Gå til innhold

Vikeplikt når veien går til ??

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har man egentlig vikeplikt for høyre dersom man skal rett fram i dette krysset? Denne «veien» leder til hus, gangfelt og torg/parkering.IMG_7632.thumb.jpeg.8ea2ca5d1485f2bdc9616ed2d1dcdfbb.jpeg

IMG_7634.thumb.jpeg.46cc3edf9171250eef4c4ae8b446b17c.jpeg

Her er veien sett fra andre siden.

Anonymkode: 1ca29...57e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjører du ikke på forkjørsvei, så har du vikeplikt fra høyre hele veien. Unntaket er fra parkeringsplass og fra utkjørsel/privat vei ut i hovedvei. 
Der står ingen synlige vikeplikt skilt på bildet for dem som kommer ut av den avbildede veien, altså gjelder høyreregelen. 
Svaret er avgitt med forbehold om at der ikke er synlig vikeplikt skilt for dem som kjører ut i veien, og der ikke er gitt opplysninger om forkjørsveiskilting. 

Anonymkode: 1d237...d15

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra bildene ser jeg ingenting som tilsier at det ikke skulle være vanlig høyreregel der.

Anonymkode: 9dc49...865

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Kjører du ikke på forkjørsvei, så har du vikeplikt fra høyre hele veien. Unntaket er fra parkeringsplass og fra utkjørsel/privat vei ut i hovedvei. 
Der står ingen synlige vikeplikt skilt på bildet for dem som kommer ut av den avbildede veien, altså gjelder høyreregelen. 
Svaret er avgitt med forbehold om at der ikke er synlig vikeplikt skilt for dem som kjører ut i veien, og der ikke er gitt opplysninger om forkjørsveiskilting. 

Det er ikke forkjørsvei, nei. Så takk for svar.

Snublefot62 skrev (11 timer siden):

For å snu på spørsmålet. Hvorfor skulle det ikke være normal høyreregel her?

Grunnen til at jeg ble usikker, er fordi jeg ikke vet hva utkjørselen er, og fordi jeg har opplevd både biler som stopper og biler som bare kjører. Har selv måtte kjøre ut fra denne plassen, og biler har som sagt både stoppet og bare kjørt.

På bildet nederst: Øverste vei er gangfelt og nederste vei stopper der den svinger opp til venstre da den fører til parkeringsplass, men man kan også ta til venstre mot hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har litt samme situasjon på jobb. Det er en vei, høyreregelen gjelder, men svært mange tror det er en innkjørsel. Det er nemlig en ny vei, som tidligere var innkjørsel til en byggeplass. Så når jeg skal ut fra jobb, så bremser jeg alltid for de som kommer fra venstre, og venter for å se om de skjønner at de har vikeplikt eller ikke...

Om jeg skal tviholde på min forkjørsrett så vil jeg være med på å skape mange farlige situasjoner, og potensielt ulykker. Selv om det ikke er min feil. Jeg er opplært til at forkjørsrett ikke er påkjørsrett.

Anonymkode: c68d9...21f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det er ikke forkjørsvei, nei. Så takk for svar.

Grunnen til at jeg ble usikker, er fordi jeg ikke vet hva utkjørselen er, og fordi jeg har opplevd både biler som stopper og biler som bare kjører. Har selv måtte kjøre ut fra denne plassen, og biler har som sagt både stoppet og bare kjørt.

På bildet nederst: Øverste vei er gangfelt og nederste vei stopper der den svinger opp til venstre da den fører til parkeringsplass, men man kan også ta til venstre mot hus.

Finn frem teoriboka di og repeter det du ikke husker om temaet. Det må vi alle gjøre fra tid til annen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Finn frem teoriboka di og repeter det du ikke husker om temaet. Det må vi alle gjøre fra tid til annen. 

Sjekker der innimellom, men vanskelig når andre bilister gjør en usikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Sjekker der innimellom, men vanskelig når andre bilister gjør en usikker.

Er du usikker så tar du utgangspunkt i at du har vikeplikt. Bedre å vike en gang for mye enn en gang for lite.

Anonymkode: 9dc49...865

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...