Gå til innhold

Kan ullsokker brukes mer enn én gang?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så de bakteriene og virusene som fester seg til sokkene ila en barnehagedag, ulla renser de bare bort selv?😅

Anonymkode: a02c3...f38

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei det er møkk fra gulvet, sand, jord, grus, støv osv. 

Hadde det kun vært missfarging så hadde det ikke gått bort i vask. 

Anonymkode: 83bc3...b8f

Sand, jord og grus er ikke farlig.

Anonymkode: 70b25...0bd

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barna mine brukte aldri ullsokker en hel dag. De brukte de ute når det var kaldt, og tok de av seg når de kom inn igjen. Vasket de vel kanskje annenhver uke sammen med annen ullvask. Det luktet aldri noe av de. Snakker om ullsokker man har på utenpå sokkene. Ullsokker man har rett på huden blir litt anderledes. 

Endret av Meowmere
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna bytter ullsokker hver dag. Gulvet på skolen er ikke spesielt rent, de er i tillegg dårlige til å  bruke innesko. 

Anonymkode: 16524...2c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Si det til min sønn er du snill for han sine ullsokker lukter tåfis!! Han må skifte daglig for de lukter så vondt, og så lukter skoene så vondt og så luktet sokkene vondt og vi har det gående ..

Anonymkode: f8b0a...d71

Heng de opp så ordner det seg. Ha flere par så du bruker ett par en dag og så luftes de et par dager før de brukes igjen. 

Anonymkode: d99a4...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ullsokker kan fint brukes i mange dager. Luftes lett mellom bruk hos oss.

Anonymkode: 505f6...90f

Signerer denne. Enorm forskjell på lukt fra ullsokker og bomullsokker. Kunne nesten slås i gulvet av tåfislukten fra sokkene til barna etter skoletid, men ikke når de har på ull, da lukter det knapt noenting 😇

Anonymkode: 47a2c...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så de bakteriene og virusene som fester seg til sokkene ila en barnehagedag, ulla renser de bare bort selv?😅

Anonymkode: a02c3...f38

Tror du de desinfiserer alle leker som alle bhg-barna bruker daglig også? 😅 Og hva med alle smokker og flasker som går på rundgang? 

Anonymkode: 47a2c...208

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da barna var små og hadde ullsokker fra obs/europris og lignende så ble de vasket like ofte som vanlige sokker. Dette er fordi det er så mye syntetisk i de at de fungerer ikke som vanlige ull sokker. Det ble lukt i de i tillegg til at de ble skitne. 

Laddene jeg har på meg nå har for øvrig bare blitt vasket en eneste gang og det var når de var helt ny strikket for godt og vel 3 år siden. De er ikke synlig skitne ufarvet lys ull og lukter heller ingen ting. 

Anonymkode: e490c...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Er vanligvis ganske nøye på helt rene klær hver dag til barna, men litt usikker på ullsokker (direkte på huden). Man blir jo ikke så svett på denne tiden av året, og ull lukter ikke så fort. Hva tenker dere? 

Anonymkode: 3ec0d...05b

Spørs helt hvordan føttene svetter og hvor føttene går i løpet av endag. 
Bytter alle klær på alle barn hver dag. De skal ikke gå rundt i halvsktne klær når vi voksne nyter rene klær hver dag.

Anonymkode: a56b7...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med normal luktesans så kjenner man om de lukter. Ellers er det sunn fornuft. I perioder der sykdom herjer vasker jeg alt etter én gangs bruk, selv om det såvidt er brukt. Tror det er psykisk da, men vi er sjeldent syke, så jeg påspanderer meg den strømregningen ;)

Anonymkode: 19f60...bb7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Sand, jord og grus er ikke farlig.

Anonymkode: 70b25...0bd

Sikkert urin osv fra toalettgulvet også. 

Men for all del, gjør som du vil.

Anonymkode: 83bc3...b8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Gulvene vaskes med fuktmopp og er det flekker så tar man ekstra vann der. Dessuten er gulv behandlet med polish eller voks så ikke skitt trekker ned. Da skal og trenger man ikke pøse på med vann, for da ødelegges overflaten. Hvor lenge tror du et gulv er rent der det går flere titalls folk hele dagen? Der de sikler og gulper, søler mat, går på do og tråkker med seg urin som er rundt doen osv? Og der det ofte og er folk som går inn med sko, som tror at om de går på tærne så blir det ikke sand inne. 

Nei du, det er ikke renholder sin skyld at sokkene blir skitne! MÅTTE bare for å kjempe for renholderes sak. 

Hva er fuktmopp? 

Anonymkode: 45219...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hvis du lufter de ja. Vet at dagens pingler og allvitere ikke tror på det men ørten kilder kan si det samme. 

Ørten kilder sier det samme, og jeg har testet det ut. Sier de ørten kildene du har funnet noe om blandingsprodukter? Vet ikke hva slags sokker ts har, men det produseres veldig lite i rent ull, ull er ikke spesielt slitesterk. Min plagg blir ikke rene av lufting. 

Anonymkode: 3ccd6...9ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hva er fuktmopp? 

Anonymkode: 45219...604

en fuktig mopp vel! I motsetning til tørrmopp og våtmopp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bytter hver dag til barnet fordi hun blir ganske svett på føttene. Jeg er alltid kald på beina og bruker gjerne sokkene i to dager. Skifter daglig de dagene jeg går til jobb, for da blir de fuktig. 

Anonymkode: 6d6de...90d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Si det til min sønn er du snill for han sine ullsokker lukter tåfis!! Han må skifte daglig for de lukter så vondt, og så lukter skoene så vondt og så luktet sokkene vondt og vi har det gående ..

Anonymkode: f8b0a...d71

Da er det ikke ren ull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.11.2024 den 9.29):

Ull er selvrensende.

Anonymkode: 1762e...64a

Er vel ikke så mye ull i sokker. Er 50% i de jeg har nå. Ullvang. 

Hvis noen har tips til ullsokker med mye ull, for voksne (barnet bruker sjelden ull for hun er varm på føttene). så blir jeg glad! Jeg fryser alltid på beina og ullvang blir ekle og våte når jeg går tur, synes jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Meowmere skrev (15 timer siden):

Barna mine brukte aldri ullsokker en hel dag. De brukte de ute når det var kaldt, og tok de av seg når de kom inn igjen. Vasket de vel kanskje annenhver uke sammen med annen ullvask. Det luktet aldri noe av de. Snakker om ullsokker man har på utenpå sokkene. Ullsokker man har rett på huden blir litt anderledes. 

Ullsokker utenpå sokkene? Om du har ull utenpå bomull, så er hensikten borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (Akkurat nå):

Ullsokker utenpå sokkene? Om du har ull utenpå bomull, så er hensikten borte.

Tror kanskje det var vanlig før? Jeg er oppvokst med hjemmestrikka sokker utenpå tennissokker i Cherrox. Mest akryl i sokkene, tror jeg. Ga i hvert fall lite varme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tror kanskje det var vanlig før? Jeg er oppvokst med hjemmestrikka sokker utenpå tennissokker i Cherrox. Mest akryl i sokkene, tror jeg. Ga i hvert fall lite varme. 

Ja, det er helt meningsløst. Tynn ull rett på kropp gir mye mer varme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...