Gå til innhold

Gammel katt - dårlig balanse

Tabris

Anbefalte innlegg

Jeg skriver her for å høre om det er noen som har tilsvarende erfaringer.

Vi har en kastrert hannkatt (innekatt) på 13 år. Han begynte for et par uker siden å bli veldig ustø. Han kan noen ganger miste balansen med bakparten. I tillegg vandrer han frem og tilbake og finner ikke roen i perioder. Han finner roen når han får være i fanget til meg eller samboer, og går i perioder og legger seg for å sove og er rolig noen timer da. 

Han spiser, drikker og går på do som normalt. 

Han har gode og dårlige dager. Noen dager går han bare og vandrer og vandrer, virker litt forvirret, finner ikke roen og er "sjanglete". Andre dager er han roligere, virker fastere i kroppen og er "sitt gamle jeg" igjen. Ofte vil han ha gode/dårlige perioder av og på i løpet av samme dag.

Vi tok ham til dyrlegen og de sa det antagelig var forkalkninger i ryggen/bakparten. Vi fikk Metacam (smertestillende) og beskjed om å la ham gå på det noen uker for å se om det førte til noen endring av atferden. 

Etter han hadde gått på det en uke så synes vi ikke vi så noen særlig effekt eller endring, så vi gikk tilbake til dyrlegen med ham i dag for videre utredning.

De tok blodprøver og røntgen og alt så fint ut. Ingen infeksjon, alt ok på blodprøvene, ingen forkalkninger, fikk beskjed om at skjelett og organer var som på en ungkatt. Ingen svulster. 

Dyrlegen sa at det kan være slag eller hjernesvulst, men at det også kan være forbigående og gå over.

Det er derfor per nå ikke noe mer å gjøre og vi tar ham hjem igjen og må se det an om det går over eller ikke og må jo da evt ta en vurdering på hans livskvalitet hvis dette ikke bedrer seg - eller i verste fall forverrer seg.

Er det noen som har erfart noe lignende?

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 år er gammelt for en katt. Det kan være nevrologisk. Husk at katter kamuflerer smerter. Har vetrinær snakket om at det kan være demens hos katten? Min katt var 16 år da hun begynte og endre adferd. Viste at det var noe med nyrene men ikke alvorlig. Men plutselig gikk det nedover med henne. Hun var og ustø på beina. Men hun var jo veldig gammel. Vi så det an noen uker og valgte til slutt og avslutte livet hos vetrinær. De var enig for hennes del og ikke pine mer enn nødvendig. Så vi fikk en verdig avslutning.

Det er heller ikke usannsynlig at katten din har fått virus som kan gå over. Synes du bør ha god dialog med vetrinær hva som er best for pus. 

Anonymkode: afc35...8ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo som kjent ingen kur for alderdom, og jeg synes det høres ut som typiske tegn på at katten rett og slett er blitt gammel. 

Du nevner at han spiser og drikker som normalt, og det synes jeg høres ut som et godt tegn på at han ikke går rundt med smerter. Katter vil typisk trekke seg unna og slutte å spise når de har smerter. Det høres rett og slett ut som han er blitt litt dårlig til beins og litt "forvirret", slik vi mennesker også har en tendens til å bli når vi blir gamle.

Nå har jeg ikke sett katten din, men som sagt synes jeg ikke det høres ut som han lider av noe smertefullt pga han spiser normalt osv. Det er opp til deg å avgjøre om du tror han lider, men jeg tror ikke det. Bare forvirring og dårlig til beins. Mange eldre blir svimle.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Ja, jeg har også tenkt på demens pga den urolige vandringen. Han er også mer oppmerksomhetssyk enn vanlig når han har en dårlig periode. Han har alltid vært en katt som vil ha oppmerksomhet og kos, men blir mye mer intens når han er "dårlig".

Jeg vet katter skjuler smerter, men vi burde sett en endring etter en uke på Metacam. Så heldigvis ser det ikke ut som om han har mye smerter. 

Ja, det kan jo være bare "alderdom", men jeg håper jo alltid at jeg kan finne årsaken og evt ha en behandling. Men det er jo ikke alltid slik, spesielt på eldre dyr.

Jeg tror heller ikke han lider per nå, selv om det nok er noe som plager ham når han ikke finner roen. Men vi følger nøye med fremover og ser om det går over eller om han blir verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 er ikke så gammelt, men han kan jo ha artrose?

Anonymkode: 1120b...079

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min katt fikk små slag da han ble gammel. Vi merket først at han ble veldig ustø og forvirret, så ble han nesten blind. 

Vi valgte å avlivet han. Han ble 15 år. Min aller beste venn 💔

Anonymkode: 38e90...627

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

13 er ikke så gammelt, men han kan jo ha artrose?

Anonymkode: 1120b...079

Vil man kunne fange opp det på blodprøver eller røntgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det i første omgang kan være greit på sjekke ørene for å utelukke andre ting.

Balanseproblemer kan komme fra ørebetennelse.

Tilter han hodet mye?

Anonymkode: e91bc...df7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meowmere skrev (Akkurat nå):

Dere høres ut som gode katteeiere. Hva slags fôr gir dere katten?

Takk, vi gjør det vi kan for pus. ❤️ 

Nå går han på Farmina N&D Pumpkin + Royal Canin Ageing 12+. Han får også våtfor flere ganger om dagen. Han har ingen tenner igjen etter å ha fått dem trukket pga tannsykdom, så gir ham våtfor så mye vi kan så han får i seg mest mulig næring (men han klarer også fint å få i seg tørrfor, men syntes han virket litt tynn). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker det i første omgang kan være greit på sjekke ørene for å utelukke andre ting.

Balanseproblemer kan komme fra ørebetennelse.

Tilter han hodet mye?

Anonymkode: e91bc...df7

Nei, han tilter ikke hodet, men merket at han har klødd seg litt ekstra i ene øret om dagene. Og det hender at ene øret "henger", men så retter det seg opp igjen av seg selv og det går uker før neste gang det skjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (1 minutt siden):

Takk for lenke.

Ser ikke ut til å være det siden det er få av symptomene som stemmer, smertestillende ikke hadde noen særlig effekt og dette ikke ble fanget opp da de tok røntgen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min katt fikk små slag da han ble gammel. Vi merket først at han ble veldig ustø og forvirret, så ble han nesten blind. 

Vi valgte å avlivet han. Han ble 15 år. Min aller beste venn 💔

Anonymkode: 38e90...627

Ja, kan være han har fått slag. Så da må vi evt se om han får flere.

Vet du om ustøhet som kommer av slag kan bli bedre hvis han ikke får flere slag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt to katter som har blitt sånne. Den ene er nå død, men den andre lever i beste velgående. Ser at hun vingler mer når hun er sliten, men ellers så spiser hun godt, drikker bra, og gjør fra seg på riktige plasser (i kassa eller ute). Hun er 15 år, og hun ble sånn nå på sensommeren.

Den som nå er død, hun ble 19 år før hun takket for seg.

Det er ganske vanlig at kattene kan bli sånn når de blir eldre, har jeg hørt. Men om det stemmer skal jeg ikke gå god for.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke katt, men hunden til mor fikk krystallsyke. Vi var redde og trodde det var noe veldig skummelt, men det gikk seg til. Kanskje katter også kan få det? Symptomene var at hun var veldig ustø.

Min hund fikk slag, veterinær ville avlive på stedet, men jeg tok heldigvis kontakt med min vanlige veterinær, som sa at det kunne gå seg til, og at det var i orden å gi henne noen dager, så lenge hun ble tatt godt vare på. Hun var ustø, men i løpet av fire-fem dager, gikk hun normalt igjen, og jeg er så glad for at jeg ikke avlivet.

Hunden min ble sjekket for artrose med røntgen, mener jeg. Selv om hun var godt voksen, var det så og si ingen tegn til det.

Krysser fingrene for pusen din, det er så vondt når de blir syke ❤️ 

Anonymkode: 6a8eb...8cc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tabris skrev (13 minutter siden):

Takk, vi gjør det vi kan for pus. ❤️ 

Nå går han på Farmina N&D Pumpkin + Royal Canin Ageing 12+. Han får også våtfor flere ganger om dagen. Han har ingen tenner igjen etter å ha fått dem trukket pga tannsykdom, så gir ham våtfor så mye vi kan så han får i seg mest mulig næring (men han klarer også fint å få i seg tørrfor, men syntes han virket litt tynn). 

Håper alt går bra med pus 😊 men hvordan får han i seg tørrfor uten tenner?

Anonymkode: 7236c...a82

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Håper alt går bra med pus 😊 men hvordan får han i seg tørrfor uten tenner?

Anonymkode: 7236c...a82

Han plukker dem opp med munnen og svelger dem hele. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du gir katten din tørrmat så tror jeg du skal bløte den opp litt i vann, ikke sånn at det blir suppe men myke. Kan være til hardt for magen og svelge de hele. Da kan  han bruke gommene litt selv om han får våtmat. Noen skrev her at 13 år ikke er gammelt men gjennomsnittsalderen er 13-14år for katt selv om mange blir veldig gamle. 

Anonymkode: afc35...8ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...