Gå til innhold

Å gjøre det mer attraktivt å jobbe innen helse - hva mangler?

Et hen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hos oss er hun slem mot alle. Hun er helt inkompetent og innrømmer det ikke, så hun går rundt og baksnakker ansatte til andre ansatte. Lager grusomme turnuser som presser folk ut av jobben bare fordi hun kan. Ingen faglig innsikt. Manipulerer, lyver. Gir ikke opplæring eller forsvarlig bemanning fordi vi har så mye fravær. Folk blir syke av lederen pga mye manipulasjon og trakassering, og nå også underbemanning. Avdelingen vår har fungert fint med alle andre ledere. Så fikk vi denne.
vet ikke hva ansatte eller beboere heter. 
vil ikke ansette folk med en viss etnisk bakgrunn, noe hun sier høyt til folk med denne etniske bekgrunnen.
Institusjonssjefen «ghoster» alle som melder ifra.  ingen hjelp å få. 
Så nå slutter dyktige helsepersonell med mye kompetanse 

Anonymkode: 88ffd...af8

Grusomt. Har ikke ord egentlig, jeg blir bare sint og trist.

Anonymkode: 9fe51...236

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For min del; bemanning, bemanning, bemanning! 
Jeg er så drit lei av at det skal kuttes, spinkes og spares på hele tiden. Det skal ikke leies inn ved sykdom, men vi skal fortsatt gjøre de samme oppgavene med færre folk på jobb. 

I tillegg må det være mer spesifikk arbeidsfordeling. Vi sykepleiere skal ta like mange stell som assistenten (for det skal jo være likt for alle!), i tillegg til medisiner, oppdatere tiltaksplaner, ha legevisitt (som vi ikke har forberedt oss til for vi har ikke tid), ha tilsyn minst hvert 30. minutt hos den terminale pasienten, og bruke 45 minutter på å roe ned den urolige pasienten, fordi ingen av de ufaglærte klarer, eller har kunnskap om hvordan man bør gjøre det. 

I kommunal sektor er det alt for mye bruk av ufaglært personell. Ledige stillinger og langtidsfravær av faglærte erstattes med ufaglærte vikarer. 
Oslo kommune (min arbeidsplass) har latterlig mye krav til hvor mye som skal oppdateres og være på plass så- og så ofte. Fordi vi aldri er nok folk på jobb blir det hengende etter. Vi får aldri muligheten til å ta igjen arbeid som henger igjen, men får aldri forståelse for det, kun beskjed på beskjed om at oppgavene må gjøres.. 

Jeg vil aldri anbefale hverken arbeidsplassen min eller helsesektoren generelt. 
I tillegg er jeg lei av all pjatt om at det er høyere lønn som må til. Nei, det er ikke det. Ingen tok helseutdannelse fordi de skulle bli millionærer. Det er nok folk på jobb, riktig oppgavefordeling, god turnus og helsefremmende arbeidsplass som gjør at folk blir. Og det har de færreste helseinstitusjoner i dag. 

Anonymkode: c0fba...bca

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hos oss, ny ledelse med faktisk kunnskap om helse og pasientgruppen. Lederen vår beveger seg ikke inn på avd fordi hun er redd de med demens, tror alle er farlige og utagerende. Men vil også detaljstyre alt, og det hun vil er stikk i strid med god demensomsorg. Skulle hatt mer kunnskap om turnus, respekt for alle ansattgrupper, verdsatt vikarene våre mer så de ble værende. 

Så ja, god ledelse.

Kontakt arbeidstilsynet!

Anonymkode: 39af1...c87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

😮😮😮

Er det tjenesteleder du mener da, eller virksomhetsleder??

Avdelingsleder

Anonymkode: 1e3fb...1d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Bedre lønn i seg selv vil på sikt ikke gjøre det mer attraktivt å stå i yrket.

Ikke det nei ☹️ trodde egentlig det var lønna som var  problemer og som ofte trekkes fram når noen skal rekrutteres til yrke 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lønn rekrutterer nye arbeidstakere. God ledelse og arbeidspress som de over 40 har energi og helse til å stå i, er med på å beholde kompetente  arbeidere. 
så både lønn, bemanning og god ledelse må faktisk til for å ha fler helsearbeidere. 

(turnuser man kan leve med er en ting man får av god leder)

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Grusomt. Har ikke ord egentlig, jeg blir bare sint og trist.

Nei. Man må enten bare se på det som et stort komishow og distanserte seg mentalt fra jobben mens man er der, eller slutte. Ingen av delene kommer pasientene til gode. Men pleiepersonalet har jo en psykisk helse de må ivareta selv også. Blir man kjørt på bunn selv så har man ikke overskudd til å hjelpe andre 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et hen skrev (19 timer siden):

Jeg har jobbet 16 år innen helsesektoren.

Det er kjent at Norge mangler en god del helsepersonell fremover.

- hva føler du skal til for å løse dette?

- hvordan kan din arbeidsplass bli enda bedre?

- anbefaler du andre du møter din arbeidsplass/ditt yrke? (-og hvis ikke, hva burde vært endret for at du skulle gi gode anbefalinger for din arbeidsplass/ditt yrke innen helse?)

Lønn, ledelse, arbeidstid 

Anonymkode: 34a9e...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helsevesenet er ødelagt av byråkrati. Flere og flere på kontor, færre og færre på golvet. Ledere som ikke er interessert i det som skjer på avdelingen. Flere og flere innvandrere med svært dårlig norsk på golvet. 

Anonymkode: 1e3fb...1d1

Perfekt observasjon. Og uten innvandrerne hadde dette brutt sammen for lenge siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er de med norsk etnisitet en minioritet. Hun ene (som ikke er født fra Norge) sa at det er jo fordi de som kan godt norsk lett får seg lett jobber andre steder og derfor ikke trenger å finne seg i så dårlige arbeidsforhold og med så lav lønn

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Work-life balance. 

Er gift med en sykehuslege, de fleste vil nok tenke han har god lønn. Men det er ekstremt mye ansvar, lange vakter!(18-20 timer uten søvn) og ugunstige arbeidstider.

Men det verste er, som flere sier, bemanning. Hver uke er det spørsmål om han kan jobbe helg. Hver ferie ringes det og hører om han ikke vil jobbe litt innimellom, med en implisitt beskjed om at han kan beordres. Alltid folk syke på høytidsdager han egentlig har fri. Det renner konstant inn telefoner, sms og mail med spørsmål om å jobbe.

Det kreves dagesvis med kurs opptil en uke i strekk i byer langt unna. Andre sykehus i Norge ringer og hører om han har mulighet til å jobbe noen dager for dem.

Vi har små barn og det sliter på ham og oss å ha et konstant press om å bidra mer på jobb enda han allerede jobber over 100% og ofte 70 timer i uken.

Han har nå søkt seg en 50% administrativ stilling for å få litt fred, noe som er synd da han er eksepsjonelt god i yrket sitt og elsker det virkelig. Men når barna sier «skal pappa bort IGJEN» og til slutt ikke bryr seg fordi han er så mye borte…det ble vendepunktet.

Anonymkode: 39e32...c59

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dette er allerede påbegynt. Hadde en stor satsing på en ny, liten maskin som skulle redusere antall besøk pr dag hos brukere i sommer. Nå er minst 1/3 tatt inn igjen pga tekniske feil, brukerfeil, dårlig opplæring ute i feltet og at de er plassert hos brukere som ikke evner å ha nye ting i hus (demente og psykisk syke tåler endringer dårlig). Da har man brukt en BRÅTE ressurser på å kjøpe dette inn, til ingen nytte. I tillegg har det jo da SELVFØLGELIG vært et utall antall møter i forkant, og helt sikkert har dyre konsulenter ment noe om saken før det kom ned til ledernivå her. Grusomme summer går i noe som heller kunne gitt mer folk på jobb 🙄

Anonymkode: ff19c...837

Er løsningen din å bare pøse på med fler folk? Det ene jo at det om noen år ikke vil finnes nok mennesker til å bemanne behovet, og det andre er jo at budsjettene neppe kan øke så lønna blir heller ikke høyere, sannsynligvis lavere.

Jeg mener det er tvingende nødvendig å finne andre løsninger enn at alle skal jobbe i helse. At man bruker noen kroner på investeringene, samt også feiler på veien, må være en del av dette og er helt naturlig. 

Det tok vel 1000 år å finne opp hjulet også, fra prototyp til noe som fungerte, men nå er det jo en suksess.

Anonymkode: ce4c4...852

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber innen psykiatri, på sykehus. Det er veldig godt arbeidsmiljø med faktisk ganske jevn kjønnsfordeling. Spennende oppgaver. Grei lønn som psykologspesialist. Men alt for mye å gjøre!! Og en ledelse som har glemt hvordan det er å jobbe klinisk. Masse tullete og tidkrevende prosjekter, mange ideer om økt effektivisering (som ikke fører fram), men uten noen kontakt med den kliniske virkeligheten. Savner en tidligere leder som så tydelig kommuniserte at faget og kvaliteten er der viktigste. Nåværende leder snakker nesten bare om økonomi. Noe som ikke motiverer noen… 

Jeg holder ut, da, fordi jeg liker å jobbe med pasientene og har gode kollegaer. Men drømmer om bedre bemanning, som de fleste andre i denne tråden.

Anonymkode: 8481d...0c1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Knirke skrev (14 timer siden):

Ikke meg du spør, men grunnen til at jeg aldri kommer til å jobbe med helse er manglende evner og interesse for omsorg for andre mennesker, samt at alle arbeidsplasser innen helse later til å være gjennomsyret av forsurende og giftig (som regel kvinnedominert) arbeidsmiljø.

For meg er det litt dette.

Jeg tror ikke jeg fikser å jobbe med pleietrengende. Jeg har ikke barn, og har aldri skiftet en bleie eller tørket vekk oppkast. 

Jeg føler omsorg for mennesker og dyr (spesielt dyr, fordi de ikke dømmer), men jeg har bare ikke genene i meg for å ta vare på mennesker som jeg ikke kjenner. 

Anonymkode: 1acbe...35b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som helsefagarbeider i hjemmetjenesten og barneavlastningsbolig i 15 år. Begge veldig kvinnedominert, men helt super ledelse og arbeidsmiljø. Trivdes veldig godt. Det jeg til slutt ble lei av var å jobbe sein-tidlig, helg og røddager. Ble helsesekretær, og har de siste 10 årene kun jobbet dagtid man-fre. Synes det er helt fantastisk, skal aldri tilbake til turnusarbeid. Har stjålet veldig mye tid borte fra barna jeg aldri får tilbake. 

Tror det er så enkelt at nok folk på jobb får folk til å bli. Og at lønn står i stil med arbeidsoppgaver. Å slite seg totalt ut for luselønn er lite attraktivt. Samt turnuser man kan leve med, gjerne tilpasset den enkelte. Noen liker langvakter hver 4. helg, andre vanlige vakter hver 3. helg. Å jobbe annenhver helg burde ikke lov, med mindre det er frivillig, og ikke tvang. 

Stillingsprosenter man kan leve av ikke minst. Og mulighet til mindre stillinger til de som ønsker det. 

Anonymkode: 4bb44...502

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet i helsevesenet og gikk over til andre ting. Enten må man få kortere arbeidsuke enn andre, mindre å gjøre på jobb enn andre eller høyere lønn.

Jeg vil si fleksitiden min er verdt 75 000, hjemmekontor to dager i uka er verdt 75 000 og den rolige arbeidshverdagen jeg har nå er verdt 100 000. Dersom arbeidsbelastningen fortsetter som nå trenger helsepersonell altså en generell lønnsøkning på 250 000 kroner. Det blir dyrt.

Jeg foreslår tre 12 timers vakter per uke og resten fri

Endret av Majer
Oppklaring
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Majer skrev (53 minutter siden):

Jeg startet i helsevesenet og gikk over til andre ting. Enten må man få kortere arbeidsuke enn andre, mindre å gjøre på jobb enn andre eller høyere lønn.

Jeg vil si fleksitiden min er verdt 75 000, hjemmekontor to dager i uka er verdt 75 000 og den rolige arbeidshverdagen jeg har nå er verdt 100 000. Dersom arbeidsbelastningen fortsetter som nå trenger helsepersonell altså en generell lønnsøkning på 250 000 kroner. Det blir dyrt.

Jeg foreslår tre 12 timers vakter per uke og resten fri

Så glad for at 12 timers vakter ikke ble innført hos oss.

De fleste er slitne etter en vanlig vakt og er da ikke lenger så fokusert. 

Lønn hadde hjulpet mye.

Anonymkode: f44f0...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinfører skrev (13 timer siden):

Ikke det nei ☹️ trodde egentlig det var lønna som var  problemer og som ofte trekkes fram når noen skal rekrutteres til yrke 

Du tror seriøst at lønna er årsaken til at helsevesenet kollapser?? 

Anonymkode: 35411...7e7

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du tror seriøst at lønna er årsaken til at helsevesenet kollapser?? 

Anonymkode: 35411...7e7

Jeg har jobba i helsevesenet i mange år, og like lenge har vi mast om høyere lønn. I stedet for å få høyere lønn har folk gitt opp og slutta, og inn kommer assistenter uten kompetanse og ofte med dårlig norsk.
Det jeg prøver å tegne er et bilde der alle som bestemmer sånt har oversett hvor viktig det har vært at også helsepersonell skal ha en god lønnsutvikling for å bli værende nært pasientene. 
Nå tror jeg som deg at det toget er gått. Helsesektoren er ødelagt og det er bare idioter som meg som ikke rakk å komme over i en annen bransje eller klatre oppover som er igjen, og vi skal heldigvis pensjoneres eller gå over i uføretrygd om ikke altfor lenge.
Det blir spennende å se hvem som blir igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vernepleier. Turnus ødela for meg da jeg har familie. Dårlig lønn kompenserte ikke overholdet. Lite folk og konstant underbemannet. Nei takk. 

Anonymkode: 0c05c...0a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...