AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #1 Del Skrevet 21. november 2024 Jeg tenker ikke på kommunens gratis «chatbot» tjeneste og lignende som kun kan anbefale å søke på utdanning.no. Jeg trenger en skikkelig god og erfaren med bred kjennskap til ulike utdanninger og stillinger. En som kan hjelpe meg å se mitt potensiale og mine utfordringer. Har du prøvd en god karriereveileder, hva ble utfallet? Anonymkode: 7c338...738 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #2 Del Skrevet 21. november 2024 Anonymkode: 503db...e62 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #3 Del Skrevet 21. november 2024 Karrierehuset. Fin støtte. Erfaren veileder/coach. Ble mer kjent med min personlighet. Anonymkode: 7d6a1...1a5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #4 Del Skrevet 22. november 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Anonymkode: 503db...e62 Dette her er ikke noe jeg har fått noe it av. Veldig generelt og lettvint. Passer best for dem som ikke greier å navigere på utdanning.no Anonymkode: 7c338...738 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #5 Del Skrevet 22. november 2024 Jeg har vært hos to karriereveiledere, begge to ganske ubrukelige. Dette er veldig mange år siden, riktignok. Greia er at man utvikler seg jo. Selv om jeg var en skolelei tenåring som likte aller best å være med dyr, er jeg jo ikke slik nå. Jeg har dyr, men trenger ikke jobbe med det. Jeg tvang meg gjennom VGS, kom inn på et bra studie, hoppet av halvveis, jobbet noen år med tilfeldige jobber og så, da jeg var 30 skjønte jeg hva jeg ville bli. Tok utdanning deltid ved siden av jobb, fikk jobben og er god i den. Veien blir til mens du går den. ❤️ Anonymkode: dfc6e...715 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #6 Del Skrevet 22. november 2024 Jeg brukte veilederen på videregående en del. Og traff helt rett i livet. Men må si det ble støttet av veiledning hjemmefra, det var de som hjalp meg å tenke langsiktig, men med utgangspunkt i interessene mine. Anonymkode: b6595...efb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 22. november 2024 #7 Del Skrevet 22. november 2024 Gikk på VGS på slutten av 90-tallet, og karriereveiledning var ikke-eksisterende. Alle ble rådet til å ta allmenfag, og hjemme sa de bare at penger ikke er alt og at jeg måtte jobbe med det jeg hadde lyst til🙄 Jeg ville jobbe med dyr og med kreative ting. Prøvde begge deler, og fikk hobbyene mine ødelagt på veien. Det tok mange år med mange feil valg før jeg fikk en jobb det gikk an å leve med. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 22. november 2024 #8 Del Skrevet 22. november 2024 (endret) Oslomet har karriereveiledere. De gir god hjelp. Bærum kommune sin for 1,5 år siden var elendig, passer ikke for de som er sykepleier ihvertfall. Endret 22. november 2024 av Fighter83 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #9 Del Skrevet 22. november 2024 Fighter83 skrev (6 minutter siden): Oslomet har karriereveiledere. De gir god hjelp. Bærum kommune sin for 1,5 år siden var elendig, passer ikke for de som er sykepleier ihvertfall. Jeg tror man bare kan gå til Oslomet sine veiledere inntil et halvt år etter å ha studert der? Anonymkode: 7c338...738 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #10 Del Skrevet 22. november 2024 Jeg har vært på Karrieresenteret i kommunen her. Dette er en fylkeskommunal, gratis tjeneste. Fikk kjempegod hjelp. Både til å finne ut hva jeg skulle satse på og så hvordan jeg skulle komme meg dit. Hadde tre samtaler med en karriererådgiver og endte med en utdanningsplan og søknader på skole. Dette var i en periode der jeg mistet en jobb jeg hadde hatt i 15 år og trengte å tenke nytt. I en alder av 42 år startet jeg i utdanning og har nå drømmejobben. Dette er link til Buskerud sitt tilbud, tror det finnes i alle fylker: https://bfk.no/karrierebuskerud/bestill-karriereveiledning/ Anonymkode: 60d67...40d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #11 Del Skrevet 22. november 2024 Jeg har prøvd sånne gratis karrieretjenester og har ikke følt jeg har fått noe ut av det. Fikk litt følelsen av at de var mer for sånne som har vært ute av arbeidslivet i noen år. De jeg kjenner som har betalt for karriererådgivere virker mer fornøyd, og det virker som om de har fått mer konkrete og matnyttige råd. Anonymkode: a359c...4a1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #12 Del Skrevet 22. november 2024 Nei. Det kan være hobbypsykologer som fokuserer på hvem du er og hva du heller burde gjort utfra en psykologisk test heller enn å hjelpe deg på veien du allerede er på. Jeg følte det var bortkastet å få høre at jeg egentlig skulle blitt noe annet når det jeg kom for var å klatre på karrierestigen jeg hadde valgt. Jeg trengte noen med erfaring fra nettopp mitt yrke, en person som vet hva som skal til for å gå fra A til B og videre til C basert på kloke strategiske valg der lønn og erfaring er det som betyr noe. Kunne sikkert blitt baker og hørt på min indre stemme, fått utfolde meg og levd av lidenskap, men i en alder av 37, så var det jo ikke det jeg trengte. Neste gang jeg dristet meg til samme senter og fikk en ny hobbypsykolog, ble svaret annerledes. Anonymkode: 9dfad...ec7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fighter83 Skrevet 22. november 2024 #13 Del Skrevet 22. november 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror man bare kan gå til Oslomet sine veiledere inntil et halvt år etter å ha studert der? Anonymkode: 7c338...738 Ja, tror du har rett i det 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #14 Del Skrevet 22. november 2024 Fighter83 skrev (56 minutter siden): Ja, tror du har rett i det 👍 Dumt man ikke kan gå dit hvis man vurderer noen av utdanningene deres Anonymkode: 7c338...738 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
QweenSupreme2024 Skrevet 22. november 2024 #15 Del Skrevet 22. november 2024 Vi benytter AS3 (https://www.as3.no/) i vår bedrift og har meget god erfaring med disse. De koster mye, rundt 10.000 kr, for et individuelt løp - men de har meget høy suksessrate med å få ansatte ut i nytt arbeid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #16 Del Skrevet 23. november 2024 Brukte karriereveiledning via studentskipnaden i Bergen. Sammen heter de nå. Veiledningen er gratis om du allerede er student. Men det var ikke noe særlig nyttig da de tok utgangspunkt i hva du hadde tatt på videregående og var dermed veldig generelle i forhold til det.. Anonymkode: 67598...e8a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. november 2024 #17 Del Skrevet 23. november 2024 Knirke skrev (På 22.11.2024 den 7.25): Gikk på VGS på slutten av 90-tallet, og karriereveiledning var ikke-eksisterende. Alle ble rådet til å ta allmenfag, og hjemme sa de bare at penger ikke er alt og at jeg måtte jobbe med det jeg hadde lyst til🙄 Jeg ville jobbe med dyr og med kreative ting. Prøvde begge deler, og fikk hobbyene mine ødelagt på veien. Det tok mange år med mange feil valg før jeg fikk en jobb det gikk an å leve med. Jeg var ferdig med VGS i 2001, og hos oss hadde veileder fast stilling og eget kontor. Husker hun hadde mengder med hefter og slikt, og vi hadde gode diskusjoner. Ble også veiledet hjemme. Blant annet når det gjaldt utdannelser som ville føre til turnusarbeid. Eller retninger der det ville bli vanskelig å få jobb (husker markedsføring/reklame var det store). Anonymkode: b6595...efb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå