eller nattevakt i løpet av ukedagene). Ble advart mot å vokse da også det kan gi inngrodde hår. Alle sier laser på hudklinikk, men det er lett å si for folk som ikke er 100% minstesats ufør.. Jeg går i behandling hos en fantastisk psykolog med ekspertise på traumer og mye erfaring med både autisme og ADHD (både utredning og oppfølging i etterkant av diagnostisering, og både barn og voksne). Jeg oppsøkte henne privat i juni, etter brudd med ekssamboer i mars. Alt gikk ekstremt fort da jeg innså hva jeg levde i, som faktisk bare var en tilfeldighet fordi ei venninne endelig følte seg tøff nok til å si ifra, etter enda en ny episode/runde med dritt (manipulering, kontrollering, latterliggjøring og ikke minst løgner). Alle så det, nesten fra begynnelsen, Til og med jeg - men kun i begynnelsen og jeg ignorerte klumpen i magen og svelgevanskene.. Fikk en vond følelse allerede 3-4 uker etter første date, men valgte å ignorere den da jeg så og si alltid har følt meg mindreverdig.. Ikke minst etter at jeg ble 100% ufør som 20-åring pga psykisk helse.. Jeg trodde han var min siste sjanse for kjærlighet og et forhold. At jeg var så lite verdt at jeg var verdens heldigste om noen noengang så på meg.. Også brukte han diagnosene mot meg. Jeg har desverre ikke lenger råd til å gå til den private psykologen, så nå har jeg blitt henvist til offentlig traumeklinikk. Livredd for at de ikke tar meg inn, på tross av score på 50 av 80, hvor cut-off er 33. Og man kan til og med ha (C)PTSD med score under 33 også.. Man må jo tydeligvis se hele situasjonen, hele mennesket. Men det har ikke offentlig helsevesen (eller kommune) giddet å bruke energi på med meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mariss@68 Skrevet torsdag kl 10:54 #10 Del Skrevet torsdag kl 10:54 (endret) Jeg bruker faktisk balsam når jeg shaver og gjør det ved vasken og ikke i dusjen. Da har jeg mer kontroll på at det er nok balsam og ser hårene bedre. Har hjulpet for meg. I tillegg skifter jeg høvel ofte. Kan også bruke hårfjerningskrem for sensitiv hud. Endret torsdag kl 10:54 av Mariss@68 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:56 #11 Del Skrevet torsdag kl 12:56 Hvor ofte har du brukt laseren? Normal har pads for ingrodde hår som hjelper på det. Bytter du høvelen ofte? Bruker du skrubb? Det kan også lønne seg å bruke laseren dagen etter man har shavet, istedenfor rett etter shaving. Å skylle med iskaldt vann rett etter shaving hjelper også på inngrodde hår og irritasjon. Anonymkode: 39919...233 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 12:58 #12 Del Skrevet torsdag kl 12:58 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor ofte har du brukt laseren? Normal har pads for ingrodde hår som hjelper på det. Bytter du høvelen ofte? Bruker du skrubb? Det kan også lønne seg å bruke laseren dagen etter man har shavet, istedenfor rett etter shaving. Å skylle med iskaldt vann rett etter shaving hjelper også på inngrodde hår og irritasjon. Anonymkode: 39919...233 Estrid høvlene har vel også fått mye kritikk den siste tiden, så det kan lønne seg å bytte ut de. Anonymkode: 39919...233 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 13:01 #13 Del Skrevet torsdag kl 13:01 Lets deal har ofte tilbud på hårfjerning med laser. Lykke til med alt, kjære deg. Anonymkode: 5d888...23d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:16 #14 Del Skrevet torsdag kl 16:16 La huden dampe godt før du barberer, så hårene blir myke. Vask med Hibiscrub etter du har barbert. Bruk barberblader for menn, de er mye skarpere. Bruk noe eksfolierende mellom barberrundene, salisylsyre eller noe slikt for å hindre at det blir inngrodd. Anonymkode: 56fb5...954 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labbefrøken Skrevet torsdag kl 16:37 #15 Del Skrevet torsdag kl 16:37 Svarer da jeg hele mitt liv også har slitt med mye og mørk hårvekst, røde prikker, ingrodde hår og små pussfyllte byller hørte også til. ENDELIG har jeg finni noe som funker relativt bra for meg. Disse kremene fra RFSU har virklig vært redningen for meg. Først desinfiserende coolingbalm, og så krem mot ingrodde hår. Jeg maserer en rikelig mengde krem godt inn og opplever nesten aldri ingrodde hår mer, og hvis det forekommer blir de da heller ikke til store verkende byller! Håper de kan hjelpe deg og, da jeg vet hvor sjenerende og plagsomt det er🌹 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 22:59 #16 Del Skrevet torsdag kl 22:59 Bambi293 skrev (12 timer siden): Skal google! Armhulene er ikke noe stort problem og jeg shaver fortsatt annenhver dag ca der enda. Mest med tanke på at det kan synes når jeg er på treningssenter. Jeg kunne i teorien sikkert venta 3-4 dager om jeg ikke dro dit, hahah. Jeg har jo ikke egentlig spesielt kraftig hårvekst. Det er bare at den er mørkere enn nordiske kvinner og at det vokser fooooort. Har tidligere fått spydige og latterliggjørende kommentarer fra venniner - men ikke minst dritt fra psykisk voldelig eks.. Har hatt tendens til å omgi meg med dårlige mennesker. Hurra for tidlige traumer og å bli i situasjoner hvor man blir behandlet slik man er "vant til" da det er tryggest.. Til tross for at det er ødeleggende forhold.. Jeg har ADHD blandet type, i tillegg til autisme (tidliger Aspergers syndrom-versjonen). Var 15 (!) før jeg fikk autisme-diagnosen + affektiv lidelse, tidlig 20-årene for feildiagnostisert bipolar jeg håper å fjerne snart (går på medisiner pga den som iiiikke funker, pluss en avhengighetsskapende medisin som jeg får abstinenser av om jeg glemmer de, which I do...). Og så fikk jeg teknisk sett CPTSD diagnose nå nylig, men har ikke lenger råd til den private psykologen som er den første fra helsevesenet som virkelig har tatt meg på alvor og sett HELE meg. Var null tvil for henne fra første møte at det var snakk om AuDHD og CPTSD. Null tvil.. Til tross for at BUPA fra 11-18 aaaaldri nevnte ordet traumer, og lovet ADHD-utredning for så å nekte den og sendte meg videre til alle andre mulige instanser da jeg ble 18. Alle - av alle typer utdannelser - har sagt at jeg er "for kompleks", og så har de sendt meg videre til et nytt sted. Som også igjen gjentar at "saken min er for kompleks" og sendte meg videre.. og igjen og igjen... Nevnte endometriose for ny fastlege i sommer, men jeg har jo hormonspiral som alle sier er eneste behandling. Mye tyder på endo, men fastlegen sa det ikke var vits å sjekke - jeg har gått på prevansjon siden jeg var 14 og er 29 nå. Nevnte det å teste for testosteron hos fastlegevikar for en liten stund tilbake, men hun sa det ikke var noe vits fordi det garantert bare var genetisk og ikke noe å tenke på. Laserbehandling. Lett for henne å si, som har en smule mer penger utbetalt i måneden enn en som ble 100% ufør som 20-åring fordi helsevesenet, kommunen og skoel sviktet. Oj, her er det mye som ligner på slik min 13-årige datter har det. Tidlig og kraftig menstruasjon/ syklusproblematikk, går nå på p-piller. Mørk hårvekst, startet å barbere i sommer. Gått til psykolog i halvannet år, men sliter fortsatt med å sette ord på følelser og hvordan hun har det. Mye blir lagt som skyld på meg og far, som langtfra er perfekte, men stabilt hjem med støttende foreldre og trygge rammer. Er nå henvist til BUP og jeg håper vi blir tatt på alvor. Jeg har først i dag lest om ADHD blandet type og mye stemmer her. Hva er CPSTD? Anonymkode: faa18...5d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bambi293 Skrevet fredag kl 01:47 Forfatter #17 Del Skrevet fredag kl 01:47 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Oj, her er det mye som ligner på slik min 13-årige datter har det. Tidlig og kraftig menstruasjon/ syklusproblematikk, går nå på p-piller. Mørk hårvekst, startet å barbere i sommer. Gått til psykolog i halvannet år, men sliter fortsatt med å sette ord på følelser og hvordan hun har det. Mye blir lagt som skyld på meg og far, som langtfra er perfekte, men stabilt hjem med støttende foreldre og trygge rammer. Er nå henvist til BUP og jeg håper vi blir tatt på alvor. Jeg har først i dag lest om ADHD blandet type og mye stemmer her. Hva er CPSTD? Anonymkode: faa18...5d2 Uff, så vondt å høre at 13-åringen din har det slik! Det kan være veldig vanskelig å sette ord på følelser, spesielt i tenårene. Det kan jeg garantere 😰 Hormoner som løper løpsk er... ja. Min psykolog har sagt at "om man skulle diagnostisert alle jenter i tenårene, så kunne vi sannsynligvis satt borderline personlighetsforstyrrelse på de fleste - og gutter? der ville mange havnet under kategorien antisosial personlighetsforstyrrelse". Det er ille, men desverre litt for nærme sannheten. Selvfølgelig blir skylda lagt på dere, til tross for stabilt og trygt hjem med trygge rammer. Kan nesten ikke forvente noe mer. Om dere er stabile og har all verdens støtte å gi, samt trygge og faste rammer så vil jeg personlig si dere gjør jobben deres bra! Ingenting er perfekt, og alle har dårlige dager/perioder. Vi er mennesker, det er lov. Autisme og ADHD sammen er vanskelig, spesielt hos kvinner! Det er en del år siden begrepet "ADD" ble byttet ut, likevel er det mange som bruker diagnosenavnet den dag i dag. Det korrekte i følge diagnosemanualen er at det finnes tre former for ADHD; ADHD oppmerksom type (den typiske ADHD-versjonen vi "alle" kjenner til), som som regel rammer gutter. Urolige i kroppen, problemer med impulsivitet osv. Så kommer tidligere ADD, som nå (i mange år!) heter ADHD uoppmerksom type, som er den som oftest rammer jenter. Lett distrahert, dagdrømmende og kaoset/uroligheten blir vendt innover - ikke utover. Altså typisk overtenking, selvkritikk osv. Perfeksjonisme og meltdowns når det ikke blir perfekt, "flink pike"-syndrom, starter (og fullfører) det meste i siste liten. Til slutt er det ADHD kombinert type, som er en fin og kaotisk blanding av begge. Det er denne versjonen jeg har. Ble dermed som kvinne misdiagnostisert privat, og jeg får søren ikke fjernet diagnosen da det var en erfaren og velkjent psykiater som satt diagnosen og ytterst få vil stille spørsmål ved psykologens kunnskap. Psykiateren er fantastisk, virkelig! Men han misforstod symptomene mine som stemmer 99% overens med AuDHD (autisme + ADHD) og tok heller ikke i betraktning traumene mine, som også påvirker betydelig. Så og si alle jeg har vært borti har fått vite livshistorien min, litt etter litt. Om man har kunnskap og kompetanse så kunne man altfor lett sett hva som var annerledes ved meg, både ved observasjon, tester og samtaler med de rundt. Desverre var ikke det å oppspore fra 2007 og frem til dags dato. Nærmer meg 18 år innafor oppfølging med psykisk helse.. Jeg får feire 18-årsdag i februar 😂 Kvinner med autisme blir litt for ofte misdiagnostisert med både borderline personlighetsforstyrrelse (BPD, eller også kalt emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse) og bipolar lidelse (og disse skal egentlig IKKE stilles før MINST fylte 18 år), men også andre former for personlighetsforstyrrelse, som f.eks. avhengig (dependant personality disorder/DPD) og unnvikende personlighetsforstyrrelse (avoidant personality disorder/APD). Sistenevnte er i bunn og grunn egentlig forskjellige typer angst og manglende oppfølging, som fører til laaaangt verre angst. Lett forklart angst gone too far. Mener ikke å skremme deg/dere, men vær oppmerksom på hva slags tester som blir servert og hvilke spørsmål som stilles, og følg med på fagpersonene. Pass på at de får hele bildet og ikke gjør seg opp en mening i hastverk på grunn av kapasitet (eller manglende kompetanse, worst case). Det er også lov å søke om ny behandler! Man har vel egentlig krav på det, og kan ta det videre til statsforvalteren om behandlingssted nekter. CPTSD = Complex PTSD, på norsk kompleks PTSD/KPTSD. Nyere forskning viser at "små" traumer, eller ting som ikke blir sett på som traumer av hvermansen kan påvirke hjernen på samme måte som større traumer, som alle "skjønner" er traumer. Før jeg møtte nåværende psykolog i juni trodde jeg PTSD kun gjaldt mennesker som har vært i krig, utsatt for terror osv. Sånne giga-ting som er relativt sjeldne. Men nei. I mitt tilfelle omfatter traumene blant annet at jeg var uønsket av biologisk far, mobbing fra 4-årsalder til det sa full stopp på VGS da jeg var 19, at skolen og helsevesenet har totalt sviktet hele veien (mye greier der.. PPT skulle blant annet vært koblet inn tidlig, men det var det ikke snakk om), voldtekt/seksuelt misbruk, plutselig tap av min aller beste venninne og psykisk voldelige forhold. Det er en standardtest for alle som kommer inn til sykehus/helsepersonell for utredning av PTSD. Man scorer fra 1-80. Cut-off er 33, men i noen tilfeller har man PTSD på tross av lavere enn 33. Jeg? 50. En del mer enn gjennomsnittet som faktisk får PTSD-diagnosen på papiret og dermed får oppfølging rundt det for å bli frisk(ere). Jeg har sannsynligvis hatt (C)PTSD i mange år, men ordet traumer har aldri vært nevnt. Siste samboerforhold forverret det betydelig.. Han ødela den allerede ikke-eksisterende selvtilliten min totalt.. I over 8 måneder nå har jeg våknet gjennomvåt av svette på grunn av mareritt - både ting jeg husker og som faktisk har skjedd, frykt for at ting skjer igjen med de menneskene jeg har i livet mitt nå, men jeg våkner også uten at jeg husker noe. Jeg bare vet og kjenner på kroppen at noe har vært forferdelig vondt. Jeg får også flashbacks. Flashbacks er tydeligvis noe jeg har opplevd i mange år allerede, uten at det har vært tatt tak i. Jeg kan bli trigget av absolutt alt; navnet hans, et klesplagg, en lukt, et ord, en handling (både fra meg, men også andre mennesker) eller for eksempel en sang. Det går heldigvis litt lenger mellom hver gang, men anfallene kommer. Men ja.. tror nok at det i mitt tilfelle var lettere å ta traumene litt hardere på grunn av (for sent diagnostisert, og udiagnostisert frem til noen dager før jeg fylte 29) AuDHD. Grunnet emosjonell dysregulering, dårlige eksekutiv funksjon og all kritikken som har fulgt med der. Beklager infodump! Jeg elsker å lære nye ting og jeg gjør rimelig grundig research når jeg kommer over noe interessant eller noe som er relevant for meg, og da er det utrolig gøy å kunne dele! 😂 Amazing update fra i dag; legen var utrolig forståelsesfull og hyggelig. Jeg fikk resept på antibiotikakrem som skal brukes 3 ganger om dagen hver dag til over helgen. Om det blir verre eller ingen bedring skal jeg ringe igjen mandag morgen, og selvfølgelig må jeg ta kontakt med legevakta om jeg får plutselig feber eller nedsatt almenntilstand. Men en annen fantastisk nyhet; jeg har fått innvilget offisiell utredning av PTSD! Har til og med fått innkalling til første time! Det ser ut som at første time ofte er en halv dag (hva er det egentlig? et halvt døgn? en halv arbeidsdag? Folk må gjeeeerne spesifisere) og hvordan skal konsentrasjonen være mot slutten da 💀 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nordlending Skrevet fredag kl 03:06 #18 Del Skrevet fredag kl 03:06 Får du samme problemene av barbermaskin? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 06:00 #19 Del Skrevet fredag kl 06:00 Bambi293 skrev (4 timer siden): Uff, så vondt å høre at 13-åringen din har det slik! Det kan være veldig vanskelig å sette ord på følelser, spesielt i tenårene. Det kan jeg garantere 😰 Hormoner som løper løpsk er... ja. Min psykolog har sagt at "om man skulle diagnostisert alle jenter i tenårene, så kunne vi sannsynligvis satt borderline personlighetsforstyrrelse på de fleste - og gutter? der ville mange havnet under kategorien antisosial personlighetsforstyrrelse". Det er ille, men desverre litt for nærme sannheten. Selvfølgelig blir skylda lagt på dere, til tross for stabilt og trygt hjem med trygge rammer. Kan nesten ikke forvente noe mer. Om dere er stabile og har all verdens støtte å gi, samt trygge og faste rammer så vil jeg personlig si dere gjør jobben deres bra! Ingenting er perfekt, og alle har dårlige dager/perioder. Vi er mennesker, det er lov. Autisme og ADHD sammen er vanskelig, spesielt hos kvinner! Det er en del år siden begrepet "ADD" ble byttet ut, likevel er det mange som bruker diagnosenavnet den dag i dag. Det korrekte i følge diagnosemanualen er at det finnes tre former for ADHD; ADHD oppmerksom type (den typiske ADHD-versjonen vi "alle" kjenner til), som som regel rammer gutter. Urolige i kroppen, problemer med impulsivitet osv. Så kommer tidligere ADD, som nå (i mange år!) heter ADHD uoppmerksom type, som er den som oftest rammer jenter. Lett distrahert, dagdrømmende og kaoset/uroligheten blir vendt innover - ikke utover. Altså typisk overtenking, selvkritikk osv. Perfeksjonisme og meltdowns når det ikke blir perfekt, "flink pike"-syndrom, starter (og fullfører) det meste i siste liten. Til slutt er det ADHD kombinert type, som er en fin og kaotisk blanding av begge. Det er denne versjonen jeg har. Ble dermed som kvinne misdiagnostisert privat, og jeg får søren ikke fjernet diagnosen da det var en erfaren og velkjent psykiater som satt diagnosen og ytterst få vil stille spørsmål ved psykologens kunnskap. Psykiateren er fantastisk, virkelig! Men han misforstod symptomene mine som stemmer 99% overens med AuDHD (autisme + ADHD) og tok heller ikke i betraktning traumene mine, som også påvirker betydelig. Så og si alle jeg har vært borti har fått vite livshistorien min, litt etter litt. Om man har kunnskap og kompetanse så kunne man altfor lett sett hva som var annerledes ved meg, både ved observasjon, tester og samtaler med de rundt. Desverre var ikke det å oppspore fra 2007 og frem til dags dato. Nærmer meg 18 år innafor oppfølging med psykisk helse.. Jeg får feire 18-årsdag i februar 😂 Kvinner med autisme blir litt for ofte misdiagnostisert med både borderline personlighetsforstyrrelse (BPD, eller også kalt emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse) og bipolar lidelse (og disse skal egentlig IKKE stilles før MINST fylte 18 år), men også andre former for personlighetsforstyrrelse, som f.eks. avhengig (dependant personality disorder/DPD) og unnvikende personlighetsforstyrrelse (avoidant personality disorder/APD). Sistenevnte er i bunn og grunn egentlig forskjellige typer angst og manglende oppfølging, som fører til laaaangt verre angst. Lett forklart angst gone too far. Mener ikke å skremme deg/dere, men vær oppmerksom på hva slags tester som blir servert og hvilke spørsmål som stilles, og følg med på fagpersonene. Pass på at de får hele bildet og ikke gjør seg opp en mening i hastverk på grunn av kapasitet (eller manglende kompetanse, worst case). Det er også lov å søke om ny behandler! Man har vel egentlig krav på det, og kan ta det videre til statsforvalteren om behandlingssted nekter. CPTSD = Complex PTSD, på norsk kompleks PTSD/KPTSD. Nyere forskning viser at "små" traumer, eller ting som ikke blir sett på som traumer av hvermansen kan påvirke hjernen på samme måte som større traumer, som alle "skjønner" er traumer. Før jeg møtte nåværende psykolog i juni trodde jeg PTSD kun gjaldt mennesker som har vært i krig, utsatt for terror osv. Sånne giga-ting som er relativt sjeldne. Men nei. I mitt tilfelle omfatter traumene blant annet at jeg var uønsket av biologisk far, mobbing fra 4-årsalder til det sa full stopp på VGS da jeg var 19, at skolen og helsevesenet har totalt sviktet hele veien (mye greier der.. PPT skulle blant annet vært koblet inn tidlig, men det var det ikke snakk om), voldtekt/seksuelt misbruk, plutselig tap av min aller beste venninne og psykisk voldelige forhold. Det er en standardtest for alle som kommer inn til sykehus/helsepersonell for utredning av PTSD. Man scorer fra 1-80. Cut-off er 33, men i noen tilfeller har man PTSD på tross av lavere enn 33. Jeg? 50. En del mer enn gjennomsnittet som faktisk får PTSD-diagnosen på papiret og dermed får oppfølging rundt det for å bli frisk(ere). Jeg har sannsynligvis hatt (C)PTSD i mange år, men ordet traumer har aldri vært nevnt. Siste samboerforhold forverret det betydelig.. Han ødela den allerede ikke-eksisterende selvtilliten min totalt.. I over 8 måneder nå har jeg våknet gjennomvåt av svette på grunn av mareritt - både ting jeg husker og som faktisk har skjedd, frykt for at ting skjer igjen med de menneskene jeg har i livet mitt nå, men jeg våkner også uten at jeg husker noe. Jeg bare vet og kjenner på kroppen at noe har vært forferdelig vondt. Jeg får også flashbacks. Flashbacks er tydeligvis noe jeg har opplevd i mange år allerede, uten at det har vært tatt tak i. Jeg kan bli trigget av absolutt alt; navnet hans, et klesplagg, en lukt, et ord, en handling (både fra meg, men også andre mennesker) eller for eksempel en sang. Det går heldigvis litt lenger mellom hver gang, men anfallene kommer. Men ja.. tror nok at det i mitt tilfelle var lettere å ta traumene litt hardere på grunn av (for sent diagnostisert, og udiagnostisert frem til noen dager før jeg fylte 29) AuDHD. Grunnet emosjonell dysregulering, dårlige eksekutiv funksjon og all kritikken som har fulgt med der. Beklager infodump! Jeg elsker å lære nye ting og jeg gjør rimelig grundig research når jeg kommer over noe interessant eller noe som er relevant for meg, og da er det utrolig gøy å kunne dele! 😂 Amazing update fra i dag; legen var utrolig forståelsesfull og hyggelig. Jeg fikk resept på antibiotikakrem som skal brukes 3 ganger om dagen hver dag til over helgen. Om det blir verre eller ingen bedring skal jeg ringe igjen mandag morgen, og selvfølgelig må jeg ta kontakt med legevakta om jeg får plutselig feber eller nedsatt almenntilstand. Men en annen fantastisk nyhet; jeg har fått innvilget offisiell utredning av PTSD! Har til og med fått innkalling til første time! Det ser ut som at første time ofte er en halv dag (hva er det egentlig? et halvt døgn? en halv arbeidsdag? Folk må gjeeeerne spesifisere) og hvordan skal konsentrasjonen være mot slutten da 💀 Ikke beklag, jeg vil si tusen takk for at du tok deg tid til å svare grundig og dele informasjon, veldig nyttig for meg - og vår datter. Jeg vet at jeg ikke skal presentere «diagnose» hos BUP, men skal ha med meg denne nye kunnskapen videre. Og så må jeg få si at jeg er lei meg for alt det vonde du har vært gjennom, høres veldig tøft ut! ❤️ Dette er hardt i seg selv uten all tilleggsvansker og traumer! Sender deg en klem. Anonymkode: faa18...5d2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ScarletWitch Skrevet 8 timer siden #20 Del Skrevet 8 timer siden Hei jeg driver selv og tar laser på Velbehag. Har hatt 9 runder hittil for brasiliansk og har funket helt fantastisk! Jeg er utenlandsk og har derfor helt svart hår nesten overalt, til og med mørkt dunhår i ansikt. Velbehag er veldig bra fordi de har kampanje på laser slik at du får 50% avslag! Når det gjelder andre steder på kroppen så pleier jeg å shave, vokse og bleke. Dette gjør jeg frem til jeg kan finansiere andre steder og ta laser. Jeg skjønner veldig godt at det er vanskelig og sliter med det selv, spesielt når må bruke så mye tid på hårfjerning. Jeg anbefaler hvertfall Velbehag og anbefaler også at du virkelig ber fastlegen din om å sjekke deg for evt PCOS. Ønsker deg masse lykke til hilsen en annen hår sjenert jente👋🏼 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå