Gå til innhold

Er ikke dette frekt av personalet på matbutikken?


AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Maleficenta skrev (2 minutter siden):

De butikkansatte bør tenke på at om de jager alle til selvbetjent kassene kanskje de som driver butikkene finner ut at hey vi trenger ikke ha betjente kasser lenger og vipps er det noen som mister jobben...

Spør noen av de som jobber i butikker med selvbetjente kasser, så vil du få høre at det ikke er tilfelle. Butikkene kutter ikke i bemanningen fordi folk bruker selvbetjening. De ansatte blir bare satt til andre oppgaver, som å rydde i hyller, fylle på varer, sette opp kampanjer med sjokkselgere o.l., og sortere ut datovarer. Og sikkert mange andre arbeidsoppgaver også.

Anonymkode: d0c3e...0ba

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skjønner den, og ja butikken burde sette opp lapp når kassen ikke er i bruk, men samtidig så pleier jeg alltid (uansett om det er bare én kasse) å vente å se om det kommer noen og betjener meg før jeg begynner å legge varer på disken/båndet. Nettopp fordi det er tungvint å måtte begynne å rydde varer tilbake i kurv/vogn fordi ingen kommer til kassa.

Anonymkode: d0c3e...0ba

Joda, ser den.

Anonymkode: 18345...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man har en lovbestemt rett til å betale med kontanter i Norge, og det kan de fleste selvbetjente kasser ikke ta imot. Helt greit å gå på betjent kasse. Jeg bruker alltid de betjente kassene, men har ikke opplevd at noen har blitt sure.

Høres ut som om butikken er underbemannet, synd at de ansatte tok det ut på deg.

Hvis det samme skjer en annen gang og du ikke vil ha diskusjon, kan du jo f.eks. si at du har dysleksi og derfor ikke kan bruke selvbetjent kasse.

Anonymkode: b6f6f...50d

Skal ikke være nødvendig å skylde på noe. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Spør noen av de som jobber i butikker med selvbetjente kasser, så vil du få høre at det ikke er tilfelle. Butikkene kutter ikke i bemanningen fordi folk bruker selvbetjening. De ansatte blir bare satt til andre oppgaver, som å rydde i hyller, fylle på varer, sette opp kampanjer med sjokkselgere o.l., og sortere ut datovarer. Og sikkert mange andre arbeidsoppgaver også.

Anonymkode: d0c3e...0ba

Joda men de trenger ikke like mange folk da. Tenker allerede at det at det er selvbetjente kasser er grunnen til at grunnbemanningen er så lav at de ikke har tid til å stå i kassa?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

...og at du ikke vet navn på frukt og grønt du kjøper er veldig rart. Følger du ikke med på hva du kjøper av produkter? 

Anonymkode: 5e9c3...1b5

Det synes jeg ikke er rart i det hele tatt. Det finnes massevis av ulike typer tomater og epler. Sist jeg kjøpte sellerirot i knippe på xtra for knallpris 30 kr, så lå dette ikke en gang inne i kassa. Jeg gikk i selvscanning men måtte be om hjelp, for det eneste som lå inne, var kilopris på 80 kr. 

Anonymkode: 18345...dfa

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dette skjedd meg så hadde jeg ikke registrert det som en problemstilling en gang😅 "Ok", brukt selvbetjent kasse og fortsatt dagen.

Jeg tror at dere som lar dere provosere av bagateller har god tid i hverdagen! Selv rekker jeg aldri å tenke over sånne småting som skjer😅

Anonymkode: e8f9b...17f

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det har jeg i grunnen ikke tenkt over, men du sier noe. Når man scanner selv, så kan man vel ikke dele opp og handle for andre. For tenk om man kommer i kontroll og kun har scannet noen av varene.. Da hjelper det nok ikke å si at man skal ha resten på en annen kvittering. 

Anonymkode: 18345...dfa

Godt poeng, som jeg heller ikke har tenkt over før!

Kanskje man slipper unna mistanke om de resterende varene fremdeles ligger i handlevogna/handlekurven (med kurven plassert på gulvet, isåfall)?

Tror det er risikabelt nok å ha løftet/lagt varene til venstre for scanneområdet i kassen. Men de fleste som blir tatt for/mistenkt for tyveri i selvbetjent kasse ved kontroll før betaling har vel allerede lagt varene til høyre, der de kun skal legges ETTER de er scannet.

Anonymkode: 1b8d5...32f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg har ikke en eneste gang handlet i selvbetjent kasse og har ikke plan om det heller. Jeg trenger å treffe et menneske for det sosiale. 

Og til TS ; de kan spørre om det er greit å gå i selvbetjent men de kan ikke si at du MÅ! Da er det ikke kundeservice nok. 

Anonymkode: 57d41...d27

Det er faktisk et godt poeng. For mange, og kanskje spesielt for eldre, så er den daglige praten med kassabetjeningen riktig hyggelig, og det må de få fortsette med. 

Anonymkode: 18345...dfa

  • Liker 1
  • Hjerte 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kanskje var det en frys som akkurat hadde røket, der varene måtte flyttes. Kanskje hadde et barn nettopp kastet opp et sted i butikken, en annen kunde hadde mistet og knust et glass med noe som måtte tørkes opp, kanskje hadde de en leverandør eller klagende kunde på telefonen, kanskje hadde de en kontrollør av noe slag på bakrommet eller et annet sted i butikken. Kanskje hadde de akkurat fått et parti med varer (frysevarer?) som måtte på plass så fort så mulig. Kanskje sto butikkansatt nr. 2 et sted og hadde skadet seg, var på do, var på tlf. med lærer eller barnehageansatt som meldte fra om sykt barn? 

Helt greit at den ansatte da spør om jeg kan bruke selvbetjent ELLER vente til de kan betjene kassa. Jeg kan godt vente, null problem. Men jeg bruker ikke selvbetjent kasse og jeg vil ikke bli beordra til å bruke selvbetjent kasse.

Anonymkode: c9c12...30c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Godt poeng, som jeg heller ikke har tenkt over før!

Kanskje man slipper unna mistanke om de resterende varene fremdeles ligger i handlevogna/handlekurven (med kurven plassert på gulvet, isåfall)?

Tror det er risikabelt nok å ha løftet/lagt varene til venstre for scanneområdet i kassen. Men de fleste som blir tatt for/mistenkt for tyveri i selvbetjent kasse ved kontroll før betaling har vel allerede lagt varene til høyre, der de kun skal legges ETTER de er scannet.

Anonymkode: 1b8d5...32f

Jeg lurer på hva som vil skje i en eventuell kontroll... Jeg tenker at de ser det an, og at de sikkert stoler på hva faste kunder sier. 

Men her er jo et gigantisk smutthull for de som er frekke nok til å stjæle. 

Anonymkode: 18345...dfa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er faktisk et godt poeng. For mange, og kanskje spesielt for eldre, så er den daglige praten med kassabetjeningen riktig hyggelig, og det må de få fortsette med. 

Anonymkode: 18345...dfa

Men slik er det med alt. Bank er digital. NAV treffes ikke personlig eller på telefon. Alt er selvbetjent via apper, instruksjonsbøker og selvbetjeningsløsninger. Så lurer man på hvorfor antall selvmord øker, og hvorfor vi har ensomhetsepidemi i Norge.

Anonymkode: c103d...976

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hadde dette skjedd meg så hadde jeg ikke registrert det som en problemstilling en gang😅 "Ok", brukt selvbetjent kasse og fortsatt dagen.

Jeg tror at dere som lar dere provosere av bagateller har god tid i hverdagen! Selv rekker jeg aldri å tenke over sånne småting som skjer😅

Anonymkode: e8f9b...17f

Du rekker heller ikke å tenke over at alle ikke er som deg? At din bagatell kan være en annens helt reelle problem, uten at de hverken har fritidsproblemer eller er vanskelige? For meg ville det å bli nektet å bruke betjent kasse bety at jeg faktisk ikke fikk handlet den dagen, det er ikke en bagatell - ikke for meg, og det burde ikke være det for butikken heller.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men slik er det med alt. Bank er digital. NAV treffes ikke personlig eller på telefon. Alt er selvbetjent via apper, instruksjonsbøker og selvbetjeningsløsninger. Så lurer man på hvorfor antall selvmord øker, og hvorfor vi har ensomhetsepidemi i Norge.

Anonymkode: c103d...976

Ja, dette er fakta. For meg personlig har et smil og en prat med den i kassa redda dagen min. Det koster så lite og betyr MYE! Derfor må vi jobbe for å beholde personlige tjenester der man faktisk møter folk. 

Anonymkode: 57d41...d27

  • Liker 3
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men slik er det med alt. Bank er digital. NAV treffes ikke personlig eller på telefon. Alt er selvbetjent via apper, instruksjonsbøker og selvbetjeningsløsninger. Så lurer man på hvorfor antall selvmord øker, og hvorfor vi har ensomhetsepidemi i Norge.

Anonymkode: c103d...976

Desto større grunn til at det skal være fritt valg å gå i betjent kasse. Så lenge betjente kasser fortsatt eksisterer.

Anonymkode: 18345...dfa

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, dette er fakta. For meg personlig har et smil og en prat med den i kassa redda dagen min. Det koster så lite og betyr MYE! Derfor må vi jobbe for å beholde personlige tjenester der man faktisk møter folk. 

Anonymkode: 57d41...d27

Ikke sant? Ellers er vi jo i ferd med å forvandle oss til en zombieflokk som glor i mobiler og ordner alt selv, alene.

Anonymkode: c103d...976

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Der jeg handler må man i betjent kasse for å få kjøpt f.eks medisiner og snus, så da er det ikke alltid mulig å bruke selvbetjeningskassen.

Jeg bruker gjerne selvbetjent kasse, men det irriterer meg litt at det ikke går an å slå inn PLU-koder der. En del frukt og grønnsaker har ikke strekkode, men PLU-koden står på pakken. Og noen PLU-koder har jeg fremdeles i hodet 10 år etter at jeg slutta i butikken.

Og så kan du være sikker på at hvis man har dårlig tid og velger selvbetjening fordi det er kø i den betjente kassen, så blir man trukket ut til kontroll. Og stakkaren som er i kassen stresser allerede fordi panteautomaten står og hyler, og den andre som er på jobb er flyktning på språktrening og kan verken ta kasse eller pant.

 

Anonymkode: ebd73...185

Det irriterer meg også. 

Anonymkode: 18345...dfa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker personen ikke vinner årets ansatt, men du vinner ikke årets kunde heller 😅

Anonymkode: 0c302...e90

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret23 skrev (3 timer siden):

Synes det er merkelig at de ansatte ønsker at kundene skal gjøre jobben demmes? Jeg bruker ikke selvbetjent av prinsipp. Hadde de svart sånn til meg hadde jeg gått til en annen butikk, hadde i tillegg skrevet en klage.

Underbemanning er ikke kunden sitt problem, men butikken. Da må de ansatte si ifra om dette til sine sjefer. 

Skal love deg at det sannsynligvis ikke hjelper at de ansatte sier fra til sine sjefer om underbemanning. Da skjer det sannsynligvis ingenting. Klagene må nok komme fra kunder og/eller merkes på omsetning før det blir tatt grep.

Anonymkode: cf417...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skal love deg at det sannsynligvis ikke hjelper at de ansatte sier fra til sine sjefer om underbemanning. Da skjer det sannsynligvis ingenting. Klagene må nok komme fra kunder og/eller merkes på omsetning før det blir tatt grep.

Anonymkode: cf417...d4b

Tror det går dårligere med den ansatte om kunden klager på elendig service i et service yrke. Klart må man ta underbemanning med ledelse. Jobber selv et sted med ekstrem underbemanning, ting er i endring etter å ha varslet i flere år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Hvis du kan alfabetet og bokstavene, tar det deg ikke veldig lang tid å "lete opp alle disse varene".

Jeg blir så matt av kunder som tror at ansatte kun gjør det de (kundene) ser der og da. 

Kanskje var det en frys som akkurat hadde røket, der varene måtte flyttes. Kanskje hadde et barn nettopp kastet opp et sted i butikken, en annen kunde hadde mistet og knust et glass med noe som måtte tørkes opp, kanskje hadde de en leverandør eller klagende kunde på telefonen, kanskje hadde de en kontrollør av noe slag på bakrommet eller et annet sted i butikken. Kanskje hadde de akkurat fått et parti med varer (frysevarer?) som måtte på plass så fort så mulig. Kanskje sto butikkansatt nr. 2 et sted og hadde skadet seg, var på do, var på tlf. med lærer eller barnehageansatt som meldte fra om sykt barn? 

Det er lov å foretrekke å bruke betjent kasse, for all del. Men når det for en gangs skyld ikke er mulig, eller den ansatte ber deg om å bruke ubetjent kasse, er det da så ekstremt forferdelig at du må opprette en tråd om det her og sende klage til ledelsen?

 

 

 

Anonymkode: f3a28...75d

Jeg har mange års erfaring fra ulike kjeder, har hatt sjefer som setter inn for lite betjening for å spare, og har opplevd en god del av det du skriver her. Har f.eks hatt smårolling som spydde ned brødhylla, ansatt nr to som besvimte på bakrommet, olivenoljeflaske knust,  panteautomat fra helvete, samt Klagedamen som kom innom på fast tidspunkt hver dag i 5 år for å klage over ikke-eksisterende feil på kvitteringen. På den ene av butikkene jeg jobbet på, var vi kronisk underbemannet pga dårlig arbeidsmiljø og jeg måtte innimellom betjene post, tipping og kasse samtidig. 

Vet det er stress når der kommer en busslast med japanere ti minutter før stengetid, når ansatt nr to er opptatt med å pakke ned brødvarer og ta oppgjør av kasse nr 2. 

Stresshelvete, men ikke noe av dette gir en ansatt grunn til å være uhøflig og sur mot kunder. 

Man kan anbefale kunden å gå i selvscanning og si at beklager at du må vente, må sope opp noe knust glass. Men man kan ikke være sur mot kunden hvis kunden av en eller annen grunn ikke benytter seg av selvscanningen. Og ja, jeg mener man bør klage. På vegne av de som sliter med ulike former for diagnoser, som ikke tør eller har kapasitet til å klage, og som risikerer å bli behandlet dårlig i den butikken neste gang det ikke passer betjeningen å ta imot kunder. 

Anonymkode: 18345...dfa

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...