Gå til innhold

Trekk i lønn namsmann, barnebidrag, huslån?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og namsmannen er selvsagt ikke ekstra strenge med ham, der er ikke noe eget regelverk for Per Olsen. 🙄🙄 Enten er han idiot, eller så lyver han til deg, eller begge deler!

Anonymkode: ee0d3...bb7

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Og namsmannen er selvsagt ikke ekstra strenge med ham, der er ikke noe eget regelverk for Per Olsen. 🙄🙄 Enten er han idiot, eller så lyver han til deg, eller begge deler!

Anonymkode: ee0d3...bb7

Det er i så fall ikke første løgn. 

Anonymkode: f8711...adb

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en udugelig fyr. Hvis du egentlig er litt redd for ham, så ville jeg hatt barna 100% Hadde ikke turt å presse ham, i alle fall ikke hvis han er typen med litt dårlig psyke og dårlige utsikter til å bedre sin økonomi. Forstår at dette vil gjøre det tøft for din økonomi også, men vil du ikke få minstebidrag fra NAV som så de må kreve inn fra ham? 

Anonymkode: 37710...4b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han får brev om lønnstrekk så fyller han ut et skjema. Der fyller han inn barn/bidrag/husleie el huslån / osv. 

så regner de ut hva han skal betale og hva han sitter igjen med. Alle andre kreditorer blir ikke hensyntatt så derfor har han ikke råd til andre lån. 
men du skal ha bidrag ditt osv.   bare krev ditt og ikke bry deg for han får det han skal ha 

Anonymkode: 23626...03a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta kontakt med NAV og be om både utregning og at innkreving skjer via dem.

Da er det opp til din eks å ta kontakt med namsmannen og få justert beregninger, NAV/innkrevingssentralen trekker via lønn og barnebidrag har prioritet.

Barna dine skal vel ikke sponse farens gjeld…..? For det er det han egentlig ber om.

Anonymkode: 53bfc...c90

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han her kommer til å være misfornøyd uansett med mindre du går med på 0. Du må bare finne en måte å håndtere en sur og sint eks på, og det er enklere hvis du samtidig slipper å bekymre deg for hvordan du skal forsørge barna. Og slipper å krangle om beløp og betaling, det lar du nav ta seg av.

Blir han ufin mot deg så slutt å snakke med ham. Det er et godt råd du har fått over om å øve inn noen setninger.

Anonymkode: 8fb03...38c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her må du stå på ditt. Om du godtar å gå ned til 7000 kroner, har du gitt ham en vei inn - da kommer han til å fortsette.

Å sette hardt mot hadt og være prinsippfast er det eneste som vil fungere.

Anonymkode: c5b0e...2be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du søker om fastsetting av bidrag og innkreving fra NAV vil de kunne trekke han i lønn for å kreve inn barnebidraget. Da vil eventuelt andre lønnstrekk måtte vike da barnebidrag har høyeste prioritert. I denne situasjonen er nok det mest hensiktsmessig for deg for å sikre at det komme inne så mye av barnebidraget som mulig. Du er selvfølgelig ikke sikret mer enn barnefar har økonomisk evne til å betale, men du er sikret at det blir foretatt en skikkelig vurdering.

Når det gjelder huslånet så vil det tas en vurdering hvor mye barnefar skal få satt av til å betjene dette hver måned. Her legges det i utgangspunktet til grunn faste satser basert på bosted med mindre annet er dokumentet. Her kan jeg også legge til at det kan tas pant i eiendommen hans og potensielt benyttes tvangssalg om han ikke klarer å betjene barnebidraget, eller eventuelt opparbeidet bidragsgjeld. 

Anonymkode: fc374...3d5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.11.2024 den 15.19):

Jeg sa til han at når utregningen fra nav kommer så sender han dette videre til namsmann så må de endre sitt trekk fordi han skal ha livsopphold. Han mener at namsmann ikke går med på dette og er ekstra strenge med han. Stemmer dette? 

Jeg kan se meg villig til å motta 5000 i mnd på barna, jeg ser at det går opp økonomisk da også, for jeg er god på budsjett. Men jeg ønsker likevel å gå via nav da han er kjent for å ikke betale. Det skaper heftig krangel mellom oss. Han vil holde nav helt utenfor dette, men jeg er redd det ender med flere mnd barna ikke får hva de har krav på. 

Han tar feil. Barnebidrag har høyere prioritet enn utleggstrekk for andre kreditorer. Men du må kreve det inn som bidragsforskudd via Nav, sånn at namsmannen kan ta hensyn til det når de fastsetter størrelsen på utleggstrekket. Og fordi mannen tydeligvis ikke er til å stole på. Nav vil da kreve han inn for det de betaler til deg. Og dette rapporteres inn til Namsmann, så de har oversikt over hvilke krav som har høyere prioritet enn utleggstrekket, og de vil regne ut rett størrelse på utleggstrekket.

Imidlertid, hvis dere skriver en privat avtale så kan han også bruke det når han ber namsmannen nedjustere utleggstrekket sitt siden barnebidrag har høyere prioritet. Men da er du helt og holdent overlatt til han om du i det hele tatt får noe.

Ellers: Når namsmann beregner utleggstrekkets størrelse så skal man ha til livsopphold og boutgifter. Boutgiftene må være "rimelige" sett opp mot hans situasjon som enslig med samvær 4 dg mnd. 

Anonymkode: be911...789

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han forresten tvangstrekk? Eller gjeldsordning?

Uansett ikke ditt problem - du og barna dine skal ikke sponse hans kreditorer.

Siden du er redd ham og han oppfører seg truende, vil jeg også anbefale at du tar kontakt med et krisesenter. Du kan få hjelp, støtte og rådgivning fra folk som er mer vant til å håndtere denne typen konflikter med denne typen menn.

En må ikke være utsatt for vold og trenge akutt hjelp for å komme unna for å få hjelp ved et krisesenter. De driver med mer enn det, du kan få støttesamtaler f.eks for å stå støtt i å komme gjennom et brudd med manipulerende, sint og truende eks.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han tar feil. Barnebidrag har høyere prioritet enn utleggstrekk for andre kreditorer. Men du må kreve det inn som bidragsforskudd via Nav, sånn at namsmannen kan ta hensyn til det når de fastsetter størrelsen på utleggstrekket. Og fordi mannen tydeligvis ikke er til å stole på. Nav vil da kreve han inn for det de betaler til deg. Og dette rapporteres inn til Namsmann, så de har oversikt over hvilke krav som har høyere prioritet enn utleggstrekket, og de vil regne ut rett størrelse på utleggstrekket.

Imidlertid, hvis dere skriver en privat avtale så kan han også bruke det når han ber namsmannen nedjustere utleggstrekket sitt siden barnebidrag har høyere prioritet. Men da er du helt og holdent overlatt til han om du i det hele tatt får noe.

Ellers: Når namsmann beregner utleggstrekkets størrelse så skal man ha til livsopphold og boutgifter. Boutgiftene må være "rimelige" sett opp mot hans situasjon som enslig med samvær 4 dg mnd. 

Anonymkode: be911...789

Jeg kan tenke meg til at det han prøver på er å få TS til å gå med på et lavt barnebidrag - men rapportere et høyere til namsmannen.

Og sitte igjen med mellomlegget og mere penger til seg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden han nå ikke har barn mer enn to helger i mnd så er det jo en utmerket mulighet for han til å jobbe mye mye mer. I stedet for å sitte og sutre over dårlig økonomi. På tide å bli voksen og begynne å rydde opp.

Anonymkode: d3213...579

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å forsørge barna sine går foran stort hus. 
Jeg synes du skal slutte å engasjere deg i og ta ansvar for fars økonomi. Ikke spør eller legg deg opp i hvordan han ordner det, hvis han begynner å legge ut om det så sier du at din økonomi overlater jeg til deg, så skal jeg ha fokus på min. Så sier du at det finnes enkle regler og hjelp for å løse dette som NAV kan, derfor vil du overlate beregning og innkreving til dem så det blir riktig. Da slipper dere å diskutere mer rundt det. 
Ikke legg deg opp eller gi råd om hvordan han skal løse det med Namsmannen. Det får han finne ut selv, han må ta ansvaret og stå for tiltakene. Ikke din jobb lenger. 

Og ta en telefon til politiet for å rådføre deg med dem. Det kan holde at de tar en prat med ham for at han roer seg. 

Anonymkode: 7c112...76c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Her må du stå på ditt. Om du godtar å gå ned til 7000 kroner, har du gitt ham en vei inn - da kommer han til å fortsette.

Å sette hardt mot hadt og være prinsippfast er det eneste som vil fungere.

Anonymkode: c5b0e...2be

Summen bidragskalkulatir viser er 7000. Jeg har bare tenkt summen 5000 i mitt hodet. Jeg har spurt han hva han tenker at han kunne betalt. Dette hadde han ikke svar på og vi har ikke prata mer om temaet. Så jeg har ikke nevnt 5000 til han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Om du søker om fastsetting av bidrag og innkreving fra NAV vil de kunne trekke han i lønn for å kreve inn barnebidraget. Da vil eventuelt andre lønnstrekk måtte vike da barnebidrag har høyeste prioritert. I denne situasjonen er nok det mest hensiktsmessig for deg for å sikre at det komme inne så mye av barnebidraget som mulig. Du er selvfølgelig ikke sikret mer enn barnefar har økonomisk evne til å betale, men du er sikret at det blir foretatt en skikkelig vurdering.

Når det gjelder huslånet så vil det tas en vurdering hvor mye barnefar skal få satt av til å betjene dette hver måned. Her legges det i utgangspunktet til grunn faste satser basert på bosted med mindre annet er dokumentet. Her kan jeg også legge til at det kan tas pant i eiendommen hans og potensielt benyttes tvangssalg om han ikke klarer å betjene barnebidraget, eller eventuelt opparbeidet bidragsgjeld. 

Anonymkode: fc374...3d5

Jeg fikk vite at det er pant i huset, han ville ikke si sum. Han sa at det ble nesten tvangssalg, men dette fikk jeg vite flere måneder etter det nesten skjedde. Via nettsider har jeg selv funnet ut hvor mye som er i pant på huset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Har han forresten tvangstrekk? Eller gjeldsordning?

Uansett ikke ditt problem - du og barna dine skal ikke sponse hans kreditorer.

Siden du er redd ham og han oppfører seg truende, vil jeg også anbefale at du tar kontakt med et krisesenter. Du kan få hjelp, støtte og rådgivning fra folk som er mer vant til å håndtere denne typen konflikter med denne typen menn.

En må ikke være utsatt for vold og trenge akutt hjelp for å komme unna for å få hjelp ved et krisesenter. De driver med mer enn det, du kan få støttesamtaler f.eks for å stå støtt i å komme gjennom et brudd med manipulerende, sint og truende eks.

Han har trekk av lønn, ikke gjeldsordning. Tror det var noe med at gjelden var for ny? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Å forsørge barna sine går foran stort hus. 
Jeg synes du skal slutte å engasjere deg i og ta ansvar for fars økonomi. Ikke spør eller legg deg opp i hvordan han ordner det, hvis han begynner å legge ut om det så sier du at din økonomi overlater jeg til deg, så skal jeg ha fokus på min. Så sier du at det finnes enkle regler og hjelp for å løse dette som NAV kan, derfor vil du overlate beregning og innkreving til dem så det blir riktig. Da slipper dere å diskutere mer rundt det. 
Ikke legg deg opp eller gi råd om hvordan han skal løse det med Namsmannen. Det får han finne ut selv, han må ta ansvaret og stå for tiltakene. Ikke din jobb lenger. 

Og ta en telefon til politiet for å rådføre deg med dem. Det kan holde at de tar en prat med ham for at han roer seg. 

Anonymkode: 7c112...76c

Om noen andre snakker til han gjør bare vondt verre. Vi var i parterapi og terapeuten hysjet på han, det skulle hun aldri ha gjort. Han ble så sint og avsluttet timen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Summen bidragskalkulatir viser er 7000. Jeg har bare tenkt summen 5000 i mitt hodet. Jeg har spurt han hva han tenker at han kunne betalt. Dette hadde han ikke svar på og vi har ikke prata mer om temaet. Så jeg har ikke nevnt 5000 til han. 

Ta det via nav! Ikke diskuter penger med han. Om han tar opp temaet med deg, henvis han til nav. Spør heller her inne om regelverket. Her har du hele rundtskrivet om fastsetting av bidrag: https://lovdata.no/nav/rundskriv/r55-02-for

Bruk søkefunksjonen ctrl+f for å søke etter ord eller uttrykk, det er et langt og tungt dokument. Nav glemmer det av og til.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg fikk vite at det er pant i huset, han ville ikke si sum. Han sa at det ble nesten tvangssalg, men dette fikk jeg vite flere måneder etter det nesten skjedde. Via nettsider har jeg selv funnet ut hvor mye som er i pant på huset. 

Det er uansett ikke ditt problem. Og bidrag kommer før kreditorer.

Anonymkode: 32c56...216

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.11.2024 den 15.16):

Livsopphold gjelder løpende utgifter, men ikke husleie har jeg lest. 

Jeg må bare ha dette inn med teskje.

Saken er at far har enorm gjeld, satt pant på huset for over en halv million. Basert på fars lønn så er det regnet ut at han skal betale 7000 i barnebidrag. Han har mulighet til å halvere dette med å ha barna mer, men han vil ikke ha barna mer.

Jeg har også løpende utgifter og er allerede den som betaler gaver, bursdager, klær, mat, utstyr og andre ting barna trenger. Etter brudd er det nok kun jeg som kommer til å sette av penger til eventuelle briller, tannregulering, konfirmasjon og annet. Det er kun jeg som kommer til å betale for barna sine aktiviteter, klær og utstyr også i fremtiden. 

Jeg har all oppfølging, alle møter, all planlegging. Far vil kun ha 2 netter annen hver uke, barn nummer to er ennå for ung til å overnatte, men far har ikke planlagt noe samvær der i det hele tatt.

Far mener at om jeg går via nav for utregning og trekk så har han 1000,- å leve for I mnd. Han mener at namsmann ikke kommer til å endre sitt trekk. Han mener at huslånet ikke gjelder som noe han skal få råd til å betale for i mnd. Per dags dato har han 1500 i uka, dette går ikke opp for han. Selv om han kun har seg selv å tenke på nå. 

Huslånet er veldig lavt, lavere finner man nesten ikke. 

Det kommer helt ann på hva han dokumenter av boligutgifter, husleie, barnefordeling og lignende. Hvis han ikke dokumenter noe hverken i forkant av avholdelse eller i en klage så er det statens satser som blir lagt til grunn, således kan man bli "sittende igjen med 1000 kr og leve for". Men han har altså anledning til å klage - med dokumentasjon. 

Anonymkode: 82420...b93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Om noen andre snakker til han gjør bare vondt verre. Vi var i parterapi og terapeuten hysjet på han, det skulle hun aldri ha gjort. Han ble så sint og avsluttet timen. 

Ikke snakk med ham. La nav ta seg av kranglingen.

Barna dine skal ikke finansiere hus for far.

Anonymkode: 8fb03...38c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...