Gå til innhold

Venninne som dømmer kvinner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har en venninne som jeg kjent en del år, men blitt mye mer close siste året. Og nå dukker det opp en del holdninger og meninger jeg sliter med å forholde meg til.

Hun klarer å dømme alle kvinner som blir utsatt for vold og voldtekt som medskyldige i volden. Hun leter aktivt opp saker i media om kvinner som har feilaktig beskyldt menn for vold og bruker dette som argumenter for at kvinner jevnt over upålitelige. Dette er tema som tar opp igjen og igjen. 

Hun har selv vært i voldelig forhold hvor eksen fikk 5 år for volden. Men hun står fjellstøtt i at hun fortjente det fordi hun var så giftig.

Jeg personlig mener stikk i motsatt av henne, men kjenner at jeg ofte ikke orker å diskutere å stå på mitt fordi hun blir så hissig. Men det koster mer og mer å tie.

Hvorfor er hun sånn? Jeg forstår ikke dette i hele tatt.....

Anonymkode: 1051b...8da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tror hun rett og slett er traumatisert og må til psykolog. 

Skam for noe hun har gjort som følge av sin traume? 

Uansett, du er sterk som holder ut, jeg tror ikke jeg hadde klart det. Selvsagt er det anderledes når hun har opplevd vold selv for det er jo svært trist, men det et ikke lett å høre på noen ikke være trygg for andre selv etter en så vanskelig tid selv.

Anonymkode: e08f6...194

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tipper at det du hører er eksen som snakker, ikke henne. 

Har hun gått i terapi?

Anonymkode: d19cc...7f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hun nekter terapi og mener at det bare er tapere og sutrekopper. Jeg veit ikke min arme råd. Jeg har selv vært utsatt for vold og voldtekt(uten at hun vet alt) og det begynner å bli tungt å høre henne si alt det stygge om kvinner som jeg har sagt til meg selv i alle år og endelig klart å slutte med. Sammen hvor mye jeg sier at ingen kvinner fortjener vold, så finner hun motargumenter og hun er så sint. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så jeg skjønner jo på en måte hvor hun kommer fra siden jeg har vært der selv, men jeg sliter med intensiteten i det. Alt dette stygge sa jeg inni meg, aldri offentlig. Jeg ringte aldri folk for å fortelle om den nye saken i medie el som "beviser"at kvinner fortjener juling. Satt aldri på fest og argumenterte for vold mot kvinner. Begynner å bli helt kjørt i huet jeg 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kan vel være litt forsvarsmekanisme i det. Kvinnelige meddommere stemmer også oftere for frifinnelse i voldtektssaker enn mannlige meddommere, for eksempel. Det føles kanskje tryggere å innbille seg selv at sånn jævelskap ikke kan skje skikkelige jenter som oppfører seg pent, heller enn å akseptere at det faktisk kan skje deg uansett hvor godt du passer på deg selv?

Skjønner for øvrig godt at det provoserer deg. Hun vet de samme tingene som deg og mener dette likevel, så jeg tviler på at du kan overbevise henne. Men jeg hadde blitt skikkelig irritert av å høre på det og hadde vel til slutt ikke orket mer.

Anonymkode: e703e...d87

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje hun sliter med følelsen av hjelpeløshet fra forholdet, og prøver å få følelsen av kontroll.

Anonymkode: f161f...ee9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kanskje hun sliter med følelsen av hjelpeløshet fra forholdet, og prøver å få følelsen av kontroll.

Anonymkode: f161f...ee9

Er nok ufattelig mange lag om hvorfor hun har blitt som hun har blitt. Jeg er så forståelsesfull og smidig jeg bare klarer, men det koster nå altså..... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men skulle uansett ønske at hun respekterte at jeg ikke mener det samme som henne. Hun tvinger meg på en måte til å være enig, hun er ekstremt god til å argumentere også syns jeg synt på henne siden jeg vet historikken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...