Gå til innhold

Er det urimelig å forvente at svigerdatter ikke møter opp smittsom i selskap?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Dersom man smitter andre og de snufser bittelitt i et par dager er det noe helt annet enn at man smitter dem og de blir borte fra jobb i en uke. Bemanningsproblemene i for eksempel skole og barnehage er vanskelig nok uten at folk skal smittes bare fordi andre ikke har vett til å holde seg hjemme.

Anonymkode: c1c30...dce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

ble noen av dere syke ts? I så fall ville jeg sagt fra til sønnen at nå har dama di smitta Eva og Even så NÅ kanskje hun skjønner dette med hygiene? 

Anonymkode: a4826...8a1

Da er det nok sønnen som smittet. Man er mer smittsom før symptomene bryter ut. Og man er da også mindre flink på avstand og slikt. 

Anonymkode: 5e384...05a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forstår ikke hvorfor de ble fornærmet, men synes du burde sagt i fra på forhånd. Vi skulle for ikke så lenge siden på besøk til en venninne som hadde fått baby. Babyen var født ni uker før termin, men hadde nå ca. normalt immunforsvar. Likevel så sa hun på forhånd at om vi var syke, så kunne vi ikke komme. Jeg tenkte på det som en selvfølge, men ble ikke sur for at hun sa i fra ekstra om det. 

Anonymkode: a61ba...5c5

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Stor pike skrev (1 time siden):

Jeg var sammen med bror og nevø en gang før jul. Nevøen var ikke egentlig syk, hadde bare kastet opp en gang. De sa ingenting og jeg ble liggende hele jula med spysyke. Takk for den. Greia er at noen blir sykere enn andre og det skal man faktisk ta hensyn til, selv om man selv ikke karakteriserer seg selv som syk. 

I dette tilfellet ville jeg sendte dem hjem. 

Det er virkelig forskjell på forkjølelse og omgangssyke. Kan ikke sammenliknes engang. 

Hvis noen er så syk at de ikke tåler en vanlig forkjølelse kan man ikke arrangere selskap i den mest virustunge tiden som finnes. Jeg fikk en prematur baby i denne tiden. Da utgikk selskap og offentlig transport fordi folk er smittebærere før sykdommen faktisk slår ut også. 

Så jeg tenker nok TS (eller mannenh  hennes) må være tydeligere og tilpasse livet sitt. Store selskap er ikke mulig på denne tiden 

Anonymkode: d418a...0ea

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg blir overrasket over at flere ikke regner forkjølet som syk? Er dere forkjølet på en helt annen måte enn meg? 

Når jeg er forkjølet, renner det fra øynene og nesen og jeg har feber og er slapp. Hadde aldri falt meg inn å besøke noen, eller få besøk. Jeg er helt satt ut i flere dager, og det tar gjerne en uke fra jeg blir feberfri til jeg er frisk nok til å gå på trening igjen. Dette er helt vanlig forkjølelse, som jeg kan plukke opp uten å være nært andre syke, skjer ofte flere ganger hver vinter. 

Jeg er helt enig med TS, og ville aldri hatt meg selv på besøk når jeg er forkjølet. 

Anonymkode: c1c30...dce

Jeg er nok helt annerledes forkjølet enn deg ja 🙂  Jeg blir ekstremt sjelden faktisk syk når jeg er forkjølet. Merker ingenting på allmenntilstanden, har ikke feber eller er slapp med noen sykdomsfølelse. Jeg blir tett i nese og/eller bihuler, vondt i halsen, hoster og nyser. Men ikke syk.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Min mann har nylig hatt hjerneslag og har i tillegg nedsatt immunforsvar. Vi inviterte våre barn til søndagsmiddag, og inviterte også min eldre søster som er operert for lungekreft. Min sønns kjæreste møter opp svært forkjølet. Da min datter poengterer dette og spør om hun er syk svarer hun «jeg nyser jo ikke på dere». Hun snuser, tar hendene inn og ut av munn og tørker snørr på hendene sine uten å vaske disse, og tar på alt ved bordet. Min sønn sier ingenting. Etter søndagen er han sur for at vi tok opp det med at hans kjæreste er forkjølet. Jeg synes det er upassende å komme uten å gi beskjed om at man er syk/smittsom. Spesielt til folk i risikogruppen. Min mann og datter er begge forkjølet f.o.m i dag. Min mann ble med stor sannsynlighet smittet av henne, da hverken han eller jeg har forlatt huset siden den tid. Det er uansett ikke et poeng. I etterkant skulle jeg nok ha vært klarere på at vi ikke er komfortable med at de er her når de er syke, men heller kan komme tilbake en annen dag. Samtidig ville jo min sønn blitt svært fornærmet av det også. Synes det er vanskelig å vite hvordan man forholder seg til sånt.

Hva hadde dere tenkt eller gjort? Er jeg urimelig som tenker at man ikke besøker skrøpelige folk når man er syke? Det er snakk om voksne i 30-årene. 

Anonymkode: 8fb03...c05

Jeg er selv dritforbanna av folk som ikke skjønner at ikke alle vil eller tåler å bli syk. Det går mye sykdom og jeg er møkkalei av å få sykdom i hus..  Hold syke bar HJEMME, hold deg/dere HJEMME og ikke gå i besøk om syk osv.. Og SLUTT å gå rundt på senteret og handle eller ut å spise når det renner av nese, nyser,hoster som en galning, og er syk... Unødvendig!!! Egoistiskt!!!

Pga sykdom tåler jeg lite og blir fort alvorlig syk av småting. Var i begravelse i koronatider når alt var nedstengt, bortsett fra begravelse. Der sitter 2 stykker og hoster og svetter som en gris og er helt elendig i kirken under begravelsen. Det renner fra panne,nese og øyne. Nyser, hoster og ser helt elendig ut.. Så i tilegg til å begrave nær familie, og takle tapet, så må man selv få corona og bli langsyk i sorgen!! Dette var ikke veldig nære folk,og uansett kunne de holdt seg hjemme. Hva får folk til å ikke bruke hjernen sin og tenke på andre? Så har du jul, influensa syke folk som reiser på gaveutdeling og vil inn på kaffe og mer til, koslig med besøk , til du finner ut at de har influensa med feber og alt.. 

Jaja der var julen ødelagt for mange...

Egoismen lenge leve....! 

Så lei av å be folk ikke komme om de er syk... 

Å være litt snufs er mange halve året,spesielt de små. Men sykdom ellers er unødvendig å gi vindere!

Og det gjelder mange som jobber i butikk, sitter i kassen og skikkelig syk , tar på tingene dine og hoster og tørker henda på munn og nese

..og varene og posene dine....

Anonymkode: 7957a...d0a

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er selv dritforbanna av folk som ikke skjønner at ikke alle vil eller tåler å bli syk. Det går mye sykdom og jeg er møkkalei av å få sykdom i hus..  Hold syke bar HJEMME, hold deg/dere HJEMME og ikke gå i besøk om syk osv.. Og SLUTT å gå rundt på senteret og handle eller ut å spise når det renner av nese, nyser,hoster som en galning, og er syk... Unødvendig!!! Egoistiskt!!!

Pga sykdom tåler jeg lite og blir fort alvorlig syk av småting. Var i begravelse i koronatider når alt var nedstengt, bortsett fra begravelse. Der sitter 2 stykker og hoster og svetter som en gris og er helt elendig i kirken under begravelsen. Det renner fra panne,nese og øyne. Nyser, hoster og ser helt elendig ut.. Så i tilegg til å begrave nær familie, og takle tapet, så må man selv få corona og bli langsyk i sorgen!! Dette var ikke veldig nære folk,og uansett kunne de holdt seg hjemme. Hva får folk til å ikke bruke hjernen sin og tenke på andre? Så har du jul, influensa syke folk som reiser på gaveutdeling og vil inn på kaffe og mer til, koslig med besøk , til du finner ut at de har influensa med feber og alt.. 

Jaja der var julen ødelagt for mange...

Egoismen lenge leve....! 

Så lei av å be folk ikke komme om de er syk... 

Å være litt snufs er mange halve året,spesielt de små. Men sykdom ellers er unødvendig å gi vindere!

Og det gjelder mange som jobber i butikk, sitter i kassen og skikkelig syk , tar på tingene dine og hoster og tørker henda på munn og nese

..og varene og posene dine....

Anonymkode: 7957a...d0a

Du er jo minst like egoistisk selv. Jeg har selv redusert immunforsvar, og folk med lett forkjølelse kan gi meg ei uke i senga. Likevel krever jeg ikke at folk skal holde seg unna butikker osv. Det er MIN svakhet og MITT problem. JEG må være forsiktig når jeg ferdes i samfunnet.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en del helseproblemer selv som påvirker hverdagen min i stor grad. Likevel kan jeg ikke forvente at alle andre er like opptatt av helsen min som meg. Andre har sine egne ting, og sitt eget liv. I tillegg er det veldig fort gjort å glemme. 

Allergier for eksempel bør man opplyse om hver gang hvis man har alvorlig allergi. Hver enkeltperson har sannsynligvis et stort nettverk, som består av et større antall mennesker. De færreste husker absolutt alle andres allergier, intoleranser, sykdommer, utfordringer og problemer. Ofte kan også ting endre seg. Selv om noe har vært aktuelt på et tidspunkt, er det ikke sikkert det er det på et senere tidspunkt. 
Her er avsender ansvarlig for å gjøre budskapet klart hvis det er noe som er veldig viktig. 

Anonymkode: 50e0f...a7a

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Forkjølelse regner jeg ikke som syk, men når man skal omgås kreftpasienter og andre med nedsatt immunforsvar, så gir man beskjed, og overlater til dem å velge.

Anonymkode: 1fcc8...9b1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Man er ikke nødvendigvis syk selv om man har rennende nese, nyser og/eller hoster. Det er kjernen av problemet.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det én ting jeg lærte da jeg selv hadde kreft var det at jeg måtte ta ansvar for meg selv. Da immunforsvaret var lavt, holdt jeg meg unna de aller fleste, jeg kunne rett og slett ikke ta sjansen på at noen kunne smitte meg med noe. 
Her var dere tankeløse, alle sammen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger man at andre tar hensyn, må man selv sørge for å informere om det. Hver gang. Vi er mange som har ulike helseproblemer med ulike behov for tilrettelegging og hensynstaking, man kan ikke forvente at alle andre, selv ikke familie, skal huske på alt.

Som mange andre her inne tenker jeg ikke på vanlig forkjølelse, uten feber eller nevneverdig påvirket form, som sykdom. Det er et irritasjonsmoment som kommer og går vinterstid  men ikke noe som hindrer meg i å leve som normalt - med mindre jeg blir informert om at ekstra hensyn er nødvendig i spesielle situasjoner. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Macro skrev (2 timer siden):

Du er jo minst like egoistisk selv. Jeg har selv redusert immunforsvar, og folk med lett forkjølelse kan gi meg ei uke i senga. Likevel krever jeg ikke at folk skal holde seg unna butikker osv. Det er MIN svakhet og MITT problem. JEG må være forsiktig når jeg ferdes i samfunnet.

Endelig noen som har skjønt det! Jeg er lei meg på dine vegne for at du ikke tåler sykdom så godt, men det er faktisk ditt problem og noe du må ta hensyn til. 

En arbeidstaker kan ikke være borte fra jobb en uke hvis hen har arbeidskapasitet, fordi noen andre ikke kan bli smittet. Det er den som ikke tåler det, som må bære ansvaret for dette.

Noe annet er det hvis man skal hjem til den med dårlig immunforsvar - da tar man selvfølgelig en telefon på forhånd og informerer om at man er syk og muligens smittsom - og evt. lar være å dra.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg besøker en onkel som bor på sykehjem et par ganger årlig da vi reiser forbi byen han bor i. Han har dårlig immunforsvar, og hvis noen av oss er bare LITT forkjølet så dropper vi besøket.

Siden sønnen din var klar over at dere ikke kunne få smitte i hus, så synes jeg det var dårlig gjort av han at de kom til dere med forkjølelse.

Er enkelte som ikke skjønte sånt. Vi inviterte i bursdag. Og i selskapet fortalte han ene at datteren spydde i dag tidlig, men virket heldigvis fin nå 😕 De skjønner ikke at hun fortsatt kan smitte oss andre med omgangssyke 😮

Anonymkode: d4822...176

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Mezzosoprena skrev (4 timer siden):

Jeg er nok helt annerledes forkjølet enn deg ja 🙂  Jeg blir ekstremt sjelden faktisk syk når jeg er forkjølet. Merker ingenting på allmenntilstanden, har ikke feber eller er slapp med noen sykdomsfølelse. Jeg blir tett i nese og/eller bihuler, vondt i halsen, hoster og nyser. Men ikke syk.

Man er syk og kan smitte andre som blir enda sykere, selv om man ikke har feber🙄 Hvorfor er det så mange egoistiske mennesker der ute, som på død og liv må ut i verden å smitte andre når de er forkjølet??? 

Anonymkode: 1f543...dbb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hehe, ja her synes jeg du er urimelig! Fra barndommen har vi blitt opplært til at forkjølelse og sykdom ikke er grunn til å holde seg hjemme, med mindre man har feber eller oppkast. Har dere spesielle behov, så må dere si fra om det. Ikke forvente at folk skal skjønne sånt av seg selv.

Og om jeg hadde fått info om det tidligere ville jeg antatt at dere ikke var redd forkjølelse lenger siden dere inviterte til selskap. Altså folk har mange luftveisinfeksjoner hvert år, hvor går grensen mener du? Hvordan skal folk vite din grense, hvis du ikke deler den? 

Anonymkode: b0a77...0c5

Men da vet vi hvorfor det er så mye som går på omgang. År etter år etter år.

Mange ekle folk der ute...

Anonymkode: 5d1c8...8bc

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Å ikke regne forkjølelse som sykdom er det rareste jeg har hørt på årevis. Ikke at man da automatisk skal melde seg ut av samfunnet til man er fullstendig fri for alt av symptomer, men det er da selvfølgelig sykdom. Som å ikke regne vann som vått.

Anonymkode: d413e...d47

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Man er syk og kan smitte andre som blir enda sykere, selv om man ikke har feber🙄 Hvorfor er det så mange egoistiske mennesker der ute, som på død og liv må ut i verden å smitte andre når de er forkjølet??? 

Anonymkode: 1f543...dbb

Fordi hvis alle skulle holde seg hjemme hver gang man har tett nese og hoste ville samfunnet - og velferdsstaten - gått i stå. En viss grad av sykdom og smitte vil det alltid være i omløp, det må man bare leve med.

Endret av Daria
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Freyja Valkyrie skrev (6 timer siden):

Om svigerdatter er syk, så er mest sannsynlig din sønn også syk, det har bare ikke slått ut på han enda. Send begge hjem.

Mannen min er mange ganger syk uten at jeg blir det. Vi har god hygiene begge to. 

Anonymkode: d813d...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freyja Valkyrie skrev (6 timer siden):

Om svigerdatter er syk, så er mest sannsynlig din sønn også syk, det har bare ikke slått ut på han enda. Send begge hjem.

Led innlegget litt over. Det er sjelden alle i vår familie blir syke samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...