Gå til innhold

Er det urimelig å forvente at svigerdatter ikke møter opp smittsom i selskap?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Min mann har nylig hatt hjerneslag og har i tillegg nedsatt immunforsvar. Vi inviterte våre barn til søndagsmiddag, og inviterte også min eldre søster som er operert for lungekreft. Min sønns kjæreste møter opp svært forkjølet. Da min datter poengterer dette og spør om hun er syk svarer hun «jeg nyser jo ikke på dere». Hun snuser, tar hendene inn og ut av munn og tørker snørr på hendene sine uten å vaske disse, og tar på alt ved bordet. Min sønn sier ingenting. Etter søndagen er han sur for at vi tok opp det med at hans kjæreste er forkjølet. Jeg synes det er upassende å komme uten å gi beskjed om at man er syk/smittsom. Spesielt til folk i risikogruppen. Min mann og datter er begge forkjølet f.o.m i dag. Min mann ble med stor sannsynlighet smittet av henne, da hverken han eller jeg har forlatt huset siden den tid. Det er uansett ikke et poeng. I etterkant skulle jeg nok ha vært klarere på at vi ikke er komfortable med at de er her når de er syke, men heller kan komme tilbake en annen dag. Samtidig ville jo min sønn blitt svært fornærmet av det også. Synes det er vanskelig å vite hvordan man forholder seg til sånt.

Hva hadde dere tenkt eller gjort? Er jeg urimelig som tenker at man ikke besøker skrøpelige folk når man er syke? Det er snakk om voksne i 30-årene. 

Anonymkode: 8fb03...c05

• Liker 5
  • Hjerte 17
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk som er oppdratt i familier der det å bli syk ikke er og aldri har vært «krise», ts, forstår ikke egentlig dette med smitte og sykdom. 

Og så kan du si «men korona». Ja, under korona kjørte myndighetene tunge kampanjer der de anbefalte helt vanlig hygiene. Fordi helsemyndigheter ser at «helt vanlig hygiene» ikke er vanlig. Om du tar en rusletur her på forumet så ser du at det ikke er uvanlig at hele familier får samme sykdom, selv foreldrene. Dette på tross av, altså, at helt vanlig hygiene ville begrenset smitten til ett eller to barn (små barn evner jo ikke opprettholde god hygiene, og selv større barn glemmer det ofte).

Så muligens kan du ønske deg at «folk flest» av seg selv forstår dette med normal hygiene. At folk flest forstår at de aldri tar seg til ansikt, feks, med annet enn helt nyvaskede hender, og aldri spiser mat uten med helt nyvaskede hender. At de snyter seg og hoster på do, og så etterpå vasker hender er også «helt normal hygiene». Men det er fåtallet som opprettholder dette nivået i hverdagen.

Derfor burde du ha invitert med forbehold. Det er alltid mest ryddig å gjøre det klart hva som er dine grenser, og dine premisser. Da slipper du tro eller håpe at gjestene dine forstår ditt behov, og om de velger å ikke respektere dine grenser kan du enkelt og høflig avvise dem i døren.

Anonymkode: 91b2b...4e1

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange som ikke har vanlig fornuft. Bare send henne på dør en annen gang. 

Anonymkode: 4ea74...e53

• Liker 15
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For fremtiden være tydelig på dette. Ta det gjerne nå. At pga helsetilstanden så kan dere ikke ta imot gjester som er syke. Hvis de er usikre, så ta kontakt så kan dere snakke om det. Gjenta og stå på ditt. Blir noen fornærmet, så får de bare bli det. 

Anonymkode: b6f9f...e59

• Liker 27
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om svigerdatter er syk, så er mest sannsynlig din sønn også syk, det har bare ikke slått ut på han enda. Send begge hjem.

• Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så skral familie fatter jeg ikke behovet for å holde selskap.

Tankeløst av henne, men like tankeløst av dere.

Endret av Macro
Skrivefeil
  • Liker 20
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, ja her synes jeg du er urimelig! Fra barndommen har vi blitt opplært til at forkjølelse og sykdom ikke er grunn til å holde seg hjemme, med mindre man har feber eller oppkast. Har dere spesielle behov, så må dere si fra om det. Ikke forvente at folk skal skjønne sånt av seg selv.

Og om jeg hadde fått info om det tidligere ville jeg antatt at dere ikke var redd forkjølelse lenger siden dere inviterte til selskap. Altså folk har mange luftveisinfeksjoner hvert år, hvor går grensen mener du? Hvordan skal folk vite din grense, hvis du ikke deler den? 

Anonymkode: b0a77...0c5

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri utenom koronatiden latt vær å møte opp noe sted på grunn av en helt vanlig forkjølelse. Hvis formen er grei anser jeg ikke forkjølelse som syk. 

Jeg har tre barn, skulle vi unngått familiesammenkomster hvis en av oss var forkjølet hadde vi ikke truffet noen fra september til april. 

Anonymkode: 66b0a...d56

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Min mann har nylig hatt hjerneslag og har i tillegg nedsatt immunforsvar. Vi inviterte våre barn til søndagsmiddag, og inviterte også min eldre søster som er operert for lungekreft. Min sønns kjæreste møter opp svært forkjølet. Da min datter poengterer dette og spør om hun er syk svarer hun «jeg nyser jo ikke på dere». Hun snuser, tar hendene inn og ut av munn og tørker snørr på hendene sine uten å vaske disse, og tar på alt ved bordet. Min sønn sier ingenting. Etter søndagen er han sur for at vi tok opp det med at hans kjæreste er forkjølet. Jeg synes det er upassende å komme uten å gi beskjed om at man er syk/smittsom. Spesielt til folk i risikogruppen. Min mann og datter er begge forkjølet f.o.m i dag. Min mann ble med stor sannsynlighet smittet av henne, da hverken han eller jeg har forlatt huset siden den tid. Det er uansett ikke et poeng. I etterkant skulle jeg nok ha vært klarere på at vi ikke er komfortable med at de er her når de er syke, men heller kan komme tilbake en annen dag. Samtidig ville jo min sønn blitt svært fornærmet av det også. Synes det er vanskelig å vite hvordan man forholder seg til sånt.

Hva hadde dere tenkt eller gjort? Er jeg urimelig som tenker at man ikke besøker skrøpelige folk når man er syke? Det er snakk om voksne i 30-årene. 

Sa du ifra på forhånd at du har invitert svært sårbare personer og at ekstra hensyn må taes i forhold til dem?

Anonymkode: 4240e...d99

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freyja Valkyrie skrev (9 minutter siden):

Om svigerdatter er syk, så er mest sannsynlig din sønn også syk, det har bare ikke slått ut på han enda. Send begge hjem.

Kaller du det å være syk når man er forkjølet? Altså holde seg hjemme fra skole og jobb? 😅

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har aldri utenom koronatiden latt vær å møte opp noe sted på grunn av en helt vanlig forkjølelse. Hvis formen er grei anser jeg ikke forkjølelse som syk. 

Jeg har tre barn, skulle vi unngått familiesammenkomster hvis en av oss var forkjølet hadde vi ikke truffet noen fra september til april. 

Samme her 😅 Grensen går ved feber har jeg lært. Svært sjelden feber ved forkjølelse, hadde da ikke kunne gått ut døren da 🙈

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder meg ikke hjemme fra steder jeg er invitert selv om jeg er forkjølet. Men jeg er ekstremt nøye med hygiene og ber gjerne mannen ta ting til meg for å slippe å være nære ting som også andre skal bruke av.

Hvis en person kan dø av å bli smittet hadde jeg selvfølgelig ikke insistert på å være med, alt har unntak. 

Anonymkode: b38a5...0b1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så "sårbare" mennesker at de ikke tåler å være i samme rom som noen som er forkjølet så dropper man middagsselskap.

Anonymkode: cf174...74b

• Liker 14
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Viste de at det skulle være et problem? 

Anonymkode: 29031...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man har alvorlig sykdom i familien inviterer man da virkelig ikke til selskap i disse dager. De fleste er mest smittsomme før sykdommen bryter ut.

Når man først har en lett forkjølelse, unngår klemming, vasker hender, og så videre, er det lav risiko. 

Anonymkode: 5e384...05a

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Med så "sårbare" mennesker at de ikke tåler å være i samme rom som noen som er forkjølet så dropper man middagsselskap.

Anonymkode: cf174...74b

Dette, og den perioden man må være ekstremt forsiktig etter slag og operasjon er jo veldig kort, men ts har rukket opp til flere selskap, så det sier jo noe om hennes holdninger. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skiller mellom forkjølelse og syk. Er utrolig ofte forkjølet og småhoster, men regner meg ikke som syk. Syk betyr for min del at jeg ikke går på jobb og at jeg stort sett ligger på sofaen utslått. Er imidlertid veldig nøye med hygiene, vasker hender alt for ofte. Er alltid nøye med å ha rene hender dersom jeg tar på mat, både til meg selv og andre. Dette gjør jeg uavhengig av om jeg er forkjølet eller ikke, så jeg kunne fint møtt i middagsselskap med litt snue. Hadde svart nei på spørsmålet om jeg var syk også. 

Så jeg tenker dere må være tydelige på forventninger når dere inviterer til middagsselskap. Jeg hadde ikke kommet dersom jeg fikk beskjed om at hoste og/eller forkjølelse var uønsket. Men jeg hadde kommet dersom det var uønsket at jeg var syk. 

Anonymkode: 0c3b1...d3a

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder meg alltid hjemme når jeg er såpass forkjølet. Fatter ikke hvorfor folk synes det er innafor å treffe andre mennesker når snørra renner og man må tørke nesa annenhvert minutt, synes det er uhøflig og hensynsløst.

• Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er så mange som ikke har vanlig fornuft. Bare send henne på dør en annen gang. 

Anonymkode: 4ea74...e53

Det hadde jeg også gjort. Du kan si klart fra nå i ettertid, at ingen kan komme hvis de er syke. Det hadde jeg gjort, jeg vil heller ikke ha sykdom inn i huset!

Anonymkode: 1f543...dbb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg skiller mellom forkjølelse og syk. Er utrolig ofte forkjølet og småhoster, men regner meg ikke som syk. Syk betyr for min del at jeg ikke går på jobb og at jeg stort sett ligger på sofaen utslått. Er imidlertid veldig nøye med hygiene, vasker hender alt for ofte. Er alltid nøye med å ha rene hender dersom jeg tar på mat, både til meg selv og andre. Dette gjør jeg uavhengig av om jeg er forkjølet eller ikke, så jeg kunne fint møtt i middagsselskap med litt snue. Hadde svart nei på spørsmålet om jeg var syk også. 

Så jeg tenker dere må være tydelige på forventninger når dere inviterer til middagsselskap. Jeg hadde ikke kommet dersom jeg fikk beskjed om at hoste og/eller forkjølelse var uønsket. Men jeg hadde kommet dersom det var uønsket at jeg var syk. 

Anonymkode: 0c3b1...d3a

Men du hadde jo mest sannsynlig smittet de du er sammen med uansett, så du bør si fra til folk du skal besøke/treffe om at du er forkjølet, og om det er greit for de at du kommer likevel. Det er vanlig høflighet.

Anonymkode: 1f543...dbb

• Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...