AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #1 Del Skrevet 20. november 2024 Jeg har vært veldig syk, og derfor uten jobb. Jeg er nå bedre og har begynt med skole og med jobb søking. Jeg fikk tildelt en konsulent gjenom NAV som skulle hjelpe meg med jobbsøking for lit over 1 måned siden, som har vært til stor hjelp! Men i dag fikk jeg beskje om at dette tilbudet legges ned og jeg flytes derfor over til arbeidstrening. Arbeidstrening er slik jeg forstår det ikke fokusert på å finne noen ordinæ jobb, men heller en måte å undersøke om jeg har arbeidsevne eller gi meg arbeidserfaring (som jeg allerede har mye av fra før jeg ble syk). Det føles fortvilende å bli tvingt til å "trene" på å jobbe i stedenfor å studere noe relevant og søkke på jobber, jeg er red den arbeiderfaringen jeg har vill bli enda mindre vært om jeg venter til de er ferdig med arbeidstreningen. Samtidig er jeg red det vil få økonomiske konsekvenser om jeg prioroterer å lette etter jobb over arbeidstrening. Jeg har noen kontakter som jeg håper skal skafe meg et deltids vikariat i min gamle bransje, men det blir jo veldig usikert om jeg må si opp AAP for noe som bare kansje kan bli noe varig med tid. Jeg synes det er uretferdig at dette skjer så fort etter jeg er blit frisk nok til å i det helle tatt søke jobb og etter at jeg ble lovet at hjelpen med å søke jobber skule vare mye lengre. Jeg håper fremdeles på å komme tilbake i jobb og er ikke instil på å vurdere arbeidsevne (eller tenke på ufør). Jeg synes i det minste jeg burde få mer en noen få måneder som arbeidsøker før de skal betvile arbeidsevnen min, og er veldig skufet over å miste støten i prosesen med å lette etter jobber! Er ganske fortvilet og har lyst å klage på avgjørelsen, jeg ble så paf under møtte i dag at jeg greide ikke snake min sak i det helle tatt. Uansett om klagen får resultater eller ikke, så ønsker jeg å si noe om at det ikke er greit å bryte tidsfrister de selv har satt på denne måten. Men trengte en utblåsning på KG også, og kansje noen støttende ord eller råd? Jeg er klar over at det kan være utfordrene å komme tilbake i jobb etter lang tids sykdom, men jeg er bare i 40 åra og ikke klar for å gi opp!!! Anonymkode: 63f8f...f19 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #2 Del Skrevet 20. november 2024 Er du frisk skal du selvsagt i jobb. Om det blir i arbeidstrening eller normal jobb bestemmer du helt selv. Er mange ledige jobber, søk på alt du finner, ikke kun i din bransje. Anonymkode: 45777...86d 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 20. november 2024 #3 Del Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg har vært veldig syk, og derfor uten jobb. Jeg er nå bedre og har begynt med skole og med jobb søking. Jeg fikk tildelt en konsulent gjenom NAV som skulle hjelpe meg med jobbsøking for lit over 1 måned siden, som har vært til stor hjelp! Men i dag fikk jeg beskje om at dette tilbudet legges ned og jeg flytes derfor over til arbeidstrening. Arbeidstrening er slik jeg forstår det ikke fokusert på å finne noen ordinæ jobb, men heller en måte å undersøke om jeg har arbeidsevne eller gi meg arbeidserfaring (som jeg allerede har mye av fra før jeg ble syk). Det føles fortvilende å bli tvingt til å "trene" på å jobbe i stedenfor å studere noe relevant og søkke på jobber, jeg er red den arbeiderfaringen jeg har vill bli enda mindre vært om jeg venter til de er ferdig med arbeidstreningen. Samtidig er jeg red det vil få økonomiske konsekvenser om jeg prioroterer å lette etter jobb over arbeidstrening. Jeg har noen kontakter som jeg håper skal skafe meg et deltids vikariat i min gamle bransje, men det blir jo veldig usikert om jeg må si opp AAP for noe som bare kansje kan bli noe varig med tid. Jeg synes det er uretferdig at dette skjer så fort etter jeg er blit frisk nok til å i det helle tatt søke jobb og etter at jeg ble lovet at hjelpen med å søke jobber skule vare mye lengre. Jeg håper fremdeles på å komme tilbake i jobb og er ikke instil på å vurdere arbeidsevne (eller tenke på ufør). Jeg synes i det minste jeg burde få mer en noen få måneder som arbeidsøker før de skal betvile arbeidsevnen min, og er veldig skufet over å miste støten i prosesen med å lette etter jobber! Er ganske fortvilet og har lyst å klage på avgjørelsen, jeg ble så paf under møtte i dag at jeg greide ikke snake min sak i det helle tatt. Uansett om klagen får resultater eller ikke, så ønsker jeg å si noe om at det ikke er greit å bryte tidsfrister de selv har satt på denne måten. Men trengte en utblåsning på KG også, og kansje noen støttende ord eller råd? Jeg er klar over at det kan være utfordrene å komme tilbake i jobb etter lang tids sykdom, men jeg er bare i 40 åra og ikke klar for å gi opp!!! Anonymkode: 63f8f...f19 Jeg tror ikke at du skal krisemaksimere så fort, ett tilbud blir lagt ned og du må jo over noe "noe annet". Når du er på AAP må du jo ha en plan, og du har jo en plan. Du har sikkert en rådgiver du kan snakke med om dette. Da jeg var på AAP hadde jeg aldri "arbeidstrening", selv om vi holdt på med å utforske hva som kunne være fremtiden for meg. Men sammen med rådgiver fant vi en vei som passet både meg og som var lovlig innenfor rammene som NAV gar å forholde seg til. 2 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #4 Del Skrevet 20. november 2024 Ingen nekter deg å søke jobber, det jo bare å søke i vei og håpe på napp. Anonymkode: 1c559...fb5 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #5 Del Skrevet 20. november 2024 Jeg ble sendt en gang til et sted hvor vi (3 stk arbeidsledige) satt ved et bord og pakket suppeposer. På bordet rett ved satt en gjeng med PU og gjorde det samme. Så tydeligvis samarbeidsprosjekt 😬 jeg slapp heldigvis med den ene dagen, de skjønte at det ikke var nyttig. Anonymkode: 02882...387 1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2024 #6 Del Skrevet 20. november 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg ble sendt en gang til et sted hvor vi (3 stk arbeidsledige) satt ved et bord og pakket suppeposer. På bordet rett ved satt en gjeng med PU og gjorde det samme. Så tydeligvis samarbeidsprosjekt 😬 jeg slapp heldigvis med den ene dagen, de skjønte at det ikke var nyttig. Anonymkode: 02882...387 Nei gud forby, noen dager til der og du kunne utviklet deg til å bli et bedre og mindre fordomsfullt menneske som faktisk hadde satt pris på og skjønt at en hver jobb er nyttig Anonymkode: 42bdf...2f6 6 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #7 Del Skrevet 21. november 2024 Mezzosoprena skrev (20 timer siden): Jeg tror ikke at du skal krisemaksimere så fort, ett tilbud blir lagt ned og du må jo over noe "noe annet". Når du er på AAP må du jo ha en plan, og du har jo en plan. Du har sikkert en rådgiver du kan snakke med om dette. Da jeg var på AAP hadde jeg aldri "arbeidstrening", selv om vi holdt på med å utforske hva som kunne være fremtiden for meg. Men sammen med rådgiver fant vi en vei som passet både meg og som var lovlig innenfor rammene som NAV gar å forholde seg til. Takk for oppmuntrene ord! Det kan vere jeg krisemaksimerer litt, jeg er bare så red for å ikke komme tilbake i jobb. Så blir jeg red NAV har gitt meg opp alerede. Skal prøve å vere posetivt og finne en vei som kan føre til jobb sammen med NAV. Anonymkode: 63f8f...f19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #8 Del Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Takk for oppmuntrene ord! Det kan vere jeg krisemaksimerer litt, jeg er bare så red for å ikke komme tilbake i jobb. Så blir jeg red NAV har gitt meg opp alerede. Skal prøve å vere posetivt og finne en vei som kan føre til jobb sammen med NAV. Anonymkode: 63f8f...f19 Men det er jo ikke NAV som skal skaffe deg jobb, det må du gjøre selv. NAV skal bare kartlegge arbeidsevnen din mtp. hvilke ytelser du har krav på. Anonymkode: fd884...5ac 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #9 Del Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Er du frisk skal du selvsagt i jobb. Om det blir i arbeidstrening eller normal jobb bestemmer du helt selv. Er mange ledige jobber, søk på alt du finner, ikke kun i din bransje. Anonymkode: 45777...86d Jeg er ikke frisk men bedre. Utfordringen blir å finne en jobb som jeg er fysisk istand til å utføre og mindre hvilken bransje det er i. Det er en ny situasjon for meg, så jeg var veldig glad når jeg fikk tildelt en konsulent som var til hjelp. Får prøve å tenke posetivt og finne en vei tilbake til jobb i sammarbeid med NAV, mistet bare motet litt i går. Anonymkode: 63f8f...f19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stor pike Skrevet 21. november 2024 #10 Del Skrevet 21. november 2024 Det er arbeidsevnen din som skal kartlegges. Dette må NAV vite for evt videre stønad. Du skal ikke se så negativt på det. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #11 Del Skrevet 21. november 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Men det er jo ikke NAV som skal skaffe deg jobb, det må du gjøre selv. NAV skal bare kartlegge arbeidsevnen din mtp. hvilke ytelser du har krav på. Anonymkode: fd884...5ac Nå har jeg fått god hjelp i en måned, så NAV kan hjelpe med slikt. Hjelpe meg, ikke gjøre det for meg. Det har vært veldig nyttig for meg, når jeg fikk tildelt konsulenten var planen at jeg skulle få hjelp mye lengre en noen måneder også. Forhåpentligvis blir arbeidstrening litt nyttig i forhold til jobb også. Anonymkode: 63f8f...f19 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2024 #12 Del Skrevet 21. november 2024 Stor pike skrev (32 minutter siden): Det er arbeidsevnen din som skal kartlegges. Dette må NAV vite for evt videre stønad. Du skal ikke se så negativt på det. Takk for oppmuntring! Jeg synes bare det er tidlig å vurdere arbeidsevnen min nå, spesielt fordi jeg ble fortalt at jeg skulke få mye lenger tid på å søke før vi skule vurdere videre stønader. Jeg har begrensninger på hvilke oppgaver jeg kan utføre, men jeg håper fremdeles å finne en stiling hvor jeg kan fungere. Anonymkode: 63f8f...f19 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelheart2 Skrevet 22. november 2024 #13 Del Skrevet 22. november 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg er ikke frisk men bedre. Utfordringen blir å finne en jobb som jeg er fysisk istand til å utføre og mindre hvilken bransje det er i. Det er en ny situasjon for meg, så jeg var veldig glad når jeg fikk tildelt en konsulent som var til hjelp. Får prøve å tenke posetivt og finne en vei tilbake til jobb i sammarbeid med NAV, mistet bare motet litt i går. Anonymkode: 63f8f...f19 Men det er jo nettopp derfor du skal i arbeidstrening. For å finne ut hvilke oppgaver du kan utføre og ikke: Målet er jo å finne en jobb du kan fungere i på tross av de helseutfordringene du har. Da må du jo ut og forsøke dette i praksis for å finne ut av hva som vil passe og ikke. Tror du skal se på dette som en mulighet til å se nye muligheter, tenke litt nytt og lære mer om dine egne muligheter og begrensinger. Lykke til 🙂 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirah Skrevet 22. november 2024 #14 Del Skrevet 22. november 2024 Tror nok du krisemaksimerer litt TS En jeg kjenner var akkurat gjennom et sånt forløp. For det første ventet hen en god stund på plass som hen brukte på å søke jobber. Så var det kartlegginger og samtaler før personen ble plassert i en bedrift - mens personen søkte jobber. Plutselig fikk hen napp og avsluttet med NAV. Bare fortsett å søk som du har gjort til nå. Bruk nettverket ditt. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #15 Del Skrevet 22. november 2024 Du kan trøste deg med at det tar laaang tid. Er arbeidstreningen det samme som arbeidsutprøving? Holder på med det nå. Og da kan du selv komme med forslag om hva som er relevant å prøve i forhold til din interesse/kompetanse. Du kan og sammen med fastlege bestemme hva som er forenlig med din helse, hvor mange prosent, arbeidsoppgaver du kan/ kan ikke utføre. Vær tydelig på hva som er best for deg å komme deg tilbake i arbeid, begynne med 20% trappe opp til 30% osv. eg var og livredd for å bli tvunget til å bli ufør, for håper eg skal klare det! Om AAP går ut er maksimert, kan du søke på nytt når den går ut eller den er avsluttet- da får du tre nye år, så lenge helsen er det samme får du det innvilget. Unngå uførfella, jobbe mer enn 66% da får du bare 66% betalt av arbeidsgiver. Om du blir ufør 50% får du tilskudd av nav - slik eg har forstått det. om det finnes noen kloke hoder her som kan forklare om eg har forstått uførfella riktig, gi en lyd. Har spurt om det til nav og veiledere i a2g, men de har ikke «lov å svare». det ordner seg, helsen din kommer først! Det er krav at du er i behandling eller aktivitet for å få støtte fra nav. Anonymkode: 223dd...212 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #16 Del Skrevet 22. november 2024 Er du på AAP? Hva slags skole har du begynt på? Du kan få studier godkjent som tiltak, og det dekker da aktivitetskravet. Snakk med veileder. De godkjenner som regel kun på bachellor nivå og opp til 3 år. Anonymkode: 74d3d...1e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solsolsol Skrevet 22. november 2024 #17 Del Skrevet 22. november 2024 NAV har jo ikke kjempelyst til å bruke opp tiltaksplasser på folk som ikke trenger det, det koster mye penger 😅 Det beste er om du klarer å ordne deg selv, bare snakk med veileder 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #18 Del Skrevet 22. november 2024 Arbeidstrening vil si at nav skal hjelpe deg med å øke din kapasitet nettopp slik at du skal klare 100% jobb og hvis ikke du klarer det så vil nav vurdere om du trenger annen hjelp evt om du skal vurderes til delvis ufør. Anonymkode: f9017...a64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #19 Del Skrevet 22. november 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Takk for oppmuntrene ord! Det kan vere jeg krisemaksimerer litt, jeg er bare så red for å ikke komme tilbake i jobb. Så blir jeg red NAV har gitt meg opp alerede. Skal prøve å vere posetivt og finne en vei som kan føre til jobb sammen med NAV. Anonymkode: 63f8f...f19 Enig i de som skriver at nav ikke hjelper deg å finne jobb. Den jobben gjør du selv. Du fortsetter å søke jobber og snakker med nav så du oppfyller kravene de har til aktivitet. Er du usikker på søknader osv kan du be om hjelp til det. Personlig ville jeg tatt kontakt med karrieresenteret der du bor. Det er et gratistilbud som kan hjelpe deg. du kan og ta kontakt med vikarbyrå og få deg vikariater mens du fortsetter å søke jobb. Anonymkode: 1bb05...ef4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2024 #20 Del Skrevet 22. november 2024 AnonymBruker skrev (På 21.11.2024 den 17.09): Takk for oppmuntring! Jeg synes bare det er tidlig å vurdere arbeidsevnen min nå, spesielt fordi jeg ble fortalt at jeg skulke få mye lenger tid på å søke før vi skule vurdere videre stønader. Jeg har begrensninger på hvilke oppgaver jeg kan utføre, men jeg håper fremdeles å finne en stiling hvor jeg kan fungere. Anonymkode: 63f8f...f19 Men å vurdere arbeidsevne er jo nettopp det å vurdere hvilken jobb som passer med dine begrensninger. Vet du helt sikkert hvilke jobber du skal søke på nå, hvilke oppgaver du mestrer og hvilke tilrettelegginger du har behov for? Anonymkode: a6970...fb1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå