Gå til innhold

Uteskole og uhell

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Maleficenta skrev (4 minutter siden):

I minusgrader? 

Selvfølgelig 

Anonymkode: f913a...887

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at skolen må hjelpe å påminne henne å gå på do alltid før de skal ut og underveis på tur. 
Går hun på do og tisser en gang før utetid/skole og en gang underveis på tur/om de er lenge ute så skal det vel i prinsippet være umulig å ende med uhell? 
Godt mulig jeg ikke helt forstår utfordringen. Men når det er konkludert at det ikke er noe gale så skulle man tro at blæren tåler det samme som hos andre. 

Er hun utredet for diabetes? Da kan noen få stor tissetrang. 

Dere bør også ha en ekstra dress eller kanskje gå over til å bruke todelt. Tar mindre plass. Så hun kan ha ekstra ytterbukse i sekken. Kjipt å gå på tørre klær igjen, men som blir våt av dressen en gang til. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Dette er ganske vanlig. Kjent syn at en førsteklassing hadde tisset seg ut ved henting i garderoben på sfo da vi hadde førsteklassinger. De er jo enda veldig små. Ene ungen vår har slitt med uhell spesielt ute i barnehagen. Har vel hendt et par ganger etter skolestart også. Vet enda det kan skje at en av vennene til ene ungen kan tisse seg ut hvis de herjer mye ute. Lett å glemme seg av. Tredjeklassingen vår har enda uhell av og til på natt. Det det er faktisk ikke så uvanlig at det tar lengre tid før enkelte blir helt tørr. Det er også familiehistorikk med flere som har slitt med det samme. Det går over til slutt, selv om det er kjipt når det står på. Ville ikke latt henne bruke bleie. Da får heller de voksne ha på en alarm, slik at de sørger for at hun får tisset i tide. Og ufarliggjør det for henne. Si at det ganske vanlig at man kan ha uhell. Lær henne heller til å håndtere det selv, slik at hun føler hun har noe kontroll over situasjonen. La henne ha en vanntett liten hh-bag med en pose med skiftetøy og våtservietter i. Da kan hun selv diskre gå på do for å skifte og vaske seg. Så legger hun de våte klærne i en plastpose i bagen. Da lukter det ikke, og hun slipper å måtte involvere voksne eller at det blir noe styr rundt det. 

Anonymkode: e1c3a...403

Hva er en hh-bag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Husk og på at jenter som går våte og kalde over tid lettere får urinveisinfeksjon enn gutter på grunn av  anatomiens ulikheter. 

Anonymkode: a0945...5a0

Dette er viktig å være obs på.

Min 6-åring har også endel tisseuhell, og har hatt mange tilfeller av UVI. Har hørt at det finnes armbåndsur for barn med alarm slik at de husker å gå på do jevnlig. Kunne det vært et hjelpemiddel? Når skolen sier bleier regner jeg med det er trusebleier de mener, men kan det være et alternativ med Tena aller Attends truseinnlegg? 

Anonymkode: 5768b...c1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er viktig å være obs på.

Min 6-åring har også endel tisseuhell, og har hatt mange tilfeller av UVI. Har hørt at det finnes armbåndsur for barn med alarm slik at de husker å gå på do jevnlig. Kunne det vært et hjelpemiddel? Når skolen sier bleier regner jeg med det er trusebleier de mener, men kan det være et alternativ med Tena aller Attends truseinnlegg? 

Anonymkode: 5768b...c1f

Tena produktene er dyre i innkjøp. Jeg er ikke sikker på om barn under 6 år får disse på blå resept, selv om jeg vet at barn har rett på biler på blå resept etter en viss alder. TS kan gjerne oppdatere litt her?

Anonymkode: a0945...5a0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lærer på småtrinnet, og det er ganske vanlig at noen tisser seg litt ut. Om de voksne ikke gjør noe stort nummer ut av det, så tenker ikke andre barn over det. Det er bare å hjelpe diskret med skiftetøy og pose. 

Jeg tenker at det er veldig dumt for jenta om hun må begynne med bleier på tur. Det må da virkelig gå an å tisse ute i en busk. Ditt barn trenger nok en ekstra påminnelse om å gå på do. Det har man tid til! 

Anonymkode: 67bb9...e1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er de når det er uteskole? Ute i skogen e.l. ? Er der do i nærheten? Hvis ikke, har ikke de voksne med en provisorisk utedo og noe å henge opp rundt dem så man kan få privatliv? Ungene må jo få ha tilgang til do når de er ute hele dagen!

Sliter jenta, så burde hun nok ha med bleier. Men kanskje hun kan prøve gå på do i løpet av dagen pgså? Trenger hun påminning, så må de voksne ha rutiner på det også.

Hun kan iallefall ikke ha det sånn som det er nå. 

Og skolen bør også ta opp temaet på generelt grunnlag så ungene vet at noen sliter, hvorfor det og at det ikke er noe å skjemmes over, så ingen trenger bruke det imot noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (15 timer siden):

Hvor skal hun gå på do når de er på tur? 

Enten på offentlig utedo i området, eller på doen(e) de voksne har med seg... Har vært vikar i en utebarnehage og var hele dager i et område i skogen. En av de første tingene de voksne gjorde når de kom fram, var å sette opp et stativ man kunne sitte på og henge en diger matsøppelpose i stativet. Den barnehagen grov ned posene, men ellers må man ha med bøtte(r) med lokk til å legge dem i for frakt til et annet sted... Og man kan henge opp avskjerming rundt doen(e)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere som familie dratt ut på tur og vært ute så lenge at jenta har kontroll på å gå på do ute? Hvis ikke kan det være lurt å øve på hjemme

Jeg ville også brukt todelt på henne i stedet for dress, enklere når hun skal på do (og blir ikke så kaldt på overkroppen) og går det galt er det lettere å pakke skift til underkroppen i sekken hennes enn å dra med en hel ekstra dress.

Og så fint at barna får hele dager ute på tur, og ikke bare må være på skolen hele tiden

Anonymkode: 9d340...22b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...