Snublefot62 Skrevet 2 timer siden #21 Del Skrevet 2 timer siden Lønnesirup01 skrev (Akkurat nå): At h*n har godkjent utvask har ingenting å si. Leietaker er pliktig å betale ut oppsigelsestiden uavhengig av når h*n faktisk flytter. Leietaker skal ikke ha penger tilbake, med mindre utleier finner en ny leietaker umiddelbart (da det er ulovlig å motta dobbel leie). Men når utleier har tatt i mot nøkler og godkjent utvask så disponerer heller ikke leietaker leiligheten lenger. Ergo skal ikke leietaker betale leie. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #22 Del Skrevet 2 timer siden Det står vel i oppsigelsen fra leietaker når oppsigelsen gjelder? Anonymkode: 50106...75d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lønnesirup01 Skrevet 2 timer siden #23 Del Skrevet 2 timer siden Snublefot62 skrev (4 minutter siden): Men når utleier har tatt i mot nøkler og godkjent utvask så disponerer heller ikke leietaker leiligheten lenger. Ergo skal ikke leietaker betale leie. Når leietaker selv velger å forlate leiligheten har ingenting å si. Med logikken du skisserer kunne jo alle slippe unna å betale oppsigelsestiden ved å bare «sjekke ut» tidligere. Oppsigelsestiden eksisterer fordi det tar tid å finne ny leietaker. Dersom leietaker har funnet et nytt sted å bo går det an å henvende seg til utleier og fortelle det, og be utleier legge ut leiligheten igjen umiddelbart. Dersom h*n får napp hos en ny, slipper leietaker å betale ut oppsigelsestiden. Men man kan ikke bare dra og slippe å betale. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #24 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Lurer på hvordan dette med dobbeltleie blir håndhevet?? Anonymkode: 5d577...2a9 det håndheves ved at utleier er redelig og betaler tidligere leier tilbake de pengene denne har krav på hvis leien er betalt på forskudd. Anonymkode: e72cb...7b3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #25 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (9 timer siden): Lurer på hvordan dette med dobbeltleie blir håndhevet?? Anonymkode: 5d577...2a9 Leietaker flytter ut før leietiden eller oppsigelsestiden · Husleietvistutvalget Sitat Leietaker må som hovedregel betale husleie selv om han flytter ut før leietiden er ferdig. Utleier har imidlertid i noen tilfeller en plikt til å forsøke å leie ut på nytt. Hvis utleier ikke oppfyller plikten, kan et krav på betaling av husleie eller tapte leieinntekter falle helt eller delvis bort. Hvis utleier får inn en ny leietaker etter at leietaker flytter ut, har utleier ikke rett til å motta «dobbel» husleie. Hvis eksisterende leieforhold ikke avsluttes, så vil nye leietakere regnes som fremleie. Eksisterende leietaker skal kunne disponere boligen så lenge h*n betaler for den, og ved fremleie så er det leietakeren som skal ha leieinntektene. Så hvis du tar leieinntektene for fremleie i tillegg til leieinntekter fra eksisterende leietaker, så stjeler/svindler du eksisterende leietaker. Det kan håndheves så enkelt som at eksisterende leietaker anmelder eller går til sak mot deg. Anonymkode: 4041e...992 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #26 Del Skrevet 2 timer siden AnonymBruker skrev (14 timer siden): Så da er svaret på spørsmålet nei, hun skal ikke ha tilbake leie, ettersom hun i prinsippet disponerte leiligheten i tidsrommet hvor utleier fikk inn en ny. Anonymkode: e58af...dee Jeg svarte ja på at hun skal ha tilbake penger Anonymkode: 1b911...43a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 1 time siden #27 Del Skrevet 1 time siden Lønnesirup01 skrev (37 minutter siden): Når leietaker selv velger å forlate leiligheten har ingenting å si. Med logikken du skisserer kunne jo alle slippe unna å betale oppsigelsestiden ved å bare «sjekke ut» tidligere. Oppsigelsestiden eksisterer fordi det tar tid å finne ny leietaker. Dersom leietaker har funnet et nytt sted å bo går det an å henvende seg til utleier og fortelle det, og be utleier legge ut leiligheten igjen umiddelbart. Dersom h*n får napp hos en ny, slipper leietaker å betale ut oppsigelsestiden. Men man kan ikke bare dra og slippe å betale. Leietaker kan naturligvis fritt forlate leiligheten før oppsigelsestiden er over. Og det påvirker ikke betalingsplikten. Leietaker disponerer fortsatt leiligheten. Enig. Men når nøklene leveres tilbake, og utleier godkjenner utvask, da disponerer ikke leietaker leiligheten lenger og leiligheten anses som tilbakelevert. Mener du at leietaker skal betale leie når de ikke disponerer leiligheten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #28 Del Skrevet 1 time siden Snublefot62 skrev (15 minutter siden): Leietaker kan naturligvis fritt forlate leiligheten før oppsigelsestiden er over. Og det påvirker ikke betalingsplikten. Leietaker disponerer fortsatt leiligheten. Enig. Men når nøklene leveres tilbake, og utleier godkjenner utvask, da disponerer ikke leietaker leiligheten lenger og leiligheten anses som tilbakelevert. Mener du at leietaker skal betale leie når de ikke disponerer leiligheten? Hvis leietaker leverer fra seg leiligheten fordi det er praktisk for han/henne å gjøre seg ferdig før oppsigelsestiden, så kan ikke det forplikte utleier til å kutte oppsigelsestiden, mener nå jeg. Da velger leietaker selv å gi fra seg leiligheten. MEN, utleier kan ikke leie ut til noen andre før oppsigelsestiden er over, uten å evt. refundere husleie, for det er ikke lov å ta dobbel husleie. Anonymkode: 900ad...b44 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lønnesirup01 Skrevet 1 time siden #29 Del Skrevet 1 time siden Snublefot62 skrev (11 minutter siden): Leietaker kan naturligvis fritt forlate leiligheten før oppsigelsestiden er over. Og det påvirker ikke betalingsplikten. Leietaker disponerer fortsatt leiligheten. Enig. Men når nøklene leveres tilbake, og utleier godkjenner utvask, da disponerer ikke leietaker leiligheten lenger og leiligheten anses som tilbakelevert. Mener du at leietaker skal betale leie når de ikke disponerer leiligheten? Ja. De skal betale leie ut oppsigelsestiden såfremt det ikke er ny leietaker til stede. Leietaker har selv valgt å levere nøklene for oppsigelsestiden er omme. Det er jo leietaker som har «frasagt» seg tilgjengeligheten på boligen de har leid ved å levere nøkler lenge før tiden, ikke utleier. Oppsigelsestid er gjensidig og bindende. Det eneste som fratar leietaker plikt til å betale er ny leietaker, da det er forbudt med dobbel leie. Hvis leietaker kan droppe nøklene i postkassen og dra uten å betale, så undergraver de hele systemet med oppsigelsestid. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 1 time siden #30 Del Skrevet 1 time siden Lønnesirup01 skrev (1 minutt siden): Ja. De skal betale leie ut oppsigelsestiden såfremt det ikke er ny leietaker til stede. Leietaker har selv valgt å levere nøklene for oppsigelsestiden er omme. Det er jo leietaker som har «frasagt» seg tilgjengeligheten på boligen de har leid ved å levere nøkler lenge før tiden, ikke utleier. Oppsigelsestid er gjensidig og bindende. Det eneste som fratar leietaker plikt til å betale er ny leietaker, da det er forbudt med dobbel leie. Hvis leietaker kan droppe nøklene i postkassen og dra uten å betale, så undergraver de hele systemet med oppsigelsestid. Men utleier kan vel nekte å ta i mot nøkler? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 1 time siden #31 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis leietaker leverer fra seg leiligheten fordi det er praktisk for han/henne å gjøre seg ferdig før oppsigelsestiden, så kan ikke det forplikte utleier til å kutte oppsigelsestiden, mener nå jeg. Da velger leietaker selv å gi fra seg leiligheten. MEN, utleier kan ikke leie ut til noen andre før oppsigelsestiden er over, uten å evt. refundere husleie, for det er ikke lov å ta dobbel husleie. Anonymkode: 900ad...b44 Dersom utleier tar i mot nøkler og godkjenner utvask er leiligheten tilbakelevert. Hvorfor skal ikke dette forplikte? Utleier står fritt til å ikke ta imot nøkler før utgangen av oppsigelsestiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #32 Del Skrevet 1 time siden Snublefot62 skrev (19 minutter siden): Leietaker kan naturligvis fritt forlate leiligheten før oppsigelsestiden er over. Og det påvirker ikke betalingsplikten. Leietaker disponerer fortsatt leiligheten. Enig. Men når nøklene leveres tilbake, og utleier godkjenner utvask, da disponerer ikke leietaker leiligheten lenger og leiligheten anses som tilbakelevert. Mener du at leietaker skal betale leie når de ikke disponerer leiligheten? Dette har jeg gjort flere ganger, og selvsagt betaler jeg ut oppsigelsestiden likevel. Om leietaker velger å vaske ut og levere nøkler og dermed i praksis ikke lenger ha tilgang til leiligheten, er jo deres valg. Det gir da ikke automatisk rett på penger? Jeg flyttet fra Alta til Bergen, og dro en måned før oppsigelsestiden på leid leilighet gikk ut. Så klart jeg leverte nøkler før jeg dro, og så klart jeg ikke automatisk forventet penger tilbake da jeg selv valgte å dra før utløp. Det hadde jo vært jævlig klønete for meg om utleier nektet å godkjenne utvask eller ta i mot nøkler fordi leietiden fremdeles løp 😅 Og det ville jo vært urettferdig overfor utleier om han måtte gi meg tilbake penger når jeg selv valgte å dra før tiden. Om han hadde leid ut til noen andre med en gang jeg dro hadde selvsagt saken vært annerledes, man kan jo ikke heve leie fra to stk samtidig, som høres ut til å være tilfellet her. Anonymkode: bcc37...80f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #33 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hvis en leieboer (utleieenhet i eneboligen min) som har sagt opp leiligheten, vasker ut og leverer nøkler før oppsigelsestidens utløp, kan en da ta inn nye leieboere med en gang? eller har tidligere eier "rett" på leiligheten ut oppsigelsestiden sin(selv om nøkler er levert inn). Har en tidligere leieboer som krangler på dette. Hun vasket ut og flyttet, selv om hun egentlig hadde en måned igjen av oppsigelsestiden. Hun har betalt leie ut oppsigelsestiden. Skal hun da evt ha tilbake penger? Anonymkode: 5d577...2a9 Hun disponerer til siste dag. Selvfølgelig skal du ikke ha dobbelt betalt for en måned. Og ja, du skal betale henne tilbake hvis du har tatt inn nye, betalende leieboere. Anonymkode: 81e16...c96 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lønnesirup01 Skrevet 1 time siden #34 Del Skrevet 1 time siden Snublefot62 skrev (5 minutter siden): Men utleier kan vel nekte å ta i mot nøkler? Det blir jo litt tullete. Utleier kan også si at leietaker kan komme og hente nøklene når som helst. Eller hevde i etterkant at det alltid var aksept for det. Å levere nøklene er en aktiv handling som leietaker har gjort. Det er ikke opp til utleier å nekte mottak for å sikre seg betalingen h*n har rett på ut oppsigelsestiden. Leietaker vil ikke vinne fram med det. Jeg har hatt en slik sak oppe i Huseiernes Landsforbund. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #35 Del Skrevet 1 time siden Snublefot62 skrev (3 minutter siden): Dersom utleier tar i mot nøkler og godkjenner utvask er leiligheten tilbakelevert. Hvorfor skal ikke dette forplikte? Utleier står fritt til å ikke ta imot nøkler før utgangen av oppsigelsestiden. Det går jo an å være smidig her, da. Vi hadde en leietager som skulle flytte tilbake til Nord Norge. Hun ville flytte 20 dager før oppsigelsestiden gikk ut. Skulle vi da nektet henne og ta i mot nøkler, og krevd at hun skulle komme tilbake til Bergen 20 dager seinere, bare for å levere nøklene? Vi hadde ny leietager på plass etter oppsigelsestiden var ferdig, og det var ikke aktuelt for dem å overta før. Med din logikk så skulle vi da ha pålagt vår tidligere leieboer, en fattig student, å reise tur-retur Nord Norge - Bergen, kun for å levere tilbake nøkler. Hva oppnår man ved å være så firkanta? Anonymkode: 900ad...b44 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #36 Del Skrevet 1 time siden Snublefot62 skrev (24 minutter siden): Leietaker kan naturligvis fritt forlate leiligheten før oppsigelsestiden er over. Og det påvirker ikke betalingsplikten. Leietaker disponerer fortsatt leiligheten. Enig. Men når nøklene leveres tilbake, og utleier godkjenner utvask, da disponerer ikke leietaker leiligheten lenger og leiligheten anses som tilbakelevert. Mener du at leietaker skal betale leie når de ikke disponerer leiligheten? Leietaker skal selvfølgelig betale leie ut oppsigelsestiden. Med mindre utleier finner noen som kan ta over før. Da er det ny leietaker som tar over kontrakten. Om leietaker gir tilbake nøkler og vasker ut leiligheten har ingenting og si. Somregel er det 3 måneders oppsigelsestid. Det står i kontrakten. Det skal betales for. Anonymkode: e2493...f8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snublefot62 Skrevet 1 time siden #37 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det går jo an å være smidig her, da. Vi hadde en leietager som skulle flytte tilbake til Nord Norge. Hun ville flytte 20 dager før oppsigelsestiden gikk ut. Skulle vi da nektet henne og ta i mot nøkler, og krevd at hun skulle komme tilbake til Bergen 20 dager seinere, bare for å levere nøklene? Vi hadde ny leietager på plass etter oppsigelsestiden var ferdig, og det var ikke aktuelt for dem å overta før. Med din logikk så skulle vi da ha pålagt vår tidligere leieboer, en fattig student, å reise tur-retur Nord Norge - Bergen, kun for å levere tilbake nøkler. Hva oppnår man ved å være så firkanta? Anonymkode: 900ad...b44 Ja absolutt. Husleieloven skriver "om ikke annet er avtalt". Så en kan altså fritt lage en avtale som gir rom for dette, men det må altså avtales. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #38 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hvis en leieboer (utleieenhet i eneboligen min) som har sagt opp leiligheten, vasker ut og leverer nøkler før oppsigelsestidens utløp, kan en da ta inn nye leieboere med en gang? eller har tidligere eier "rett" på leiligheten ut oppsigelsestiden sin(selv om nøkler er levert inn). Har en tidligere leieboer som krangler på dette. Hun vasket ut og flyttet, selv om hun egentlig hadde en måned igjen av oppsigelsestiden. Hun har betalt leie ut oppsigelsestiden. Skal hun da evt ha tilbake penger? Anonymkode: 5d577...2a9 Har du noen på trappene så tar du deg en prat med utflyttet leieboer og lager en avtale på det. Utflyttet leieboer skal betale for seg ut oppsigelsestiden, men det er fullt mulig å avtale å ta inn en ny leieboer mot at tidligere leieboer ikke betaler leie for perioden ny leieboer dekker. Selv om hun har kranglet på det tenker jeg at du bør være den "voksne" og iallefall gi henne tilbudet. I praksis så har hun denne leiligheten frem til oppsigelsestiden er utløp. Da har du ditt på det tørre. Anonymkode: d65f9...9ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #39 Del Skrevet 1 time siden No brainer. Lei gjerne ut asap, men da betaler du den forrige det de har betalt for aktuell periode. Anonymkode: 24afc...38b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #40 Del Skrevet 1 time siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det går jo an å være smidig her, da. Vi hadde en leietager som skulle flytte tilbake til Nord Norge. Hun ville flytte 20 dager før oppsigelsestiden gikk ut. Skulle vi da nektet henne og ta i mot nøkler, og krevd at hun skulle komme tilbake til Bergen 20 dager seinere, bare for å levere nøklene? Vi hadde ny leietager på plass etter oppsigelsestiden var ferdig, og det var ikke aktuelt for dem å overta før. Med din logikk så skulle vi da ha pålagt vår tidligere leieboer, en fattig student, å reise tur-retur Nord Norge - Bergen, kun for å levere tilbake nøkler. Hva oppnår man ved å være så firkanta? Anonymkode: 900ad...b44 Smidighet er ofte en ting man kommer langt med her i verden, enten man er den ene eller den andre parten i et avtaleforhold Jeg skal ikke påberope meg stålkontroll på jussen her, men kan ikke skjønne annet enn at kontakter i utgangspunktet skal etterleves, og oppsigelsestid er oppsigelsestid. Oppsigelsestid i et avtaleforhold, uansett hva slags type avtale det er, er jo gjerne et kompromiss som skal ivareta begge parters interesser. I et husleieforhold gir det leietaker tid til å finne seg en ny bolig, så man ikke settes på gata umiddelbart, og utleier får tid til å finne en ny leietaker. For den som ønsker å avbryte en avtale så raskt som mulig oppleves oppsigelsestiden som en ulempe, men den er som sagt et kompromiss som skal ivareta begge parter. Men som flere her har vært inne på, så forstår jeg det sånn at utleier har en tapsbegrensningsplikt, man må forsøke å begrense sine tap ved å leie ut til noen andre, og man kan ikke uten videre cashe inn dobbel husleie fordi boligen ble tilgjengelig på et tidligere tidspunkt. I praksis løser som regel sånne ting seg ved at man snakker sammen. Jeg har opplevd en fleksibel utleier som lot meg slippe unna etter 1 1/2 måned av 3 måneders oppsigelse, siden jeg hadde koblet vedkommende med en ny leieboer via bekjentes bekjente. En annen gang var jeg på tilbudssida ift. å flytte ut før, min nye bolig var uansett sett tilgjengelig og klar, det var liten vits i å utsette utvask og utflytting. Men utleier var lite fleksibel, eller "kjip" om man vil. Hvordan løste jeg det? Rett og slett ved å beholde nøklene til siste dag, selv om leiligheten bare sto der tom og nyvasket. Hvis jeg ikke sparte en krone i husleie var det meningsløst for meg å gi fra meg disposisjonsretten over boligen før offisielt kontraktsutløp. Anonymkode: 80fea...55e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå