sykepleierstudent1 Skrevet 3 timer siden #1 Del Skrevet 3 timer siden (endret) Jeg lurer på hva folk regner som god lønn. Personlig har jeg maksimalt tjent 233kr timen som assistent på sykehjem og ikke noe over dette. Da har jeg jobbet sporadisk og aldri hatt en fast stilling noe sted. Jeg er 26 nå og merker at inntekten ikke strekker til. Hvilke yrker betaler godt? Er yrkesarbeid veien å gå? Skal man omskolere seg? Er det årsstudium som sørger for jobb senere? Endret 3 timer siden av sykepleierstudent1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #2 Del Skrevet 3 timer siden Over 600-tusen i året. Anonymkode: 46337...59e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #3 Del Skrevet 3 timer siden Det er subjektivt! Kommer an på dine faste utgifter og forbruk. Anonymkode: 21aa3...39c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #4 Del Skrevet 3 timer siden Jeg tenker god lønn er helt fullstendig avhengig av hvilken livsstil man ønsker seg, og hvor man ønsker å bo. For meg er god (nok) lønn ei lønn som gjør at man slipper å bekymre seg noe særlig. For oss er det nå at vi tilsammen tjener rundt 1.3 i året. Da har vi nok penger til alt vi trenger, samt til ferier og sparing (selv om mye forsvinner rett i renter på boligglån). Vi har et relativt lavt forbruk (til å ha tre tenåringer, hus og hytte), og null interesse av å sette et større fotavtrykk enn vi gjør nå. Så for andre er det kanskje alt for lite. Og for andre er det kanskje mye penger. Anonymkode: 95dfd...41c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 3 timer siden #5 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er subjektivt! Kommer an på dine faste utgifter og forbruk. Anonymkode: 21aa3...39c Til dels subjektivt. Men man må også kunne si at noen objektivt sett har god lønn. Dersom man ligger i de tre øverste desilene, mener jeg man objektivt sett tjener bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #6 Del Skrevet 3 timer siden 1 million Anonymkode: a32c5...a20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #7 Del Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Over 600-tusen i året. Anonymkode: 46337...59e For min del klarer jeg meg på denne lønnen, så dette er for meg god lønn. Anonymkode: 6a962...f54 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meowmere Skrevet 3 timer siden #8 Del Skrevet 3 timer siden Har vel 1,1 mill her i husstanden til sammen. To tenåringer i hus, men vi har så vi klarer oss greit. Vi voksne har ikke store forbruket, men vi bruker en del på hobbier og andre ting vi liker. Sparer ekstra hvis det er noe dyrt vi har lyst på. Har felles økonomi. Tjente bedre før hvis man regner med inflasjonen, men hadde også mindre fritid, så var lykkeligere. Har også hatt mye dårligere råd, så vet hvordan mange har det nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #9 Del Skrevet 3 timer siden hva er et akseptabelt forbruk tenker jeg vi spør om, må man har hus, hytte, båt, flere biler osv? Så fall er vel en "god lønn" den som gir mer enn de utgiftene man har slik at man har rom tilovers - mens for andre som ikke har dette behovet for materielle greier er en god lønn nok langt lavere.. Anonymkode: fadbc...e77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 3 timer siden #10 Del Skrevet 3 timer siden God lønn: Over 900.000 Ok lønn: 600-900.000 Lav lønn: Under 600.000 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #11 Del Skrevet 2 timer siden Knirke skrev (22 minutter siden): God lønn: Over 900.000 Ok lønn: 600-900.000 Lav lønn: Under 600.000 Dette er vel noe av det nærmeste man kommer en fornuftig generell oppstilling. Dvs. jeg ville kanskje satt grensen mellom ok lønn og god lønn opp til 1 mill, kanskje til og med til 1,1. "Millionlønn" er ikke det en gang var, det begynner å nærme seg å være middels pluss. Fristende å si dessverre for oss som har valgt feil karriere ved å bruke mastergraden vår til å være med på å påvirke samfunnsutviklingen (forhåpentligvis til det bedre) gjennom en jobb i offentlig sektor, og dermed fremdeles "sliter" på sørsiden av 1 million. Dette mens gutta (og noen jenter, men primært gutta, ref. det kjønnsdelte arbeidsmarkedet) som jobber i privat sektor med kjøp eller salg av et eller annet drittprodukt eller -tjeneste ingen egentlig trenger, ler hele veien til banken med sine 1,2-1,4 mill i året (pluss bonus..) Jaja, det siste her var ment som et spissformulert skråblikk 😆 Anonymkode: 68276...f28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2 timer siden #12 Del Skrevet 2 timer siden God lønn er over en million kroner i årslønn Anonymkode: c7bf0...9d9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 7 minutter siden #13 Del Skrevet 7 minutter siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): hva er et akseptabelt forbruk tenker jeg vi spør om, må man har hus, hytte, båt, flere biler osv? Så fall er vel en "god lønn" den som gir mer enn de utgiftene man har slik at man har rom tilovers - mens for andre som ikke har dette behovet for materielle greier er en god lønn nok langt lavere.. Anonymkode: fadbc...e77 Merkelig tankegang… Min lønn blir hverken høyere eller lavere av at jeg kjøper en ekstra bil eller båt. Hytter har jo tradisjonelt sett gått i arv igjennom generasjoner, enten man er materialist eller ei. Forbruk og inntekt er to forskjellige ting. Inntekten påvirker forbruket, men ikke motsatt. Alle som har bestått barneskolen skjønner jo at inntekten må være høyere enn forbruket, hvis man skal ha en sunn økonomi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 minutter siden #14 Del Skrevet 5 minutter siden Jeg har 560K og er greit fornøyd med det. Det går rundt og får spart litt. Kjæresten har 1.6 mill og synes det er passe🤷 Anonymkode: 53e2e...f7b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Egenskap Skrevet 2 minutter siden #15 Del Skrevet 2 minutter siden sykepleierstudent1 skrev (3 timer siden): Jeg lurer på hva folk regner som god lønn. Personlig har jeg maksimalt tjent 233kr timen som assistent på sykehjem og ikke noe over dette. Da har jeg jobbet sporadisk og aldri hatt en fast stilling noe sted. Jeg er 26 nå og merker at inntekten ikke strekker til. Hvilke yrker betaler godt? Er yrkesarbeid veien å gå? Skal man omskolere seg? Er det årsstudium som sørger for jobb senere? Jeg vil si 90.000 kr i måneden er god lønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå