AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Del Skrevet 4 timer siden Er det slik at det skal gå penger til huslån, så namsmann og deretter har man livsopphold? Gjelder ikke huslån eller husleie? Hvis det da trekkes barnebidrag så har ikke personen penger til mat? Anonymkode: f8711...adb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #2 Del Skrevet 4 timer siden Barnebidrag blir trukket først av all gjeld og takk for det. Anonymkode: f009f...e38 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #3 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Barnebidrag blir trukket først av all gjeld og takk for det. Anonymkode: f009f...e38 Men da er det ikke penger igjen til huslån, er det riktig? Anonymkode: f8711...adb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aksase Skrevet 4 timer siden #4 Del Skrevet 4 timer siden Les her, så får du mange svar, ser det ut til. https://www.zensum.no/blogg/lonnstrekk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 4 timer siden #5 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men da er det ikke penger igjen til huslån, er det riktig? Anonymkode: f8711...adb Da er nok huslånet for dyrt, du skal ha til livets opphold men ikke mer en du strengt tatt kan klare deg på. Forstår det er vanskelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #6 Del Skrevet 4 timer siden Livsopphold gjelder løpende utgifter, men ikke husleie har jeg lest. Jeg må bare ha dette inn med teskje. Saken er at far har enorm gjeld, satt pant på huset for over en halv million. Basert på fars lønn så er det regnet ut at han skal betale 7000 i barnebidrag. Han har mulighet til å halvere dette med å ha barna mer, men han vil ikke ha barna mer. Jeg har også løpende utgifter og er allerede den som betaler gaver, bursdager, klær, mat, utstyr og andre ting barna trenger. Etter brudd er det nok kun jeg som kommer til å sette av penger til eventuelle briller, tannregulering, konfirmasjon og annet. Det er kun jeg som kommer til å betale for barna sine aktiviteter, klær og utstyr også i fremtiden. Jeg har all oppfølging, alle møter, all planlegging. Far vil kun ha 2 netter annen hver uke, barn nummer to er ennå for ung til å overnatte, men far har ikke planlagt noe samvær der i det hele tatt. Far mener at om jeg går via nav for utregning og trekk så har han 1000,- å leve for I mnd. Han mener at namsmann ikke kommer til å endre sitt trekk. Han mener at huslånet ikke gjelder som noe han skal få råd til å betale for i mnd. Per dags dato har han 1500 i uka, dette går ikke opp for han. Selv om han kun har seg selv å tenke på nå. Pippi Lotta skrev (Akkurat nå): Da er nok huslånet for dyrt, du skal ha til livets opphold men ikke mer en du strengt tatt kan klare deg på. Forstår det er vanskelig. Huslånet er veldig lavt, lavere finner man nesten ikke. Anonymkode: f8711...adb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #7 Del Skrevet 4 timer siden Jeg sa til han at når utregningen fra nav kommer så sender han dette videre til namsmann så må de endre sitt trekk fordi han skal ha livsopphold. Han mener at namsmann ikke går med på dette og er ekstra strenge med han. Stemmer dette? Jeg kan se meg villig til å motta 5000 i mnd på barna, jeg ser at det går opp økonomisk da også, for jeg er god på budsjett. Men jeg ønsker likevel å gå via nav da han er kjent for å ikke betale. Det skaper heftig krangel mellom oss. Han vil holde nav helt utenfor dette, men jeg er redd det ender med flere mnd barna ikke får hva de har krav på. Anonymkode: f8711...adb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 4 timer siden #8 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Livsopphold gjelder løpende utgifter, men ikke husleie har jeg lest. Jeg må bare ha dette inn med teskje. Saken er at far har enorm gjeld, satt pant på huset for over en halv million. Basert på fars lønn så er det regnet ut at han skal betale 7000 i barnebidrag. Han har mulighet til å halvere dette med å ha barna mer, men han vil ikke ha barna mer. Jeg har også løpende utgifter og er allerede den som betaler gaver, bursdager, klær, mat, utstyr og andre ting barna trenger. Etter brudd er det nok kun jeg som kommer til å sette av penger til eventuelle briller, tannregulering, konfirmasjon og annet. Det er kun jeg som kommer til å betale for barna sine aktiviteter, klær og utstyr også i fremtiden. Jeg har all oppfølging, alle møter, all planlegging. Far vil kun ha 2 netter annen hver uke, barn nummer to er ennå for ung til å overnatte, men far har ikke planlagt noe samvær der i det hele tatt. Far mener at om jeg går via nav for utregning og trekk så har han 1000,- å leve for I mnd. Han mener at namsmann ikke kommer til å endre sitt trekk. Han mener at huslånet ikke gjelder som noe han skal få råd til å betale for i mnd. Per dags dato har han 1500 i uka, dette går ikke opp for han. Selv om han kun har seg selv å tenke på nå. Huslånet er veldig lavt, lavere finner man nesten ikke. Anonymkode: f8711...adb Du er ansvarlig for at barne får det han fortjener. Far sin økonomi er far sit ansvar. Ikke la han manipulere deg til å snyte barnet! Han havner ikke på gaten uanset hvor mye han klager. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #9 Del Skrevet 4 timer siden Pippi Lotta skrev (Akkurat nå): Du er ansvarlig for at barne får det han fortjener. Far sin økonomi er far sit ansvar. Ikke la han manipulere deg til å snyte barnet! Han havner ikke på gaten uanset hvor mye han klager. Han mener dette og han blir både skremmende og ufin. Så jeg vet nesten ikke hva jeg skal gjøre. Hvis keg kjører på med nav så vet jeg ikke hva som skjer med meg. Det føles farlig Anonymkode: f8711...adb 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #10 Del Skrevet 4 timer siden Jeg er heller ikke en person som bruker pengene på meg selv. Kan ikke huske sist jeg kjøpte meg sminke, har ikke spist ute på 7 år (annet enn mcdonalds med barna i blant), klipper hår selv, kjøper klær annet hvert år til meg selv og ofte brukt. Jeg vet at han kommer til å beskylde meg for å bruke pengene på meg selv. Anonymkode: f8711...adb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 4 timer siden #11 Del Skrevet 4 timer siden Det er slutt mellom dere to, og det høres ut som det var for en grunn. Du har ansvaret for barna, og ikke for din eks. Tjener selvsagt barna med godt samarbeid, men om du uansett kommer til å måtte bidra på det meste (regulering og briller er noe jeg mener du kan kreve inn utover vanlig bidrag), så hadde jeg prøvd å få dekket så mye som han skal dekke i forhold til hans inntekt. Ting med namsmannen må han selv ta med namsmannen. Du er ikke lengre han partner, og han prøver seg. Jeg tror namsmannen er strenge med de fleste, inkludert din eks, og det med grunn. Ta bidraget igjennom nav som tenkt, og øv inn noen setninger som du sier igjen og igjen som «det får du ta med namsmannen, for det gjelder ikke barna eller meg». Ikke gå inn i dialog, bare svar kort og konsist. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daisy-love Skrevet 4 timer siden #12 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Han mener dette og han blir både skremmende og ufin. Så jeg vet nesten ikke hva jeg skal gjøre. Hvis keg kjører på med nav så vet jeg ikke hva som skjer med meg. Det føles farlig Anonymkode: f8711...adb Da kontakter du krisesenter for å rådføre deg med noen som har mer innsikt og erfaring enn vi her på KG 💚 Lettere når du der kan dele mer personlige detaljer og de kan hjelpe deg mer konkret. Er ekstra viktig å sette grenser først som sist i møte med sånne, men hvordan er ikke alltid gitt, så ta det med krisesenteret. Politiet kan du også rådføre deg med 💚 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #13 Del Skrevet 4 timer siden Daisy-love skrev (1 minutt siden): Det er slutt mellom dere to, og det høres ut som det var for en grunn. Du har ansvaret for barna, og ikke for din eks. Tjener selvsagt barna med godt samarbeid, men om du uansett kommer til å måtte bidra på det meste (regulering og briller er noe jeg mener du kan kreve inn utover vanlig bidrag), så hadde jeg prøvd å få dekket så mye som han skal dekke i forhold til hans inntekt. Ting med namsmannen må han selv ta med namsmannen. Du er ikke lengre han partner, og han prøver seg. Jeg tror namsmannen er strenge med de fleste, inkludert din eks, og det med grunn. Ta bidraget igjennom nav som tenkt, og øv inn noen setninger som du sier igjen og igjen som «det får du ta med namsmannen, for det gjelder ikke barna eller meg». Ikke gå inn i dialog, bare svar kort og konsist. Jeg må bare prøve, jeg er faktisk litt redd. Spurte han hva han da tenkte å betale etter vi tok utregningen. Dette hadde han ikke noe svar på. Lenge sa han at det blir fælt å ikke se barna hver dag. Men nå syns han det er verre å måtte bidra økonomisk. Anonymkode: f8711...adb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #14 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Livsopphold gjelder løpende utgifter, men ikke husleie har jeg lest. Jeg må bare ha dette inn med teskje. Saken er at far har enorm gjeld, satt pant på huset for over en halv million. Basert på fars lønn så er det regnet ut at han skal betale 7000 i barnebidrag. Han har mulighet til å halvere dette med å ha barna mer, men han vil ikke ha barna mer. Jeg har også løpende utgifter og er allerede den som betaler gaver, bursdager, klær, mat, utstyr og andre ting barna trenger. Etter brudd er det nok kun jeg som kommer til å sette av penger til eventuelle briller, tannregulering, konfirmasjon og annet. Det er kun jeg som kommer til å betale for barna sine aktiviteter, klær og utstyr også i fremtiden. Jeg har all oppfølging, alle møter, all planlegging. Far vil kun ha 2 netter annen hver uke, barn nummer to er ennå for ung til å overnatte, men far har ikke planlagt noe samvær der i det hele tatt. Far mener at om jeg går via nav for utregning og trekk så har han 1000,- å leve for I mnd. Han mener at namsmann ikke kommer til å endre sitt trekk. Han mener at huslånet ikke gjelder som noe han skal få råd til å betale for i mnd. Per dags dato har han 1500 i uka, dette går ikke opp for han. Selv om han kun har seg selv å tenke på nå. Huslånet er veldig lavt, lavere finner man nesten ikke. Anonymkode: f8711...adb Han kan sende inn dokumenterte faste utgifter, inkl. Barnebidrag, husleie, lån etc til kreditor, og be om en ny beregning. Anonymkode: bcd7b...b80 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #15 Del Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han kan sende inn dokumenterte faste utgifter, inkl. Barnebidrag, husleie, lån etc til kreditor, og be om en ny beregning. Anonymkode: bcd7b...b80 Han sa at ingen andre lån blir betalt nå, det er det ikke penger til. Anonymkode: f8711...adb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 56 minutter siden #16 Del Skrevet 56 minutter siden Det er verken ditt eller barnet sitt ansvar å ta støyten for at far har kjørt egen økonomi i dass. Han er voksen og får finne ut av det selv. Han må fortsatt økonomisk forsørge barnet sitt. Anonymkode: 54079...36a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 50 minutter siden #17 Del Skrevet 50 minutter siden Du driter i han. Du skal ha det du har krav på med barnebidrag. Han selv som har satt seg i denne suppa. Du tenker på deg selv og barnet. Han har skulla gjort alt for å forsørge sine barn. Ikke bare sutre for at han er der han er. Anonymkode: c257a...5c6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 47 minutter siden #18 Del Skrevet 47 minutter siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Livsopphold gjelder løpende utgifter, men ikke husleie har jeg lest. Jeg må bare ha dette inn med teskje. Saken er at far har enorm gjeld, satt pant på huset for over en halv million. Basert på fars lønn så er det regnet ut at han skal betale 7000 i barnebidrag. Han har mulighet til å halvere dette med å ha barna mer, men han vil ikke ha barna mer. Jeg har også løpende utgifter og er allerede den som betaler gaver, bursdager, klær, mat, utstyr og andre ting barna trenger. Etter brudd er det nok kun jeg som kommer til å sette av penger til eventuelle briller, tannregulering, konfirmasjon og annet. Det er kun jeg som kommer til å betale for barna sine aktiviteter, klær og utstyr også i fremtiden. Jeg har all oppfølging, alle møter, all planlegging. Far vil kun ha 2 netter annen hver uke, barn nummer to er ennå for ung til å overnatte, men far har ikke planlagt noe samvær der i det hele tatt. Far mener at om jeg går via nav for utregning og trekk så har han 1000,- å leve for I mnd. Han mener at namsmann ikke kommer til å endre sitt trekk. Han mener at huslånet ikke gjelder som noe han skal få råd til å betale for i mnd. Per dags dato har han 1500 i uka, dette går ikke opp for han. Selv om han kun har seg selv å tenke på nå. Huslånet er veldig lavt, lavere finner man nesten ikke. Anonymkode: f8711...adb Barnebidraget skal dekke alle løpenede utgifter for barna. Når det kommer til briller og tannregulering, så er dette såkalte 'særskilte utgifter' som du kan sender inn til nav for beregning for at far skal dekke sin andel utfra samme brøk som bidraget også er https://www.nav.no/bidrag-utgifter Det sender du inn årlig. Barnebidraget kommer før annen gjeld far måtte ha. Dette er det far som må ordne opp i. Han må kontakte namsmannen for å få korrigerte trekket sitt. Ikke ditt ansvar. Du må ta bidraget via nav, hvis ikke får du ikke noe. Ikke la deg lure. Han er ansvarlig for ungene han har satt til verden. Nammannen korrigerer trekker om han kontakter de, det må de. Han lurer deg og prøver å komme seg unna sitt ansvar. At han heller ikke vil ha barna mer, er heller ikke noe du får gjort noe mer. Du bør hvert fall ikke presse på noe mer. Han vil ikke, da bør også barna få slippe å være hos en som ikke vil ha dem der. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Han sa at ingen andre lån blir betalt nå, det er det ikke penger til. Anonymkode: f8711...adb Ikke ditt problem, det er hans problem. Anonymkode: 32c56...216 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 minutter siden #19 Del Skrevet 13 minutter siden Boutgifter vil dekkes innenfor normalen, så om han bor ett sted som er veldig dyrt i forhold til hva som er normalt for området vil han kunne måtte flytte. Man havner ikke på gaten for å si det sånn, og nei de er ikke ekstra strenge med han. Det ligger ett eksempel på hvordan et tvangstrekk kan se ut på denne siden. https://www.smartepenger.no/okonomisk-styring/2820-utleggstrekk-i-lonn-og-trygd Anonymkode: a0c11...76a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå