Gå til innhold

Mødre i foreldrepermisjon: Hvor ofte forstyrrer dere mannen på jobb?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det høres ikke vanlig ut. Vi sender mye meldinger ila dagen. Alltid gjort. Svarer når det passer. Sender melding 9 og kan få svar 1430

Anonymkode: f391a...b16

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

.. Og for å svare på spørsmålet ditt, ble vel 3-4 sms frem og tilbake ila en vanlig dag. Enten bilder av baby, "kan du kjøpe med flere smokker på vei hjem fra jobb" e.l. 

Høres veldig urimelig ut at hun maser på deg om husarbeid osv hvis babyen er så rolig at den sover store deler av dagen. Hun er åpenbart veldig misfornøyd med noe. 

Anonymkode: 1b24c...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Er du redd hun skal bli sur på deg? Hva er det verste som skjer om du setter en grense for hva hun kan forstyrre deg med i arbeidstiden som lønnes av din  arbeidsgiver?

Anonymkode: 59104...be3

Aldri møtt en sur kvinne før?

Anonymkode: 75fb1...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med henne om at det hadde vært fint hvis hun kan skrive det opp på en app/melding eller ei notatbok over ting hun ønsker å ta opp, så kan dere gå over det sammen når arbeidsdagen er over og barna er lagt.

Fortell at du gjerne vil prate om ting, men når du er på jobb, er det der fokuset må være, og at alternativet er at du må dra til jobben med den reisetiden du må ha dersom hjemmekontor ikke fungerer.

Rynker litt på nesen med holdningen din om at «permisjon er lettere enn jobb», men jeg kan ikke se inn i livene deres. Så lenge du ikke trykker dette opp i ansiktet til din kjære, at permisjon er såå lett, så får du ha din mening. Det betyr derimot ikke at hun opplever det slik.

Det at du trenger pause fra jobben, om det så er fem minutter, er helt innafor, men du kan fint steppe inn og avlaste mor de minuttene. Mange mødre har fullt kjør, selv om det kanskje ikke virker slik, og da er det veldig godt at far plutselig kommer og tar lille i noen minutter. 

Vet som sagt ikke deres hverdag, men om du krever å være alene når du har pauser fra jobbingen, har mor mulighet til å ta pause ila dagen også? Da tenker jeg pause fra alt, ikke bare «pause» fra baby for å gjøre en annen oppgave.

Anonymkode: 8e387...d0c

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har da vært i permisjon selv. Det er mye enklere enn jobben min.

Det er noe helt annet å være i permisjon med et spedbarn (særlig med et barn til) enn en baby på 6-7-8 måneder. Det kan ikke sammenlignes 

Anonymkode: 70e73...d86

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Rynker litt på nesen med holdningen din om at «permisjon er lettere enn jobb», men jeg kan ikke se inn i livene deres. Så lenge du ikke trykker dette opp i ansiktet til din kjære, at permisjon er såå lett, så får du ha din mening. Det betyr derimot ikke at hun opplever det slik.

Det at du trenger pause fra jobben, om det så er fem minutter, er helt innafor, men du kan fint steppe inn og avlaste mor de minuttene. Mange mødre har fullt kjør, selv om det kanskje ikke virker slik, og da er det veldig godt at far plutselig kommer og tar lille i noen minutter. 

Vet som sagt ikke deres hverdag, men om du krever å være alene når du har pauser fra jobbingen, har mor mulighet til å ta pause ila dagen også? Da tenker jeg pause fra alt, ikke bare «pause» fra baby for å gjøre en annen oppgave.

Anonymkode: 8e387...d0c

At jeg sier at permisjon er enklere enn jobb handler om jobben min. Har tross alt hatt permisjon med første barnet.

Skal jeg bruke mine små pauser til å steppe inn for mor, når barnet totalt sett sover minst to timer ila arbeidsdagen min? Alternativet er at jeg drar på kontoret, og enten blir lenger borte pga reisevei, eller tar kortere dag og jobber på kveldstid.

Ja, hun har jo pauser når babyen sover. Jeg forventer ikke at hun gjør noe husarbeid e.l. på dagtid når jeg er på arbeid. Jeg har sagt at «jobben» hennes er å passe på barnet, det er det hun får penger til tross alt.

Det høres egentlig litt ut som du også har misforstått hjemmekontor.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er noe helt annet å være i permisjon med et spedbarn (særlig med et barn til) enn en baby på 6-7-8 måneder. Det kan ikke sammenlignes 

Det andre barnet er jo ikke hjemme på dagtid? Det er i bhg når jeg er på jobb.

Babyen sover minst to timer i perioden jeg er på arbeid. Så pauser får hun. Hadde dette vært problemet, hadde jeg forstått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Før vi fikk barn, så var sjeldent kona tok kontakt når jeg var på jobb, uavhengig av om det dreide seg om kontoret eller hjemmekontor. Noe av det hang selvfølgelig sammen med at hun selv jobbet, men da hun jobber turnus, så er hun av og til hjemme på dagtid, så litt erfaringsgrunnlag hadde vi fra før. Vi har også et barnehagebarn, der det ikke var slik i hennes permisjon.

Nå har det blitt sånn at hun ringer/roper på meg i hytt og vær. I dag har hun hatt ærender utenfor huset, men siden jeg startet å jobbe kl 08 har hun altså ringt meg 7 ganger. Det er også konstante "kan du komme og..." når jeg har hjemmekontor, og med mindre jeg er i møter eller noe slikt, så blir hun muggen om jeg sier nei (eller ikke svarer på tlf når jeg er på kontoret). 

Å dra mer på kontoret er ikke aktuelt, det er lang reisevei, som gjør at jeg da bare måtte jobbet på kveldstid for å få nok timer i uka.

Litt usikker på hva jeg vil med dette. Kombinert utblåsning, samt noen tips til hvordan jeg kan ta det opp, uten å virke kjip. Det handler mest om at jeg blir ufokusert på jobb, og jeg har allerede nok forstyrrelse i form av kollegaer som trenger hjelp fra meg. 

Min mann ringer meg oftere fra jobb enn jeg ringer han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Babyen sover minst to timer i perioden jeg er på arbeid. Så pauser får hun. Hadde dette vært problemet, hadde jeg forstått det.

Nei, men den du siterer mener nok at den delen av permisjonen far gjerne tar er mye enklere enn den (første) delen som mor tar.

Akkurat det skjønte ikke min mann heller; at det er veldig mye tyngre å være hjemme med et spedbarn som gjerne vil være klistret til mor hele tiden, ammes i timesvis og ikke nødvendigvis har søvnrutinene på plass, enn med en unge som nærmer seg året, synes det er gøy å trilles (min første hatet vogna det første halvåret) og kan spise mat som ikke kommer fra mors kropp. Så ofte er mors og fars permisjon rett og slett ikke sammenliknbare størrelser, sannsynligheten er stor for at du og andre fedre har det mye lettere enn mor har i sin permisjon. 

Anonymkode: e617d...515

• Liker 4
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Det andre barnet er ikke hjemme på dagtid, men å ha to barn påvirker hvor mye mor får hentet seg inn i løpet av dagen. Med første barn har man mye mer tid til det enn med det andre barnet. Det betyr at permisjonen med barn nr 2 er mye tøffere enn med første barn, og særlig i de første seks månedene. 
Hvis mor i tillegg ammer, og har ansvar for nettene, så skjønner jeg godt at hun forventer mer av deg nå enn hun gjorde i forrige runde, fordi totalbelastningen nå er mye større. Det er vanskeligere å forstå hvorfor du ikke skjønner det. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær mer raus. Hun har båret og født barna dine. Gi kona ekstra mye oppmerksomhet og kjærlighet på kvelden du, så hungrer hun ikke slik etter det når du har hjemmekontor 

Min mann er skikkelig på tilbudssiden og bærer og bysser og leker så mye han kan mens han har hjemmekontor. Har bruker alle pausene sine på oss, spise med oss eller avlaste. Han sier ifra når har ikke kan forstyrres, og det samme gjør jeg. 

Anonymkode: b08a3...0c1

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, men den du siterer mener nok at den delen av permisjonen far gjerne tar er mye enklere enn den (første) delen som mor tar.

Akkurat det skjønte ikke min mann heller; at det er veldig mye tyngre å være hjemme med et spedbarn som gjerne vil være klistret til mor hele tiden, ammes i timesvis og ikke nødvendigvis har søvnrutinene på plass, enn med en unge som nærmer seg året, synes det er gøy å trilles (min første hatet vogna det første halvåret) og kan spise mat som ikke kommer fra mors kropp. Så ofte er mors og fars permisjon rett og slett ikke sammenliknbare størrelser, sannsynligheten er stor for at du og andre fedre har det mye lettere enn mor har i sin permisjon. 

Anonymkode: e617d...515

Vedkommende poengterte «særlig med et barn til». Da er det jo irrelevant med det barnet.

Begge barn har elsket å trille fra fødsel. Det er ingen spesielle utfordringer med barna, eller hjemmesituasjonen. Det er utelukkende det at hun maser om ting som IKKE har med barna å gjøre mens jeg jobber, som er helt nytt for denne permisjonstiden.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det andre barnet er ikke hjemme på dagtid, men å ha to barn påvirker hvor mye mor får hentet seg inn i løpet av dagen. Med første barn har man mye mer tid til det enn med det andre barnet. Det betyr at permisjonen med barn nr 2 er mye tøffere enn med første barn, og særlig i de første seks månedene. 
Hvis mor i tillegg ammer, og har ansvar for nettene, så skjønner jeg godt at hun forventer mer av deg nå enn hun gjorde i forrige runde, fordi totalbelastningen nå er mye større. Det er vanskeligere å forstå hvorfor du ikke skjønner det. 

Hva har totalbelastningen å gjøre med at hun ringer 7 ganger på like mange timer fordi hun har beslutningsvegring på innkjøp mens hun er på kjøpesenteret? Det hun ringer om har ikke noe med barna å gjøre, det er poenget.

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Vær mer raus. Hun har båret og født barna dine. Gi kona ekstra mye oppmerksomhet og kjærlighet på kvelden du, så hungrer hun ikke slik etter det når du har hjemmekontor 

Min mann er skikkelig på tilbudssiden og bærer og bysser og leker så mye han kan mens han har hjemmekontor. Har bruker alle pausene sine på oss, spise med oss eller avlaste. Han sier ifra når har ikke kan forstyrres, og det samme gjør jeg. 

Anonymkode: b08a3...0c1

Jeg har en svært krevende jobb. For å være en god far, så må jeg ha mulighet til å nullstille hodet mellom jobb og familieliv. Om jeg fratas dette, så blir jeg en dårligere far.

Mannen din har sannsynligvis en veldig enkel jobb, der man ikke må være så fokusert og påskrudd.

Vi har ingen problemer i forholdet på kveldstid og helg. Masse kjærlighet. Problemet er godt beskrevet i HI, men dere avsporer jo hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har en svært krevende jobb. For å være en god far, så må jeg ha mulighet til å nullstille hodet mellom jobb og familieliv. Om jeg fratas dette, så blir jeg en dårligere far.

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Mannen din har sannsynligvis en veldig enkel jobb, der man ikke må være så fokusert og påskrudd.

Du klarer på imponerende vis å framstå både utrolig sutrete og arrogant. Og samtidig mangler du helt forståelsen for hvor belastende det er å ha to barn, og å være hjemme med et spedbarn. Selv om hun ikke ringer deg om barna, så er den totale kapasiteten til å drive familien AS redusert. Alt er vanskeligere når man har en så krevende jobb som det HUN har 24/7, og å be om støtte/hjelp/bistad fra sin partner i større grad enn før er helt påregnelig. Din «krevende jobb» er egentid sammenlignet med spedbarnspermisjon. Kanskje sover du i tillegg mer enn henne. At en far og partner ikke vil stille opp mer enn vanlig i en ekstraordinær tid er trist å høre om. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hjemme med tvillinger nå, og ringer så å si aldri. Sender meldinger nå og da, hvis vi trenger noe på butikken eller det er noe annet praktisk jeg trenger at han vet om, men det forventes ikke at han leser meldinger før arbeidsdagen er over.

Anonymkode: 4e508...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts. Vi kan jo ikke vite hvorfor kona di er så needy for tiden. Du spør hvor mange ganger vi ringer/ ringte partner. Ja, det vil variere. Men som kvinner så er vi jo litt interessert i hvorfor hun har endret seg, og hvorfor hun ringer. Det virker det ikke som du har noen interesse av. Og det er jo merkelig. Jeg er glad du tar det her, for JA ...du virker litt kjip når du skyter fra hofta og feier alt vekk. 

Synes hun du har vært litt kjip også- siden du har en liten redsel for å være det? 

Jeg synes du skal reflektere litt for deg selv på hva som skjer, og hvorfor der skjer. Jeg tror ikke du skal smelle i bordet med at " ingen på kvinneguiden ringer 7 ganger".

Kanskje du skal spørre henne hvordan hun har det, og si at du opplever henne som litt forkavet...det er sikkert ikke et ord. Men burde være det.

Ikke vær så verdensmester. Vær ydmyk for livets faser. Og bry deg. Snakk med kona di.

Anonymkode: 6b25d...a0a

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ringer aldri, men senere mld på snapp og bilder, som han svarer på hvis og når han har tid. Han sendte nok mer mld og forventet svar når han hadde permisjon sist, men det var fordi han var usikker, hverfall i starten. Var aldri plagsomt.

Anonymkode: d33a8...9c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.11.2024 den 14.10):

...I dag har det vært noe innkjøpsrelatert. Beslutningsvegring tror jeg. Andre dager kan det være noe helt annet. Planlegging av ting langt frem i tid, "fordi det må gjøres der og da, ellers glemmer hun det".

Sliter hun med ammetåke og fokus? 

Anonymkode: a98cb...941

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, kan du tilby at hun får noen faste pauser i sin "arbeidshverdag", mot at hun ikke ringer deg så mye? Feks at hun får fast "lunsjpause" der hun kan spise eller ta en dusj selv om barnet ikke sover da? 

Anonymkode: a98cb...941

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gitt opp hjemmekontor helt. Jeg får ikke være i fred. Plutselig sitter jeg ved pcen med babyen i fanget og mannen skravlende ved siden av meg. Eller jeg må passe på babyen litt fordi han "skal bare".

Det fungerer ikke.

Så jeg drar på kontoret (har bare en halvtimes kjøring hver vei, så jeg kan). Der ringer og sender han sms 1-2 ganger om dagen. Det synes jeg går fint. Var ikke sånn før vi fikk vår nummer 2 heller 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...