Gå til innhold

Er det urimelig å forvente at svigerdatter ikke møter opp smittsom i selskap?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Hvorfor ta med søstra di som er nyoperert? Hadde jeg aldri gjort. Men så spørs det jo hva du betegner for nyoperert? 2 uker siden? Mndr?? 

Du kunne ha spesifisert at du ikke ville ha smitte i hus syntes jeg 👍🏻 så like mye din egen feil. Du kunne også ha valgt å ikke invitere i det hele tatt mtp deres situasjon og ventet til at det var "tryggere". 

Anonymkode: ac0c1...986

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor er fonten i innlegget så rar? Har tenk at disse innleggene er skrevet chatgpt.

Anonymkode: f203d...e05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På jobb og skole så skal du være skikkelig syk (feber og oppkast/diare samme dag) for å få gyldig sykefravære. Det vil selvsagt variere litt etter hvor du jobber.

Men du besøker ikke folk som ikke tåler å bli syk om en er forkjølet. Det gjør man bare ikke.

Anonymkode: d4822...176

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.11.2024 den 11.36):

Folk som er oppdratt i familier der det å bli syk ikke er og aldri har vært «krise», ts, forstår ikke egentlig dette med smitte og sykdom. 

Og så kan du si «men korona». Ja, under korona kjørte myndighetene tunge kampanjer der de anbefalte helt vanlig hygiene. Fordi helsemyndigheter ser at «helt vanlig hygiene» ikke er vanlig. Om du tar en rusletur her på forumet så ser du at det ikke er uvanlig at hele familier får samme sykdom, selv foreldrene. Dette på tross av, altså, at helt vanlig hygiene ville begrenset smitten til ett eller to barn (små barn evner jo ikke opprettholde god hygiene, og selv større barn glemmer det ofte).

Så muligens kan du ønske deg at «folk flest» av seg selv forstår dette med normal hygiene. At folk flest forstår at de aldri tar seg til ansikt, feks, med annet enn helt nyvaskede hender, og aldri spiser mat uten med helt nyvaskede hender. At de snyter seg og hoster på do, og så etterpå vasker hender er også «helt normal hygiene». Men det er fåtallet som opprettholder dette nivået i hverdagen.

Derfor burde du ha invitert med forbehold. Det er alltid mest ryddig å gjøre det klart hva som er dine grenser, og dine premisser. Da slipper du tro eller håpe at gjestene dine forstår ditt behov, og om de velger å ikke respektere dine grenser kan du enkelt og høflig avvise dem i døren.

Anonymkode: 91b2b...4e1

Hæææ? myndighetene anbefalte virkelig ikke  helt vanlig hygiene under korona. De ga folk bøter for å ha vorspiel eller barnebursdag uten at noen var syke engang, det var ulovlig om 6 barn møttes ute dørs for å gå på skøyter! Hva har nedstenging av skoler, treningsforbud og forbud mot juleselskap å gjøre med «helt vanlig hygiene»? 

Ellers, folk som er oppdratt til å ha arbeidsmoral og at man ikke skal syte og som ikke kjenner godt etter hver dag om man klør litt på låret eller man kanskje har litt vondt i hodet, tenker ikke over om andre kanskje er hysteriske og ikke vil ha besøk fordi man enten har kronisk høysnue eller er litt forkjølet. I miljø der folk ikke har helseangst er det tvert i mot ansett som ganske frekt å melde avbud på kort varsel over en liten forkjølelse - det sees på som å finne på unnskyldninger for å slippe å komme.

Anonymkode: 0e67d...795

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amnesia skrev (På 20.11.2024 den 19.24):

Men det er forskjell på å gå på jobb og å dra hjem til eldre mennesker på middag. 

Men det er da ikke alle eldre mennesker som har helseangst og irrasjonell redsel for virus. Alle besteforeldre og oldeforeldre i vår familie ville ønsket besøk av folk som bare er forkjølet.

Og det er da ingen grunn til at en med slag og en som er operer for kreft ikke skal tåle en forkjølelse. En med kreft som nylig har gjennomgått cellegift-kur og er lav på leucocytter, eller en som nylig er transplantert og og går på sterke immunsuppremerende medisiner, må derimot si i fra at «akkurat nå må jeg være litt hysterisk, så hvis dere er så mye som litt småforkjølet kan jeg ikke være sammen med dere per nå».

Anonymkode: 0e67d...795

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker hun er egoistisk. Det viser også at de har null respekt for hva dere går gjennom. Men samtidig kan man ikke forvente at folk tenker helt som dere, dersom ikke dere har fortalt de hvordan det er. 

Jeg var selv gjennom cellegiftbehandling ifjor. Dersom vi inviterte til besøk skrev vi i samme mld at pga mitt reduserte immunforsvar kan ikke syke (eller forkjølete) eller andre i deres husstand møte opp. Dersom vi var invitert i besøk, fikk jeg verten til å sjekke om noen av de som kom var syke/hadde familiemedlemmer som var syke. Var de det, så holdt jeg og familien min oss hjemme for å unngå å utsette meg for smitte.

Jeg tror ikke at noen som ikke har stått i det selv, forstår hvor farlig det kan være dersom en kreftpasient blir smittet av en uskyldig forkjølelse under cellegiftbehandling (eller generelt dersom man hele tiden har lavt immunforsvar). Jeg ble innlagt bare jeg fikk litt feber. Hadde jeg blitt syk når jeg skulle hatt cellegift, måtte behandlingen ha blitt utsatt noe som kunne fått store konsekvenser for meg som hadde en svært aggressiv krefttype. Men dette er ikke noe "vanlige" folk går å tenker på eller nødvendigvis har kunnskap om, da er det den syke sitt ansvar å informere de rundt om det. 

Anonymkode: 067e7...7c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes dere er urimelige som holder selskap med så mange skrøpelige og så klager på gjestene. Ærlig talt!

AnonymBruker skrev (På 20.11.2024 den 12.05):

Med så "sårbare" mennesker at de ikke tåler å være i samme rom som noen som er forkjølet så dropper man middagsselskap.

Anonymkode: cf174...74b

Tenker det samme.

Hva hvis noen andre ble syke samme dagen eller dagen etter og så ble selskapet syk etter det? Da ville de følt seg skyldige.

Her inntar man offerrollen når man selv burde brukt hodet og fornuften og latt være å samle mennesker. 

Anonymkode: 685a0...b18

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freyja Valkyrie skrev (På 20.11.2024 den 11.48):

Om svigerdatter er syk, så er mest sannsynlig din sønn også syk, det har bare ikke slått ut på han enda. Send begge hjem.

Og han da mer smittsom enn henne.

Anonymkode: 2b0c5...fd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men det er da ikke alle eldre mennesker som har helseangst og irrasjonell redsel for virus. Alle besteforeldre og oldeforeldre i vår familie ville ønsket besøk av folk som bare er forkjølet.

Ja, det var de som var de verste under pandemien. Det er vel en blanding av at de er så gamle at de setter sosialt samvære før det å bli enda eldre, samt at de føler de overlever det meste når de nå har kommet så langt i livet, samt at de ikke er vant med hysteri over små ting.

De levde tross alt under krigen! :raven:

Og så videre… 

Anonymkode: 685a0...b18

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...