Gå til innhold

Er det urimelig å forvente at svigerdatter ikke møter opp smittsom i selskap?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ts her. Forstår mange forskjellige synspunkter her. Det er godt kjent for min sønn at min mann og søster er i risikogruppen, og han hadde *selv* aldri møtt opp forkjølet med de. Derfor jeg forventet at han ville ha informert om at hans kjæreste er syk. Føler ansvaret egentlig ville vært mer på han, enn henne. 

Forøvrig er det første gang vi samles til middag som en familie siden hjerneslaget. Har ikke hatt noen selskap eller lignende ellers. Både mine barn og min mann ønsket å gjøre noe hyggelig etter en vanskelig tid. 

Jeg hadde sett på det annerledes om hun hadde opprettholdt håndhygiene o.l., det forventer nok de fleste av voksne om de er kraftig forkjølet uansett hvem de er sammen med, i måltidssituasjoner. 

Anonymkode: 8fb03...c05

• Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette, og den perioden man må være ekstremt forsiktig etter slag og operasjon er jo veldig kort, men ts har rukket opp til flere selskap, så det sier jo noe om hennes holdninger. 

Anonymkode: 66b0a...d56

Jeg går på immundempende, og har derfor nedsatt immunforsvar. Alle mine vet at jeg ikke vil være i nærheten av sykdom hvis jeg kan unngå det, og alle respekterer dette og sier fra hvis de er forkjølet og/eller syke. Folk bør respektere det når noe sier fra om dette, det bør også svigerdatteren til ts!

Anonymkode: 1f543...dbb

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Alle" har jo noen i familien som er mer eller mindre forkjøla for tiden, og folk flest unnlater jo ikke å være fullstendig usosiale selv om man er forkjøla. Dersom noen i selskapet er så skrale som det som nevnes her, er det verdens ansvar å informere om dette og å be eventuelt forkjøla/syke holde seg hjemme.

Anonymkode: 162a6...ea0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var sammen med bror og nevø en gang før jul. Nevøen var ikke egentlig syk, hadde bare kastet opp en gang. De sa ingenting og jeg ble liggende hele jula med spysyke. Takk for den. Greia er at noen blir sykere enn andre og det skal man faktisk ta hensyn til, selv om man selv ikke karakteriserer seg selv som syk. 

I dette tilfellet ville jeg sendte dem hjem. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hehe, ja her synes jeg du er urimelig! Fra barndommen har vi blitt opplært til at forkjølelse og sykdom ikke er grunn til å holde seg hjemme, med mindre man har feber eller oppkast. Har dere spesielle behov, så må dere si fra om det. Ikke forvente at folk skal skjønne sånt av seg selv.

Og om jeg hadde fått info om det tidligere ville jeg antatt at dere ikke var redd forkjølelse lenger siden dere inviterte til selskap. Altså folk har mange luftveisinfeksjoner hvert år, hvor går grensen mener du? Hvordan skal folk vite din grense, hvis du ikke deler den? 

Anonymkode: b0a77...0c5

Dette er jeg 100% enig i. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ts her. Forstår mange forskjellige synspunkter her. Det er godt kjent for min sønn at min mann og søster er i risikogruppen, og han hadde *selv* aldri møtt opp forkjølet med de. Derfor jeg forventet at han ville ha informert om at hans kjæreste er syk. Føler ansvaret egentlig ville vært mer på han, enn henne. 

Forøvrig er det første gang vi samles til middag som en familie siden hjerneslaget. Har ikke hatt noen selskap eller lignende ellers. Både mine barn og min mann ønsket å gjøre noe hyggelig etter en vanskelig tid. 

Jeg hadde sett på det annerledes om hun hadde opprettholdt håndhygiene o.l., det forventer nok de fleste av voksne om de er kraftig forkjølet uansett hvem de er sammen med, i måltidssituasjoner. 

Jeg definerer ikke å være snufsete som å være syk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde selskapet vært 2 dager tidligere hadde hun fortsatt vært smittebærer, men du hadde ikke visst det,kanskje det er sønnen din som har smittet henne.

Du kunne også vært smittebærer uten at det har slått ut enda -

Hvorfor holder du selskap med så sårbare gjester? 

Anonymkode: f8271...297

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Sønnen er heller ikke velkommen da?

Hva med meg, jeg var hos frisøren for to dager siden, der frisøren var tydelig forkjølet. 

Anonymkode: 5e384...05a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informerte dere på forhånd om at dere ikke ønsket at gjestene kom hvis de var forkjølet og lignende pga. andre med nedsatt immunforsvar? 

Nesten alle går med ett eller annet virus nå om dagen. Det er høysesong for dette. Hvis man har gått med det en stund, tror jeg det anses mindre smittsomt. Smitten er faktisk aller størst før noe bryter ut og med en gang man har pådratt seg noe. Likevel bør en ikke glemme at mange andre ting kan gi disse symptomene. Allergier, astma, høysnue med mer. 

Vanlige folk tenker ikke at en vanlig virusinfeksjon de kanskje ikke er særlig bevisste av gang, potensielt kan gi veldig mye større konsekvenser for noen som tåler mye mindre. 

Enig med sønnen din i at det var unødvendig å ta dette opp på denne måten. Så fort virus spres, hadde det uansett ikke hjulpet med andre tiltak når hun allerede var der. Så her burde dere satt i stand informasjon og tiltak på forhånd. 

Anonymkode: 50e0f...a7a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske vanlig å vurdere selv om man er for syk til å dra noe sted. Det er også ganske vanlig å be smitteførende personer ikke komme hvis man selv ikke tåler noe smitte. Men hvis dere selv ikke gjør særskilte tiltak (lever normalt, tar buss og går på butikken), og ikke forteller at dere er redde for sykdom, synes jeg det er urimelig å tenke at inviterte «skulle ha skjønt at…»

Anonymkode: 43611...b60

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amnesia skrev (36 minutter siden):

Holder meg alltid hjemme når jeg er såpass forkjølet. Fatter ikke hvorfor folk synes det er innafor å treffe andre mennesker når snørra renner og man må tørke nesa annenhvert minutt, synes det er uhøflig og hensynsløst.

Gud jeg er glad jeg ikke jobber med deg, dessverre må vi andre betale i dyre dommer hver gang du tar deg en syke dag på grunn av en helt vanlig forkjølelse😑

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og så kan du si «men korona». Ja, under korona kjørte myndighetene tunge kampanjer der de anbefalte helt vanlig hygiene. Fordi helsemyndigheter ser at «helt vanlig hygiene» ikke er vanlig. Om du tar en rusletur her på forumet så ser du at det ikke er uvanlig at hele familier får samme sykdom, selv foreldrene. Dette på tross av, altså, at helt vanlig hygiene ville begrenset smitten til ett eller to barn (små barn evner jo ikke opprettholde god hygiene, og selv større barn glemmer det ofte).

Alle på jobben min er sjokkert over at jeg aldri har hatt omgangssyke i voksen alder, og spesielt siden jeg har to små barn.

Er det virkelig så sjokkerende....?

Anonymkode: 13764...a75

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HMK skrev (23 minutter siden):

Har legene på sykehuset sagt at han må unngå smitte av luftveisinfeksjoner? 

Og i hvor lang tid? Ts har jo holdt dette gående en stund med flere middagsselskaper i denne perioden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man forkjølet eller har andre smittsomme sykdommer så bør man høre med verten om det er greit at man kommer. Jeg liker ikke at folk kommer på besøk når de er syke, selv om de ikke har feber. På jobb så prøver vi å holde oss inne på våre egne kontorer når vi er forkjøla, for å ikke smitte noen andre. Det smitter jo via dråpesmitte, dvs også når man snakker, om man hoster osv, selv om man er nøye med hygienen.

Ble selv invitert på "julefrokost" en gang av to som hadde spydd hele natta. De sa ingenting om det før ut i frokosten, og både jeg, mannen og sønnen vår fikk selvfølgelig spysyka. Jeg regner sånne folk som litt evneveike...

Anonymkode: e6dca...08a

• Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er ufint å dra til andre eller møte andre om man er syk, og ja, forkjølet er også syk. Det minste man bør gjøre, er å opplyse vert om det, og spørre om det er greit. Man vet ikke hva som for en selv oppleves som en forkjølelse kan være bakterier eller virus som virkelig slår ut en annen. På jobb er det langt bedre at en person har hjemmekontor i ett par dager enn at syv kolleger blir syke. Er hjemmekontor umulig, holder man avstand i det minste.

Anonymkode: e34e3...6df

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Her har kommunikasjonen vært all for dårlig. Selv om det har vært godt kjent for sønnen din at noen er i risikogruppen, er det ikke sikkert kjæresten hans har fått denne informasjonen. Kanskje han ikke en gang visste om på forhånd at hun var forkjølet da. 

Unødvendig å konfrontere henne foran alle. Er ikke sikkert hun er informert i det hele tatt om alle helseproblemene deres. 
Du sier du forventet at sønnen din ville informere dere hvis kjæresten var syk. Har du sagt i fra om dette til han? Er de samboere? 

Du setter han og i en veldig ubehagelig situasjon. Kanskje han ikke ønsker å prate så mye om andres private helseproblemer. Ikke akkurat det mest attraktive å gå ut med å fortelle om diverse familiemedlemmers alvorlige sykdommer. Man kunne jo skremt vekk en date av mindre. 

Hvem vet om hun hadde byttet jobbvakt, eller takket nei til noe gøy som for eksempel utdrikningslag for å prioritere dette. Da kan det være vanskelig å skulle være den kjipe som sier hun ikke får bli med likevel pga en helt vanlig forkjølelse. Særlig hvis de ikke har vært sammen så lenge. 

Får ellers ikke inntrykk av at du har noe særlig godt forhold til henne, eller tenker særlig positivt om henne. Til tross for at hun prioriterer middagsselskap med kjærestens familie, over andre ting som sannsynligvis hadde vært mere spennende for hennes del. 

Hvis dere lager såpass mye drama over eventuell smitte og sykdom videre, antar jeg dere blir lite populære fremover. 

Syns du bør ringe henne og si unnskyld. Da har du også muligheten til å få lagt frem situasjonen. Er ikke sikkert hun var klar over dette i det hele tatt. I så fall vet hun det til neste gang. Men vær forsiktig med hvordan du legger det frem. Du ønsker vel ikke at folk skal unngå dere fullstendig heller fordi dere blir sett på som aggressive, hensynsløse, navlebeskuende, ugjestfrie mennesker. 

Til og med helsepersonell går på jobb med forkjølelse innimellom. Umulig å fullstendig unngå virus og bakterier. Men forstår at dere ønsker ønsker mindre smitte enn nødvendig. Da må dere også sørge for å gi mye tydeligere informasjon på forhånd. 

Anonymkode: 50e0f...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre ikke så uvanlig. Det fikk vi merke da vi fikk en liten gutt med alvorlig astma. Enkelte fikk det ikke inn i hodet at han ble alvorlig syk av vanlig forkjølelse. 

Anonymkode: a5ddf...a98

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir overrasket over at flere ikke regner forkjølet som syk? Er dere forkjølet på en helt annen måte enn meg? 

Når jeg er forkjølet, renner det fra øynene og nesen og jeg har feber og er slapp. Hadde aldri falt meg inn å besøke noen, eller få besøk. Jeg er helt satt ut i flere dager, og det tar gjerne en uke fra jeg blir feberfri til jeg er frisk nok til å gå på trening igjen. Dette er helt vanlig forkjølelse, som jeg kan plukke opp uten å være nært andre syke, skjer ofte flere ganger hver vinter. 

Jeg er helt enig med TS, og ville aldri hatt meg selv på besøk når jeg er forkjølet. 

Anonymkode: c1c30...dce

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ble noen av dere syke ts? I så fall ville jeg sagt fra til sønnen at nå har dama di smitta Eva og Even så NÅ kanskje hun skjønner dette med hygiene? 

Anonymkode: a4826...8a1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...