Gå til innhold

Servering av alkoholfri øl i vanlig glass

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har nå vært på to forskjellige steder og bestilt alkoholfri øl, jeg spurte servitør/bartender om de kunne putte det i vanlig ølglass slik at det ikke er så synlig at det er alkoholfri øl, men fikk beskjed at det kunne de ikke, alkoholfri øl måtte serveres i flasken de kom i. 

stemmer dette? Er det en lov som sier det? 

Anonymkode: 7227e...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ihvertfall fått servert alkoholfri øl i vanlig ølglass, kan ikke huske å ha bedt om det spesielt heller

Hvis argumentet er at man ikke kan forveksle det med alkohol så måtte det jo gjeldt f.ejs cola også siden du kan forveksle det med en drink hvis du får den i glass med isbiter 🤷

Kan med andre ord ikke skjønne hvorfor det ikke skulle være lov å servere i et ølglass 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Aldri hørt om før, alle de steder jeg har kjøpt alkoholfritt øl så har jeg fått vanlig ølglass med.

Men hvorfor er det så ille at det er synlig at du drikker alkoholfritt øl?

Anonymkode: 25797...d1f

Av og til vil ein ikkje ha praten om kvifor ein droppar alkohol

Anonymkode: 9f839...1a0

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Aldri hørt om før, alle de steder jeg har kjøpt alkoholfritt øl så har jeg fått vanlig ølglass med.

Men hvorfor er det så ille at det er synlig at du drikker alkoholfritt øl?

du har altså fått det ferdig sjenket i glasset og ikke at flasken/boksen blir med på bordet helt uten å spørre? 

Jeg orker ikke spørsmålene, og gidder ikke forholde meg til det. Vet det kommer til å bli sånn, «ta en øl da, bli med!»

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

du har altså fått det ferdig sjenket i glasset og ikke at flasken/boksen blir med på bordet helt uten å spørre? 

Jeg orker ikke spørsmålene, og gidder ikke forholde meg til det. Vet det kommer til å bli sånn, «ta en øl da, bli med!»

ts

Jeg har hørt at det kommer helt an på hvilke ølglass de har. Har de ølglass med reklame for en øltype de selger, har de ikke lov til å putte annen type drikke oppi glasset, da kan de fort få prikker på seg om det skulle være skjenkekontroll

Anonymkode: 4c90e...4df

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått cola i ølglass, har fått alkoholfritt i ølglass og har fått vann i ølglass. Men dette reguleres av den enkelte kommune og serveringssted. Så er strengt tatt avhengig av hvor du er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man får jo alltid med flakse/boks uansett om man kjøper øl med alkohol eller uten, hvis du ikke vil det så må du jo bare helle det opp selv ved baren å la flaska stå igjen?

Det er jo det jeg spesifikt ba om å slippe. Det finnes jo ikke alkoholfritt på tapp, så alt kommer i flaske eller øl. Spurte om de kunne helle det på et glass og ikke ta med boksen til bordet, og det fikk jeg «nei» på. 

Dette var servering ved bordene, så jeg hadde ikke mulighet til å ordne det selv ved baren. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo det jeg spesifikt ba om å slippe. Det finnes jo ikke alkoholfritt på tapp, så alt kommer i flaske eller øl. Spurte om de kunne helle det på et glass og ikke ta med boksen til bordet, og det fikk jeg «nei» på. 

Dette var servering ved bordene, så jeg hadde ikke mulighet til å ordne det selv ved baren. 

ts

Ingen bryr seg om hva du drikker.

Be om farris med sitron, så får du heller si at du drikker gin tonic

Anonymkode: d4f1a...044

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ingen bryr seg om hva du drikker.

Be om farris med sitron, så får du heller si at du drikker gin tonic

Anonymkode: d4f1a...044

JO! Har opplevd flere ganger at venner og bekjente har mast og spurt. 

spør jeg om farris med sitron kommer de vel med farrisflasken til bordet🙄

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har hørt at det kommer helt an på hvilke ølglass de har. Har de ølglass med reklame for en øltype de selger, har de ikke lov til å putte annen type drikke oppi glasset, da kan de fort få prikker på seg om det skulle være skjenkekontroll

For et sykt land vi bor i.

Når det gjelder grunnen til at de heller opp i glasset ved bordet, vil jeg tro at det er en rutine for å utelukke muligheten for feil. De som serverer tar med drikke til flere av gangen, og det går fint an å forveksle i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det kan være noe i dette, ja.

Jeg vet at sjefen min skjulte graviditeten sin lenge ved å be om at Munkholmen hun bestilte på den månedlige lønningspilsen ble helt over i et vanlig ølglass. Da henvendte hun seg direkte i baren. Åpenbart ikke et problem for dem.

Anonymkode: f79df...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gjør det for at du skal kunne være helt trygg på at du får det du bestilte.

Alkoholfri vin er lettere å skjule. Men smaker ikke akkurat godt 

Anonymkode: 8510e...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De gjør det for at du skal kunne være helt trygg på at du får det du bestilte.

Alkoholfri vin er lettere å skjule. Men smaker ikke akkurat godt 

Anonymkode: 8510e...b12

Ja, det smaker høgg, og det har de sjeldent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Møter man på feil kontrollør, så vil det kunne bli tolket som reklame for alkohol... Man har kun lov til å bruke serveringsutstyr med logo i direkte tilknytning serveringen av alkoholholdig drikke. Det er en av grunnene til at de ikke heller har lov til å ha serveringsbrett med logoer....

Vet at det har vært utesteder her i byen som fikk prikker fordi de gikk tomme for vannglass og serverte vann i glass med alkohol-logo... De måtte igjennom en klageprosess for å få fjernet prikkene.

Anonymkode: ded48...dab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jo det finnes alkoholfritt øl på tapp flere steder.

Er det bordservering og flaske/boks så gjør de rett, boks/flaske følger med uansett hva man bestiller.

Men hvis det er bordservering så er det vel gjerne bestilling ved bordet også?

Det løses jo lett ved å peke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...